زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

علت بزرگ شدن پروستات چیست؟ آیا نشانه سرطان است؟

علت بزرگ شدن پروستات چیست؟ آیا نشانه سرطان است؟

علت بزرگ شدن پروستات چیست؟ آیا نشانه سرطان است؟

غده پروستات در اطراف مجرای ادراری قرار دارد. این غده عملکرد مهمی در بدن مردان دارد به همین علت تغییر در اندازه آن ممکن است مشکلاتی را بوجود آورد. بزرگ شدن پروستات یعنی اندازه آن از حالت عادی بزرگتر می‌شود و این موضوع در اکثر مردانی که سنشان بالا می رود، رخ خواهد داد. به بزرگ شدن پروستات، هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) نیز گفته می‌شود که سرطان نیست و احتمال بروز سرطان پروستات را نیز بالا نمی برد.

بزرگ شدن پروستات چیست؟

بزرگ شدن پروستات به مشکلی در مردان گفته می شود که اگرچه غده پروستات در آن بزرگ می شود، اما سرطانی نیست. هایپرپلازی خوش خیم پروستات را هایپرتروفی پروستات یا انسداد خوش خیم پروستات نیز می‌گویند.

فرایند بزرگ شدن پروستات باعث می شود که فشار وارد بر مجرای ادراری افزایش پیدا کند و مثانه هم ضخیم شود. نهایتا مثانه ضعیف می شود و توانایی تخلیه کامل خود را از دست می دهد و بخشی از ادرار در مثانه باقی می ماند. باریک شدن مجرای ادراری و تخلیه ناقص ادرار می تواند با مشکلات بسیاری همراه شود که معمولا در کنار هایپرپلازی خوش خیم پروستات رخ می دهند.

آیا بزرگ شدن پروستات نشانه سرطان است؟

بزرگ شدن پروستات

تقریبا تمامی سرطان های پروستات از نوع اپیتلیوم غده ای هستند که از رشد سلولهای غده ای و به تدریج رخ می دهند. بنابراین سوالی که برای اکثر افراد درگیر با بزرگ شدن پروستات به وجود می آید اینست که آیا بزرگ شدن پروستاتشان به معنای سرطان است یا خیر؟ آیا بزرگ شدن پروستاتتان به معنای وجود سرطان است؟ نه، هر بزرگ شدگی پروستات الزاما یک نشانه قطعی از وجود سرطان نیست، اما بهترین راه برای تشخیص وجود یا عدم وجود سرطان، مراجعه به متخصص اورولوژیست است.

آیا امکان تبدیل شدن بزرگ شدن پروستات به سرطان پروستات وجود دارد؟ خیر، احتمال بزرگ شدگی خوش خیم پروستات به سرطان وجود ندارد؛ BPH یک مشکل جداگانه است. بعلاوه ابتلا به مشکل بزرگ شدن پروستات به این معنا نیست که شما به سرطان مبتلا شده اید و یا در آینده حتما درگیر سرطان پروستات خواهید شد.

گزارش منتشر شده از سوی موسسه ملی سرطان نشان دهنده آنست که غده پروستات با افزایش سن بزرگتر می شود. اندازه پروستات در سن 20 سالگی معمولا به اندازه یک گردو است، در سن 40 سالگی به حدود اندازه یک زردآلو و تا سن 60 سالگی می تواند تا اندازه یک لیمو رشد کند. فرایند طبیعی رشد پروستات در طول زندگی مردان باعث می شود که مثانه و مجرای ادراری نیز تحت فشار قرار بگیرند و احساس نیاز به تخلیه ادرار بیشتر (یکی از نشانه های سرطان پروستات) در فرد را ایجاد نماید.

نشانه‌های بزرگ شدن پروستات در مقابل نشانه‌های سرطان پروستات

نشانه‌های سرطان پروستات

خوب بیایید ببینیم که نشانه های بزرگ شدن و سرطان پروستات چیست؟ آیا تومور داریم یا پروستاتمان سخت شده، و آیا این به معنای ابتلا به سرطان پروستات است؟ نشانه های این دو مشکل با هم مشابه هستند.

نشانه های سرطان پروستات

  • مشکل در تخلیه ادرار
  • شدن ضعیف یا کند ادرار
  • نیاز بیشتر به تخلیه ادرار
  • وجود خون در ادرار و سمن
  • مشکل نعوظ
  • درد لگن، کمر یا سینه
  • ضعف یا بیحسی پاها
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع

نشانه‌های بزرگ شدن پروستات

می توان گفت که بزرگ شدن پروستات هم نشانه های مشابهی با سرطان پروستات دارند، اما این مورد بیشتر بر روی ادرار و تخلیه آن تاثیر می گذارند:

  • مشکل در شروع ادرار یا تخلیه ادرار به صورت قطره ای
  • نیاز به دفعات بیشتر تخلیه ادرار
  • احساس فرد مبنی بر تخلیه ناقص مثانه
  • احساس شدید و ناگهانی نیاز به تخلیه ادرار
  • وارد شدن فشار به فرد برای شروع ادرار
  • مشکل در نعوظ یا ارضا شدن
  • وجود خون در ادرار

درد کمر و لگن معمولا نشانه ای از انتشار سرطان و فشار وارد بر نخاع یا اعصاب نخاعی است، که معمولا در افراد مبتلا به هایپرپلازی خوش خیم پروستات دیده نمی شود. افراد مبتلا به BPH با فشار ناشی از بزرگ شدن پروستات بر مثانه و مجرای ادراری، و انسداد یا کاهش شدت ادرار مواجه می شوند و به همین دلیل هم BPH عمدتا با نشانه های متمرکز بر ادرار و تخلیه آن همراه می‌شود.

توده ها و تومورها ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند، بنابراین یک پروستات سفت می تواند نشانه ای از وجود سرطان، و یا سنگ پروستات باشد. سنگ پروستات در اطراف و یا درون پروستات و در نتیجه انسداد ناشی از التهاب مزمن یا BPH تشکیل می‌شود. مطالعه منتشر شده در مجله سلامت مردان نشان داد که تقریبا 80 درصد از سنگهای پروستات از جنس کلسیم فسفات هستند؛ این سنگها سرطانی نیستند.

آیا بزرگ شدن پروستات باعث می شود که بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات باشم؟

خیر، احتمال ابتلا به سرطان پروستات در میان افرادی که با بزرگ شدن پروستات درگیر هستند، بالاتر از باقی افراد نیست. این دو مشکل در نقاط مختلف پروستات بروز می کنند، اما امکان بروز همزمان بزرگ شدن پروستات و سرطان پروستات در میان افراد وجود دارد.

بزرگ شدن پروستات در میان مردان چقدر شایع است؟

هایپرپلازی خوش خیم پروستات، شایع ترین مشکل پروستات در میان مردان بالای 50 سال محسوب می شود. اگرچه مردان کمتر از 40 سال به ندرت با نشانه های بزرگ شدن پروستات مواجه می شوند، اما وقوع این موارد با افزایش سن گسترده تر می شود. مشکل BPH تقریبا در حدود 50 درصد مردان بین 51 تا 60 سال و بیش از 90 درصد مردان بالای 80 سال را درگیر می‌کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

دلایل زیادی برای بزرگ شدن پروستات وجود دارند و البته باید بدانید که هر بزرگ شدن پروستاتی به معنای ایجاد سرطان پروستات نیست. تشخیص زودهنگام سرطان، بخش مهمی از فرایند درمان آن محسوب می شود و بهتر است برای حفظ سلامت خودتان و با توجه به نشانه های مشترک بین این دو مشکل، برای تشخیص بزرگی پروستات و نحوه درمان به صورت دوره‌ای به متخصص اورولوژیست مراجعه نمایید، مخصوصا اگر سن شما بالای 50 سال است.

درمان بزرگ شدگی پروستات

روش درمانی انتخابی به شدت نشانه ها و آثار آنها بر روی شما بستگی دارد؛ پزشک در این فرایند، مشکلات دیگری که دارید را نیز در نظر می گیرد. از جمله روشهای مقابله با مشکل بزرگ شدن پروستات می توان به "مراقبت پیوسته"، تغییر سبک زندگی، مصرف دارو و جراحی اشاره کرد.

وقوع نشانه های بزرگ شدن پروستات در میان افراد بالای شصت سال محتمل تر است، اما مردان بسیاری هم هستند که علیرغم داشتن پروستات بزرگ، نشانه های بسیار اندکی دارند. خودمراقبتی یکی از اولین اقداماتی است که می تواند وضعیت بیمار را بهتر کند. در صورت ابتلا به BPH باید سریعا تحت معاینه و آزمایش قرار بگیرید تا نیاز یا عدم نیاز به تغییر درمان مشخص شود.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود