ارتباط بین طراحی داخلی و سلامت کارکنان

تاثیر طراحی داخلی دفتر و سلامت کارکنان، از جمله مباحثی است که سازمانها باید به آن توجه ویژهای داشته باشند. مطالعات بسیاری نشان داده است که طراحی داخلی محل کار، ارتباط مستقیمی با میزان بهرهوری یک کارمند دارد.
طراحی داخلی صحیح، نه تنها بهرهوری را افزایش میدهد، بلکه باعث افزایش طول عمر و رفاه کارکنان نیز میشود. از سوی دیگر، طراحی ضعیف دفتر، تهویه ناکافی، فضاهای کاری پر سر و صدا و یا فقدان حریم خصوصی، میتواند بر تجربه کاری یک کارمند تأثیر منفی بگذارد.
طراحی داخلی و رفاه کارکنان
دغدغههای شغلی یکی از بزرگترین دلایل استرس در بزرگسالان است.
افزایش استرس ناشی از کار و تاکید بر اهمیت سلامت روان باعث شده است که بسیاری از کسب و کارها، شیوه حمایت از پرسنل خود را ارزیابی کنند. بسیاری از آنها با آگاهی از ارتباط طراحی داخلی دفتر و سلامت پرسنل خود، به دنبال بهبود فعالانه سلامت و رفاه کارکنان خود هستند.
اگرچه بهبود سلامت پرسنل، از طریق طراحی داخلی، مفهوم جدیدی نیست، اما در حال تبدیلشدن به یک مفهوم بسیار محبوب و قابل توجه است. زیرا محیط کار، تاثیر زیادی بر سلامت و رفاه کارکنان دارد.
یک فضای کاری باکیفیت که با در نظرگرفتن سلامت و تندرستی طراحی شده باشد، میتواند خلقوخوی افراد را تقویت کند، بهرهوری را افزایش دهد، سطح استرس را کاهش داده و فضای مثبتی را ایجاد نماید.
طراحی داخلی اداری مناسب
با طراحی داخلی دفتر کار، بهرهوری کارکنان افزایش مییابد که بهنوبه خود روند فعالیتهای شرکت را نیز ارتقاء خواهد داد.
در حالیکه طراحی به تنهایی نمیتواند جایگزین حمایت سازمانی مناسب شود، اما میتواند به بهبود رفاه عمومی یک کارمند، مانند کاهش فرسودگی شغلی کمک کرده و به کارآمدتر شدن کارمندان کمک کند.
در اینجا چند راه برای دستیابی به یک طراحی داخلی سالم آورده شده است.
ضرورت نور طبیعی
نور خورشید برای سلامتی ما مفید است. بدن ما روزانه به ویتامین D، نور خورشید و هوای تازه نیاز دارد تا اندورفین و سروتونین آزاد کند. اینها مواد شیمیایی هستند که خلقوخوی ما را تقویت کرده و به ما انرژی میدهند.
با این حال، برای کارکنان اداری، گذراندن هشت ساعت در روز در داخل محل کار، اغلب اجتنابناپذیر خواهد بود.
به همین دلیل مهم است که دفتر خود را تا حد امکان در معرض نور طبیعی روز قرار دهید. برای ایجاد طراحی داخلی دفتر و سلامت لازم برای پرسنل خود، در صورت امکان، به اضافه کردن نورگیر یا پنجرههای کف تا سقف فکر کنید.
در این طراحی، مبلمان بزرگ را از پنجرهها دور نگه دارید تا نور را مسدود نکنید. ضمن آنکه از تامین نور کم یا خیرهکننده در محیط بپرهیزید. زیرا در هر دو حالت، میتواند چشم را خسته کند.
در نظر گرفتن جریان حرکت در دفتر
اخیراً مفاهیم دفتر باز، بسیار محبوب شده است. آنها یک راهحل کم هزینه هستند که امکان همکاری بین کارکنان را آسانتر میکند. با این حال، این بدان معنی است که کارایی، تمرکز و حریم خصوصی در محیطهای کاری به خطر افتاده است.
برای اینکه آن را به بهترین شکل طراحی تبدیل کنید، باید هم تنهایی و هم داشتن ارتباط را امکانپذیر نمایید. این به نیازهای مختلف، ترجیحات محل کار و نقشهایی که کارکنان بر عهده میگیرند، کمک میکند.
در جهت طراحی داخلی دفتر و سلامت و بهبود رفاه پرسنل، مناطقی را برای فضاهای عمومی و خصوصی در نظر بگیرید. این میتواند به افزایش بهرهوری کلی کمک کنند.
کارکنان میتوانند از این فضاها برای اجرای خواستههای منحصربهفرد کاری که در آن مشغول هستند، استفاده کنند. از سویی دیگر، یک طرح باز، حرکت کارمندان را آسان میکند.
علاوه بر این، طراحی باز، ارتباط و کار گروهی را تشویق خواهد کرد. افزودن فضاهای کوچکتر و خصوصی، برای آن دسته از کارمندانی که حفظ حریم خصوصی و سکوت را هنگام کار ترجیح میدهند، مفید خواهد بود.
هنگام طراحی داخلی دفتر باید یک فضای خلاقانه برای طوفان فکری و جلسات تیمی در نظر بگیرید.
هر چیدمان اداری را که انتخاب میکنید، به یاد داشته باشید که فضایی را برای نوشیدن آب سالم در نظر بگیرید. دسترسی آسان به آب سرد برای سلامتی و رفاه کارکنان بسیار عالی است.
استفاده از طراحی سبز
در صورتی که در برنامه طراحی داخلی شما، هوای تازه و تابش نور روز، بهخوبی در نظر گرفته شده باشد، میتواند به بهبود روند ذهنی کارکنان کمک کند و در عین حال سطح استرس آنها را کاهش دهد. از این رو، ادغام طبیعت (با حداقل چند گلدان) در طراحی داخلی شما این امکان را برای کارکنان فراهم میکند تا در آرامش بیشتری به کارهای خود بپردازند.
سلامت کارکنانی که در چنین محیطی کار میکنند، 15 درصد بیشتر از افرادی است که این امکانات را ندارند.
گیاهان آپارتمانی را به عنوان عناصر طبیعی و زنده، به دفتر خود اضافه کنید.
ضمن آنکه گیاهان هوا را تمیز میکنند و به کاهش سطح استرس کمک کرده و باعث افزایش خلاقیت و بهرهوری میشوند. راه دیگر برای افزودن عناصر طبیعی به فضای اداری، انتخاب سطوح ساخته شده از مواد طبیعی مانند چوب و سنگ است.
انتخاب رنگهای مناسب
رنگهای مختلف، حال و هوای متفاوتی را ایجاد میکنند. رنگهای ملایم احساس گرما و آرامش را القاء خواهند کرد. در حالی که رنگهای روشن مانند آبی و نارنجی انرژی ایجاد کرده و یا رنگهایی همچون زرد، برای ارتقاء خلاقیت، عالی هستند.
هنگام بهبود رفاه کارکنان از طریق طراحی داخلی، باید رنگها را با دقت انتخاب کنید. رنگهایی که بهرهوری و خلاقیت را تحریک میکنند، باید در محیط اداری و اتاقهای جلسات استفاده شوند.
در اتاقهای استراحت باید از سایههای ملایمتری استفاده کنید که احساسات آرامشبخشی را منتقل کنند.
مناطق آرامش در طراحی داخلی
برای بهبود سلامت پرسنل و کاهش سطح استرس، باید جایی برای استراحت کارکنان خود فراهم کنید. برخلاف دیگر اتاقهای استراحت، این مکانهای آرامش، باید با در نظر گرفتن آرامش و سکوت طراحی شوند. کارمندان شما باید بتوانند مدیتیشن کنند، بخوانند یا به سادگی به دور از شلوغی دفتر استراحت نمایند.
طراحی دفتر برای امکانات رفاهی
در حالی که کار مهم است، ایجاد فضایی رفاهی، جهت ارتقاء تعادل بین کار و زندگی و رفاه عمومی کارکنان نیز به همان اندازه اهمیت دارد.
به عنوان مثال، منطقه آشپزخانه، اتاقهای سلامت، منطقه مراقبت از کودکان و اتاقهای تلفن خصوصی، از جمله امکاناتی هستند که برای کارکنان مفید خواهند بود.
اهمیت به این ارتباط در فضای کاری، میتواند بر ارتقاء فعالیتهای شرکت تاثیرگذار باشد.
ایجاد رفاه مناسب پرسنل، به کاهش استرسی که آنها احساس میکنند، کمک کرده و در درازمدت از سلامت روان و جسم آنها حمایت میکند.
چرا رفاه محل کار مهم است؟
تعداد زیادی از نیروی کار امروزی، خواهان تعادل بین کار و زندگی سالم هستند. در این شرایط، کارکنان به شرکتها وفادارتر خواهند بود. ضمن آنکه، زمانی که رضایت از شغل و زندگی خود را احساس میکنند، خروجی بیشتری ارائه میدهند.
مطالعات نشان داده است که کارکنان شاد، بهتر کار کرده و سختکوشتر هستند. در واقع شادی، بهرهوری نیروی کار را 12 درصد افزایش میدهد. ارتباط طراحی داخلی دفتر و سلامت کارکنان اثبات شده و به عنوان یکی از عوامل اصلی تاثیر مستقیم بر شادی آنان دارد.
شرکتهایی که روی سلامت کارکنان سرمایهگذاری میکنند، از توسعه حمایت کرده و محیط کاری شاد ایجاد میکنند، رضایت کارکنان را تقویت خواهند کرد. امروزه، کارکنان ترجیح میدهند در شرکتهایی کار کنند که محیط کاری سالمی را ارائه میدهند و برای ارتقاء رفاه ذهنی و جسمی پرسنل طراحی شده است.
با در نظر گرفتن این موضوع، شرایط و فضای کاری که کارکنان شما در آن فعالیت میکنند، باید بهگونهای طراحی شوند که رفاه را افزایش دهند. برای رشد شرکت خود، کارمندان را تشویق کنید تا به طور مثبت با محیط اطراف خود تعامل داشته باشند. میتوانید برای طراحی محیط کار خود، از خدمات لاین استودیو بهرهمند شوید.
سخن آخر
این کاملا واضح است که در یک فضای کاری، همه چیز، همواره در جهت تضمین رضایت و رفاه کارکنان قرار نمیگیرد. اما با یک طراحی داخلی مناسب، میتوان به آرامش و تمرکز بیشتر کمک کرد که در نهایت سطح عملکرد کارکنان را افزایش میدهد.
رابطه بین انسان و محیط، بر رفتار اجتماعی و شناختی تأثیر میگذارد. بنابراین، ضروری است تا در طراحیهای اداری، رفاه لازم در نظر گرفته شود.
علاوه بر این، افرادی که در مناطق شهری زندگی کرده و در دفاتر و محیطهای بسته کار میکنند، معمولاً حدود 85 تا 90 درصد از وقت خود را در داخل محل کار میگذرانند. این مهم است که فضای اداری، با در نظر گرفتن ساکنانش طراحی شود و به سمت اولویتبندی روشهای زندگی افراد، گرایش یابد.
از همین روست که امروزه در تمامی دنیا، بر اهمیت ارتباط موثر طراحی داخلی دفتر و سلامت کارکنان، اذعان دارند.
