زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

چه زمانی به کاشت ایمپلنت دندان نیاز پیدا می‌کنید؟

چه زمانی به کاشت ایمپلنت دندان نیاز پیدا می‌کنید؟

چه زمانی به کاشت ایمپلنت دندان نیاز پیدا می‌کنید؟

افرادی که یک یا چند دندانشان را از دست داده‌ باشند، خوب می‌دانند که داشتن دندان چه موهبت بزرگی است. به‌همین دلیل، شاید طراحی و ساخت ایمپلنت‌های دندانی را بتوان انقلابی در صنعت دندانپزشکی به‌شمار آورد.

ایمپلنت‌ها یک جایگزین عالی برای بریج یا پروتز هستند. آن‌ها ثباتی را ایجاد می‌کنند که همانند ثبات و استحکام ریشه‌های طبیعی دندان است و به افراد کمک می‌کند تا با اعتماد به نفسی دوباره، لبخند بزنند. البته بسیاری از بیماران ممکن است برای زمان کاشت ایمپلنت دندان دچار تردید شوند که در این‌صورت بهتر است با دندانپزشک متخصص کاشت ایمپلنت مشورت کنند.

کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با سابقه درخشان در زمینه طراحی، ساخت و کاشت ایمپلنت، ضمن بهره‌گیری از مدرن‌ترین دستگاه‌ها و ابزار روز دنیا توانسته است اعتماد و نظر مثبت بسیاری از مراجعان را جلب کند.

ایمپلنت دندان چیست؟

جراحی ایمپلنت دندان، روشی است که در آن، ریشه‌های دندان، با پایه‌های فلزی و پیچ‌مانند جایگزین می‌شود و دندان‌های مصنوعی جدید و بسیار شبیه به دندان‌های واقعی، جای دندان آسیب‌دیده یا از دست‌رفته را پر می‌کنند. قیمت ایمپلنت دندان بستگی مستقیم به نحوه انجام جراحی ایمپلنت، نوع ایمپلنت و وضعیت استخوان فک بیمار دارد.

مزیت اصلی ایمپلنت، پشتیبانی عالی از دندان‌هایی است که نیاز به ترمیم استخوان در اطراف ایمپلنت دارند. ایمپلنت‌های دندانی، با کمک جراحی در استخوان فک شما قرار می‌گیرند و به‌عنوان ریشه دندان‌های از دست‌رفته عمل می‌کنند. از آن‌جایی‌که تیتانیوم موجود در ایمپلنت‌ها با استخوان فک شما ترکیب می‌شود، ایمپلنت‌ها نمی‌لغزند، صدا ایجاد نمی‌کنند، نمی‌پوسند و به استخوان آسیب نمی‌رسانند.

به‌طورکلی، ایمپلنت دندان ممکن است برای شما مناسب باشد اگر:

  • یک یا چند دندان از دست‌رفته داشته‌باشید.
  • استخوان فکی داشته باشید که کاملا رشده کرده است.
  • استخوان کافی برای محکم شدن ایمپلنت‌ها یا امکان پیوند استخوان را داشته‌باشید.
  • بافت‌های دهانی سالمی داشته‌باشید.
  • بیماری خاصی نداشته باشید که بر بهبود استخوان تأثیر بگذارد.
  • تمایل یا توان استفاده از دندان مصنوعی نداشته‌باشید.
  • بخواهید گفتار خود را بهبود دهید.
  • دخانیات مصرف نکنید.

ایمپلنت دندان چیست؟

چه زمانی به کاشت ایمپلنت دندان نیاز پیدا می‌کنید؟

یکی از نگرانی‌های رایج برای بسیاری از بیماران این است که آیا زمان کاشت ایمپلنت دندان محدوده خاصی دارد و آن‌ها برای کاشت دندان خیلی مسن هستند؟ پاسخ این است که: خیر! سن به‌ندرت یک عامل موثر در این زمینه است. درواقع، فقط این مهم است که فک شما کاملاً رشد کرده باشد و مهم‌ترین شرط برای کاشت ایمپلنت دندان، سلامت کلی فرد است. شرایط مزمن مانند دیابت یا سرطان می‌تواند در روند بهبودی پس از ایمپلنت اختلال ایجاد کند، بنابراین بیماران مبتلا به این مشکلات ممکن است کاندیدای خوبی نباشند. استعمال دخانیات نیز ممکن است باعث شود بدن ایمپلنت را پس بزند.

ایمپلنت دندان، جایگزین ریشه دندان از دست‌رفته می‌شود و ضمن ترکیب با استخوان دندان، علاوه‌بر حمایت از دندان، از تحلیل رفتن استخوان نیز جلوگیری می‌کند. پس بیمار باید به اندازه کافی، استخوان سالم برای حمایت از ایمپلنت دندان داشته باشد. البته پیوند استخوان هم یک روش نسبتاً ساده است که باعث رشد استخوان جدید می‌شود.

اما اگر هرگز دندان از دست‌رفته قبلی را جایگزین نکرده‌اید یا چندین سال است که از دندان مصنوعی متحرک استفاده می‌کنید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا زمان کاشت ایمپلنت دندان برای شما سپری نشده است؟ البته پیچیدگی پرونده هر بیمار منحصر به‌فرد است اما پاسخ تقریباً همیشه مثبت است. یعنی تا زمانی که استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت دندانی باقی مانده باشد، برای استفاده از مزایای درمان ایمپلنت، دیر نیست.

زمان کاشت ایمپلنت دندان زمانی که استخوان تحلیل رفته

اما اگر استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت دندان نداشته‌باشیم، چه خواهد شد؟ این یک سناریوی رایج برای بیمارانی است که قبل از تصمیم‌گیری برای کاشت ایمپلنت دندان، مدت زمان زیادی را منتظر مانده‌اند. وقتی استخوان زیرین توسط ریشه دندان تحریک نمی‌شود (یا دندان از بین رفته یا از پروتز متحرک استفاده شود)، استخوان شروع به تحلیل می‌کند و به مرور زمان تراکم خود را از دست می‌دهد، چون دیگر کاری برای انجام دادن ندارد. اما ایمپلنت دندان دارای یک پایه تیتانیومی است که باید توسط استخوان سالم احاطه شود و در این مواقع، پیوند استخوان به کمک می‌آید و فرد را دوباره به داشتن ایمپلنت امیدوار می‌کند.

به گفته انجمن جراحان دهان و فک و صورت آمریکا (AAOMS)، پیوند استخوان برای ایمپلنت‌های دندانی باید زمانی استفاده شود که استخوان فک خیلی نازک یا نرم باشد تا ایمپلنت را در وضعیت فعلی خود نگه دارد. در طول پیوند استخوان، بخشی از استخوان شما می‌تواند از ناحیه دیگری از بدن گرفته شود، اما بیشتر بیماران یک ماده پیوند مخصوص دریافت می‌کنند که استخوان جدید و قوی برای تثبیت ایمپلنت دندان ایجاد می‌کند. مقدار استخوان، توسط دندانپزشک شما با استفاده از فناوری پیشرفته تصویربرداری به دقت محاسبه می‌شود.

بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان

بهترین سن انجام ایمپلنت دندان چه زمانی است؟

تفکر سنتی این است که ایمپلنت‌ها را می‌توان به محض تکمیل رشد و نمو (سن 16 سالگی برای زنان و 18 سالگی برای مردان) کاشت، اما اغلب دندانپزشکان برای تعیین زمان کاشت ایمپلنت دندان به بسیاری از بیماران توصیه می‌کنند که 18 سالگی بهترین سن برای کاشت ایمپلنت است. با این‌حال، باز هم استخوان‌های فک رشد می‌کنند و دندان‌ها در طول زندگی فرد حرکت دارند. به گوش و بینی کهنسالان نگاه کنید، خواهید دید که استخوان‌های فک تنها عضوی نیستند که مدام در حال رشدند!

اما توجه به این نکته مهم است که ایمپلنت‌ها به همراه بقیه دندان‌ها و استخوان‌های فک مهاجرت نمی‌کنند. آن‌ها در جای خود، محکم لنگر انداخته‌اند. دندان‌های خلفی معمولاً به‌صورت افقی به سمت جلوی دهان حرکت می‌کنند. با جابه‌جایی دندان‌های طبیعی، بسیاری از روکش‌های ایمپلنت خلفی فضاهایی را در دو طرف ایجاد می‌کنند که این موضوع می‌تواند کمی آزاردهنده باشد، اما بسیاری از بیماران حتی از وقوع آن آگاه نیستند. بااین‌حال، دندان‌ها و استخوان‌های قدامی فوقانی معمولاً به‌صورت عمودی، پایین و دور از بینی حرکت می‌کنند. تاج ایمپلنتی که جایگزین یکی از این دندان‌ها می‌شود، زمانی که دندان‌های اطراف و استخوان به سمت پایین حرکت کنند، کوتاه و غوطه‌ور به‌نظر می‌رسد و در این زمان است که بیمار متوجه ناهمسانی دندان‌ها می‌شود.

ایمپلنت‌های قدامی به‌تدریج در طول زندگی، غوطه‌ور می‌شوند و کاری در این مورد نمی‌توان انجام داد اما نرخ غوطه‌ور شدن با سن متفاوت است. یک مطالعه نشان داده که میزان غوطه‌وری قبل از 30 سالگی، تقریباً چهار برابر بیشتر است. پس از 30 سالگی، به‌نظر می‌رسد که تاج ایمپلنت تنها در 0.27 درصد طول خود در هر سال تحلیل می‌رود، که چندان قابل توجه نیست. مطالعه دیگری نشان داده است که تفاوت ارتفاع دندان و استخوان پس از 30 سالگی ناچیز است.

نکته دیگری که باید درنظر گرفت این است که برخی از افراد در دهه سوم رشد (پس از 20 سالگی)، استخوان فک بیشتری نسبت به دیگران خواهند داشت. این افراد معمولا صورت کشیده‌تری دارند و حرکت عمودی دندانشان در سنین 15 الی 25 سالگی، به‌طور متوسط 5 میلی‌متر است. فردی با این الگوی رشد که در 18 سالگی ایمپلنت کاشته باشد، ممکن است تا سن 25 سالگی، ایمپلنتش بسیار کوتاه‌تر از دندان‌های اطراف شود. مطالعات نشان می‌دهد که برای برخی از افراد، بهترین زمان کاشت ایمپلنت دندان در سنین 25 یا 30 سالگی است. پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال دندانپزشک باتجربه کاشت ایمپلنت در تهران هستید، با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

چه کسانی کاندیدای مناسب کاشت ایمپلنت دندان نیستند؟

  • افراد مسنی که از مشکلات سلامتی جدی رنج می‌برند
  • افرادی که از جراحی ایمپلنت ترس دارند
  • کودکان و افراد زیر 25 سال

چرا کودکان و نوجوانان کاندید مناسبی برای انجام عمل کاشت دندان نیستند؟

مسئله اصلی این است که انسان تا قبل از 18 سالگی و حتی کمی بعد از آن، در حال رشد است و ساختار استخوانی فک او در مرحله بلوغ قرار دارد، یعنی ساختار استخوان‌هایش ثابت نیست و ممکن است به رشد خود ادامه دهد و به‌همین دلیل، کاشت ایمپلنت با اشکال مواجه خواهد شد.

سخن پایانی

ایمپلنت دندان یکی از بهترین راه‌ها برای داشتن دندان‌هایی زیبا با کارکرد مشابه دندان‌های طبیعی است اما زمان کاشت ایمپلنت دندان نیز بسیار مهم است. دندانپزشکان معمولا زمان کاشت را در 18 الی 25 سالگی و بالاتر پیشنهاد می‌دهند. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، سعی داریم تا بهترین طرح درمانی را با توجه به نیازهای فردی شما ایجاد کنیم و نوآورانه‌ترین و بهترین روش‌های کاشت ایمپلنت با قیمت مناسب را ارائه دهیم تا در هر سن و سالی که هستید، بتوانید از مزایای لبخندی زیبا و مطمئن که شایسته شما است، لذت ببرید.

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود