زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

بایدها و نبایدهای ایمپلنت

بایدها و نبایدهای ایمپلنت

بایدها و نبایدهای ایمپلنت

از دست دادن دندان نه تنها چهره و لبخند ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه در نحوه غذا خوردن و صحبت کردن ما هم اختلال ایجاد می‌کند. تا چند سال گذشته چاره‌ای جز استفاده از دندان مصنوعی وجود نداشت اما امروزه ایمپلنت دندان جایگزین آن شده است که مشکل را به صورت اساسی و دائمی حل می‌کند.

ایمپلنت جایگزین ریشه

ایمپلنت یک ریشه مصنوعی و یک پایه مستحکم برای دندان ازدست‌رفته است که از جنس تیتانیوم بوده و به دلیل سازگاری خوبی که با بافت لثه و دندان‌های ما دارد،باعث لغزش، سروصدا یا آسیب استخوانی نمی‌شود. این فلز پیچ‌مانند داخل استخوان فک قرار گرفته و به دلیل جوش خوردن با استخوان فک از ماندگاری بالایی برخوردار خواهد بود.

در واقع پایه ایمپلنت به عنوان ریشه دندان عمل می‌کند و یک روکش دندان یا تاج دندان هم بر روی آن قرار می‌گیرد تا شکل و شمایل یک دندان واقعی را به خود بگیرد. موفقیت ایمپلنت دندان نزدیک به ۹۸ درصد ارزیابی شده است و بر این اساس یکی از موفق‌ترین درمان‌های دندانپزشکی محسوب می‌شود.

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب است؟

توجه داشته باشید که برای انجام ایمپلنت دندان نیازمند لثه سالم و استخوان‌های فک قوی هستید. به همین دلیل هرگونه عفونت و پوسیدگی لثه یا دندان‌های مجاور باید قبل از ایمپلنت دندان برطرف شود. ایمپلنت دندان برای افراد مبتلا به عفونت دندان یا فک نه تنها مشکل را برطرف نمی‌کند بلکه ممکن است دردسرهای دیگری را هم به وجود آورد. همچنین عوامل دیگری مانند سابقه انجام شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی، ابتلا به پوکی استخوان، مصرف سیگار و کم‌توجهی به بهداشت دهان و دندان نیز شانس موفقیت ایمپلنت دندان را کاهش می‌دهند.

ایمپلنت دندان چگونه انجام می‌شود؟

قبل از هر اقدامی ابتدا وضعیت دهان و دندان و استخوان فک با دقت مورد معاینه و ارزیابی قرار می‌گیرد. اگر نسبت به درد حساسیت دارید، باید بدانید که معمولاً از بی‌حسی موضعی و آرام‌بخش برای انجامایمپلنت دندان استفاده می‌شود اما در موارد بسیار کمی هم ممکن است چاره‌ای جز بیهوشی نباشد. پس از بی‌حسی ابتدا برش ظریفی در لثه و سپس حفره کوچکی در استخوان فک ایجاد می‌شود تا ایمپلنت داخل آن قرار گیرد. پس از قرار دادن ایمپلنت در جای دندان باید مدت‌زمانی بین دو تا شش ماه سپری شود تا ایمپلنت به استخوان فک پیوند بخورد.

در نهایت روکش آماده‌شده بر روی ایمپلنت قرار گرفته و کار به اتمام می‌رسد. چنانچه کشیدن دندان و قراردادن ایمپلنت در یک جلسه انجام شود، از آن به عنوان ایمپلنت فوری نام برده می‌شود اما اگر ایمپلنت چند ماه بعد از کشیدن دندان جایگزین شود یعنی طی دو مرحله انجام شود در این حالت شاهد ایمپلنت تأخیری بوده‌ایم.لازم به ذکر است که تاج مورد استفاده در ایمپلنت فوری جنبه موقتی داشته و پس از مدتی با تاج اصلی و دائمی تعویض می‌شود.

انجام ایمپلنت دندان

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان چیست؟ بعد از ایمپلنت دندان بهتر است برای مدتی از فعالیت‌های سنگین خودداری کنید؛ از غذاهای نرم استفاده کنید؛ نوشیدنی‌های داغ و سیگار را کنار بگذارید و به بهداشت دهان و دندان خود بیش از گذشته اهمیت بدهید.

عوارض ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان معمولاً کم‌خطر و موفقیت‌آمیز است اما به هر حال مثل هر جراحی دیگری بعد از ایمپلنت دندان هم ممکن است شاهد عوارض محدودی مانند: درد، تورم، خونریزی، عفونت، کبودی، آلرژی، احساس سوزن‌سوزن شدن و بی‌حسی باشید که معمولاً پس از چند روز به تدریج برطرف می‌شود. البته ناگفته نماند که بسیاری از این عوارض با انتخاب جراح مجرب و رعایت بهداشت دهان و دندان قابل پیشگیری است. یکی از این مراکز تخصصی مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران است که کار ایمپلنت را در محیطی کاملا بهداشتی و استریزه با حضور پزشکان مجرب از جمله دکتر آرش عزیزی انجام می دهد.

مزایای ایمپلنت دندان

از مهم‌ترین مزایای ایمپلنت دندان می‌توان به ظاهر زیبا، شباهت به دندان‌های طبیعی و همچنین ماندگاری و دوام آن اشاره کرد. از سوی دیگر صحبت کردن و غذا خوردن بیمار نیز شکل بهتری پیدا خواهد کرد و در نتیجه لبخند زیباتر و اعتماد به نفس بیشتری برای بیمار به ارمغان می‌آورد.ایمپلنت دندان یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته است وچنانچه بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت کنید، تا آخر عمر می‌تواند کارایی لازم را داشته باشد.

هزینه ایمپلنت دندان

هزینه کاشت ایمپلنت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • تعداد ایمپلنت
  • جنس ایمپلنت و روک
  • مراحل انجام کار
  • درمان‌های جانبی
  • هزینه‌های مربوط به آزمایشات و معاینات
  • تخصص دندانپزشک
  • نیاز یا عدم نیاز به پیوند استخوان و بالا بردن سینوس
  • هزینه داروها
  • خدمات کلینیک و تجهیزات مورد استفاده

آیا احتمال پس زده شدن ایمپلنت وجود دارد؟

واقعیت این است که ایمپلنت دندان پس نمی‌زند چرا که فلز تیتانیوم با محیط بدن کاملاً سازگار است اما توجه داشته باشید که عوامل دیگری مانند جراحی نامناسب، آسیب و ضربه به ایمپلنت، پروتز نامناسب و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند میزان موفقیت ایمپلنت دندان را کاهش دهد.

سخن پایانی

که میزان مهارت دندانپزشک نقش بسزایی در موفقیت یا عدم موفقیت ایمپلنت دندان داشته و چنانچه دقت و ظرافت لازم به کار گرفته نشود، ممکن است عوارض ناخوشایندی را برای بیمار به دنبال داشته باشد. به عبارت دیگر یک انتخاب درست می‌تواند درمان رضایت‌بخشی را برای شما رقم زده و لبخند رضایت را برایتان به ارمغان آورد. ضمن اینکه رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان و توجه به توصیه‌های دندانپزشک نیز در موفقیت ایمپلنت دندان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود