زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

آسیب‌های ناشی از استرس زیاد کدامند؟

آسیب‌های ناشی از استرس زیاد کدامند؟

آسیب‌های ناشی از استرس زیاد کدامند؟

استرس همه افراد را درگیر میکند. ممکن است هنگام تنبیه فرزندتان، روزهای پر مشغله در محل کار، مدیریت مسائل مالی یا بودن در یک رابطه چالش برانگیز علائم استرس را تجربه کنید. استرس همه جا هست. استرس کم مشکلی ندارد و در برخی موارد هم میتواند مفید باشد اما استرس بیش از حد ممکن است شما را از لحاظ روحی و جسمی خسته و بیمار کند.

اولین قدم برای کنترل استرس شناخت علائم استرس است. اما تشخیص علائم استرس ممکن است سخت تر از آن چیزی باشد که فکر میکنید. بسیاری از ما آنقدر به استرس عادت کرده ایم که اغلب تا زمانی که به نقطه شکست نرسیم متوجه استرس خود نمی‌شویم. در ادامه به برخی از مشکلات شایع مرتبط با استرس اشاره می‌کنیم.

بیماری قلبی

بیماری قلبی ناشی از استرس زیاد

وقتی در یک موقعیت به شدت استرس زا قرار میگیرد ضربان قلب شما تندتر میشود، سریعتر نفس میکشید، عضلات شما منقبض میشوند و دستانتان عرق میکنند. این علائم واکنش طبیعی بدن شما به استرس است که در اثر ترشح هورمون های شامل کوتیزول و آدرنالین در بدن رخ میدهند. اما استرس مزمن چطور؟ چه تاثیری روی قلب شما دارد؟

استرس مزمن و بیماری قلبی

با وجود اینکه این ارتباط هنوز از نظر علمی ثابت نشده است اما مطالعات بالینی نشان میدهند که استرس مزمن و سطح ناسالم هورمون های استرس ممکن است سلامت قلب را تحت تاثیر قرار دهد.

التهاب عضله قلب

استرس مداوم ممکن است باعث ایجاد التهاب در سیستم گردش خون به ویژه در عروق کرونر شود. التهاب شریان ها عامل اصلی ایجاد و پارگی پلاک در دیواره سرخرگ ها و حملات قلبی است.

افزایش فشار خون

وقتی استرس دارید بدن شما با هجوم هورمون هایی مواجه میشود که باعث افزایش ضربان قلب و باریک شدن رگ های خونی میشوند. این وضعیت منجر به افزایش موقت فشار خون میشود. تکرار مداوم این وضعیت به رگ های خونی، قلب و کلیه های آسیب میرساند.

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال مزمن شایع است که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث گرفتگی، درد، نفخ و اسهال یا یبوست میشود. عوامل مختلفی میتواند باعث تشدید چنین مشکلاتی شود. افراد مبتلا به این عارضه معمولا استرس دارند.

تقریبا 60 درصد افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر علائم یک اختلال روانپزشکی مانند اضطراب یا افسردگی را دارند. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر اغلب اختلالات خلقی مانند اضطراب یا افسردگی را تجربه میکنند. کنترل ضعیف علائم سندرم روده تحریک پذیر ممکن است منجر به برخی اختلالات خلقی شود.

استرس و سندرم روده تحریک پذیر

استرس با افزایش حرکت و حساسیت روده ها مرتبط است. از آنجایی که مسیر های درد در سیستم عصبی مرکزی با جریان روده مرتبط است استرس میتواند علائم ناخوشایند روده را تحریک کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان میدهد استرس و اختلالات خلقی که برای عملکرد مناسب روده مهم هستند میتوانند میکروبیوم روده را تغییر داده و بر سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارند.

چگونه استرس را از بین ببریم و علائم سندرم روده تحریک پذیر را کنترل کنیم؟

اگر مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستید یافتن راه هایی برای کاهش استرس ممکن است به شما در کنترل شرایط و بهبود کیفیت زندگی کمک کند. خواب خوب و داشتن تعادل بین کار و زندگی شروع خوبی برای کنترل علائم سندرم روده تحریک پذیر است.

قند خون بالا

وقتی استرس دارید بدن شما می‌خواهد مطمئن شود که انرژی کافی برای مقابله با عامل استرس را دارید. گلوکاگون و آدرنالین و همچنین گلوکز بیشتر از کبد شما آزاد میکند. سطح انسولین کاهش می‌یابد و هورمون های رشد و سطح کوتیزول افزایش می‌یابد در نتیجه بدن شما نسبت به انسولین موجود کمتر حساس میشود.

استرس و قند خون بالا

قند خون بالا نشان میدهد که گلوکز بیشتری در جریان خون شما وجود دارد و سطح قند خون شما از میزان طبیعی بالاتر است.

قند خون بالا باعث میشود علائم زیر را تجربه کنید:

  • افزایش تشنگی
  • تاری دید
  • سبکی سر
  • قرمزی پوست
  • بی قراری

این علائم ناشن میدهند که گلوکز بیشتری در جریان خون شما وجود دارد و میزان قند خون شما بالاتر است. قند خون بالا دائما میتواند سلامت شما را با علائمی مانند تشنگی و ادرار، تاری دید، سبکی سر، قرمزی پوست و بی قراری به خطر بیاندازد.

اختلال در نعوظ

اختلال در نعوظ ناشی از استرس زیاد

با وجود اینکه مشکلات فیزیکی زیادی وجود دارند که باعث اختلال نعوظ در آقایان میشوند اما نمیتوان نقش بسیار مهم استرس در اختلال نعوظ را نادیده گرفت.

استرس و اختلال نعوظ

شرایط سلامت روانی مانند استرس و اضطراب بر نحوه سیگنال دهی مغز به واکنش  فیزیکی بدن تاثیر میگذارد. استرس و اضطراب نحوه ارسال پیام های مغز به آلت تناسلی را مختل میکند.

اختلال نعوظ خود میتواند باعث استرس و اضطراب شود. استرس و اضطراب باعث اختلال نعوظ و داشتن اختلال نعوظ باعث استرس و اضطراب میشود. برای مثال اضطراب برای عملکرد جنسی.

استرس و اضطراب ممکن است باعث ایجاد برخی عادات شده و در نتیجه منجر به اختلال نعوظ شود از جمله:

  • استفاده از مواد مخدر غیر قانونی
  • مصرف تنباکو
  • مصرف زیاد الکل
  • سبک زندگی بی تحرک یا نداشتن فعالیت بدنی

سرماخوردگی

استرس میتواند منجر به تغییر در توانایی سیستم ایمنی برای  مقابله با عفونت ها شود. تغییرات در سیستم ایمنی ممکن است منجر به آزاد شدن ترکیباتی شود که با التهاب مرتبط هستند. این تغییرات خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش میدهند. افرادی که استرس شدید و طولانی مدت را تجربه میکنند (بیشتر از یک ماه) در مقایسه با افرادی که استرس خفیف تری دارند بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار میگیرند.

چاقی

افرادی که استرس دارند معمولا پرخور میشوند و با خوردن غذاهای سرشار از قند و چربی سعی در ایجاد احساس بهتری دارند. عادت پرخوری هنگام استرس خطر ابتلا به چاقی را در فرد افزایش میدهد.

اختلال در خواب

 استرس ممکن است باعث انواع مختلفی از اختلالات خواب شود:

بی خوابی

بی خوابی مشکل در به خواب رفتن و داشتن خواب با کیفیت است. این اتفاق با وجود زمان و مکان مناسب برای خواب شما را درگیر میکند. عوامل استرس مداوم مانند مشکلات در محل کار، مشکلات خانوادگی، مرگ یکی از عزیزان و بیماری های جدی میتوانند به بی خوابی کمک کنند.

عوامل استرس زای کوتاه مدت هم میتوانند علائم کوتاه مدت بی خوابی را به همراه داشته باشند. این علائم معمولا پس از پایان موقعیت استرس زا برطرف میشوند. با این حال برخی افراد ممکن است در یک چرخه معیوب از بی خوابی و اضطراب در طول روز قرار بگیریند که به بی خوابی مزمن تبدیل شود.

برای به حداقل رساندن استرس چه کاری می‌توان انجام داد؟

  • یک کار سرگرم کننده انجام دهید: یک روز را برای انجام فعالیتی که از آن لذت میبرید صرف کنید مانند مطالعه، پیاده روی یا ماساژ.
  • مدیتیشن: بنشینید یا دراز بکشید، استراحت کنید، به طور طبیعی نفس بکشید و روی کاری که انجام میدهید و نحوه حرکت بدن در حین نفس کشیدن تمرکز کنید.
  • بنویسید: آنچه شما را آزار میدهد و احساسی که در شما ایجاد میکند را روی کاغذ بنویسید.
  • ورزش: ورزش هورمون های استرس را کاهش میدهد. سعی کنید ورزشی را انجام دهید که از آن لذت میبرید مانند رقص، دویدن، شنا، یوگا یا هر ورزشی دیگری که به آن علاقه دارید.
    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود