زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

چطور یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم؟

چطور یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم؟

چطور یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم؟

فناوری در زندگی امروزه ی ما جای خود را باز کرده است. به نحوی که نمی توانیم زندگی بدون اینترنت را متصور شویم. همه چیز در اینترنت وجود دارد از یادگیری چیزهای جدید، نحوه ی آرایش کردن تا خرید لوازم مورد نیاز، خرید و فروش املاک و غیره.

بله، این روزها افراد زیادی از اینترنت برای رفع نیازهای خودشان استفاده می کنند و از طرف دیگر بسیاری از کسب و کارهای سنتی برای پاسخگویی به نیاز کاربران خود، شعبه آنلاین راه اندازی کرده اند و از طرف دیگر بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و یا حتی نوپا، راه اندازی کسب و کار آنلاین را انتخاب کرده اند و هدفشان ارائه خدمات و جذب مشتریان بصورت آنلاین است.

باتوجه به همین موضوع افراد زیادی می خواهند کسب و کار اینترنتی خودشان را راه اندازی کنند اما نمی دانند کسب و کار اینترنتی چیست و چطور باید کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنند.

اگر نمی دانید کسب و کار اینترنتی چیست و چه کارهایی را می شود بصورت اینترنتی راه اندازی کرد، قبلاً در مطلب جداگانه ای درباره انواع کسب و کار اینترنتی توضیح دادیم که پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

مراحل راه اندازی کسب و کار آنلاین

آشنایی با اصول اولیه کسب و کار، تحلیل بازار، انتخاب محصول و تصمیم‌گیری در مورد روش‌های ارائه محصول، لازمه شروع هر کسب و کاری است. اگر ایده ای برای شروع کسب و کارتان دارید اما نسبت به راه اندازی کسب و کار اینترنتی یا کسب و کار در فضای واقعی شک دارید، بگذارید که به شما بگوییم که به جز فضای کاری هیچ تفاوتی بین کسب و کار آنلاین و کسب و کار در دنیای واقعی وجود ندارد.

شما برای شروع و کسب و کار نیاز به تلاش، تحلیل بازار، بازاریابی و همچنین استفاده از نیروی انسانی دارید.

اگر به فکر راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستید، تحلیل‌های اولیه خود را انجام داده‌اید و می‌دانید که چه محصول یا خدماتی را می‌خواهید ارائه دهید، در ادامه برای راه‌اندازی کسب و کارتان به 5 مرحله‌ای که توضیح دادیم توجه کنید.

1. ایده کسب و کارتان را به چالش بکشید

افراد زیادی به محض پیدا کردن ایده، به فکر راه اندازی آن هستند اما غافل از اینکه آن ایده ممکن است به هر دلیل نامناسب باشد و یا آنقدر پیچیده باشد که در ظاهر خیلی شیک و مجلسی دیده شود.

شما اگر قمار باز نیستید، باید ایده اولیه خودتان را به چالش بکشید و از بیرون به جوانب مختلف آن نگاه کنید:

  • آیا ایده شما نیازی را برطرف می کند؟
  • آیا این ایده ارزشی برای کاربران ایجاد می کند؟
  • آیا ایده شما قبلاً پیاده سازی نشده؟
  • آیا در مورد هزینه های راه اندازی و نگه داری ایده فکر کردید؟
  • آیا فقط به پول و درآمدی که می توانید کسب کنید فکر کردید؟
  • آیا حوزه کاری که قرار است وارد آن شوید را می شناسید؟
  • رقبای خودتان را پیدا کرده اید؟

و هزاران سوال دیگری که باید قبل از راه اندازی کسب و کارتان به آنها توجه کنید تا مسیر رسیدن به موفقیت برای تان روشن شود.

اگر به نتیجه رسیدید که باید کسب و کار اینترنتی خودتان راه اندازی کنید و می توانید صبورانه در مسیر موفقیت قدم بردارید، ادامه مراحل زیر را بخوانید.

2. آدرس و اسم مناسبی برای سایت یا اپلیکیشن خود انتخاب کنید

بعد از اینکه طرح های مربوط به کسب و کار آنلاین و محصول را انجام دهید، تجزیه و تحلیل های مورد نیاز برای ورود به بازار انجام شد، می‌توانید برای نام و آدرس مناسبی برای کسب و کارتان انتخاب کنید.

برای اینکه نام مناسبی برای سایت خود انتخاب کنید، باید ویژگی های فنی را نیز در نظر بگیرید. بنابراین توصیه می شود که از یک فرد متخصص کمک بگیرید و با توجه به اسمی که انتخاب کردید، یک دامنه ی مناسب برای سایت خود خریداری کنید.

دامنه‌ی سایت شما، نام یا کلمه ای خواهد بود که به افراد کمک می کنند که محصول شما را پیدا کنند و با کسب و کار شما آشنا شوند.

3. ایجاد سایت یا اپلیکیشن

مهمترین قسمت شروع یک کسب و کار آنلاین، داشتن یک سایت یا اپلیکیشن خوب و کاربرپسند است! در مرحله اول به نوع کسب و کار اینترنتی بستگی دارد، در مرحله دوم به نحوه پیاده سازی و طراحی وب سایت!

امروزه برای ایجاد وب سایت نیاز به طراحی 0 تا 100 سایت وجود ندارد! سایت سازهای (CMS) رایگانی وجود دارد که شما با خرید یک هاست و دامنه می توانید از آن ها برای راه اندازی و مدیریت محتوای وب سایت خودتان استفاده کنید. اگر می خواهید فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید، در این حالت هم می توانید از فروشگاه سازهای رایگان با امکانات فوق العاده استفاده کنید.

5 سیستم مدیریت محتوای محبوب و رایگان

5 فروشگاه ساز محبوب و رایگان

6 فروشگاه ساز آنلاین ایرانی

اگر کسب و کارتان به فروشگاه آنلاین نیاز دارد، می توانید از فروشگاه سازهای آنلاین ایرانی استفاده کنید که در چند سال گذشته بسیار پیشرفت کرده اند. اگر نمی خواهید هزینه زیادی بابت راه اندازی فروشگاه آنلاین بپردازید و یا می خواهید با ساز و کار فروشگاه های آنلاین آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم از این فروشگاه سازها استفاده کنید.

پس از ایجاد وب سایت محتوایی یا فروشگاه اینترنتی، باید اطلاعات اولیه را درج کنید. ارسال محتوا و تکمیل محتوای وب سایت نیاز به دانش و تجربه دارد که در این راستا می توانید از متخصصین حوزه تولید محتوا و بازاریابی محتوا استفاده کنید.

صفحات وب سایت، نباید صفحه ی درهم برهم باشد که باعث شود که کاربران دیگر به سایت شما مراجعه نکنند! صفحات وب سایت باید مرتب باشند و محصولات دسته بندی شده باشند تا برای مشتریان قابل فهم باشد.

4. اعتماد سازی کنید

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نحوه ی ارتباط با شما، اطلاعات کسب و کار و همچنین اعتماد سازی کسب و کار برای مشتریان شماست. در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی هویت صاحب و محل فعالیت کسب و کارهای آنلاین را احراز می نماید.

نماد اعتماد الکترونیکی جزء مراحل اول و تکمیل کننده فرایند ایجاد وب سایت است، زیرا بدون نماد اعتماد نمی توانید درگاه پرداخت آنلاین مستقیم بانکی در سایت خود داشته باشید و باید از درگاه های پرداخت واسط استفاده کنید.

مهمترین کار یک مدیر کسب و کار اینترنتی جلب اعتماد مشتری با استفاده از روش های جلب اعتماد مشتری در کسب و کار اینترنتی و به کار بردن این روش ها در کسب و کار اینترنتی است.

نکات مهم جلب اعتماد مشتری در سایت کسب و کار اینترنتی:

  • طراحی و راه اندازی سایت استاندار و در عین حال ساده
  • دادن هدیه به کاربر و بازدید کننده در اولین مرحله اعتماد سازی
  • معرفی خودتان و خدمات کسب و کارتان در اولین فرصت
  • معرفی دستاورد های موفق کسب و کار اینترنتی تان
  • افزودن امکانات اعتماد در سایت کسب و کار اینترنتی
  • داشتن درگاه پرداخت امن و مطمئن در سایت
  • پاسخگویی سریع به سوالات و نظرات کاربران سایت
  • ارسال کد تخفیف محصولات به مناسب های خاص
  • اعتماد بازگشت وجه به کاربران سایت

5. شناسایی رقبای کسب و کارتان

همانطور که در کسب و کار واقعی به عنوان مثال امکان دارد چندین سوپرمارکت در کنار هم وجود داشته باشد! در کسب و کار اینترنتی رقبای شما فراتر از تصور شماست! برای شروع و کسب و کار آنلاین باید رقبای کسب و کار خودتان را شنایی کنید و فعالیت شان را رصد و از تجربه آن ها استفاده کنید.

نقطه قوت رقبای خود را بررسی کنید و سعی کنید از آن ها در کسب و کار و سایت خودتان استفاده کنید. مهم نکته بررسی نقاط ضعف رقباست که باید بتوانید آن ها را شناسایی کنید و در کسب و کار خودتان سعی کنید آن نقطه ضعف را به نقطه قوت تبدیل کنید.

6. معرفی کسب و کار

این بخش، آخرین بخش کسب و کار شماست. اما کم اهمیت ترین آن نیست! این بخش به شما این اجازه را می دهد تا دنیا از وجود کسب و کار آنلاین و سایت شما آگاه شود.

برای اینکار می توانید با توجه به نوع کسب و کارتان در رسانه های مختلف برای کسب و کار خود تبلیغ کنید. تبلیغات در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و هر کجا که امکان پذیر باشد، ضامن کسب و کار اینترنتی شما خواهد بود.

اجتماعی کردن کسب و کار باعث میشود که مردم از وجود خدمات یا محصولات شما آگاه شوند. همچنین اینکه می توانید پیشنهادات، تخفیف ها و فروش خود را از طریق تبلیغات به مشتریان خود اطلاع دهید.

کانال تلگرام زوم لایف

فعالیتم در اینترنت از سال 86 با وبلاگ شروع شد و دو سال بعد اولین سایت مجله‌ایم رو راه‌اندازی کردم. به‌دلیل علاقه زیاد به تولید محتوای کاربردی و سئو، روی سایت‌های زیادی فعالیت داشتم. در حوزه کاری به دیجیتال مارکتینگ، کدنویسی، مشاور و توسعه کسب وکار علاقمندم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (15)
  1. مهمان ناشناس در 22 خرداد 1402
    سلام من میخوام یک کسب و کار اینترنتی آنلاین شاپ باز کنم اما ایده ای ندارم ایده فروش محصولات آرایشی یا محصولات مراقبتی پوست و مو رو داشتم ولی رقیبا در بازار کار خیلی زیاده و یه جورایی میزان موفقیت ۱۰ در صد از ۱۰۰ درصده میتونید یه کاری پیشنهاد کنید البته سریامه زیادی نخواد
    پاسخ
  2. سجادفکور در 20 اردیبهشت 1402
    سلام و خسته نباشید خدمت شما.
    من به فروش و تجارت پسته و زعفران و کشمش علاقه زیادی دارم و محصولات منطقه ما همین چند مورد هست و اطرافم این محصولات زیاد هستند وبرای من خیلی راحته که بخوام این محصولات رو خریداری کنم اما برای فروش و تجارت این محصولات نمیدونم ازکجا شروع کنم
    پاسخ
    1. سیامک در 13 تیر 1402
      سلام سجاد من سیامک هستم
      از گلستان من گفتم با هم در زمینه کاری ما با همکار کنیم موافقی ۰۹۱۱۴۲۱۲۰۸۸
      پاسخ
  3. مهمان امید در 6 بهمن 1401
    سلام اگر رقبا را پیدا کرده باشم و قوی باشند یا زیاد باشند چاره چیست؟
    پاسخ
    1. مجله زوم لایف
      مجله زوم لایف در 11 بهمن 1401

      سلام، قطعاً نمی‌شود با همه‌ی آنها رقابت کنید. در مرحله اول باید رقبا را آنالیز کرده و لسیتی از مزایا و معایت هرکدام تهیه کنید.

      • رقبا قوی باشند: ابتدا باید علت قوی بودن هر رقیب مشخص شود، جایگاه خوبی در گوگل دارد؟ برای تبلیغات هزینه زیادی می‌کند؟ قیمت رقابتی دارد؟ تنوع محصول زیادی دارد؟ و... وقتی رقیب قوی باشد شما یا باید کنار بکشید یا ادامه دهید! وقتی توان رقابت ندارید می‌توانید بازار کوچک‌تری از همان حوزه را انتخاب کنید. مثلاً برای لوازم آرایشی رقیب زیاد است اما می‌توانید فقط برای ماسک مو به‌صورت تخصصی فعالیت کنید که کمتر سایتی می‌تواند انجامش دهد، بعد به‌مرور محصولات بیشتری اضافه کنید. برای این حالت باید میزان فعالیت خودتان را در یک بازه زمانی بلندمدت حفظ کنید تا در قدم اول مشتری بتواند به شما اعتماد کند.
      • رقبا زیاد باشند: قطعاً هر کسب و کاری امروزه رقیب زیادی دارد اما همه‌ی آنها نمی‌توانند ادامه دهند! باید بتوانید هزینه‌ها را کنترل کنید، کیفیت محصول، فعالیت و پاسخگویی را افزایش دهید، فعالیت رقبا را رصد کنید و... در این بین باید مراحل توسعه و موفقیت کسب و کار را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید تا بتوانید در بین کارهای زیادی که باید انجام دهید به آنها برسید و مرحله به مرحله جلو برید.

      موفق باشید.

      پاسخ
  4. مهمان سعید در 20 مهر 1401
    سلام عرض ادب.میخوام کسب و کار اینترنتی شروع کنم ومحصولات پوشاک بفروشم.اما اینستاگرام مسدود شده.الان بهترین جایگزین اینستاگرام چیه ؟تا کارمو باهاش شروع کنم
    کارمند هستم و شیفتی کار میکنم.
    مممنون از بابت راهنماییتون.
    پاسخ
    1. مجله زوم لایف
      مجله زوم لایف در 30 مهر 1401

      سلام، جایگزینی برای اینستاگرام وجود ندارد اما می‌توانید از پلفترم‌هایی مثل باسلام و حتی دیوار برای معرفی و فروش محصولات خودتان استفاده کنید.

      پاسخ
  5. احسان در 7 مهر 1400
    کارتون حرف نداشت فقط کاش فروشگاه ساز وب پویا رو هم معرفی کرده بودین
    پاسخ
  6. در 13 شهریور 1400
    سلام چطوری کسب و کار خودمو تبلیغ کنم!؟ چگونه ط گوگل ثبت کنمممم!!!!!
    پاسخ
    1. مجید حسین زاده
      مجید حسین زاده در 14 شهریور 1400

      سلام، درباره کسب و کارتون توضیح بدید تا بتونم بهتر راهنمایی کنم.

      پاسخ
  7. ماه منیر ملکشاهی در 31 خرداد 1400
    سلام مطالبتون رو خوندم
    مطالب جالبی بود
    من مغازه ندارم ولی میخوام فروشنده اینترنتی باشم یا نمایندگی محصولی رو داشته باشم
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    پاسخ
    1. مجید حسین زاده
      مجید حسین زاده در 9 تیر 1400

      سلام، برای اینکه بصورت آنلاین محصولی رو بفروشید روش‌های رایگانی هم وجود داره مثل استفاده از دیوار، شیپور، تلگرام، اینستاگرام و حتی توییتر. شما ممکنه درباره محصولی اطلاعات خوبی از محصولات بهداشتی، لباس یا ... داشته باشید یا دسترسی به منابع خاصی داشته باشید که در اینصورت می‌تونید با فروشنده اصلی درباره دریافت پورسانت صحبت کنید.

      اما قبل از این می‌تونید توی دیوار و شیپور نگاه کنید و ببینید بقیه برای فروش محصولاتشون چه کاری انجام میدن. کمی ایده بگیرید و با شرایط خودتون مقایسه کنید. فروش اینترنتی فقط پست کردن عکس محصول در اینستاگرام یا فقط ثبت آگهی در دیوار نیست. نکات بسیار زیادی وجود داره که در طول مسیر باید هوشیار باشید و نکات مثبت و منفی رو ببینید.

      پاسخ
  8. محمد در 21 خرداد 1400
    سلام وقت بخیر
    ممنون از مقاله پرمحتواتون
    من میخواستم یک کارگاه تولیدی محصولات خشکبار راه بندازم اما متاسفانه سرمایه گذار مناسبی پیدا نشد . اما یک برند ثبت شده برای محصولات خشکبار دارم بنظرم رسید یک سایت فروش محصولات خشکبار راه بندازم و محصولات رو از بازار و تامین کننده مطمئن تهیه و با برند خودم و بسته بندی شیک بفروش برسانم که برند شناخته شده تر بشه و بعد از گذشت چندسال کارگاه رو راه اندازی کنم . آشنایی به سایت نویسی و تولید محتوانیز دارم در واقع برای شروع کار نیاز به هزینه ندارم . اما چندتا سوال از خدمتتون داشتم
    اولا بازار فروش خشکبار به صورت اینترنتی رو چطوری ارزیابی میکنید بخصوص خشکبار وه بیشتر به صورت سنتی خرید میشه
    دوما برای فروش خشکبار داشتن ی پیج اینستاگرام در کنار سایت مفیده یا نه
    پیشاپیش متشکرم از پاسخگوییتون
    پاسخ
    1. مجید حسین زاده
      مجید حسین زاده در 22 خرداد 1400

      سلام، قطعاً افرادی هستند که تمایل دارند خشکبار رو آنلاین خریداری کنند. قبول دارم که بخش زیادی این چنین محصولاتی رو سنتی خرید می‌کنند اما باید توجه کنید که نحوه خرید مردم در چند سال گذشته به شدت سمت آنلاین رفته.
      در حال حاضر سایت‌هایی برای فروش آنلاین محصولات خشکبار وجود دارند که در مرحله اول باید میزان فعالیتشون در سایت یا شبکه‌های اجتماعی رو ارزیابی کنید.
      حضور در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام به معرفی برند شما کمک می‌کنه و قطعاً اگه اصولی انجام بده می‌تونه به شناخته شدن و در نهایت فروش بیشتر کمک کنه.
      چند پیشنهاد دارم:
      1. به این فکر کنید که چرا مشتری باید به جای خرید سنتی، بصورت آنلاین چنین محصولاتی رو خرید کنه. دلایل خودتون رو بررسی کنید.
      2. مشتریانی که محصولات خشکبار رو آنلاین خرید می‌کردند، چرا باید از شما خرید کنند؟
      3. لجستیک رو دست کم نگیرید. معمولاً کسانی که محصولات خشکبار خرید می‌کنند دوست دارند با توجه به کیفیت محصول، آنرا با هزینه کمتر از بازار تحویل بگیرند.
      باید بررسی کنید در کدام شهرهای ایران تمایل بیشتری به خرید آنلاین خشکبار وجود دارد و پلن شما برای ارسال به این شهرها چیست.
      4. حتماً به بسته‌بندی محصولات توجه کنید و تا حد امکان محتوای داخل بسته‌بندی مشخص باشد.
      5. رقبای خودتون خودتون رو در حوزه آنلاین بشناسید و فعالیتشون رو رصد کنید.
      6. شما برند ثبت شده دارید و برای شروع کار (راه اندازی سایت) نیاز به هزینه ندارید، این خیلی خوبه اما نباید تجربه رو دست کم بگیرید.
      بسیاری از افرادی که تسلط کافی و تجربه چند ساله در راه اندازی و توسعه کسب و کار دارند، برای شروع هر پروژه و کسب و کار جدیدی از متخصصین کمک و مشورت می‌گیرند.

      در مسیر راه اندازی و رشد کسب‌و‌کار نکات بسیار زیادی وجود دارد، اما نکاتی که در بالا توضیح دادم بنظرم در مراحل اولیه و تصمیم‌گیری خیلی مهم هستند.

      پاسخ
  9. شکوفه در 19 آذر 1399
    سلام من شکوفه هستم وکار اینترنتی لازم دارم لطفا راهنما کنید.
    پاسخ
    1. مجید حسین زاده
      مجید حسین زاده در 19 آذر 1399
      <p>سلام،</p>
      <p>در سایت‌های کاریابی جستجو کنید.</p>
      پاسخ
  10. اصغر در 18 آبان 1399
    چه جور شروع کنم
    پاسخ
    1. مجید حسین زاده
      مجید حسین زاده در 19 آبان 1399

      برای پیاده سازی ایده ها مطلب زیر را بخوانید:

      https://zoomlife.ir/success/business/887-implementing-ideas.html

      پاسخ