زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

آشنایی با انواع کسب و کارهای اینترنتی

آشنایی با انواع کسب و کارهای اینترنتی

آشنایی با انواع کسب و کارهای اینترنتی

چند نوع کسب و کار اینترنتی وجود دارد؟ آیا هر کسب و کاری را می‌شود اینترنتی راه اندازی کرد؟ کسب و کار اینترنتی هم مانند کسب و کار فیزیکی، انواع مختلفی دارد. فرض کنید در گذشته شما برای خرید آجر باید به فروشگاه محصولات ساختمانی مراجعه می‌کردید اما حالا یک آجر را هم می‌توانید بصورت آنلاین خریداری کنید! اگر باور نمی‌کنید در گوگل "خرید آجر" را جستجو کنید.

شما اگر به مثال خرید آجر دقت کنید، متوجه می‌شوید که هر محصولی را می‌شود بصورت اینترنتی خرید و فروش کرد اما ممکن است شرایط انجام معامله با توجه به نوع محصول متفاوت باشد. حالا شما فرض کنید بجز محصول فیزیکی، در اینترنت بخواهید محصول دیجیتال بفروشید! در این حالت انجام معامله بسیار راحت‌تر می‌شود و در یک لحظه می‌توانید به چندین نفر یک محصول یا خدمت را بفروشید. مثل ارائه کتاب، فایل صوتی، دوره آموزشی و انواع کسب و کار اینترنتی دیگر.

هر فعالیتی که در محیط اینترنت با هدف کسب درآمد، برندسازی، خلق ارزش انجام شود را کسب و کار اینترنتی می‌گویند. اما برای به درآمد رسیدن کسب و کار آنلاین باید به نکاتی توجه کنید که در ادامه توضیح داده‌ایم.

خواندن این مطلب برای چه کسانی مفید است؟

افرادی که با کسب و کار اینترنتی آشنا نیستید و می‌خواهند کسب و کار خودشان را راه‌اندازی کنند، ممکن است سوالات زیادی داشته باشند. یکی از این سوالات آشنایی با انواع روش‌های کسب درآمد اینترنتی است. ما در این مطلب از سایت زوم لایف به سوالاتی که درباره انواع کسب و کار اینترنتی وجود دارد پاسخ داده‌ایم. سوالاتی مانند:

  • کسب و کار اینترنتی اینترنتی چیه؟
  • چطور از اینترنت پول در بیاریم؟
  • چه کارهایی رو میشه اینترنتی انجام داد؟
  • آیا پول خوبی تو اینترنت هست که ارزش وقت گذاشتن داشته باشه؟
  • هیچ آشنایی با کسب و کار اینترنتی ندارم اما می‌خواستم کسب و کار اینترنتی شروع کنم و کسب درامد کنم؟

افراد زیادی بدون شناخت و فقط با هدف درآمد میلونی فقط می‌خواهند کسب و کار اینترنتی راه‌اندازی کنند و میلیونر شوند! چون شنیدند با داشتن کسب و کار اینترنتی می‌شود در خواب پول پارو کرد. این تصور دقیقاً مانند جُک زیر است:

شخصی دوست داشت پولدار بشه. بهش گفتن برو تهران، اونجا پول ریخته و می‌تونی پولدار بشی. این بنده خدا هم خوشش میاد و سریع بلیط اتوبوس می‌گیره به سمت تهران. توی ترمینال وقتی از اتوبوس پیاده میشه اتفاقی یه تراول 50 هزار تومانی روی زمین می‌بینه و میگه الان خسته‌ام از فردا جمع می‌کنم 🙈

نه فقط در کسب و کار اینترنتی، بلکه در کسب و کار فیزیکی هم برخی افراد چنین تصوراتی دارند. امیدواریم شما جزء این افراد نباشید. اگر چنین طرز تفکری دارید به شما توصیه می‌کنم زندگی افراد موفق را بخوانید تا ببینید پول درآوردن راحت نیست.

اگر هیچ آشنایی با کسب و کار اینترنتی و انواع آن ندارید، اما می‌خواهید وارد این حوزه شوید، در ادامه درباره نکات زیر توضیح داده‌ایم که به شما در تصمیم‌گیری کمک می‌کند.

  • انواع کسب و کار اینترنتی؛ کدامند؟
  • کسب و کار اینترنتی چه مزیتی دارد؟
  • چطور باید کسب و کار اینترنت راه اندازی کرد؟
  • کسب و کار اینترنتی چقدر درآمد دارد؟
  • آیا کسب و کار اینترنتی برای شما مناسب است؟
  • آیا کسب و کار اینترنتی می‌تواند شغل دوم باشد؟

انواع کسب و کار اینترنتی کدامند؟

افراد زیادی هستند که با کسب و کار اینترنتی غریبه هستند و اطلاعی درباره این نوع کسب کار ندارند. یکی از دلایلی که باعث شده این مطلب را منتشر کنیم، کمک به این افراد است و اینکه توضیح دهید کسب و کار اینترنتی چی هست و چی نیست!

اگر شما انواع کسب و کار اینترنتی را نشناسید و کورکورانه وارد مسیر کارآفرینی اینترنتی شوید، به احتمال بسیار زیاد زمان، پول و انرژی خود را در مسیر غلط هدر خواهید داد و سپس ناامید شده و مسیر را رها می‌کنید.

راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد از اینترنت به روش‌های مختلفی انجام می‌شود، مانند:

  • راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی و فروش محصولات فیزیکی؛
  • راه‌اندازی سایت محتوایی و فروش اشتراک ماهیانه؛
  • ایجاد فروشگاه و فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی؛
  • ارائه و فروش محصولات آموزشی از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی؛
  • خدمات طراحی سایت و اپلیکیشن؛
  • کسب و کار فروش خدمات و مشاوره؛
  • خدمات طراحی پوستر و فایل‌های مولتی مدیا؛
  • تبلیغات اینترنتی؛
  • مدیریت سایت؛
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی؛
  • بازاریابی آنلاین؛
  • همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ)؛
  • و... .

هدف از کسب و کار اینترنتی، می‌تواند کسب درآمد یا برندسازی باشد و برای اینکار همیشه نیاز نیست که خودتان 0 تا 100 کسب و کارتان را پیاده‌سازی کنید، در بیشتر مواقع می‌توانید از ابزارهای موجود استفاده کنید که در بیشتر مواقع پلان رایگان هم دارند. در این حالت هزینه راه‌اندازی کسب و کارتان کاهش پیدا می‌کند و می‌تواند با تمرکز بیشتری بر روی کار اصلی تمرکز کنید.

به عنوان مثال می‌توانید برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین از فروشگاه ساز استفاده کنید تا هزینه اولیه شما را به شدت کاهش دهد. درباره اینکه فروشگاه ساز آنلاین چقدر می‌تواند به شما کمک کند، برای شما مناسب است یا خیر، حتماً در مطالب دیگری توضیح خواهیم داد.

چرا کسب و کار اینترنتی؟

برخی از مزیت‌های راه اندازی کسب و کار اینترنتی عبارتند از:

  • محیط کارتان را خودتان انتخاب می‌کنید؛
  • می توانید همزمان دارای چند شغل باشید؛
  • علاقه و تسلط شما به کسب و کارتان بیشتر می‌شود.
  • هیچ محدودیتی در ارائه خدمات و اطلاعات نخواهید داشت.
  • خدمات و اطلاعات دقیق و جامع‌تری را به کاربران ارائه می‌دهید.
  • قدرت پشتیبانی شما نسبت به محصولات و خدماتتان افزایش پیدا می‌کند.
  • آینده بهتری را برای کسب و کارتان تصور می‌کنید و برنامه‌ریزی هدفمندی خواهید داشت.

دلیل شما برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چیست؟

هرشخصی برای راه اندازی کسب و کار دلایل خودش را دارد، فرقی نمی‌کند که کسب و کار آنلاین باشید یا آفلاین، اما مهم این است دلایل قانع کننده‌ای برای شروع کسب و کارتان داشته باشید. به فرض اینکه واقعاً مصمم هستید که کاری را آغاز کنید، پیشنهاد می‌کنیم به سوالاتی که در اینجا مطرح شده است فکر کنید. بهتر است کاغذی را کنار دست خود بگذارید و در زمینه‌‌ی هر یک از سوال‌ها،‌ هر چه به ذهن‌تان می‌رسد بر روی کاغذ بیاورید.

فکر نکنید این‌ نوع سوال‌ها لوکس و تجملی است و صرفاً سازمان‌های بزرگ برای شعارهای تبلیغاتی‌شان به سراغ پاسخ آن‌ها می‌روند. حتی برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک خانگی هم باید پاسخ این سوال را بدانید.

انگیزه شما از راه اندازی یک کسب و کار چیست؟

قبل از هر چیز، بیایید با خودمان صادق باشیم و ببینیم چرا می‌خواهیم کسب و کار جدید راه بیندازیم.  این که فکر می‌کنم مدیر من بی‌شعور است، حتی به فرض درست بودن، دلیل منطقی برای کارآفرین شدن نیست. همچنین اینکه احساس کنم این همه زحمت می‌کشم و دیگران پولش و سودش را می‌خورند، نمی‌تواند به تنهایی برای اینکه یک کسب و کار جدید شروع کنم، کافی باشد.

هدف کسب و کار شما چیست؟

احتمالاً شما هم اشخاصی را دیده باشید که کلی زمان و پول هزینه می‌کنند تا فقط کسب و کاری داشته باشند و بعد به روش درآمدزایی و هزینه‌ها فکر می‌کنند. این افراد اصرار دارند که هیچ‌کس در هیچ‌جا تاکنون محصول یا خدمتی مشابه آنها ارائه نکرده است. این حرف اگر چه برای ایجاد روحیه خوب است،‌ اما ادعای ساده‌ای نیست. دیر یا زود، درستی یا نادرستی این ادعا، توسط حساب بانکی شما اثبات خواهد شد. پس بد نیست یک بار دیگر روی محصول خود فکر کنید.

توجه داشته باشید که فقط جذاب بودن و هیجان انگیز بودن ایده کافی نیست. مهم این است که امکان اجرایی شدن آن وجود داشته باشد.

کسب و کار شما چه ارزشی ایجاد می‌کند؟

به خاطر داشته باشید که تا امروز، شما وجود نداشته‌اید و کار دنیا هم بدون شما لنگ نبوده. کسی که فردا قرار است کالا یا خدمتی را از شما بخرد، امروز آن محصول یا خدمت را از جای دیگری تهیه می‌کند یا لااقل جایگزینی داشته است که باعث شده تا امروز بدون محصول و خدمت شما، به زندگی‌اش ادامه دهد.

پس شما باید به یک سوال مهم پاسخ دهید: «چرا من؟ چرا باید به سراغ من بیاید؟».

فراموش نکنید که ارزش چیزی است که مشتری حاضر باشد به خاطر آن پول پرداخت کند. در غیر این صورت شاید شما یک کار خیر انجام داده باشید اما کسب و کاری بنا نکرده‌اید.

آیا حوزه‌ای که می‌خواهید در آن فعالیت کنید، می‌شناسید؟

بد نیست قبل از اینکه در یک حوزه کاری مشخص مشغول به فعالیت شوید، تحلیلی استراتژیک از آن حوزه هم داشته باشید. خیلی‌ها فقط می‌خواهند پول دربیاورند و برایشان مهم نیست که در کجا، چه کاری انجام می‌دهند. این دسته از افراد با سرمایه خودشان قمار می‌کنند و به نتیجه دلخواه هم نخواهند رسید.

شما باید ابتدا حوزه کاری مشخصی را انتخاب کنید تا بتوانید در آن عمیق شوید و تمام تمرکز خودتان را صرف تحلیل بازار، نیاز مشتری و گسترس فعالیت خودتان کنید.

چطور کسب و کار اینترنتی خودمان را راه اندازی کنیم؟

همانطور که گفتیم برای کسب درآمد اینترنتی همیشه نیاز نیست خودتان کسب و کاری داشته باشید، می‌توانید از ابزارها و پلتفرم‌های موجود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر فریلنس هستید، یا ترجمه می‌کنید و یا طراحی گرافیکی و فایل‌های مولتی‌مدیا انجام می‌دهید، حتی اگر محصولی فیزیکی دارید می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی برای ارائه استفاده کنید و نیازی نیست حتماً فروشگاه آنلاین داشته باشید.

فرایند راه اندازی کسب و کار اینترنتی

در ابتدا شما باید ایده‌ای داشته باشید که قابل پیاده‌سازی و انجام باشد. اگر ایده دارید اما نمی‌دانید برای عملی کردن آن چه کاری باید انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم مطلبی که با عنوان پیاده سازی ایده‌ها منتشر کردیم را بخوانید.

بعد از اینکه دلایل خودتان برای عملی کردن ایده را بررسی کردید و تصمیم به راه اندازی کسب و کار اینترنتی گرفتید، توصیه می‌کنیم در مراحل اولیه و قبل از راه‌اندازی کسب و کار به موارد زیر توجه کنید تا زمان و پولی که هزینه می‌کنید، هدر نرود.

  • کتاب لین استارتاپ و اثرمرکب را مطالعه کنید؛
  • مدل کسب و کارتان (Business Model) را طراحی کنید؛
  • در صورت نیاز به تیم‌سازی، حتماً وظایف افراد را در ابتدای کار مشخص کنید؛
  • نام کسب و کارتان مرتبط با فعالیتی باید که انجام می‌دهید؛
  • رقبای خود را شناسایی و نقاط قوت و ضعف آنها را یادداشت کنید؛
  • برای درک بهتر کسب و کار آنلاین و آینده کسب و کارتان می‌توانید از مشاورین حوزه کاری مرتبط با کسب و کارتان کمک بگیرید؛
  • عجول نباشید.

اگر این کارها را با حوصله انجام دهید چشم‌انداز بهتری از آینده کسب و کارتان خواهید داشت. جالب است بدانید که افراد زیادی بعد از انجام مراحل بالا از راه اندازی کسب و کارشان منصرف شدند. اگر احساس می‌کنید حوصله انجام این کارها را ندارید، پس باید شانس خودتان را امتحان کنید.

کسب و کار اینترنتی برای چه کسانی مناسب است؟

هر شخصی که با کامپیوتر یا گوشی به اینترنت متصل باشد، می‌تواند یک یا چند کسب و کار اینترنتی داشته باشد. از شخصی که در یک مغازه کفش فروشی در روستاهای استان گیلان باشد، فردی که در بازار تهران لوازم خانگی می‌فروشد، یا فردی که در یزد سوغاتی شهر خودش را برای فروش گذاشته می‌توانند با گوشی خودشان از طریق پلفترم‌های مختلف مشتری جذب کنند.

اگر فکر می‌کنید که اینکار خنده‌دار است، نمی‌شود یا سخت است، مشکل از شماست چون کسب و کار اینترنتی را ساده فرض کردید و دنبال ایده‌های بزرگ و انجام نشدنی هستید.

کسب و کار اینترنتی چقدر درآمد دارد؟

از شخص خودم بارها پرسیدند که چقدر درآمد دارید و سایت زوم لایف برای شما چقدر پولسازی می‌کند؟ حتی اگر پاسخ دقیقی به این سوال بدهم باز هم کمکی به شما نخواهد کرد. بگذارید مثالی بزنم، در حال حاضر سایت‌های مجله‌ای زیادی وجود دارد که از ماهیانه 100 هزار تومان تا 100 میلیون درآمد دارند اما هر سایتی شرایط خودش را دارد و ممکن است سایتی با روزی 100 نفر بازدید کننده بتواند ماهی 100 میلیون درآمد داشته باشد اما سایتی با روزی 50 هزار کاربر نتواند ماهیانه 10 میلیون هم درآمد کسب کند.

همین لحظه که این مطلب را می‌خوانید افراد زیادی فقط در اینستاگرام درآمد روزانه بالای چند میلیون دارند چه از تبلیغات چه از فروش محصولات اما یک شبه این اتفاق رخ نداده و باید ببینید برای اینکه به اینجا برسند چه مسیری را طی کرده‌اند.

هر کسب و کاری ممکن است در روزها و ماه‌های اولیه درآمدی برای شما نداشته باشد و اینها باید در زمان بررسی ایده و پیاده‌سازی توسط شما بررسی شده باشد. اگر در بررسی‌ها به این نتیجه رسیده باشید که ایده شما زودبازده است و بعد از انجام کارها باید در کمتر از 2 ماه به درآمد برسد، اگر 6 ماه گذشت و اتفاقی رخ نداد، باید یک بازبینی کلی انجام دهید.

آیا می‌توان همزمان با راه اندازی کسب و کار جدید به کار قبلی هم ادامه داد؟

یکی از مزیت‌های اصلی کسب و کار اینترنتی کار کردن در کنار شغل دیگر است. البته باید توجه داشته باشید که بستگی به نوع کسب و کار جدیدتان دارد. در بعضی موارد آنقدر ذهن درگیر حل مسائل، تحلیل، انجام و پیگیری کارها هستید که ممکن است جای شب و روزتان تغییر کند.

اما بطور کلی می‌توانید:

  • چند کسب و کار اینترنتی را با هم مدیریت کنید؛
  • اگر کارمند هستید می‌توانید کسب و کار اینترنتی هم داشته باشید؛
  • اگر راننده هستید و بین شهری کار می‌کنید، می‌توانید با گوشی کسب کارتان را مدیریت کنید؛
  • اگر خانه‌دار هستید، می‌توانید ساعت‌های مشخصی در روز را به کارتان اختصاص دهید؛

در کسب و کار اینترنتی مدیریت زمان در اختیار شماست باید خودتان تنظیم کنید که به کدام کارتان رسیدگی کنید.

سخن پایانی

امیدواریم درباره کسب و کار اینترنتی توانسته باشیم توضیحات مفیدی در اختیار شما قرار بدهیم و مسیر شما را هموار کنیم. در ادامه حتماً در مطالب جداگانه‌ای به معرفی روش‌های جدید کسب درآمد اینترنتی، راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم و... خواهیم پرداخت. برای اینکه از مطالب جامع و جدیدی که درباره کسب و کار منتشر می‌شود مطلع شوید، پیشنهاد می‌کنیم در خبرنامه عضو باشید.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود