زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

چطور از چرب شدن موها جلوگیری کنیم؟

کلینیک زیبایی

چطور از چرب شدن موها جلوگیری کنیم؟

چطور از چرب شدن موها جلوگیری کنیم؟

اگر احساس می‌کنید موهای شما سریعتر از حالت طبیعی چرب می‌شود، تنها نیستید. بسیاری از افراد در طول روز با موهای چرب سر و کار دارند. خوشبختانه چند روش وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید از چرب شدن موهایتان جلوگیری کنید.

چگونه مانع از چرب شدن موها شویم؟ اگر می‌خواهید برای جلوگیری از چرب شدن موهایتان کاری انجام دهید، این مطلب از سایت زوم لایف را تا پایان بخوانید. ما در ادامه چند روش ساده اما مفید را به شما معرفی کردیم که با رعایت آنها می‌توانید از چرب شدن موهایتان جلوگیری کنید.

12 روش برای جلوگیری از چرب شدن مو

برای جلوگیری از چرب شدن موها، موهای خود را کمتر بشورید

1. تعداد دفعات شستن موهای خود را کاهش دهید

شستن روزانه موها می‌تواند موهای شما را چرب‌تر کند. در عوض، سعی کنید 2 الی 3 بار در هفته موهای خود را بشویید تا بهترین نتیجه را بگیرید. ممکن است چند هفته طول بکشد، اما موهای شما در واقع تولید هر روز روغن طبیعی را متوقف می‌کند و منجر به چربی کمتر مو می‌شود.

چند نکته:

  • در روزهایی که موهای خود را شامپو نمی‌زنید، آن را با کلاه دوش بپوشانید
  • اگر زیاد عرق می‌کنید، ممکن است مجبور شوید موهای خود را بیشتر بشویید. در این حالت سعی کنید کمتر شامپو بزنید.

برای جلوگیری از چرب شدن موها، شامپوی مخصوص موهای چرب را امتحان کنید

2. شامپوی مخصوص موهای چرب را امتحان کنید

شامپوهای مخصوص موهای چرب ملایم‌تر هستند و باعث تجمع چربی کمتری در موهای شما می‌شوند. شامپوهای مخصوص موهای چرب و روغنی به آرامی خاک و کثیفی را از بین می‌برند بدون اینکه باعث تحریک پوست سر شما شود.

چند نکته:

  • به دنبال شامپوی حاوی سولفات باشید تا به پاکسازی پوست سر و کنترل تجمع چربی کمک کند.
  • هنگام شستن موهای خود، سعی کنید پوست سر خود را خیلی محکم نکشید.
  • به اندازه‌ی یک سکه از شامپو استفاده کنید.
  • بهتر است یک بار در هفته از شامپوی مخصوص موهای چرب استفاده کنید.

برای جلوگیری از چرب شدن موها، برای شستن موهای خود از آب سرد یا ولرم استفاده کنید

3. برای شستن موهای خود از آب سرد یا ولرم استفاده کنید

آب داغ روغن طبیعی موهای شما را از بین می‌برد. برای شستن موها، آب را تا آنجا که می‌توانید خنک نگه دارید، مخصوصاً هنگام شستن شامپو و نرم کننده موها. آب سرد کوتیکول موهای شما را می‌بندد که به حفظ رطوبت کمک می‌کند.

آب داغ همچنین باعث می‌شود منافذ پوست شما، از جمله آنهایی که روی پوست سر شما هستند، چربی یا روغن غلیظ بیشتری تولید کند. این روغن غلیظ به محض ترک دوش آب داغ شروع به حرکت در امتداد موهای شما حرکت می‌کند.

برای جلوگیری از چرب شدن موها، نرم‌کننده را فقط به انتهای موهای خود بزنید

4. نرم‌کننده را فقط به انتهای موهای خود بزنید نه پوست سر

نر‌کننده برای مرطوب کردن موها استفاده می‌شود، اما می‌تواند چرب هم باشد. اگر از قبل با موهای چرب سر و کار دارید، توجه داشته باشید که نرم کننده را به ریشه‌های مو نزنید. هنگامی که بعد از شامپو زدن از نرم کننده استفاده می‌کنید، آن را از نیمه به پایین موهای خود بمالید و تا انتهای موهای خود بروید.

در روزهایی که از شامپوی مخصوص موهای چرب استفاده می‌کنید پس از آن نیز می‌توانید از نرم کننده برای انتهای موی خود استفاده کنید. با این حال، بخاطر داشته باشید که این دسته از شامپوها، موهای شما را خشک می‌کنند، بنابراین شما به یک نرم کننده‌ی عمیق، برای بازگرداندن رطوبت موهایتان نیاز دارید.

چند نکته:

  • همیشه قبل از بیرون رفتن از حمام نرم کننده را کاملاً از موهای خود بشویید.
  • اگر موهای فر یا موج دار دارید، از نرم‌کننده برای آبرسانی به موهای فر خود استفاده کنید. نرم کننده را روی انتهای خود متمرکز کنید تا از افزودن چربی اضافی به ناحیه پوست سر خود جلوگیری کنید.
  • در روزهایی که موهای خود را شامپو نمی‌زنید، می‌توانید با شستن قسمت‌های خیس شده‌ی مو و استفاده از نرم کننده‌ی ملایم از چربی موهای‌تان خلاص شوید.

برای جلوگیری از چرب شدن موها، از شامپوی خشک استفاده کنید

5. از بین شامپوها، یک شامپوی خشک را امتحان کنید

شامپو خشک به جذب چربی و حجم دادن به موها کمک می‌کند. مقدار کمی شامپوی خشک را در نزدیک ریشه خود اسپری کنید، سپس با انگشتان خود آن را به پوست سر خود بمالید. این شامپو روغن‌های طبیعی را جذب کرده و موهای شما را تمیزتر و درخشان‌تر می کند.

شامپوی خشک را نباید با شامپوی مخصوص موهای خشک اشتباه بگیرید. در واقع شامپو خشک، پودری است که بسیاری از افراد، برای کاهش چربی و حجم دادن به ریشه‌ی مو استفاده می‌کنند.

چند نکته:

  • اگر در پخش‌کردن شامپوی خشک با انگشتان خود مشکل دارید، از برس مو استفاده کنید.
  • اگر موهای تیره دارید، حتماً شامپوی خشک نامرئی بخرید تا از پودر سفید رنگ مایل به سبز در ریشه خود جلوگیری کنید.

برای جلوگیری از چرب شدن موها، موهای خود را یکبار در روز شانه کنید

6. موهای خود را یکبار در روز شانه کنید

شانه‌زدن بیش از حد می‌تواند باعث شود که پوست سر شما چربی بیشتری تولید کند. در عوض، یکبار قبل از دوش گرفتن موهای خود را برس بکشید، سپس از شانه‌ای با دندانه پهن برای آزادکردن موها در موهای خیس استفاده کنید. مطمئن شوید که برس پوست سر شما را لمس می‌کند تا پوست مرده را از بین ببرد و موهای شما را تمیز کند.

چند نکته:

  • اگر موهای شما مرطوب یا خیس است، در هنگام شانه‌کردن بسیار مراقب باشید. از انتها شروع کنید و به آرامی به سمت بالا حرکت کنید تا از پاره شدن موهای خود جلوگیری کنید.
  • اگر موهای خود را برس زده‌اید اما خیلی به هم ریخته است، نگران برس زدن آن نباشید. روی انتهای موهای خود تمرکز کنید تا موها صاف شوند و موهای شما دوباره عالی به نظر برسد.

برای جلوگیری از چرب شدن موها، از محصولات بدون چربی یا بدون روغن استفاده کنید

7. از محصولات بدون چربی یا بدون روغن استفاده کنید

ژل‌ها و لوسیون‌ها در واقع می‌توانند چربی به موهای شما اضافه کنند. اگر می‌خواهید از چرب شدن زیاد موهایتان جلوگیری کنید باید از محصولاتی استفاده کنید که مناسب موهای چرب هستند.

چند نکته:

  • گلیسیرین گیاهی، برگ آلوئه‌ورا و اسید سیتریک از ترکیبات رایج در محصولات بدون روغن هستند.
  • محصولات حالت دهنده نیز می‌توانند موهای شما را سنگین کرده و آنها را چرب‌تر نشان دهند، مخصوصاً اگر موهای نازکی دارید.
  • اگر احساس می‌کنید مواد زیادی روی موهای شما جمع شده است، از شامپوی شفاف کننده برای تمیز کردن پوست سر خود استفاده کنید.

برای جلوگیری از چرب شدن موها، به موهای خود کمتر دست بزنید

8. به موهای خود کمتر دست بزنید

دست زدن به موهای‌تان باعث می‌شود چربی‌ها، از انگشتان دست‌تان به موهای‌تان منتقل شود. سعی کنید موهایتان را تا حد ممکن لمس نکنید تا چرب نشود و پاکیزه بماند. اگر نیاز به مرتب کردن موهای خود دارید، به جای انگشتان خود از یک برس تمیز یا شانه استفاده کنید.

چند نکته:

  • اگر می‌خواهید موهای خود را ثابت نگه دارید، از اسپری مو یا خاک رس استفاده کنید تا مجبور نباشید به طور مداوم به آن دست بزنید.
  • موهای خود را با استفاده از گیره یا هدبند، دور از صورت خود قرار دهید تا مجبور نباشید آن را از چشم خود بکشید.

برای جلوگیری از چرب شدن موها، از سشوار استفاده نکنید

9. تا حد امکان از سشوار و سایر محصولات حالت‌دهی مو استفاده نکنید

گرمای سشوار می‌تواند روغن طبیعی موهای شما را از بین ببرد. اینکار می‌تواند غدد چربی کف سر را تحریک کند و منجر به چربی بیشتر پوست سر شود. به طور کلی، سعی کنید موهای شما خشک شود تا موهای شما سالم و بدون چربی باشد.

چند نکته:

  • اجازه دهید موهایتان در هوای آزاد خشک شوند. اینکار موهای شما را سالم‌تر نگه می‌دارد و تولید چربی را کمتر می‌کند.
  • اگر می‌خواهید موهای خود را بعضی مواقع سشوار بکشید، حتماً از اسپری محافظ حرارتی برای جلوگیری از آسیب احتمالی استفاده کنید.
  • صاف کردن موها با اتو، می‌تواند منجر به تجمع چربی شود، زیرا موهای شما را به پوست سر شما نزدیک می‌کند. سعی کنید استفاده از ابزارهای حالت دهنده گرما را برای حفظ سلامت مو و پوست سر محدود کنید.

برای جلوگیری از چرب شدن موها، برس مو را تمیز کنید

10. برس مو را تمیز کنید

برس‌های کثیف یا صاف کننده موها می‌توانند روغن را روی موهای شما پخش کنند. اگر مدتی برس و سایر لوازم حالت دهنده موهای خود را تمیز نکرده‌اید، از یک پارچه مرطوب با آب گرم برای پاک کردن آنها استفاده کنید. بگذارید ابزارهای شما قبل از استفاده مجدد کاملاً خشک شوند تا از آسیب رساندن به موها یا ابزارهای خود جلوگیری کنید.

برای چرب نشدن موها، از محصولات مخصوص موهای خشک استفاده نکنید

11. از محصولات مخصوص موهای خشک یا آسیب‌دیده خودداری کنید

چنین محصولاتی برای حفظ رطوبت یک لایه نازک روی موهای ایجاد می‌کنند. اگرچه این نوع شامپوها برای موهایی که خشک و یا آسیب دیده‌اند مناسب می‌باشد ولی تنها کاری که می‌توان برای موهای چرب و یا مستعد چربی انجام داد این است که وزن بیشتری به مو اضافه کنید تا چربی آن کمتر به نظر برسد.

برای چرب نشدن موها، از کلاه و حوله کمتر استفاده کنید

12. از کلاه و حوله کمتر استفاده کنید

استفاده از کلاه و حتی حوله بعد از حمام می‌تواند هوا و گرما را روی پوست سر شما به دام اندازد و منجر به چربی بیشتر شود. اگر برای رفتن به بیرون و یا در خانه کلاه سر می‌کنید، سعی کنید با فاصله کلاه را بردارید تا دمای پوست سر کاهش پیدا کند. اگر موهای چرب دارید، سعی کنید از کلاه استفاده نکنید مگر اینکه قصد دارید موهای خود را به زودی بشویید تا از تجمع چربی جلوگیری شود.

حرف پایانی

برای جلوگیری از چرب شدن موها، در کنار نکات بالا باید به غذاهایی که می‌خورید توجه کنید و سعی کنید یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات‌ و چربی‌های ترانس داشته باشید.

  • غذاهایی با کربوهیدرات بالا و حاوی قند زیاد باعث می‌شود بدن شما سبوم یا چربی بیشتری روی پوست‌ سر و موهایتان ایجاد کند.
  • چربی‌های ترانس هیچ ارزش غذایی برای بدن‌تان ندارند، سعی کنید مصرف این دسته از غذاها را به طور کامل محدود کنید و میزان چربی‌های اشباع شده در گوشت و لبنیات را نیز کاهش دهید.

علت چرب شدن موی سر برای هر فردی متفاوت است اما با رعایت نکاتی که در این مطلب خوانید می‌توانید تا حد زیادی از چرب شدن موهایتان جلوگیری کنید. اگر روش دیگری می‌شناسید که برای جلوگیری و یا از بین بردن چربی مو کارساز است، حتماً در قسمت نظرات برایمان ارسال کنید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

علاقمند به تولید محتوا در حوزه پوست، مو و زیبایی هستم و تلاش می‌کنم معتبرترین و بروزترین تحقیقات علمی را در حوزه مراقبت از سلامت و زیبایی پوست و مو در مجله زوم لایف منتشر کنم تا راهنمای شما باشد برای انتخاب یک سبک زندگی سالم‌تر.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود