زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

9 نکته برای جوان نگه داشتن پوست

safirstores

چطور جوانی و شادابی پوست را حفظ کنیم؟ برای اینکه همیشه پوست جوان و شادابی داشته باشید باید به چند نکته اساسی توجه کنید. در این مطلب از سایت زوم لایف به مهم‌ترین نکاتی که باعث حفظ جوانی پوست می‌شوند اشاره کرده‌ایم که می‌توانید در ادامه بخوانید.

برای شادابی پوست صورت چه کار کنیم؟

پوست شما نقش مهمی در سلامت بدن و حافظت از اندام های داخلی و تنظیم دما ایفا می کند پس باید روش هایی برای محافظت از پوست بدانیم. مراقبت از پوست برای سلامتی بدن مهم است و طبیعتاً دوست داریم که در کنار مراقبت از پوست، پوست جوانی نیز داشته باشیم.

1. قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کنترل کنید

در فصل تابستان نور خورشید آسیب بیشتری به پوست وارد می کند. برای حفظ سلامت پوست باید قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کنترل کنید. تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) از خورشید می تواند به پوست آسیب زیادی وارد کند. تابش اشعه ماوراء بنفش پوست را ضخیم تر می کند و همچنین می تواند تومورهای خوش خیم (سرطانی یا غیر سرطانی) و بدخیم (سرطانی) منجر شود.

محدودیت زمانی رفتن به زیر نور خورشید

در بعضی از ساعات روز مخصوصاً در فصل تابستان، خورشید از نزدیک ترین فاصله خودش به زمین می تابد و نباید در این ساعت به زیر نور خورشید رفت زیرا آسیب های بیشتری به پوست خواهد زد. محدوده زمانی رفتن به زیر نور خورشید معمولاً بین 10 صبح تا 4 بعد از ظهر است.
در این محدوده زمانی تابش نور خورشید به اوج خودش می رسد و اگر دلیلی برای بیرون رفتن از خانه یا محل کار ندارید، پیشنهاد می شود از رفتن به زیر نور خورشید منصرف شوید.

2. از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید

برای محافظت از پوست در مقابل نور خورشید می توانید از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. در فصل تابستان اشتیاق در رفتن به دریا و استفاده از ساحل بسیار زیاد است. اگر می خواهید برای تفریح به ساحل بروید باید لباس هایی انتخاب کنید که از پوست شما محافظت کند. به هیچ وجه با تی شرت به ساحل نروید! حتماً از کرم ضد آفتاب با مقدار SPF حداقل 25 استفاده کنید و عینک آفتابی محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) همراه خودتان داشته باشید تا آسیب کمتری به چشم ها وارد شود.

اگر می خواهید در دریا به شنا بروید، حتماً بعد از ساعت اوج تابش خورشید این کار را انجام دهید.

کدام کرم ضد آفتاب مناسب است؟

بله باید در انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب دقت کنید. کرم های ضد آفتاب با برچسب های مختلفی در بازار وجود دارد و یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب کرم ضد آفتاب مقدار (SPF) است. با توجه به شرایط جوی و میزان تابش نور خورشید میزان (SPF) نیز باید تغییر کنید.

فاکتور SPF چیست؟

SPF مخفف Sun Protection Fector و به معنی فاکتور محافظت از پوست در مقابل اشعه ماوراء بنفش نور خورشید می باشد. این عدد بیانگر قدرت این محصولات برای مقابله با نور خورشید بوده و نیز به عنوان عامل مقایسه در محصول از این نظر مورد استفاده قرار می گیرد. هر قدر این عدد از نقطه نظر کمیت، بزرگتر باشد، فرآورده قوی تر بوده، محافظت بیشتری را فراهم می نماید.
به عنوان مثال اگر فردی پس از ۱۰ دقیقه قرار گرفتن در آفتاب دچار قرمزی پوست شود، با استفاده از کرم ضد آفتاب با فاکتور SPF متوسط ۲۵، این زمان به ۲۵۰ دقیقه افزایش خواهد یافت.

3. برنزه نکنید!

برنزه کردن توسط نور خورشید یا استفاده از دستگاه های سولاریوم برای برنزه کردن پوست، می توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را مقدار زیادی افزایش دهد و باعث ایجاد چین و چروک پوست می شود. وقتی در زیر نور آفتاب و یا دستگاه سولاریوم قرار بگیرید، بدن شروع به محافظت می کند و این واکنش بدن به صورت برنزه شدن نمایان می شود. به عبارت دیگر بدن شما برای مقابله با چیزی مضر شروع به تغییر رنگ می دهد و برنزه می شود.

4. سیگار کشیدن را ترک کنید

در مطلب مختلفی که در رابطه با مراقبت از پوست منتشر شده، ترک سیگار یکی از مهم ترین عوامل آسیب زننده به سلامت بدن و همچنین سلامت پوست است. اگر می خواهید از پوست خود محافظت کنید و شادابی پوست حفظ شود باید سیگار کشیدن را ترک کنید. سیگار کشیدن می تواند رنگ پوست شما را تغییر دهد و همچنین با ایجاد چین و چروک صورت، پیری زود رس ایجاد کند.

5. پوست خود را هیدراته نگه دارید

پوست خود را مرطوب نگه دارید تا چین و چروک های خود را از بین ببرید و از ترک خوردن پوست جلوگیری کنید. وقتی در حال دوش گرفتن هستید حداکثر 5 تا 10 دقیقه از آب گرم استفاده کنید.

وقتی که از حمام بیرون می آیید و پوست را با یک حوله خشک می کنید، مقداری مرطوب کننده را بر روی پوست بمالید. مرطوب کننده ها بهترین کمک برای سلامت پوست شما هستند.

نکاتی برای حفظ رطوبت پوست:

  • روزانه یک دوش 5 تا 10 دقیقه‌ای بگیرید. زیاد شستن بدن می‌تواند چربی طبیعی پوست را از بین برده و آن را خشک کند.
  • به جای آب داغ از آب گرم استفاده کنید.
  • از صابون‌های سنگین استفاده نکنید. پاک کننده‌های ملایم بدون بو مناسب هستند.
  • از لیف‌های زبر استفاده نکنید چون به سطح پوست آسیب می‌زنند.
  • پوست‌تان را با حوله‌ی نرم خشک کنید.
  • فورا بعد از دوش گرفتن مرطوب کننده بزنید تا رطوبت موجود در پوست حفظ شود. این کار را در عرض کمتر از سه دقیقه بیرون آمدن از حمام و خشک کردن بدن انجام دهید.
  • اگر دچار خارش پوست شدید آن را نخارانید و در عوض از کمپرس سرد و مرطوب کننده برای تسکین خارش استفاده کنید.
  • لباس‌هایی بپوشید که پوست‌تان را تحریک نکند. اگر از لباس پشمی استفاده می‌کنید، حتما زیر آن یک لباس ابریشمی یا نخی به تن کنید.
  • از شوینده‌های ضد آلرژی برای شستن لباس‌ها استفاده کنید.
  • زیاد نزدیک منبع حرارتی ننشینید چون پوست‌‌تان را خشک می‌کند.
  • در زمستان از دستگاه بخور سرد استفاده کنید تا رطوبت لایه‌ی بیرونی پوست‌تان حفظ شود.

6. قبل از آرایش از مرطوب کننده استفاده کنید

برای نرم کردن پوست صورت و صاف کردن هر چه بهتر چین و چروک‌ها‌ی صورت از مرطوب کننده یا از لوسیون‌ها‌ی مخصوص قبل از آرایش استفاده کنید تا مواد آرایشی به خوبی روی صورت بنشیند وکرم پودر حالت بدی روی پوست نداشته باشد. این کار باعث می‌شود هنگام زدن کرم پودر خط‌ها‌ و چین و چروک‌ها‌ به خوبی محو شوند.

7. خوردن غذای مناسب و نوشیدن آب

خوردن یک رژیم غذایی سالم و نوشیدن آب به سلامت پوست شما کمک شایانی می‌کند. خوردن غذای سالم و مصرف مایعات و تغذیه مناسب (غنی از آنتی اکسیدان‌ها) باعث حفظ رطوبت پوست و هیدراته ماندن پوست می‌شود که در نتیجه سلامت پوست را به ارمغان می‌آورد.

8. روزانه آب بیشتری بنوشید

نوشیدن روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب به سلامت پوست کمک می‌کند. آب باعث می‌شود پوست نرم و انعطاف پذیر شود وحالت شاد و سر زنده ای داشته باشد. هنگامی که آب مناسب به پوست بدن برسد، پوست سالم‌تر و در نتیجه روشن‌تر و درخشان‌تر به نظر می‌رسد. همچنین آب کافی باعث می‌شود چین و چروک‌ها‌ دیر تر روی صورت ظاهر شوند.

9. خوب و به اندازه بخوابید

خوب خوابیدن، سیاهی دور چشم را از بین می‌برد و رنگ پوست‌تان را باز می‌کند. کمتر از 7 تا 9 ساعت خواب شبانه به نفع سلامتی شما نیست و پوست‌تان هم جزئی از سلامت شماست. کمبود خواب مزمن باعث چاقی، ضعف سیستم ایمنی، دیابت و سرطان می‌شود، اما بنا بر تحقیقات، خواب با کیفیت می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر عملکرد پوست داشته باشد.

سعی کنید شب‌ها زودتر بخوابید و حداقل 7 ساعت خواب با کیفیت و پیوسته داشته باشید. حفظ جوانی و سلامت پوست لزوما صرف هزینه‌های سنگین بابت محصولات گرانقیمت نیست؛ بلکه با در پیش گرفتن توصیه‌های بالا می‌توانید طراوت و سلامت پوست خود را حفظ کنید.

نکات دیگری که به حفظ سلامت و جوانی پوست کمک می‌کنند، عبارتند از:

حرف پایانی

برای اینکه پوست شادابی داشته باشیم باید سبک زندگی خودمان را سالم و شاداب نگه داریم، در غیر اینصورت پوست و بدنمان سالم نخواهد ماند. بجز روش‌های بالا اگر کار دیگری برای حفظ شادابی پوست انجام می‌دهید یا نکته دیگری به ذهنتان می‌رسد لطفاً از طریق نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود