زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

چطور از پوست حساس مراقبت کنیم؟ این روش‌های خانگی به شما کمک می‌کند

کلینیک زیبایی

چطور از پوست حساس مراقبت کنیم؟ 15 روش خانگی

چطور از پوست حساس مراقبت کنیم؟ 15 روش خانگی

چطور باید از پوست حساس مراقبت کرد؟ برای مراقبت از پوست حساس باید حوصله داشته باشید و کارهایی انجام دهید تا پوست سالم و زیبایی داشته باشید. در ادامه راهکارهایی را معرفی کردیم که به شما برای مراقبت از پوست حساس کمک می‌کند. اگر پوست حساس دارید اما نمی‌دانید چطور باید از این نوع پوست مراقبت کنید، این مطلب از سایت زوم لایف را تا پایان بخوانید.

مراقبت از پوست حساس

15 روش خانگی مراقبت از پوست های حساس

1. نوشیدن آب به اندازه کافی

آب برای مرطوب نگه داشتن پوست ضروری است. روزانه حداکثر 2 لیتر آب بنوشید. همچنین می‌توانید از آب میوه‌های تازه، اسموتی‌ها و آب‌های سبزی کمک بگیرید تا سطح رطوبت بدن و پوست خود را حفظ کنید.

2. آب ‌لیمو بنوشید

کسانی که پوست حساس دارند، باید روز خود را با یک لیوان آب ‌لیمو شروع کنند. ویتامین C و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های دیگر در لیمو به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. علاوه بر این، آب ‌لیمو سموم خون شما را تصفیه می‌کند و کمک می‌کند که پوستی درخشان و بدون آکنه، جوش، لک، چین‌ و چروک داشته باشید.

برای درست کردن آب‌ لیمو، آب یک‌ دوم لیمو را در یک لیوان آب ولرم بریزید. عسل طبیعی را به آن اضافه کرده و هر روز صبح آن را با معده خالی بنوشید. حداقل 30 دقیقه صبر کنید و سپس از صبحانه خود لذت ببرید. علاوه بر این، مصرف منظم آب نوشیدنی در طول روز برای آب‌رسانی و مرطوب نگه‌ داشتن و حفظ سلامت پوست مفید است.

3. استفاده از روغن نارگیل برای پوست حساس

روغن نارگیل یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی برای پوست‌ حساس است. مقدار مناسبی اسیدهای چرب دارد و کمک به مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از خشکی آن می کند. روغن نارگیل به منافذ پوست نفوذ کرده و پوست را مرطوب و تقویت می‌کند. علاوه بر این، به دلیل خواص ضد ‌التهابی و ضد میکروبی، روغن نارگیل در درمان بیماری‌هایی مانند پسوریازیس، درماتیت و اگزما مفید است.

از پوست در برابر آسیب ناشی از نور خورشید محافظت می‌کند. قبل از خواب، روغن نارگیل را روی صورت، بازوها و پاهای خود بمالید و این قسمت‌ها را ماساژ دهید. سپس در صبح این نواحی را بشویید. این کار را روزانه انجام دهید تا پوستی نرم و صاف داشته باشید.

4. عسل برای پوست حساس

عسل به دلیل خاصیت ضد التهاب، ضد باکتری و ضد عفونی کننده شناخته شده است. یک ماده مقوی فوق العاده آبرسان است. می توانید با مخلوط کردن با یک لیوان آب از آن به عنوان یک ماده تمیز کننده منظم استفاده کنید. مخلوط از پودر کاکائو شیرین نشده و عسل درست کنید. روغن نارگیل و شیر را اضافه کرده تا یک اسکراب فوق العاده برای پوست های حساس ایجاد کنید.

از این مخلوط می توان به عنوان ماسک صورت نیز استفاده کرد. روی صورت بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب ولرم بشویید. عسل همچنین آفتاب سوختگی را درمان می کند. فقط روی ناحیه آسیب دیده آغشته کرده و بعد از مدتی بشویید.

5. چای سبز بنوشید

چای سبز برای مراقبت از پوست حساس مفید است چرا که پر از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد مضر کمک کرده و شادابی، طراوت و جوانی پوست را حفظ می‌کند. نوشیدن چند فنجان چای سبز در روز به مبارزه با علائم مختلف پیری و کاهش آسیب‌های ناشی از نور خورشید و نرم شدن پوست کمک می‌کند. علاوه بر این، شما می‌توانید چای سبز دم‌ کشیده را در یخچال یا فریزر نگه دارید و از آن برای تمیز کردن صورت خود استفاده کنید.

6. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست حساس در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید مهم است. از آنجا که اکثر کرم‌های ضد آفتاب حاوی مواد سمی یا مواد شیمیایی هستند که ممکن است به پوست حساس آسیب برسانند از کرم‌های ضد آفتاب حاوی موادی مانند زینک اکسید و دی اکسید تیتانیوم استفاده کنید.

هیچگاه در تابستان، زمستان یا روزهای ابری، خانه را بدون استفاده از کرم‌های ضد آفتاب ترک نکنید. 20 یا 30 دقیقه قبل از اینکه بیرون بروید کرم ضد آفتاب بزنید. همچنین، سعی کنید در اواسط روز بیرون نباشید چون در این ساعات اشعه‌های خورشید قوی‌تر هستند.

7. شستن صورت با گلاب

گلاب یک خنک کننده طبیعی، رطوبت زا، ضد عفونی کننده، ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی برای مراقبت از پوست‌های حساس است. این ماده همچنین سطح pH پوست را بدون ایجاد چربی یا خشکی زیاد متعادل می‌کند. به علاوه، طبیعی بودن آن، باعث ایجاد واکنش پوستی نمی‌شود.

آب گل رز به عنوان بهترین تونر برای پوست‌های حساس شناخته می‌شود. استفاده منظم از آب گل رز به عنوان یک تونر می‌تواند به جلوگیری از چروک، جلوگیری از لک و افزایش درخشش پوست کمک می‌کند. قبل از خواب کمی آب گل رز را روی صورت اسپری کنید. برای پاک کردن آرایش نیز می‌توانید از این ماده استفاده کنید.

8. شکر برای پوست حساس

استفاده از شکر برای پوست حساس مفید است. شکر دانه ریز و سفید را می‌توان با مخلوط کردن با کمی روغن زیتون به یک لایه بردار ملایم تبدیل کرد. حتی بهتر است، شکر را به صورت درشت پودر کرده و سپس اسکراب کنید. برای از بین بردن سلول‌های مرده، به آرامی و با حرکات دورانی ماساژ دهید و با آب ولرم بشویید. می‌توانید کمی روغن نارگیل آغشته کنید تا پس از اتمام کار پوست شما مرطوب باشد.

9. استفاده از خیار برای پوست حساس

خیار برای از بین بردن پف چشم ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از بهترین درمان های خانگی برای پوست حساس صورت است.خیار همراه با ترمیم پوست، آن را نیز نرم می‌کند. برای استفاده از این روش پوست خیار را برداشته، آن را به تکه‌های نازک برش داده و روی چشم‌های خود نگه دارید تا خستگی از بین برود و سیاهی حلقه‌ها برطرف شود. 2 قاشق غذاخوری آب خیار را با 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

می‌توانید این مخلوط را نگه داری کنید و از آن به عنوان شستشوی صورت استفاده کنید. همچنین می‌توانید از آب خیار به تنهایی روی صورت خود استفاده کنید که می‌تواند پوست را روشن کند.

10. پودر کاکائو و راهکارهای مراقبت از پوست حساس

پودر کاکائو شیرین نشده، مملو از آنتی اکسیدان است به جوان و شاداب نگاه داشتن پوست کمک می‌کند. برای استفاده از این روش 5 قاشق غذاخوری پودر کاکائو را با 5 قاشق غذاخوری عسل، 2 قاشق غذاخوری شیر و 1 قاشق غذاخوری پودر قهوه بدون کاسنی مخلوط کنید. این مخلوط به عنوان ماده لایه بردار و همچنین ماسک صورت عمل می‌کند.

می‌توانید دو بار در هفته آن را روی کل بدن خود بمالید تا پوست شما سفت و روشن شود. این یک روش خوب برای کاهش ظاهر سلولیت نیز است.

11. انبه و مراقبت از پوست حساس

تفاله یک انبه تازه را استخراج کنید. آن را با ماست، گلاب و عسل مخلوط کنید تا یک خمیر نرم شود. چند قطره روغن بادام یا نارگیل به این مخلوط اضافه کنید. آن را روی صورت خود بمالید و بعد از 20 دقیقه بشویید. پوست انبه را خشک کرده، پودر کرده و آن را ذخیره کنید. آن را با خامه یا ماست مخلوط کرده تا در صورت نیاز بتوانید از آن نگه داری کنید.

12. سیب زمینی برای پوست حساس

سیب زمینی عامل طبیعی روشن کنندگی پوست است و می‌تواند لکه های تیره و جوش‌های سرسیاه را از بین ببرد. خوردن سیب زمینی ممکن است انتخاب خوبی نباشد، اما مطمئناً می‌توانید آن را برای صورت به صورت موضعی استفاده کنید. برای استفاده از این روش پوست سیب زمینی را دور بریزید، آن را رنده ریز کرده و با عسل مخلوط کنید تا به عنوان ماسک برای پوست های خشک و حساس استفاده شود. به مدت 15 دقیقه بگذارید ماسک روی پوست بماند بعد آن را بشویید.

برش‌های نازک این سبزیجات نشاسته‌ای را می‌توانید بالای چشم قرار دهید تا به رفع سیاهی دور چشم کمک کند. با مخلوط کردن 2 قاشق غذاخوری شیر خام با 1 سیب زمینی ریز رنده شده ریز و چند قطره روغن بادام ماسک تهیه کنید. این را روی صورت خود بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب سرد بشویید.

13. شناسایی و دوری از عوامل محرک

آفتاب سوزان، آلاینده‌ها، دود، گرد و غبار، گرده‌گل، قیر، بنزین و مواد آرایشی به پوست ضرر می‌رسانند. گرد و غبار، مانند برخی از شستشوهای صورت و ماسک‌های صورت، بثورات را در پوست ایجاد می‌کند. آنچه را که روی پوست شما تأثیر می‌گذارد را شناسایی کرده و از مواجه شدن با آنها، خودداری کنید.

قرار گرفتن بیش از حد در برابر عوامل محیطی مانند آفتاب و باد یا گرما یا سرمای بیش از حد باعث ایجاد واکنش در افرادی می‌شود که پوست‌های حساس دارند. عوامل اصلی و همچنین ژنتیک نیز ممکن است سبب افزایش حساسیت پوست شود.

14. لایه برداری هفتگی را فراموش نکنید

لایه برداری پوست برای تمام انواع پوست، از جمله پوست‌های حساس مهم است. این کار کمک می‌کند تا سلول‌های مرده از روی سطح پوست بریزند و به این ترتیب روند بازسازی پوست و بهبود بافت آن سریع‌تر شود.

لایه برداری همچنین به کاهش لکه‌های سیاه و آکنه روی پوست کمک می‌کند. علاوه بر این، لایه برداری منظم به پوست اجازه می‌دهد که سرم‌ها و مرطوب کننده‌ها را بهتر جذب کند. برای لایه برداری از روش طبیعی زیر استفاده کنید:

  • چند عدد توت فرنگی را له کنید و کمی ماست و بلغور جو دوسر به آن اضافه کنید.
  • این خمیر را با حرکت دایره ای روی پوست ماساژ دهید.
  • سپس آن را با دستمال نرم پاک کرده و پوست را با آب سرد بشویید.
  • در نهایت، یک مرطوب کننده ملایم روی پوست بمالید.
  • هر 8 الی 14 روز یک بار پوست را لایه برداری کنید.

15. غذای سالم بخورید

رعایت رژیم سالم برای مراقبت از پوست‌های حساس و سلامت کل بدن ضروری است. توجه داشته باشید که میزان ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، پروتئین، امگا 3 و چربی‌های غیر مضر موجود در رژیم غذایی برای سالم نگه داشتن پوست و مراقبت از آن در برابر خشکی پوست و تحریک مفید است.

این غذاها التهاب را کاهش می‌دهند و برای پوست‌های حساس مفید هستند:

افرادی که پوست حساس دارند، از غذاهایی که باعث ایجاد واکنش‌های پوستی می‌شوند مصرف نکنند:

  • غذاهای حاوی گلوتن مانند نان گندم، سس سویا، آبجو، غلات و هر چیز دیگری که حاوی آرد گندم، چاودار و جو است؛
  • غذاهای دارای سس؛
  • تخم مرغ؛
  • غذاهای حاوی رنگ مصنوعی و مواد نگهدارنده.

مراقبت از پوست های حساس

چند نکته مهم برای مراقبت از پوست‌های حساس

  • برای شستشو پوست خود از آب گرم استفاده نکنید.
  • از محصولات تهیه شده بر پایه روغن برای پوست‌های حساس استفاده نکنید.
  • هم محصولات و هم روندی که برای مراقبت از پوست‌های حساس انتخاب می‌کنید باید ساده باشند.
  • از گرما و سرمای شدید اجتناب کنید.
  • با ماساژ، مالش یا تمیز کردن بیش از حد، پوست را تحریک نکنید.
  • از مصرف الکل و سیگار اجتناب کنید.
  • آلرژن‌های پوستتان را شناسایی کنید و از آن‌ها دوری کنید.
  • ورزش روزانه برای افزایش جریان خون در پوست مفید است.

حرف پایانی

پوست حساس به شدت به نور خورشید، مواد شیمیایی موجود در محصولات مراقبت از پوست، آرایش زیاد و کم آبی بدن واکنش نشان می‌دهد و بیشتر مستعد خشکی، خارش و قرمزی است. درجه‌ی حساسیت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در نتیجه‌ی این واکنش‌ها مراقبت از پوست و توجه خاص به آن لازم است.

امیدواریم روش‌های بالا به شما برای مراقبت از پوست حساس کمک کرده باشد، اگر از روش دیگری استفاده می‌کنید لطفاً در نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

علاقمند به تولید محتوا در حوزه پوست، مو و زیبایی هستم و تلاش می‌کنم معتبرترین و بروزترین تحقیقات علمی را در حوزه مراقبت از سلامت و زیبایی پوست و مو در مجله زوم لایف منتشر کنم تا راهنمای شما باشد برای انتخاب یک سبک زندگی سالم‌تر.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود