زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

انواع خاویار ایرانی؛ هر چیزی که درمورد خاویار ایرانی نیاز است بدانید!

انواع خاویار ایرانی؛ هر چیزی که درمورد خاویار ایرانی نیاز است بدانید!

انواع خاویار ایرانی؛ هر چیزی که درمورد خاویار ایرانی نیاز است بدانید!

خاویار به‌نوعی به یکی از نمادهای اصیل کشورمان تبدیل شده است. سابقه غنی و طولانی این محصولِ دریای خزر با ایران گره خورده و جزء اقلام صادراتی پرمتقاضی جهانی است. شاید با دیدن کلمه «بهترین» در عنوان این مطلب بپرسید که مگر خاویار یا همان، طلای سیاه و ارزشمند خزر درجه‌بندی دارد. در پاسخ باید بگوییم که معیارهایی را برای درجه‌بندی خاویار در نظر می‌گیرند.

از طرفی، در بازار پیچیده فعلی بعضاً با عرضه محصولات غیراصل نیز مواجه می‌شویم. بنابراین، شاید برای خرید خاویار بد نباشد که جزئیات بیشتری را درباره این محصول به دست آورید. برای ان منظور، ادامه این مطلب کاربردی را از دست ندهید.

خاویار ایرانی

خاویار را باید تخمک بارورنشده ماهیان خاویاری یا همان، تاسماهی بدانیم که آن را طی عملیات خاصی فرآوری و بسته‌بندی می‌کنند. بنابراین در وهله نخست باید حواستان باشد که تخمک سایر ماهی‌ها اعم از سالمون، قزل‌آلا و غیره خاویار محسوب نمی‌شود. تاسماهی‌ها در گذشته، عمدتاً در دریای خزر و سیاه و رودخانه‌ها و حوزه‌های آبریز آن‌ها زندگی می‌کردند. بد نیست بدانید که ایرانیان به‌نوعی میراث‌دار تولید خاویار در جهان هستند. همچنین، دریای خزر و گونه‌های بومی‌اش معروف‌ترین و محبوب‌ترین نام را در صنعت خاویار جهان دارند.

آیا هنوز هم خاویار را از ماهیان خاویاری دریایی به دست می‌آورند؟

امروزه بسیاری از گونه‌های مهم ماهیان خاویاری نظیر فیل ماهی دریای خزر را جزء گونه‌های در معرض خطر انقراض در نظر گرفته‌اند. لذا آنچه عمدتاً در بازار خاویار امروز می‌یابید از نوع پرورشی است. تولید خاویار پرورشی از این جنبه اهمیت دارد که از صید گونه‌های وحشی محیط‌های طبیعی می‌کاهد.

چنین فرصتی را باید به‌عنوان راه نجاتی ارزشمند برای گونه‌های در معرض خطر انقراض بدانیم؛ چرا که روند تکثیر این موجودات را در زیست‌بوم طبیعی‌شان ترمیم می‌کند. در کنار چنین تأثیر مثبتی، اقدامات مجموعه‌هایی نظیر خانی خاویار در زمینه رهاسازی سالانه ماهیان خاویاری برای بازسازی ذخایر ژنتیکی آن‌ها بسیار ارزشمند است.

مشخصات خاویار ایرانی، خاویار ایرانی را پیش از رفتن به سراغ خرید بشناسید!

امروزه محصولات متفرقه زیادی به‌ویژه در بازارهای اروپا، آمریکا و شرق آسیا عرضه می‌شوند. متأسفانه برخی از آن‌ها اصلاً خاویار نیستند بلکه اشپل ماهیان غیرخاویاری هستند که به مشتریان بی‌خبر از محصول اصل فروخته می‌شوند. در بازار ایران نیز می‌توانید از این دست محصولات بیابید که ممکن است به‌عنوان محصول اصل فروخته شوند. با این مقدمه، معروف‌ترین انواع خاویار ایرانی را به زعم متخصصان این کار می‌توانیم به شرح زیر بدانیم.

بلوگا

اگر انتخابتان خاویار بلوگا باشد، باید منتظر دانه‌های درشت خاویاری باشید که رنگشان از سیاه کامل تا خاکستری روشن هستند. این محصول از فیل‌ماهی دریای خزر به دست می‌آید و فرآیند تولیدش سال‌ها کار و زمان می‌برد. با بلوگا طعم و مزه خاویار اصل را تجربه می‌کنید؛ طعمی کره‌ای و آجیلی که بیشتر به گردو و فندق می‌زند. این طعم را بسیار لطیف می‌یابید و چنین طعم ماندگاری از خاویار غیراصل قابل درک نیست.از اقسام بلوگا می‌توانیم به الماس، ایمپریال و کالینان اشاره کنیم.

بری

 این محصول از ماهیان خاویاری سیبری به دست می‌آید. رنگ این نوع خاویار قهوه‌ای تا سیاه و بافتش بسیار ظریف است. با گذاشتن آن بر روی زبان، ابتدا کمی مزه نمکین و در ادامه، نت‌های معدنی ظریفی را حس می‌کنید. این تأثیرِ نخست به‌سرعت با نت‌های غالب چوبی و میوه‌ای و غذاهای دریایی جایگزین می‌شود.

سوروگا

دانه‌های این محصول عمدتاً مشکی و خاکستری هستند و آن‌ها را از ماهیان خاویاری اوزون برون خزر تولید می‌کنند. این خاویار نسبتاً سفت است و در کامتان نوت‌هایی کره‌ای را با انواع معدنی پیچیده و نان تُست ایجاد می‌کند. در هنگام چشیدن این محصول مزه خامه‌ای نیز حس خواهید کرد.

استرا (Osetra)

با انتخاب کردن این محصول نیز به استقبال طعم‌ها می‌روید. ماهی چالباش پرورنده خاویار اوسترا است که انواع ایرانی، روسی، اروپایی، آمور و سیبری دارد. این خاویار طعمی آجیلی و کمی شیرین را با رگه‌هایی از دریا و گردوی تازه دارد. آن را می‌توانید از رنگ قهوه‌ای تیره تا یشم و از کهربایی تیره تا طلایی پیدا کنید.

استرلیاد: در طعم خاویار استرلیاد نوت‌های روغن یا چربی و نوعی مزه متعادل را تجربه خواهید کرد. این محصول را از نوعی ماهی خاویاری به همین نام به دست می‌آورند. دانه‌های استرلیاد نسبتاً کوچک‌تر هستند و زمان عمل‌آوری‌شان نیز کمتر سایر محصولات است.

انواع خاویار ایرانی

 بهترین تولید کننده‌های خاویار ایرانی چه مشخصاتی دارند؟

نحوه تشخیص دادن بهترین برند خاویار ایرانی را از این جهت باید جدی بگیرید که در هنگام خرید خاویار بتوانید محصول اصل را با چشم باز انتخاب کنید. در زیر به برخی معیارهایی اشاره می‌کنیم که برای این کار کمکتان می‌کنند.

نام و اعتبار تولیدکننده

مجموعه‌هایی که از شیوه‌های اصولی برای پرورش ماهیان خاویاری استفاده می‌کنند معمولاً محصول باکیفیتی را به بازار عرضه می‌کنند. خاویار ایرانی را در جهان با ویژگی‌های برتر کیفی‌اش می‌شناسند؛ بنابراین، بهتر است قبل از مراجعه جهت خرید حضوری یا آنلاین، درباره تولیدکننده این محصول به جمع‌بندی برسید.

انتخاب کردن خاویار مناسب با ترجیحاتتان

طعم، بافت و مشخصات ظاهری مرواریدهای انواع مختلف خاویار ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. قبل از مراجعه کردن برای خرید، بهتر است این شرایط را با ترجیحاتتان تطبیق دهید؛ چرا که ممکن است طعم یا بافتی را بیشتر بپسندید. در این‌صورت، بهتر می‌توانید به سراغ محصول متناسب با دلخواهتان بروید.

خاویار اصل را چگونه اینترنتی بخریم که کلاه سرمان نرود؟

خرید اینترنتی خاویار مسائل خاص خودش را دارد. این‌که صرفاً با اعتماد کردن به تصاویر و شرح محصول بخواهیم محصول مورد نظرمان را انتخاب کنیم دست‌کم برای خاویار باارزش، کمی چالش‌برانگیز است. اما نمی‌خواهیم چشمتان را از انجام دادن این کار بترسانیم. اتفاقاً این روش خرید، شما را از محدودیت‌های زمانی و مکانی فارغ می‌کند. اما برای آن‌که خاویار را با خاطری آسوده به‌صورت آنلاین بخرید باید به برخی اصول این کار توجه کنید؛ مثل موارد زیر:

اصالت پلتفرم فروش را بررسی کنید

فضای فروش مجازی ابهامات زیادی دارد اما فروشگاه‌های معتبر همانند ستاره‌های درخشانی هستند که تشخیص دادنشان در این آسمان ابری چندان دشوار نیست! کافی است به سر و شکل سایت نگاهی بیندازید، مجوزهایش را ببینید و تعاملش را با مشتریان بررسی کنید؛ مثل راه‌های ارتباطی در فضای مجازی، نشانی‌ها و اطلاعات تماس فوری.

فرآیندهای انتخاب، خرید و ارسال محصول باید شفاف باشند

پلتفرم‌های نام‌آشنای فروش خاویار ایرانی معمولاً روالی مشخص و شفاف برای دریافت و پردازش سفارش‌های مشتریان و ارسال محصول دارند. در چنین فروشگاه‌هایی می‌توانید امکاناتی نظیر رهگیری مراحل پردازش سفارش، انتخاب زمان ارسال مرسوله و حتی ساز و کارهای مرجوع کردن آن را بیابید. همه این شرایط نشان از مشتری‌مداری عرضه‌کننده دارند و می‌توانند خیالتان را از کیفیت محصولات آسوده کنند. چرا که هیچ عرضه‌کننده معتبری با ارائه خدماتی ناقص یا غیرواقعی به اعتبارش لطمه نمی‌زند.

بهتر است به سراغ مجموعه‌های تولید و فروش بروید

برخی مجموعه‌های تولید و عرضه خاویار اصیل ایرانی پلتفرم‌های حضوری و آنلاین متنوعی را برای فروش محصولاتشان اختصاص داده‌اند. بسیاری از آن‌ها حتی دستی در زمینه صادرات خاویار دارند و اسم و رسمی بین‌المللی هم زده‌اند. معمولاً بهترین برندهای خاویار ایرانی را از این مجموعه‌ها می‌توانیم توصیه کنیم. با خرید کردن از چنین عرضه‌کنندگانی می‌توانید مطمئن باشید که تمامی فرآیندی پرورش ماهی و تولید، عمل‌آوری، بسته‌بندی، نگهداری و حمل محصول در بهترین شرایط کیفی صورت گرفته‌اند.

بسته‌بندی خاویار اصل خیلی مهم است!

به نوع بسته‌بندی محصول دقت کنید. خاویار باید در دمای مناسب نگهداری و ارسال شود و برای این منظور از روش‌های بسته‌بندی خاصی استفاده می‌کنند تا دمای آن را در طی ارسال حفظ کنند. این عامل را برای تازه و باکیفیت رسیدن محصول به دستتان جدی بگیرید. آن را می‌توانید در هنگام خرید اینترنتی در توضیحات محصول و تصاویرش بررسی کنید.

بهترین برند خاویار ایرانی

چگونه یک برند معتبر برای خرید خاویار ایرانی انتخاب کنیم؟

این‌همه را گفتیم که به این نتیجه برسیم که انتخاب کردن بهترین برند خاویار بستگی به ترجیحاتتان و کیفیت و اعتبار کار عرضه‌کننده آن دارد. برای این منظور، بهتر است در وهله نخست چند و چون اقسام و ویژگی‌های خاویار اصل را بشناسید. البته اقسامی نظیر بلوگا جایگاه خاص خودشان را نزد مشتریان دارند. ترجیحاً برای خرید آنلاین خاویار به سراغ مجموعه‌های باسابقه تولید و عرضه این محصول بروید.

با در نظر گرفتن این عوامل، می‌توانید مطمئن باشید که محصولی باکیفیت و در بهترین شرایط را تحویل خواهید گرفت. البته بد نیست اطلاعاتتان را درباره شرایط نگهداری، سرو و حتی نوش جان کردن خاویار کامل کنید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (1)
  1. مهمان ramin در 5 آذر 1402
    سلام خیلی ممنون از وبسایت خوبتون
    من میخواستم از یه وبسایتی خاویار رو به صورت اینترنتی تهیه کنم
    موارد داخل مقالتون رو مطالعه کردم و به این نتیجه رسیدم که توی خرید اینترنتی خاویار نمیشه به هر سایتی اعتماد کرد
    شما خیلی به من کمک کردید وگرنه سرم آخر سر بی کلاه می‌موند
    پاسخ