چه ارتباطی بین مهارت ارتباطی با کیفیت زندگی وجود دارد؟

در عصری که لحظهلحظهاش در گرو تغییرات شگفت انگیز است، ارتباطات و مهارت های ارتباطی حرف اول را میزند. بنابر پژوهشهای موجود، حدود 75 درصد از اوقات روزانهی ما به نحوی در تماس و ارتباط با دیگران میگذرد. از این رو کیفیت زندگی هر کسی بستگی به کیفیت ارتباطات او با دیگران دارد.
برای مثال، همهی ما در محیط کار فرصتهایی یکسان داریم؛ اما تنها کسانی مسیر پیشرفت و ترقی را به سرعت میپیمایند و احترام، اعتبار و مقام کسب میکنند که ارتباطاتی موثرتر برقرار کنند، خود را به نحوی شایسته مطرح کنند و در شرایط گوناگون و با افراد مختلف، ارتباطی مناسب و موثر برقرار کنند.
جان مکسول (John C. Maxwell) در کتاب خود با عنوان روابط 101 (Relationships 101) مهارتهای ارتباطی را اینگونه بیان میکند که ارتباطات، مجموعهای از مهارتهاست؛ اما مهمترین آنها درک نقطه نظرهای طرف مقابل و تفهیم نقطه نظرهای خویش است. زبان، تنها وسیلهی ارتباطی نیست و در عین حال از همه نیز کاملتر نیست، چرا که پیامهای انسانی، به ویژه پیامهایی که از احساسات و هیجانات و عواطف مایه میگیرد، چنان پیچیده است که هیچ کلامی گویای آن نیست، از این رو گاه یک نگاه، لحن، صدا یا حرکت حاوی پیامی است که از پنهانیترین درونیات فرد سرجشمه میگیرد.
اهمیت تقویت مهارت های ارتباطی
مهارت در ایجاد ارتباط مناسب با دیگران بر تواناییها و اعتماد به نفس ما میافزاید، استعداد و دست آوردهایمان را مینمایاند و احترام و قدرانی دیگران را جلب میکند. هر چقدر مهارت های ارتباطی خود را افزایش دهیم و با دیگران رابطه برقرار کنیم، مسئولیت های خود را بهتر اجرا میکنیم و در نتیجه در حرفهی خود موفقتر بوده و درآمد بیشتری خواهیم داشت.
وقتی سخن از ارتباطات به میان میآید، معمولاً عمل گفتگو در ذهن تداعی میشود؛ اما ارتباطات چیزی بیش از گفتگو است.
- وقتی در کلاس درس به پرسشی پاسخ میدهید؛
- وقتی تشویق میشوید؛
- وقتی درباره ی عقاید و افکار دیگران بحث میکنید؛
- با کسی دست میدهید؛
- در یک مصاحبهی استخدامی یا جلسهای کاری شرکت میکنید؛
- لباسی را انتخاب می کنید؛
- به خرید یک خودرو اقدام میکنید.
در واقع با افراد ارتباط برقرار کردید. دوستیهای پایدار و موفق، روابط خانوادگی گرم و موفقیتهای تحصیلی و شغلی به مهارتهای ارتباطی شما بستگی دارد. در مجموع درک و توانایی به کارگیری ارتباطات، از مهمترین مهارتهایی است که افراد باید بیاموزند، زیرا ارتباط مناسب در موفقیت افراد در محل کار و اجتماع؛ بسیار موثر است.
توان برقراری ارتباط موثر، اغلب میزان شایستگی و احتمال موفقیت فرد را تضمین میکند.
بنابراین، همواره باید از روابط اجتماعی قوی و نیز انعطافپذیری بسیار بالایی برخوردار باشیم، چرا که با افرادی گوناگون و با آداب و رسوم مختلف در ارتباط هستیم. ارتباط عملی است که طی آن یک یا چند نفر به تبادل آگاهی نقطه نظرها، گرایشها و تجربهی خود میپردازند. هر چه تواناییتان در برقراری ارتباط مناسبتر باشد، قدرت شما در تبادل نظرات افزایش میدهد و بدین ترتیب در شغل و حرفهی خود به موفقیتهای بیشتری دست مییابید. همچنین جذب مشتری به مهارتهای ارتباطی شما بستگی دارد. بنابراین، زیربنا و شالودهی موفقیت شما در رضایتمندی و جذب مشتری، برقرای ارتباط مناسب است که اهمیت و ارزش ارتباطات را نشان میدهد.
