زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

مشاوره ازدواج و زندگی موفق

مشاوره ازدواج و زندگی موفق

مشاوره ازدواج و زندگی موفق

در ابتدای شروع یک رابطه تنها شور وهیجان و زیبایی های زندگی در ذهن شما شکل میگیرد و توجهی به ویژگی های مهم و حیاتی که فرد مقابل شما دارد، نمی کنید. انسان ها هنگام آغاز یک رابطه، کوچک ترین احتمالی برای به زوال رفتن رابطه یا اتمام آن نمیدهند.

اما بدانید که برای موفق شدن در یک رابطه، طرفین نیازمند داشتن شرایط درست و به جا برای ازدواج هستند. ساده ترین راه حل برای فهمیدن این شرایط و اینکه آیا همسر شما این شرایط را دارا هست؛ مراجعه به روانشناس می باشد.

مشاوره قبل از ازدواج چیست

 مشاوره قبل از ازدواج یا زوج درمانی یکی از انواع مشاوره هاست که نیاز به انجام آن در جامعه امروزی به شدت حس می شود. مشاوره ازدواج به زوج ها کمک می کند تا مشکلات و موانع رابطه شان را از سر راه بردارند و رابطه را بهبود ببخشند.

در طی جلسات زوج درمانی شما می توانید با گرفتن تصمیمات منطقی و عاقلانه انتخاب کنید که رابطه خود را دوباره و از پایه به طور اصولی بسازید و قوی تر از قبل ادامه دهید؛ همچنین می توانید با دید بازتر و عمقی تر به رابطه نگاه کرده و مسالمت آمیز از هم دیگر جدا شده و به راه خود ادامه دهید.

مشاوره قبل از ازدواج، باید حتما توسط روانشناس متخصص این زمینه انجام گردد. انجام این جلسات بطور معمول نیاز به حضور هر دو زوج دارد؛ اما گاها دیده  شده که بدون نیاز به نفر دوم رابطه مشاوره انجام شده است. روند دقیق مشاوره کاملا بستگی به شرایط و علت مراجعه شما دارد.

دلایل انجام مشاوره ازدواج

یک مشاوره ازدواج خوب، فارغ از وضعیت کنونی شما یا نوع ازدواج و ارتباط زوجین می تواند کمک به رفع مشکلات متعدد رابطه کند. بعضی از زوجین برای درک بهتر و بیشتر از یکدیگر به سراغ مشاوره پیش از ازدواج می روند. با این کار قبل از پا گذاشتن به یک ازدواج و رابطه تمامی موارد مورد نیاز را خواهند دانست و با آگاهی کامل برای آینده خود انتخاب و برنامه ریزی می کنند. در مواردی دیگر، زوجین برای بهبود یک رابطه مشکل دار، به بن بست خورده، از یک مشاور و روانشناس توانمند کمک می گیرند.

موارد ارجاعی برای زوج درمانی

  • مشکلات ارتباطی بین زوجین 
  • مشکلات جنسی موجود در رابطه
  • اختلاف نظر در مورد تربیت فرزندان
  • نحوه برخورد زوجین با خانواده یکدیگر
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • مشکلات کنترل خشم
  • خیانت
  • عدم اعتماد بین زوجین

مشاوره ازدواج و زوج درمانی در رابطه با خشونت خانگی نیز انجام می شود. اگر این خشونت به درجه ای رسیده است که شما حس ترس را همواره، همراه خود دارید و مراجعه به روانشناس هم نتوانسته مشکل شما را حل کند، باید با پلیس تماس بگیرید.

اقدامات لازم برای انجام زوج درمانی

تنها اقدام لازم برای انجام این مشاوره، یافتن روانشناس خوب و کارکشته می باشد. شما می توانید با جستجو در گوگل، مشورت با افرادی که این مشاوره را انجام داده اند و آگاهی از نظرات مراجعه کنندگان یک روانشناس، مختصص انتخابی خود را پیدا کنید. قبل از رزرو وقت با روانشناس مورد نظر، حتما از موارد زیر اطمینان حاصل فرمایید.

  • مدرک و تحصیلات  روانشناس انتخابی: محل تحصیلات وی، داشتن شماره نظام ، میزان تحصیلات روانشناس ( لیسانس، فوق لیسانس، دکتری و...).
  • نحوه دسترسی و مشاوره: محل دقیق کلینیک، شماره تماس با کلینیک، انجام مشاوره ازدواج آنلاین و حضوری، اطلاع از ساعات و روز های کاری آنها.
  • روند درمانی زوجین: حدودا چند جلسه مشاوره نیاز است، مدت زمان هر جلسه مشاوره چقدر می باشد.
  • هزینه های مورد نیاز: مبلغ پرداختی برای هر جلسه چقدر می باشد.

روند انجام زوج درمانی

مشاوره ازدواج بطور معمول، نیازمند حضور هر دو نفر برای انجام مشاوره می باشد. در هنگام انجام جلسات مشاوره خود شما مهارت های متفاوتی برای ادامه رابطه و بهبود بخشیدن آن می آموزید؛ مانند:

  • مهارت های ارتباطی
  • نحوه حل مسئله و مشکل
  • چگونگی صحبت و بیان کردن تفاوت ها با خونسردی و بصورت عاقلانه

در جلسات مشاوره شما را جع به خوبی ها و بدی های یکدیگر صحبت خواهید کرد و به درک بهتری از موقعیت ها و مشکلات همدیگر خواهید رسید. پس از به انجام رساندن جلسات بطور کامل، شما مهارت حل مسئله بدون سرزنش کردن یکدیگر را نیز یاد می گیرید.

کسب اطلاعات بیشتر: خدمات مشاوره خانواده چیست

موارد مورد انتظار در جلسات مشاوره

  • در میان گذاشتن مشکلات ممکن است سخت باشد: در ابتدا ارتباط گرفتن با روانشناس ممکن است برای شما سخت به نظر بیاید و نتوانید به خوبی تمام جزییات مشکل  را برای متخصص بازگو کنید. اتفاق افتادن این مورد در ابتدای جلسات کاملا طبیعی است و حتی امکان دعوا، داد زدن و گریه در جلسات درمانی نیز وجود دارد که تمامی این موارد بلا مانع و نرمال است. روان درمانگر شما، حضور دارد تا در تمامی موارد به شما کمک کند.
  • می توانید به تنهایی مراجعه کنید: مراجعه به روانشناس برای زوج درمانی می تواند، به تنهایی و توسط یک شخص نیز انجام گردد. اگر همسر شما موافق شرکت در جلسات نیست خودتان را از بهره مندی یک مشاور متخصص محروم نکنید.
  • احتمال داشتن تکلیف در خانه وجود دارد: روانشناس شما، ممکن است تمرین هایی برای بهبود بخشیدن نحوه ارتباطتان با یکدیگر به شما بدهد که با انجام آنها روند درمان سریع تر پیش خواهد رفت.
  • احتمال ارجاع به روانپزشک وجود دارد: شما یا همسرتان در برخی موارد، ممکن است نیاز به کمک یک روانپزشک داشته باشید تا از طریق دارو درمانی روند درمان را سهولت بخشد. بنابراین با پیشنهاد استفاده از دارو مخالفت نکنید زیرا روانشناس شما، تنها خواستار درمان هرچه سریع تر شماست.

تاثیرات مراجعه به مشاوره ازدواج

با مراجعه به روانشناس جهت مشاوره ازدواج میتوانید رابطه خود را بهبود بخشید و از نظر روانی در محیطی سالم تر و به دور از استرس و اضطراب زندگی کنید. مشاوره های ازدواج به شما کمک میکند تا در مسیر درستی برای ادامه زندگی خود قرار بگیرید و تصمیماتتان را بر پایه و اساس عقل و منطق بگیرید.

البته انتخاب یک روانشناس خوب و با تجربه در این موارد تاثیر بسیار بالایی دارد که با توجه به ویژگی های گفته شده باید شخصی مورد اطمینان و مسلط به زوج درمانی را انتخاب کنید تا از مشکلات شما بکاهد و واقعیت ها را برایتان عنوان کند.

مشاوره ازدواج با دکتر لیلا جبلی

خانم دکتر لیلا جبلی با بیش از 18 سال تجربه موفق در زمینه ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی می توانند بهترین مشاور در زمینه ازدواج برای شما باشند.

دکتر لیلا جبلی

همچنین در صورت تمایل به کسب اطلاعات حقوقی و قانونی در خصوص ازدواج، پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید: قوانین ازدواج در ایران

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (1)
  1. مشاوره افسردگی در 2 اسفند 1400
    احساسات منفی، مثل غم، تنهایی و ترس واکنش های عادی به عوامل استرس زای زندگی هستند. اکثر مردم گاهی احساس ضعف و ناراحتی می کنند، وقتی شدت و تعداد استرس های زندگی زیاد شد و مدت ماندگاری احساسات منفی در ما ادامه پیدا کرد، زمینه برای ابتلا به بیماری های خلقی مثل اضطراب و افسردگی فراهم می شود.

    با این حال ، در مورد افرادی که افسردگی برای آن ها به عنوان یک اختلال روانپزشکی تشخیص داده شده است، تظاهرات بد خلقی بسیار شدیدتر است و تداوم بیشتری دارند.
    پاسخ