زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

10 ویژگی اصلی یک روانشناس خوب

10 ویژگی اصلی یک روانشناس خوب

10 ویژگی اصلی یک روانشناس خوب

تبدیل شدن به یک روانشناس خوب همیشه آسان نیست زیرا این حرفه می تواند استرس زا باشد. درمان دیگران، گاهی اوقات مواجهه با مشکلات جدی و کمک به افراد برای مدیریت صحیح احساسات می تواند خسته کننده باشد.

تبدیل شدن به یک روانشناس خوب همیشه آسان نیست زیرا این حرفه می تواند استرس زا باشد. یک روانشناس خوب در تهران یا سایر شهرهای ایران می تواند به افراد کمک کند تا در درمان هدفمندتر باشند. پیروی از یک سری اصول یا عادات باعث بهبود کار با یک روانشناس خوب می شود.

روانشناس خوب در تهران

اصولی برای یک روانشناس خوب

هدف این مقاله این است که تفاوت بین یک روانشناس خوب و یک روانشناس بد را پیدا کنید. روان درمانی گاهی اوقات می تواند بی اثر باشد. اقدامات بدی که روانشناسان باید از آنها اجتناب کنند، دلایلی هستند که باعث می شوند بیماران از کمک های درمانی بهره مند نشوند.

اما یک روانشناس حرفه ای خوب چه اصولی را باید رعایت کند؟ در ادامه نکاتی به نقل از دکتر رامین علوی نژاد ارائه می شود.

1. هرگز یک بیمار را قضاوت نمی کند

در طول روان درمانی، یک روانشناس ممکن است با بیمارانی روبرو شود که از بسیاری جهات متفاوت باشند. همچنین، درک برخی از تجربیات آشکار شده توسط بیماران ممکن است برای بسیاری دشوار باشد. با این حال، یک دکتر روانشناس خوب باید از این وضعیت ها آگاه باشد و در عین اینکه بیمار را قضاوت نمی کند تفسیرهای خود را به او ارائه دهد.

روانشناسان متخصصان آموزش دیده ای هستند که می توانند ابزارهای لازم را برای بهبود سلامت روان بیماران در اختیارشان قرار دهند. بنابراین یک روانشناس خوب در تهران نه بیماران خود را قضاوت و نه انتقاد می کند.

2. سهولت دسترسی

مراجعین روانشناسی معمولاً افرادی هستند که به دلایل مختلف به کمک تخصی نیاز دارند، اما معمولاً در شرایط پریشانی روانی و عاطفی قرار دارند. یک روانشناس خوب در تهران می تواند در دسترس باشد و باعث شود مراجعین در احساس راحتی داشته باشند. این می تواند به بیماران کمک کند تا صحبت کنند و برای غلبه بر ترس خود آماده شوند.

3. گوش دادن فعال

درمانگر باید کاملاً مراقب بیمار خود باشد، بنابراین نه تنها باید آنچه را که می گویید بشنود، بلکه باید کاملاً گوش دهد. این بدان معنی است که با شما باید فعالانه گوش دهد، یعنی به آنچه بیمار در حواس پنج گانه می گوید توجه کند.

مهمتر از آن، رواندرمانگر نباید مدام صحبت بیمار خود را در طول جلسه قطع کند، زیرا ارتباط درمانگر با بیمار مثبت نمی شود. از این نظر، بسیار مهم است که روانشناسان در جلسات ارتباط معنی داری برقرار کند.

4. خودآگاهی

بهبود روابط همیشه آسان شکل نمی گیرد زیرا روانشناسان نیز افرادی با احساسات و افکار شخصی خود هستند.

اما روانشناسان خوب خودآگاه هستند، می دانند در جلسات چگونه متمرکز باشند و هنگام کمک به بیماران از تعصب دوری کنند. علاوه بر این، روانشناسان خوب با بیماران و نیز خودشان صادق هستند و این کار به مسیر بهبودی کمک می کند.

5. آموزش مستمر دریافت می کند

یک روانشناس خوب دائماً در حال آموزش است زیرا باید بتواند بیماران خود را به بهترین شکل ممکن درک کرده و از آنها مراقبت کند. جامعه ما دائماً در حال تغییر است و پیشرفت‌های فناوری در حال تغییر نحوه تعامل ما با محیط است.

به منظور درک واقعیت های فعلی، درمانگران باید دانش خود را به طور مداوم به روز کنند. آموزش های پایه برای بهبود و رشد مستمر در سطح تخصصی لازم است.

روانشناس خوب را بهتر بشناسیم

6. اخلاق اولین ضرورت

روانشناسان علاوه بر داشتن دانش دانش و مهارت برای درمان های تخصصی، باید منابع و اصول اخلاقی حاکم بر حرفه خود را درک کنند. یک روانشناس خوب در تهران باید به شدت به کدهای اخلاقی پایبند باشد. همچنین متعهد به ارائه خدمات روانشناسی و با کیفیت باشد.

مسئولیت اجتماعی یک روانشناس را وادار می کند که به کرامت بیمارانش احترام بگذارد و از حقوق او حمایت کند. در میان برخی از تعهدات اخلاقی روانشناسان می توان به دو مورد اشاره کرد: استفاده از دانش روانشناسی برای بهبود رفاه انسان و حفظ رازداری حرفه ای.

7. ارتباط موثر برقرار کنید

از آنجایی که روانشناسان با انسان ها کار می کنند، لازم است آنها را به مهارت های بین فردی و مهارت های ارتباطی خاصی مجهز کنند.

یکی از دلایل ایجاد رابطه حرفه ای خوب بین روانشناس و بیمار، تفاهم خوب بین دو طرف است. بنابراین، داشتن طیف وسیعی از منابع ارتباطی برای متخصصان امری ضروری است تا پیام خود را برای بیمار روشن کنند.

8. یک روانشناس صبور است

یکی از ویژگی هایی که درمانگر باید داشته باشد، صبر است. بیمار ممکن است در طول دوره درمان فراز و نشیب هایی داشته باشد و ممکن است با زیر سوال بردن روش های روانشناس، او را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

رابطه بین روانشناس و بیمار همیشه ایده آل نیست و در بسیاری از موارد روانشناس باید بردبار و صبور باشد. باید بتواند این صبر را منتقل کند تا بیمار متوجه شود که فراز و نشیب ها طبیعی هستند.

9. همدل است

روانشناس نه تنها باید با فرد مقابل صبور باشد، بلکه برای موفقیت در کار حرفه ای خود باید همدل باشد.

این بدان معناست که باید بتواند خود را به جای دیگران قرار دهید تا درک کند که آنها چه احساسی دارند و چگونه فکر می کنند. به این ترتیب، یک روانشناس خوب قادر خواهد بود بزرگی مشکلی که شخص دارد را درک و به شما کمک کند. اگر روانشناس همدل نباشد، می ممکن است مشکلات بیمار را به کم برآورد کند و مراجع را به استفاده از ابزارهای نامناسب سوق دهد.

10. در صورت لزوم ارجاع دهید

روانشناس باید بفهمد که نمی تواند به همه بیماران کمک کند و نه در حل همه مشکلات متخصص است. یکی از خصوصیات یک روانشناس خوب در تهران، دانستن چگونگی ارجاع به دیگر روانشناسان در مواقع ضروری است.

بنابراین در مواقع ضوروی روانشناس باید بیمار را به روانشناس دیگری ارجاع دهد تا مراجع بتواند از کمک های ارائه شده توسط یک متخصص دیگر بهره مند شود. اگر این کار را نکنید، یک اشتباه حرفه ای مرتکب شده اید.

چگونه یک روانشناس خانواده خوب پیدا کنیم

تصمیم گیری برای مشاوره با یک متخصص روانشناسی در حال حاضر موضوع ساده ای نیست، اما انتخاب یک روانشناس خانواده خوب چالش دیگری را نیز اضافه می کند. به جای اجتناب از این انتخاب و موکول کردن آن به فردا، زمانی را برای یافتن یک درمانگر اختصاص دهید که با او خیالتان راحت باشد که از خودتان مراقبت کنید تا وضعیت بدتر نشود.

در روان درمانی از قرص و دارو استفاده نمی شود. بنابراین باید زمان کافی برای فرایند درمان اختصاص دهید. روانشناس خانواده در تهران با صحبت کردن، افراد مبتلا به رنج روانی را درمان می کند. روانشناسی مبتنی بر یادگیری است. به این معنی که کمتر پیش می آید که به شما توصیه و راهنمایی ارائه شود. شما نحوه حل مشکلات را یاد می گیرید.  

روانکاو

روانکاوی یک تکنیک روانشناسی است که برای اولین بار توسط زیگموند فروید به طور گسترده و کاربردی معرفی شد. روانکاو اغلب یک روانشناس آموزش دیده در زمینه روانکاوی است.

روانکاوی یک فرایند درمانی بلند مدت است. زیرا با درونی ترین لایه های روانشناختی یعنی ناخودآگاه شما کار می کند. بنابراین برای این نوع روان درمانی باید وقت کافی بگذارید.

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود