زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

بهترین روش های رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

رشد مو، موها نقش مهمی در زیبایی افراد دارند اگر موهایتان خشک یا چرب است باید آن ها را تقویت کنید و از ریزش آن ها جلو گیری کنید و اگر دچار ریزش مو شده اید باید از روش های مناسب برای درمان این مشکل کمک بگیرید.

ازدلایل ریزش مو می توان به کمبود انواع ویتامین ها از جمله ویتامین های گروه B اشاره کرد بنا بر این غذاهایی نظیر موز، سیب زمینی، واسفناج می تواند به رشد موها کمک موثری کند. همچنین استفاده از مکمل های دارویی با تجویز پزشک نیز میتواند راه مناسبی برای تقویت ورشد موهای شما باشد.

توصیه هایی برای مراقبت از موها

در ادامه 9 توصیه مراقبتی برای رشد مناسب مو از نگاه نیازمندی های پزشکی را مورد بررسی قرار داده ایم:

1. تغذیه مناسب

برای درمان ریزش مو و همچنین افزایش رویش موها بهتر است ققبل از هر اقدامی و استفاده از دارو ها و مکمل های دارویی تغذیه و روش تغذیه مناسبی داشته باشیم.

سعی کنید به مقدار کافی پروتئین مصرف کنید چرا که افرادی که کم تر پروتئین مصرف می کنند بیشتر به ریزش مو دچار می شوند، این ریزش در خانم ها بیشتر دیده می شود. پروتئین ها با خورد موادی مانند: ماهی، گوشت، لوبیا و سایر حبوبات، آجیل و... تامین می شوند.

2. توجه به سلامت پوست سر

پوست سر زمینه رشد موهایی است که شما به آن ها توجه دارید که در زیبایی و ظاهر شما نقش پررنگی دارند، نقش پوست سر برای موها درست مانند نقش خاک و زمین برای رشد گیاهان است. اگر خاک وریشه یک گیاه در وضعیت مطلوبی قرار نداشته باشند نمی توان از آن گیاه انتظار رشد مطلوب را داشت.

برای این که بدانید موهای سرتان در چه وضعیتی قرار دارند یکدسته از موها را در دست بگیرید واز ریشه تا نوک موها را لمس کنید، ضخامت موها در کل طول مو باید یک سان باشد. اگر در راه لمس طول موها متوجه تغییر ضخامت شدید موهای شما در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

طبق تحقیقات ماساژ روزانه پوست سر می تواند کمک زیادی به افزایش رشد مو و تقویت سلامت پوست سر می کند. با انجام روزانه 5 دقیقه ماساژ در طول روز می توانید به ضخیم تر شدن موهایتان کمک کنید.

برای این کار می توانید از انواع روغن ها مانند روغن نارگیل و تقویت کننده های مو کمک بگیرید وبا نوک انگشتان در مسیر هایی دایره مانند پوست سر خود را ماساژ دهید.

3. پرهیز از زیاده روی در شانه زدن و حرارت دادن به مو

در شانه زدن موها همیشه اعتدال را رعایت کنید، نه آن که همیشه شانه به دست باشید و پوست سر را با شانه زدن زیاد خراش دهید و نه آن قدر در شانه زدن موها کم کاری کنید که به سلامت موها ضربه بزند.

به اندازه لازم از شانه زدن برای آراستگی موهای خود کمک بگیرید. شانه زدن موها باعث می شود پوست سر تحریک بشود و روغنی بین موها ایجاد کند که به رشد موها کمک می کند و برای سلامت آن ها مفید است.

همچنین نباید موها را با آب بسیار داغ شست و با حرارت زیاد و مستقیم خشک کرد و حالت داد. استفاده از وسایلی مثل اتوی مو و سشوار اثرات مخربی بر روی مو دارند. حرارت مستقیم اتوی مو و سشوار دشمن درجه یک موهای شماست.

4. دوری از استرس ونگرانی

استرس و نگرانی از جمله عوامل اصلی در ریزش موها هستند. اگر شما از هزاران ماده مقوی و بسته های تقویت کننده مو و رعایت رژیم و تغذیه به دنبال افزایش رشد موهای خود باشید با وجود استرس موفق نخواهید بود.

سعی کنید با روش های مختلف از جمله ورزهایی ماندد یوگا، مدیتیشن وکارهایی که برایتان آرامش بخش باشد از استرس ها و نگرانی دوری کنید و میزان استرس خود را کاهش بدهید. با این کار می توانید فرصت مناسبی برای رشد و ضخیم شدن به موهایتان بدهید.

5. پرهیز از شامپو کردن زیاد موها

شامپو کردن و شست و شوی زیاد موها می تواند اثرات مخربی را بر ریشه و ساقه موهای شما داشته باشد، به همین دلیل در شستن و شامپو کردن موها نیز اعتدال را رعایت کنید.

شست موها دو یه سه بار در هفته می تواند روغن های طبیعی را به موها برساند و موها بتوانند خود را ترمیم کنند و مرطوب بمانند. اما اگر این تجمع چربی در پوست سر زیاد باشد موجب ایجاد شوره وخارش پوست سر می شود.

از نرم کننده های مو و آب رسان ها نیز غافل نشوید، این گونه محصولات دو دسته هستند، دسته اول را در حمام و بعد از شامپو کردن موهایتان باید استفاده کنید وسپس آبکشی کنید و تنها آثار کمی از آن ها روی موهایتان بماند و دسته دوم بعد از استحمام برای نرم تر شدن مو و سحولت در شانه کردن که نیاز به آب کشی ندارند.

6. نوشیدن مقدار زیاد مایعات و آب

نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز می تواند برای موها مفید باشد. علاوه بر این نوشیدن زیاد آب برای سلامت و کارایی بهتر اندام بدن نیز مفید است. نوشیدن آب سبب می شود تا سموم بدن دفع شود و آب رسانی به تمام اندام ها از جمله موها بهتر انجام بگیرد.

7. توجه به بهداشت رو بالشی ها

با توجه به اینکه انسان ها مقدار قابل توجهی از شبانه روز در حال استراحت و خواب هستیم توجه به بهداشت روبالشی ها که موهای ما مستقیم بر رو آن ها قرار می گیرد بسیار پر اهمیت است. برای افزایش رشد مو باید محیطی که موها داعم با آن در ارتباط هستند نیز تمیز باشد.

علاوه براین بهتر است به جای استفاده از روبالشی های نخی از رو بالشی های ابریشمی استفاده کنید. زیرا ابریشم نرم تر است و اصطکاک کم تری با موها ایجاد می کند، رو بالشی های نخی بیشتر باعث شکست موها می شود.

8. استفاده از روغن طبیعی مو قبل از خواب

شانه کردن موها قبل از خواب می تواند کمک زیادی به سلامت موهایتان بکند، از پوست سر شروع کنید و به آرامی با شانه کردن روغن های طبیعی پوست سر را به سمت ساقه مو روانه کنید، با این کار علاوه بر مرطوب ماندن طبیعی ساقه موها به افزایش جریان خون در پوست سر و تسریع روند رشد موها کمک می کنید.

9. صبور باشید

در پایان و با ذکر تمام راه کار هایی که گفته شد رشد مو اتفاقی نیست که به سرعت انجام شود با رعایت اصول و راه کار های گفته شده می توانید بعد از مدتی اثرات مطلوبی را بر روی موهای خود ببینید اما انجام مدوام این راه کار ها و رعایت موارد بهداشتی و تغذیه ای در رشد موها به زمان کافی نیاز دارد و صبر و شکیبایی نسبتا زیادی را می طلبد، بنابراین از رعایت موارد گفته شده ناامید نشوید تا نتیجه مطلوب را بیابید.

رشد مو

ریزش مو

موهای ما روزانه به طور طبیعی دارای ریزش ورویش هستند ، یعنی هرروز تعدادی از موهای ما می ریزند وبه همان مقدار دوباره جایگزین آن ها می شود ، اما نشانه ریزش موی غیر طبیعی چیست؟

عارضه ناراحت کننده ریزش موها همیشه ودر طول همه زمان ها انسان هارا درگیر کرده و می کند ، هیچ کس چهره ای با موهای کم پشت را نمی پسندد چرا که یکی از مهم ترین عوامل در زیبایی بویژه در خانم ها موها می باشند.

به طور کلی دو نشانه برای ریزش موی غیر طبیعی وجود دارد ، یکی ریزش روزانه بیش از 80 تا 100 تار مو ودیگری اینکه فرد احساس کند موهایش به صورت منطقه ای یا کلی کم پشت یا خالی شده است.
همچنین اگر فرد ریزش موی چندانی را مشاهده نکند ولی احساس کند موهای جلوی سرش نسبت به قبل کمتر شده نیز دچار ریزش موی غیر طبیعی است ، حتی اگر ریزش مو کمتر از روزانه 50 تار مو باشد.

ریزش موقتی موها

به طور کلی ممکن است ریزش موها به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، ریزش موها ممکن است موقتی و یا غیر موقتی باشد و همچنین ممکن است برخی ریزش ها قابل برگشت و برخی غیر قابل برگشت باشند.

استرس و اضطراب یکی از عوامل مهم در ریزش مو است، به طور کلی ریزش روزانه بیش از 100 تار مو می تواند در شرایطی باشد که فرد دارای استرس و اضطراب و تنش باشد، ولی خوشبختانه در اغلب موارد این نوع ریزش مو قابل برگشت می باشد.

استرس های ناگهانی مانند شنیدن ناگهانی یک خبر بد یا حادثه ناگهانی می تواند موجب ریزش موقتی موها شود، یا استرس های ناشی از ایجاد یک بیماری نیز می تواند موجب ریزش موی موقتی شود مثلا بعد از چند هفته سرماخوردگی شدید فرد دچار ریزش برگشت پذیر می شود.

فقر آهن یا اختلالات هور مونی نیز می تواند از عوامل مهم در ریزش موها محسوب شود، کمبود آهن به ویژه در خانم ها می تواند باعث ریزش موی برگشت پذیر شود که با مصرف قرص آهن درمان می شود. البته این موضوع در مردان خیلی شایع نیست و به ندرت ریزش موی مردان به این دلیل اتفاق می افتد.

همچنین ریزش موها می تواند به دنبال استفاده از داروها نیز اتفاق بیفتد که بعد از قطع دارو ریزش موها نیز قطع می شود همچنین در خانم ها تا مدتی بعد از زایمان دچار ریزش مو می شوند که حد اکثر شش ماه طول می کشد و ریزش مو برگشت پذیر است.

اختلال در غده هیپوفیز، غده تیروئید نیز می تواند باعث اختلالات هورمونی و ریزش موی موقت شود، در ریزش موی موقتی کار اصلی که باید انجام شود انتظار است تا اتفاقی که منجر به ریزش موها شده است پایان یابد.

همچنین کاهش وزن و رژیم غذایی غیر اصولی می تواند از عوامل مهم و تاثیر گذار بر ریزش موها باشد. کاهش وزن ممکن است تاثیر مطلوبی بر بدنتان داشته باشد ولی باید این نکته را در نظر گرفت که کاهش وزن باعث کمبود ویتامین های مورد نیاز برای رشد مو در بدن نشود.

کاهش سریع وزن باعث غافلگیر شدن سیستم بدن می شود و به مدت 6 ماه دچار ریزش مو می شوید سپس بر طرف می شود.

ریزش موها می تواند به دلیل بیش از حد فرم دادن و مدل دادن به مو نیز اتفاق بیفتد. حالت دادن و تحث فشار قرار دادن مو می تواند به بافت مو آسیب وارد کند و باعث ریزش آن ها شود. علاوه بر اجتناب از فرم دادن بیش از حد به موهای خود پس از هربار شست وشو سعی کنید موهای خود را با سشوار خشک نکنید واز تحت فشار گذاشتن آن ها پرهیز کنید.

از جمله عوامل ریزش موها میتوان به بیماری پوست سر نیز اشاره کرد. پوست سر ناسالم می تواند با ایجاد التهاب در روند رشد موها اختلال ایجاد کند. برای تشخیص بیماری های پوستی سر و همچنین درمان آن ها نیاز به مراجعه پزشک دکتر نوروزیان و انجام آزمایشات لازم است.

عدم توقف ریزش موها

بسیاری از افراد نگران ریزش موهای غیر موقتی خود هستند، اما نکته جالی اینجاست که برخی از این نوع ریزش مو نیز برگشت پذیر است.

ریزش موی سکه ای، ریزش موی ارثی و ریزش موی اسکار گذار، یعنی ریزش مویی که هم قسمتی از سر خالی شود و هم پوست سر دچار تغییر شود در دسته بندی ریزش های غیر موقتی مو قرار می گیرند. البته ریزش موی سکه ای که در آن یک یا چند منطقه از سر دچار ریزش مو می شود برگشت پذیر است. هر چند در مواردی این برگشت با درمان دارویی و در مواردی به صورت طبیعی درمان می شود.

همچنین ریزش موهای ارثی اگر پیشرفته نباشد نیز قابل برگشت می باشد، ولی باید این نکته را در نظر گرفت که درمان این نوع ریزش مو ممکن است طولانی باشد و زمان زیادی را برا درمان صرف کنید و یا حتی ممکن است این درمان را تا آخر عمر ادامه دهید.
همچنین این نکته نیز مد نظر است که ریزش موی ارثی از شایع ترین موارد ریزش مو است به صورتی که 80 درصد از آقایان و 50 درصد از خانم ها دچار این نوع ریزش مو می شوند. مهم ترین نشانه ریزش موی ارثی در مردان و زنان به الگو دار بود آن بر می گردد، یعنی جلوی سر خالی می شود ولی پشت سر باقی می ماند.

 

ریزش مو

باورهای نادرست درمورد ریزش مو

چند تصور خطا در بین عموم جامعه در مورد ریزش مو وجود دارد که اطلاع از این تصورات می تواند کمک کند تا روند درمان به راه اشتباه نرود.

  1. معمولا در موارد شایعی از ریزش مو مکمل روی تجویز می شود، اما معمولا نه افرادی که دچار ریزش مو هستند کمبود روی دارند و نه روی در روند رزش مو تاثیری دارد.
  2. اغلب موارد ریزش مو به کمبود مواد معدنی مانند کلسیم ارتباطی ندارد و هنوز ثابت نشده که مصرف مکمل های ویتامینی و معدنی می تواند روند ریزش مو را قطع کند.
  3. شامپو ها، نرم کننده ها و رنگ موها تقریبا هیچ اثری بر کاهش یا افزایش ریز مو ندارند. همچنین این مورد در باره فرآورده های گیاهی نیز مطرح است. بهتر است برای استفاده از این نوع محصولات حتما با پزشک مشورت شود.

ما یک تیم تخصصی در رابطه با مشاوره پوست و مو هستیم که می توانید با شماره های زیر تماس گرفته و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید:

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی شود