زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

باشگاه بدنسازی میرید؟ به این نکات حتما دقت کنید

باشگاه بدنسازی میرید؟ به این نکات حتما دقت کنید

با رفتن به باشگاه بدنسازی، شما صرفا هیکلی درشت و عضلاتی بزرگ به دست نخواهید آورد؛ این هدف شما از ورزش است که تعیین می‌کند در نهایت، بدن شما به شکلی و شمایلی تغییر پیدا کرده و ارتقا یابد. اما این مقدمه‌چینی‌ها به کنار؛ برای رفتن به باشگاه بدنسازی، پیش از هر چیز باید قواعد و اصول اولیه آن را بدانید و از نکات مهم ورزش در یک باشگاه، به خوبی آگاه باشید.

بسیاری از افراد، بدون دانش و اطلاعات کافی به سراغ ورزش در باشگاه می‌روند در نهایت، چیزی نصیبشان نمی‌شود جز از دست رفتن سلامتی! امروز در این گفتار کوتاه، می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به مهم‌ترین نکاتی که باید به هنگام بدنسازی در باشگاه، همواره به یاد داشته باشید؛ با ما همراه باشید.

سراغ وزنه‌های سبک بروید

رفتن به باشگاه بدنسازی امروزه جزئی لاینفک از زندگی بسیاری از جوانان است؛ به غیر از مسئله ظاهری و زیبایی‌شناختی و اشتیاق برای داشتن اندامی موزون و هیکلی خوش فرم، سلامتی و حفظ تندرستی بدن نیز به همین ورزش و باشگاه بستگی دارد. این رشته ورزشی، می‌تواند برای هر کسی مفید باشد؛ چه زن و چه مرد، چه نوجوان و چه جوان و چه میانسال و حتی کهنسال، همه می‌توانند از مزایای این ورزش، بهره ببرند.

وقتی برای اولین بار به باشگاه بدنسازی می‌روید، هیجان‌زده نشوید و تحت تاثیر حرف دیگران قرار نگیرید! برای اینکه پیش دوست و آشنا و غریبه و دیگران کم نیاورید، به سراغ وزنه‌های سنگین نروید! چرا که با این کار، کمترین آسیبی که به خود می‌زنید، بدن درد است. یک بدنساز عاقل و هوشمند، به جای اینکه از همان هفته اول به سراغ وزنه سنگین برود، آرام آرام از وزنه‌های سبک شروع کرده و در نهایت به وزن دلخواهش می‌رسد.

ره صدساله را نمی‌توان در یک شب رفت! استفاده از وزنه سنگین، نه فقط بدن درد، بلکه ممکن است پارگی عضلات را نیز به همراه داشته باشد. پس زرنگ باشید و به حرف و نظر دیگران اهمیتی ندهید!

بی‌برنامه به باشگاه نروید

رفتن به باشگاه بدنسازی، مستلزم داشتن برنامه تمرینی است. بدون داشتن برنامه منظم، به هیچ وجه دلتان را برای رسیدن به بدن ایده‌آل خود، صابون نزنید! بدون داشتن برنامه تمرینی، نه تنها به اهداف خود نخواهید رسید، بلکه ممکن است حتی در نهایت به سلامت بدن خود نیز آسیب بزنید.

برنامه تمرینی را یک مربی حرفه‌ای، کاربلد و باسواد، باید بر اساس اصول علمی طراحی کند؛ هر برنامه مختص به شماست و اگر می‌بینید که مربی برنامه فرد دیگری را برای شما نیز تجویز می‌کند، بدانید که یک جای کار می‌لنگد. بدون برنامه مناسب، ورزش در باشگاه، صرفا وقت تلف کردن است.

باشگاه بدنسازی

برنامه غذایی را از قلم نیندازید

همانقدر که برنامه تمرینی برای ورزش در باشگاه بدنسازی اهمیت دارد، برنامه غذایی و رژیم مناسب نیز مهم است. بسیاری از متخصصان اینطور باور دارند که در بدنسازی و ساخت اندامی موزون و ایده‌آل، نقش رژیم غذایی و تغذیه مناسب در حدود 70 درصد، و در عوض نقش تمرین، تنها 30 درصد است. این ادعا به خوبی ثابت می‌کند که تغذیه مناسب، چه اندازه حائز اهمیت است.

تغذیه و رژیم غذایی نیز درست مثل برنامه تمرینی، برای هر فرد متفاوت است و البته، باید بر اساس اصول علمی و قواعد دانش تغذیه برای هر کس نگاشته شود؛ پس این موضوع را نیز به یاد داشته باشید و اگر برنامه تغذیه مناسب دارید، سفت و سخت به آن پایبند باشید.

هر روز خدا را در باشگاه نباشید!

زمانی که ورزش در باشگاه بدنسازی را شروع می‌کنید، انرژی بسیاری را نسبت به قبل مصرف کرده و به نوعی، سبک زندگی خود را تغییر می‌دهید. آن تصویر را دیده‌اید که فردی با چکش به جان بدنش افتاده و از دل آن بدنی خوش‌تراش بیرون می‌آورد؟! شما نیز با ورزش در باشگاه، درست در حال انجام آن کار هستید.

اما در این میان، بدن شما به استراحت و ریکاوری نیاز دارد، نیاز دارد که قدرت از دست رفته خود را دوباره به دست آورد و به قوت قبلی خود باز گردد. به همین دلیل، هر روز به باشگاه رفتن و هر روز تمرین کردن، نه تنها زودتر شما را به هدفتان نمی‌رساند، بلکه ممکن است باعث آسیب‌های جدی به سلامتی و تندرستی شما نیز بشود. متخصصان، بیان می‌کنند 3 الی 4 روز تمرین در هفته کافی است و الباقی روزها، بدن باید استراحت کند.

رفتن به باشگاه بدنسازی

اشتباه نزنید!

در یک باشگاه بدنسازی، محال است که این عبارت به گوشتان نخورد! یعنی اگر این «اشتباه نزنید» را نشنوید، باشگاه رفتن شما قبول درگاه حق نخواهد بود و امتیاز آن مرحله را از دست خواهید داد! اما از طنز گذشته، این موضوع اشتباه نزدن، اهمیت بسیار زیاد دارد.

استفاده درست از وزنه‌ها و انجام درست حرکات، به خصوص برای بدنسازان مبتدی، اهمیتی ویژه دارد؛ چراکه تنها با انجام حرکات درست است که می‌توان نتیجه دلخواه را از ورزش به دست آورد. اشتباه زدن، نه تنها تاثیری نخواهد داشت، بلکه در نهایت منجر به آسیب‌های ارتوپدی نیز خواهد شد و کاری خواهد کرد که ورزش را ببوسید و به کناری بگذارید.

از تمرینات ترکیبی غافل نشوید

همان اندازه که استفاده درست از وزنه و انجام درست حرکات در باشگاه بدنسازی اهمیت دارد، به همان اندازه، یادگیری و انجام تمرینات ترکیبی نیز مهم است. اتفاقا، ما این نکته مهم را از عمد در این بخش گنجاندیم تا بر اهمیت این موضع، تاکید بیشتری داشته باشیم. اولین قدم برای داشتن ورزشی تاثیرگذار، انجام صحیح حرکات و قدم دوم، استفاده از تمرینات ترکیبی است.

تمرینات ترکیبی، همانطور که از اسمش پیداست، به جای یک عضله، چندین عضله را درگیر کرده و به طبع، اثرگذاری بیشتری داشته و بازدهی ورزش را بالا می‌برد. انجام این دسته از تمرینات نیز باید با برنامه و البته زیر نظر مربی حرفه‌ای انجام شوند؛ وگرنه ممکن است که آسیب‌های جبران‌ناپذیری را با خود به همراه داشته باشد.

خوب بخوابید، به اندازه بخوابید

نقش خواب خوب و به اندازه و استراحت کافی در بدنسازی، از آن چیزی که فکر کنید، بسیار بسیار بیشتر است. همانطور که گفتیم، وقتی که به باشگاه بدنسازی می‌روید، نیاز بدن شما به استراحت، دوچندان می‌شود. درست همینجاست که خواب خوب، مناسب و به اندازه، می‌تواند بدن را بازسازی کرده و انرژی از دست رفته را به بدن باز گرداند.

داشتن خواب مناسب، نه تنها بدن را ریکاوری می‌کند، بلکه در عضله‌سازی نیز بسیار تاثیرگذار است. متخصصان توصیه می‌کنند که داشتن 7 الی 8 ساعت خواب عمیق، برای ورزشکار لازم و اساسی است؛ زیرا در این مدت زمان است که هورمون آنابولیک، ترشح می‌شود. پس سعی کنید پیش از هر چیز، ساعت خواب خود را اصلاح کرده و البته کیفیت آن را نیز بهبود ببخشید.

سبک زندگی خود را تغییر دهید

ثبت نام کردن در یک باشگاه بدنسازی، شاید در ظاهر اقدامی ساده باشد، اما شروعی برای تغییرات بسیار بزرگ است که کل زندگی ما را تغییر می‌دهد. با شروع به ورزش در باشگاه، شما صرفا یک کار به برنامه روزانه خود اضافه نکرده‌اید، بلکه کل سبک زندگی خود را تغییر داده‌اید و بعد از ثبت نام در باشگاه، باید به کل نوع زندگی را تغییر دهید.

سیگار و قلیان و دود و دم را باید کنار بگذارید، نوشیدنی‌های الکلی و حتی نوشابه را باید فراموش کنید. باید خواب خود را اصلاح نمایید، تغذیه و رژیم غذایی خود را به کلی تغییر دهید و حتی اخلاق و منش خود را نیز تغییر دهید! فقط در صورت انجام همه‌ این کارها در کنار هم است که می‌توانید در نهایت، به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.

اپلیکیشن بدنسازی

هر آن چیزی که می‌خواهید، تنها در یک اپلیکیشن!

حال که این همه از مزایا و نکات مربوط به باشگاه بدنسازی برایتان صحبت کردیم، حتما شما هم حسابی فکری شده‌اید، حسابی هم گیج شده‌اید و بدون شک، مدام با خود فکر می‌کنید که این همه نکته ریز و درشت را چگونه می‌تواند اداره، و البته اجرا کرد. مطمئن هستم که شما هم به دنبال راه‌حلی هستید تا بدون آنکه به خود زحمتی بدهید، به کمک آن به بهترین شکل، به اهداف خود در بدنسازی رسیده، و بدن ایده‌آل خود را بسازید.

ما هم به خوبی شما را درک می‌کنیم و می‌دانیم که رفتن به باشگاه بدنسازی، در کنار تمامی مزایایی بی‌نظیری که دارد، گاهی اوقات می‌تواند دردسر ساز نیز باشد. مثلا اینکه چه حرکات و تمرینایی برای ما مناسب است، از چه برنامه‌ای باید استفاده کنیم و... پیشنهاد ما به شما، اپلیکیشن «فیتنس کار» است! برنامه‌ای همه کاره، بسیار کاربردی، تنها بر روی گوشی هوشمند شما!

مزایای اپلیکیشن فیتنس کار

شما با استفاده از اپلیکیشن فیتنس کار، می‌توانید رفتن به باشگاه بدنسازی را تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش‌تر برای خود تبدیل کنید. شما به کمک این اپ، می‌توانید برنامه‌ای مناسب با وضیعت فیزیکی و شرایط خود داشته باشید. به علاوه، می‌توانید از تمامی حرکات ورزشی نیز کسب اطلاع کنید و نحوه درست انجام آن‌ها را نیز یاد بگیرید. در نهایت، می‌توانید با استفاده از مجله فیتنس کار، نه تنها به علم روز درباره بدنسازی دسترسی داشته باشید، بلکه می‌توانید به مطالب انگیزشی آن، علاقه و اشتیاق خود را نیز دوچندان کنید. گفتنی است که اپلیکیشن فیتنس کار را هم می‌توانید برای اندروید (از طریق گوگل پلی و کافه بازار) و هم برای آی او اس، (از طریق اپ استور) تهیه فرمایید. اپ اندروید را می‌توانید از طریق لینک زیر، دانلود نمایید:

https://apps.apple.com/us/app/fitnesskar/id1425677100?ls=1

https://play.google.com/store/apps/details?id=net.kurdsofts.fitnesskar

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی شود