زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

فواید دوچرخه سواری برای کاهش درد زانو

فواید دوچرخه سواری برای کاهش درد زانو

فواید دوچرخه سواری برای کاهش درد زانو

امروزه با تبدیل شدن دوچرخه سواری به یک ورزش موثر برای سلامت روح و جسم سوال های زیادی در مورد این که این ورزش برای چه قسمت هایی از بدن مفید و برای چه قسمت هایی مضر می باشد پیش می آید. در این مقاله قصد داریم در مورد فواید دوچرخه برای درد زانو مطالبی را بیان کنیم.

همان طور که می دانید دوچرخه ‌سواری باعث افزایش سوخت و ساز بدن در نتیجه چربی سوزی و کاهش وزن افراد می شود پس می تواند یک ورزش مناسب برای اشخاصی باشد که می خواهند وزن خود را کاهش دهند و همراه با آن لحظات شاد و مفرحی  را تجربه کنند.

این ورزش در کنار کاهش وزن  باعث سلامت روح و روان  خصوصاً در دوچرخه سواری های گروهی می شود، اما امروزه ابهامات زیادی در مورد اینکه آیا دوچرخه در درد زانو و یا در کاهش آن موثر است وجود دارد در مورد این موضوع شما باید بدانید که هرچه از یک عضله یا قسمتی از بدن بیشتر استفاده کنید آن قسمت قوی تر می شود، اما نحوه استفاده نادرست از عضله یا قسمتی از بدن بالعکس می ‌تواند آن را نابود و یا از بین ببرد از آنجا که دوچرخه سواری یک ورزش سبک و مناسب می باشد لذا می تواند برای افرادی که به آرتروز زانو مبتلا هستند بسیار کمک کند.

هنگامی که شما دوچرخه سواری می کنید و رکاب می زنید این رکاب زدن باعث تقویت عضلات چهار سر ران و همسترینگ در پا می شود که هر دوی این عضلات از زانو محافظت می کند، در نتیجه نه تنها ورزش دوچرخه سواری باعث ایجاد درد زانو نمی شود بلکه در قوی تر شدن زانو و حتی بهبود درد زانو هم می تواند موثر باشد پس اگر دوچرخه‌سواری را می بینید که به درد زانو مبتلا شده باید علت را جستجو کنید زیرا علت های زیادی می تواند داشته باشد  دوچرخه سواری به خودی خود باعث آسیب به زانو نمی شود بلکه رعایت نکردن نکات مهم و اصول آن می تواند این عارضه را ایجاد کند ذکر موارد زیر از علل بروز درد زانو می باشد.

شما می توانید انواع دوچرخه جاینت، دوچرخه کوهستانی و انواع دوچرخه بچگانه را در فروشگاه اینترنتی دوچرخستان مشاهده کنید: docharkhestan.ir

  1. در خرید دوچرخه باید حتماً دوچرخه را متناسب با قد و وزن و سایز خود انتخاب کنید در غیر این صورت با مشکلاتی رو به رو می شوید که این مورد بسته به قد و استایل بدن هر شخص در افراد مختلف متفاوت است مثلا اگر فردی پاهای کوتاه تری داشته باشند و با پنجه های رو به بالا رکاب بزنند باید ارتفاع رکاب را تا زین کمتری داشته باشد در غیر این صورت برای رسیدن پا به رکاب مجبور است خود را خم  کند که این عامل خود به خود باعث درد زانو و کمر می شود.
  2. عدم تنظیم صحیح دوچرخه می تواند باعث آسیب هایی به فرد شود به طوری که درد در هر ناحیه تنظیم احتمالی یک قسمت خاص دوچرخه را به دنبال دارد، به طور مثال درصورت درد در قسمت جلوی زانو  باید صندلی را به سمت بالا و عقب حرکت دهید یا در صورت احساس درد در داخل زانو احتمالاً باید پا را به سمت داخل حرکت دهید وگرنه این امکان وجود دارد که دوچرخه سواری و درد زانو را در پی داشته باشد.
  3. برای شروع دوچرخه سواری سعی کنید ابتدا خود را گرم کنید برای همین توصیه می شود قبل از انجام فعالیت های ورزشی بدن خود را گرم کنید و با فعالیت‌های سبک ‌تر و حرکات نرمشی باعث افزایش جریان خون در عضلات شده و آن ها را برای انجام ورزش های سخت تر و سنگین تر آماده کنید، دوچرخه سواری نیز از این قاعده مستثنی نیست پس برای شروع دوچرخه سواری چه به صورت مبتدی و چه بصورت حرفه ای بهتر است ابتدا زانوهای خود را گرم کنید.
  4. در فصل های سرما بهتر است دوچرخه‌ سواران از ساق های خود در مقابل نفوذ سرما محافظت بیشتری انجام دهند که پوشیدن لباس زمستانی بیشتر می تواند زانوها را گرم و افزایش جریان خون را در آن ممکن کند
  5. سعی کنید دوچرخه ‌سواری را از مقدار کم شروع و به تدریج مسافت و تایم دوچرخه‌ سواری را بیشتر کنید تا پای شما به مرور به دوچرخه‌سواری عادت کند افزایش ناگهانی مسافت و تایم دوچرخه‌ سواری می ‌تواند زانوها را دچار خطرات جدی کند.
  6. سعی کنید حرکاتی را که باعث تقویت عضله های پا و چهارسر ران می‌شود بیشتر انجام دهید تقویت عضلات باعث کاهش درد زانو در دوچرخه سوار میشود.
  7. سرعت چرخش مناسب دور پا از عوامل مهم دیگر در کاهش درد زانو می باشد باید سعی کنید با سرعت مناسب رکاب بزنید به طوری که اگر شما عمل رکاب زدن را به کندی انجام دهید یعنی در رکاب زدن دچار مشکل هستید و فشار زیادی را متحمل می شوید که این فشار زیاد باعث درگیر شدن زانو و درد در آن می‌شود برای همین دوچرخه سوار باید تلاش کند تا با یک ریتم یکنواخت و مناسب چرخش دور پا را انجام دهد.

دوچرخه سواری برای پارگی رباط صلیبی:

انجام دوچرخه سواری به شیوه نادرست می تواند موجب درد در ناحیه جانبی زانو و پارگی رباط ها خصوصاً رباط صلیبی زانو شود که این عارضه بیشتر در هنگام اولین استفاده از پدال های جدید یا کفش های جدید ایجاد می شود این رباط ها باجلوگیری از خم شدن زانو باعث ایجاد فشار و در طولانی مدت و  پارگی آن میشوند.

آیا اسپینینگ برای زانو ضرر دارد؟

در کنار دوچرخه سواری، اسپینینگ (دوچرخه سواری با دوچرخه ثابت) هم علاوه بر فوایدی مانند چربی سوزی، فرم دهی به بدن،  تناسب اندام، بهبود سلامت قلب، کاهش استرس و اضطراب، افزایش قدرت عضلات که بر عهده دارد دارای مضراتی برای کمرو زانو هم می باشد عدم قرار دادن صحیح پا روی رکاب، رکاب زدن طولانی مدت و اشتباه می تواند از دلایل این دردها باشد و آسیب جدی به آنها وارد کند.

سخن پایانی:

پس اگر دوچرخه سواری را با رعایت نکات فوق انجام دهید مبتلا شدن به درد زانو در امان میمانید یا اگر دچار درد زانو شوید این درد را به تعویق می‌اندازید زیرا استفاده درست و با اصول  از هر وسیله خطرات احتمالی آن را کاهش می ‌دهد. چنانچه هنگام انجام این ورزش تمامی موارد لازم در نظر گرفته نشود در نهایت دوچرخه سواری و کمردرد برای فرد به وجود خواهد آمد.

لذا برای خرید دوچرخه مناسب و با کیفیت می توانید از وبسایت دوچرخستان دیدن و بهترین دوچرخه را تهیه فرمایید.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی شود