زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

درمان آرتروز شانه با فیزیوتراپی

درمان آرتروز شانه با فیزیوتراپی

درمان آرتروز شانه با فیزیوتراپی

به فرسایش غضروف مفصل شانه آرتروز شانه می‌گویند. در آرتروز مفصل گوی و کاسه‌ای شانه و سطوح لغزنده آن به‌مرور دچار تحلیل می‌شود. درمان آرتروز شانه با دستگاه فیزیوتراپی خانگی، در کنار دارودرمانی تنها روش‌های درمان آرتروز شانه است.

آرتروز شانه به خاطر فرسایش و ساییدگی مفصل در طی سال‌های طولانی اتفاق می‌افتد اما ممکن است بعد از شکستگی و دررفتگی و آسیب دیدن شانه نیز اتفاق بیفتد. مفصل‌های گوی و کاسه‌ای شانه که سطح صاف و لغزنده دارند در اثر آرتروز به سطحی خاردار و نامنظم تبدیل می‌شود که در اثر حرکت و برخورد مفصل‌ها باعث ایجاد درد خواهد شد.

این اتفاق باعث کاهش دامنه حرکت مفصل و بازو و ایجاد درد می‌شود. درد بسیار عمیقی که باعث سفت شدن شانه و مانع از حرکت آن می‌شود. آرتروز شانه به‌کندی پیشرفت می‌کند و همین امر باعث می‌شود بیمار فرصت درمان داشته باشد. البته آرتروز شانه نسبت به آرتروز زانو و ران شیوع کمتری دارد به‌این‌علت که شانه‌ها برخلاف ران و زانو وزن زیادی تحمل نمی‌کنند و حرکت کمتری دارند. دلایل آرتروز شانه ممکن است ارثی و ژنتیکی بودن آن، استفاده بیش‌ازحد از مفصل زانو به مدت طولانی و آسیب‌دیدگی و دررفتگی آن باشد. درمان آرتروز شانه با فیزیوتراپی یکی از روش‌های مؤثر درمانی است که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

انواع آرتروز شانه و درمان آن با فیزیوتراپی

انواع آرتروز شانه و درمان آن با فیزیوتراپی

درمان آرتروز شانه با فیزیوتراپی شامل تمام نوع‌های بیماری می‌شود و بهترین روش درمانی حال حاضر است که بدون جراحی و روش‌های تهاجمی تأثیر درمانی به‌مراتب بیشتری نیز دارد. باهم به معرفی کوتاهی از انواع آرتروز شانه و درمان آن با فیزیوتراپی می‌پردازیم.

  • استئوآرتریت: در این نوع از آرتروز شانه غضروف مواد تشکیل‌دهنده شیمیایی را از دست می‌دهد و درنتیجه شانه دچار ساییدگی و فرسودگی و درنهایت درد می‌شود. عواملی مثل وراثت و سابقهٔ خانوادگی، استفاده بیش‌ازحد از شانه و بازوها، افزایش نیروی بین مفصلی و همچنین میکروتروما باعث این نوع از آرتروز شانه می‌شود. روش‌های درمان آرتروز شانه با فیزیوتراپی مانند الکتروتراپی باعث کاهش درد و کمک به ساخت پروتئین‌های بین مفصلی و درنتیجه ترمیم غضروف می‌شود.
  • آرتروز شانه التهابی: در این نوع از آرتروز شانه بیماری‌هایی که به سیستم ایمنی بدن مرتبط هستند ازجمله روماتیسم باعث التهاب مفصل‌ها می‌شود و درنتیجه آن سطح غضروف‌ها ساییده شده و باعث کاهش دامنه حرکتی و درد می‌شود. داروهای ضدالتهابی، تعدیل حرکت، استفاده از کمپرسور گرما و یخ به درمان این نوع آرتروز کمک می‌کند. علاوه بر این روش‌ها الکتروتراپی با دستگاه فیزیوتراپی از مؤثرترین روش درمان آرتروز شانه با فیزیوتراپی از نوع التهابی هستند.
  • آرتروپاتی: به پارگی روتیتور کاف یا همان تاندون چرخاننده شانه آرتروپاتی می‌گویند که در این حالت هم‌بافت نگه‌دارنده مفصل و هم‌سطح مفصل آسیب می‌بیند و برای همین درمان آرتروز شانه با فیزیوتراپی ناشی از آرتروپاتی سخت و زمان‌بر است.
  • آرتروز شانه پس از آسیب: زمانی اتفاق می‌افتد که گوی یا حفره مفصل شانه شکسته شده و درنتیجه به غضروف آسیب برسد و باعث ساییدگی مفصل و آرتروز شانه شود. ماساژ درمانی، الکتروتراپی و ورزش‌های و کشش‌های مخصوصی که فیزیوتراپیست به بیمار تجویز می‌کند ازجمله روش‌های درمان آرتروز شانه با فیزیوتراپی برای شکستگی مفاصل شانه است.
  • بافت‌مردگی و مرگ استخوانی: در مرگ استخوانی که بیماری نادری است خون‌رسانی به گوی مفصل شانه دچار اختلال می‌شود. مرگ سلول‌های استخوانی باعث فشار و آسیب به غضروف و آرتروز شانه می‌شود. درمان دارویی و درمان فیزیوتراپی ازجمله روش‌های درمانی بافت‌مردگی و مرگ استخوانی و آرتروز شانه ناشی از آن است.

از تشخیص تا درمان آرتروز شانه

از تشخیص تا درمان آرتروز شانه

بیمار مبتلابه آرتروز شانه به علت علائمی مانند درد شانه به‌ویژه هنگام حرکت دادن شانه، التهاب و تورم در ناحیه مفصل، حساسیت به فشار و لمس، ناتوانی در انجام فعالیت‌هایی مانند لباس پوشیدن و شانه زدن مو و به‌طور کل محدودیت حرکتی، درآمدن صدا از شانه هنگام حرکت، ضعف عضلات و درد در بازو و دست به پزشک مراجعه می‌کند.

پزشک با معاینه بیمار و در مواردی با رادیوگرافی، سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی آرتروز را تشخیص داده و درمان تحت نظر پزشک و فیزیوتراپیست شروع می‌شود. درمان آرتروز شانه با فیزیوتراپی به‌خصوص قبل از پیشرفت بیماری و در مراحل ابتدایی آن بهترین و مؤثرترین روش درمان است که علاوه براثر بخشی خوب آن عوارض جراحی و دارودرمانی را نیز ندارد و یک روش کاملاً بی‌خطر و ایمن با بازدهی مناسب است.

دلایل بروز آرتروز شانه و درمان آن با دستگاه فیزیوتراپی خانگی

دلایل بروز آرتروز شانه شامل موارد زیر است:

  • کاهش انعطاف‌پذیری غضروف‌ها به علت افزایش سن
  • جراحی شانه
  • آسیب‌دیدگی مفصل شانه
  • بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی مانند روماتیسم و نقرس
  • وارد شدن ضربه به شانه‌ها
  • سابقه خانوادگی و ژنتیکی
  • ناهنجاری‌های مادرزادی
  • کار کشیدن بیش‌ازحد از شانه‌ها و واردکردن فشار به شانه
  • وارد شدن ضربه به شانه
  • حرکت‌های زیاد و تکراری مفصل شانه

درمان آرتروز شانه با روش فیزیوتراپی به تسکین درد، کاهش التهاب و بازگشت حرکت‌های مفصل شانه به حالت عادی کمک می‌کند.

درمان آرتروز شانه با فیزیوتراپی

دلایل بروز آرتروز شانه و درمان آن با دستگاه فیزیوتراپی خانگی

بهترین روش درمان آرتروز شانه روش فیزیوتراپی است و در تمامی مراحل بیماری بیمار نیاز به فیزیوتراپی دارد زیرا فیزیوتراپی از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند و باعث کاهش درد، کاهش خشکی مفصل و حساسیت و همچنین افزایش دامنه حرکت شانه و کاهش فشار وارد بر مفصل می‌شود.

به‌طورکلی درمان آرتروز شانه با روش فیزیوتراپی شامل موارد زیر می‌شود:

  • گرما درمانی: گرما باعث آماده شدن بدن برای حرکات کششی می‌شود و بهترین نوع گرما هم حمام آب گرم و استفاده از کمپرس آب گرم است.
  • ماساژ درمانی: ماساژ درمانی هرچند به بهبود بیمار کمک نخواهد کرد اما باعث افزایش دامنه حرکت بازخواهد شد.
  • کایروپراکتیک: کایروپراکتیک یا همان درمان دستی روشی است که در آن به کمک روش‌های فیزیوتراپی مفصل را به حرکت وادار کرده و باعث تقویت عضلات و بهبود دامنه حرکتی طبیعی شانه می‌شود.
  • الکتروتراپی: الکتروتراپی یا برق‌درمانی با دستگاه تنس به‌وسیله جریان الکتریکی با الکترودهایی که روی پوست قرار داده می‌شود باعث توقف درد و همچنین بهبود جریان خون و گرم شدن بافت و افزایش دامنه حرکتی مفصل شانه می‌شود و یکی از بهترین روش‌های درمان آرتروز شانه است.

نتیجه‌گیری

آرتروز شانه بعد از آرتروز زانو و ران از شایع‌ترین نوع آرتروز است و بهترین و مؤثرترین درمان آن فیزیوتراپی است. درمان آرتروز شانه با فیزیوتراپی بعد از جراحی‌های شانه نیز توصیه می‌شود و باعث کاهش درد و افزایش دامنه حرکت شانه می‌شود.

شرکت تجهیزات پزشکی برجیس عرضه‌کننده انواع مختلف دستگاه فیزیوتراپی خانگی یا همان دستگاه تنس است. با استفاده از این دستگاه ضمن تسکین درد آرتروز روند بهبود نیز تسریع خواهد شد.

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود