زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

معرفی ایویتک تنها شرکت تولیدکننده دوچرخه برقی در ایران

معرفی ایویتک تنها شرکت تولیدکننده دوچرخه برقی در ایران

معرفی ایویتک تنها شرکت تولیدکننده دوچرخه برقی در ایران

در زندگی شهری امروزی به دلیل استفاده از خودرو، کامپیوتر، موبایل و ... برای انجام کارها، کمبود یا عدم تحرک گریبان‌گیر افراد جامعه خصوصاً ساکنین کلان شهرها شده است. یکی از راهکار‌هایی که می‌تواند این مشکل را تا حدودی مرتفع سازد استفاده از دوچرخه است.

رکاب زدن با دوچرخه و حرکت در سطح شهر و رفتن به پارک‌ها و فضاهای سبز در مدت زمان کوتاهی باعث افزایش روحیه و تناسب اندام خواهد شد. همچنین دوچرخه سواری در شهرهای بزرگ برای گریز از ترافیک سنگین شهری راه حل بسیار مناسبی است. از آن جا که دوچرخه‌سواری نیاز به نیروی جسمانی نسبتا بالایی دارد، بیشتر مردم نمی‌توانند از دوچرخه به عنوان یک وسیله روزمرده استفاده نمایند.

در اینجاست که می‌توان از دوچرخه برقی یا Ebike استفاده نمود. دوچرخه‌های برقی در مواقع خستگی یا پایین بودن سطح انرژی با استفاده از نیروی محرکه برقی به کمک فرد می‌آیند و در نتیجه استفاده روزانه و مداوم از دوچرخه را ممکن می‌نمایند.

دوچرخه برقی چگونه کار می‌کند؟

به زبان ساده، دوچرخه برقی همان دوچرخه معمولی است که بخش‌های الکتریکی مختلفی مانند موتور، باتری، کنترلر، صفحه نمایش و ... به آن اضافه شده است تا با تولید یک نیروی کمک‌کننده برقی در مسافت‌های طولانی و شیب‌های سنگین، در مواقع خستگی و پایین بودن سطح انرژی دوچرخه‌سوار همچون یک مربی به منظور پدال زدن برای پیمایش مسیر بیشتر او را یاری و تشویق نماید.

از دوچرخه‌های برقی انواع بسیار مختلفی در جهان وجود دارند، از مدل‌هایی که دارای یک موتور برقی کوچک هستند و پدال زدن را آسان‌تر می‌کنند تا مدل‌هایی که دسته گاز دارند و به موتور سیکلت نزدیک‌ترند. ولیکن تا وقتی که شخص بتواند پدال بزند وسیله مورد استفاده دوچرخه برقی محسوب می‌شود نه موتورسیکلت.

دوچرخه‌های برقی از باتری‌های قابل شارژ استفاده می‌کنند و به طور معمول بین ۲۵ تا 60 کیلومتر بر ساعت سرعت دارند. علاوه بر این، با یک باتری کاملا شارژ شده یک دوچرخه برقی می‌تواند مسافتی بین ۲۵ تا ۶۰ کیلومتر را طی کند.

اجزا و قطعات اصلی دوچرخه برقی

دوچرخه برقی

این دوچرخه‌ها دارای تمامی قطعات مکانیکی یک دوچرخه استاندارد ( تنه، دوشاخ، دنده، کمک فنر، پدال و ... ) به اضافه قطعات الکتریکی مانند موتور، کنترل کننده موتور دوچرخه، باتری و مدار حفاظت، سنسور کمک رکاب، دسته گاز و صفحه نمایش می‌باشند. در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

  • الکتروموتور

موتور الکتریکی با ظرفیت توانی 350 الی 1000 وات معمولا در مرکز چرخ عقب یا چرخ جلو و در بعضی مدل‌ها در وسط تنه دوچرخه قرار می­گیرد.

  • باتری و مدار حفاظت

باتری وظیفه تامین انرژی الکتروموتور را برعهده دارد. معمولا، باتری‌های مورد استفاده در دوچرخه‌های برقی از دو مدل باتری لیتیومی و سرب اسید خشک می‌باشند.

  • کنترل کننده دوچرخه

مغز متفکر دوچرخه به حساب می‌آید و مهمترین عملکرد آن کنترل الکتروموتور دوچرخه است. از دیگر ویژگی­های آن می‌توان به ارتباط با صفحه نمایش و نشان دادن میزان سرعت و میزان شارژ باتری اشاره کرد.

  • سنسور کمک رکاب (پدال کمکی)

با نصب سنسور این امکان فراهم می‌آید تا بخشی از نیروی مورد نیاز برای حرکت دوچرخه توسط پدال زدن معمولی و بخش دیگر توسط الکتروموتور تولید شود. عملا، این سنسور بخشی از نیروی مورد نیاز که باید توسط الکتروموتور تامین شود را تنظیم می‌کند.

  • دسته گاز

تنظیم سرعت حرکت دوچرخه و کنترل میزان قدرت گرفته شده از موتور از وظایف دسته گاز است.

  • صفحه نمایش

در دوچرخه­های برقی از دو نوع صفحه نمایش LED و صفحه نمایش LCD استفاده می‌شود. LED قیمت پایین­تری دارد و فقط میزان شارژ باتری را نشان می‌دهد. LCD علاوه بر میزان شارژ، پارامترهای دیگری از قبیل سرعت حرکت، زمان حرکت و ... را نشان می‌دهد.

شیوه استفاده از دوچرخه برقی

برای استفاده از این نوع دوچرخه سه روش وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • مکانیکی: شبیه یک دوچرخه عادی بوده و در زمان حرکت، الکتروموتور هیچ کمکی به راکب دوچرخه نمی­دهد.
  • حالت تمام برقی: برخی دوچرخه های برقی دارای دسته گاز هستند. با استفاده از دسته گاز می توانید از دوچرخه خود مثل یک موتورسیکلت استفاده کنید. در این حالت بدون پدال زدن می توانید حرکت کنید. استفاده از دسته گاز تعبیه شده روی فرمان دوچرخه سرعت دوچرخه را تنظیم می‌کند و سبب لذت بردن از قدرت الکتروموتور می‌گردد.
  • حالت هیبرید: این حالت جذاب‌ترین نوع عملکرد دوچرخه برقی است. در حالت هیبرید الکتروموتور دوچرخه به حرکت شما کمک می‌کند که حس آن شبیه هول دادن راکب دوچرخه می­باشد. میزان کمک الکتروموتور از روی صفحه نمایش قابل تنظیم است.

مزایای استفاده از دوچرخه برقی

با استفاده از این دوچرخه متوجه مزایای بی‌شمار آن خواهید شد، در ادامه برخی از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

  • عدم نیاز به گواهینامه
  • نداشتن محدودیت تردد، می‌تواند در فضاهای سبز و پارک‌ها و گذرگاه­های عابر پیاده تردد کند.
  • استفاده از دوچرخه معمولی باعث تعریق بدن و ایجاد شرایط نامطلوب برای راکب دوچرخه می­گردد در حالیکه استفاده از دوچرخه برقی می‌تواند این مشکل را برطرف نماید.
  • به کمک الکتروموتور یک دوچرخه برقی ضمن مصرف انرژی کم‌تر، مسافت بیشتری را می‌توان پیمود.
  • بعضی افراد با وجود علاقه به دوچرخه‌سواری به علت نداشتن آمادگی جسمانی مطلوب قادر به انجام روزانه این فعالیت نیستند. این وسیله با توجه به دارا بودن نیروی کمکی، امکان لذت بردن با هر شرایط سنی و بدنی را فراهم  می‌کند.
  • نسبت به وسایل نقلیه موتوری سبک‌تر، پاک‌تر و قابل اعتمادتر است.

معایب دوچرخه برقی

وزن این محصول تقریبا ۱۰ کیلو سنگین‌تر از نوع معمولی آن است و این نوع محصول دارای تجهیزات گران قیمت­ت نسبت به دوچرخه معمولی می­باشد.

ساخت دوچرخه برقی در داخل کشور

خرید دوچرخه برقی

در نمایشگاهی که پارک علم و فناوری شریف برگزار کرده بود جدیدترین دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان به نمایش گذاشته شد که یکی از موارد نمایش داده شده دوچرخه‌های برقی بودند. در حال حاضر تنها یک شرکت دانش بنیان داخلی در زمینه تولید دوچرخه و کیت‌های برقی دوچرخه فعالیت می‌کند.

در کشور ما صنعت دوچرخه‌سازی سابقه‌ای طولانی دارد. با مطرح شدن دوچرخه‌های برقی، برخی واردکنندگان اقدام به وارد کردن دوچرخه‌های بی‌کیفیت از چین کرده‌اند. از این رو دوچرخه برقی بی کیفیت در بازار بسیار بوده که تجربه ناخوشایند خرید را برای شما به همراه خواهد داشت. به علاوه، دوچرخه های برقی به عنوان وسیله‌ای که به صورت روزانه استفاده می شوند نیازمند تعمیرات خواهند بود.

متاسفانه دوچرخه های وارداتی از لحاظ تامین قطعه، باتری و در دسترس بودن مراکز معتبر سرویس دچار محدودیت بوده که این موضوع نیز استفاده از آنها را برای خریدار نهایی دچار مشکل می‌کند. همین موضوعات سبب شده است که شرکت دانش بنیان کهربا ماشین پارسیان (با نام تجاری Evtech) به عنوان تنها تولید کننده داخلی اقدام به تولید دوچرخه های برقی در کشور نموده و متعاقباً مراکز خدمات پس از فروش برای آنها تاسیس نموده است. محصولات تولیدی این شرکت متناسب با وضعیت خیابان های ایران بوده و تجربه لذت بخش استفاده از دوچرخه برقی را به شما هدیه می دهد.

علاوه بر این، با توجه به قیمت دوچرخه‌های برقی که بین  25 تا 50 میلیون تومان می‌باشد، امکان خرید اقساطی این دوچرخه‌های در گروه صنعتی ایویتک فراهم آمده است. شما می توانید دوچرخه های برقی ایویتک را با اقساط بلند مدت یک تا دوساله خریداری نمایید و لذت دوچرخه سواری را تجربه کنید. به علاوه، با توجه به مشابهت دوچرخه برقی با دوچرخه های عادی، امکان برقی کردن دوچرخه‌های عادی در مراکز تخصصی گروه صنعتی ایویتک فراهم می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت گروه صنعتی ایویتک مراجعه کرده یا با مرکز خدمات مشتریان ایویتک به شماره 02191075707 تماس حاصل فرمایید.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود