زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

تلخی دهان؛ علائم، علت و درمان سریع آن با دکتر متخصص گوش حلق بینی

تلخی دهان؛ علائم، علت و درمان سریع آن با دکتر متخصص گوش حلق بینی

تلخی دهان؛ علائم، علت و درمان سریع آن با دکتر متخصص گوش حلق بینی

گاهی بروز تلخی ها نشان دهنده ابتلای شما به بیماری های خاصی است بنابراین لازم است در چنین شرایطی حتما به دکتر گوش حلق بینی مراجعه نموده و پس از تشخیص علت اصلی تلخی دهان خود از راهکارهای درمانی مناسب جهت بهبود استفاده نمایید. این پزشکان دانش بالایی در راستای ارزیابی علائم شما داشته و می توانند با ارائه مشاوره های لازم اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهند.

در این نوشتار قصد داریم تا ضمن بررسی دلایل اصلی تلخی دهان به تشریح برخی بیماری ها نیز بپردازیم که  می توانند زمینه های بروز تلخی دهان شما را فراهم سازند. آشنایی با این مجموعه بیماری ها به شما کمک  می کند تا در صورت بروز هرگونه بیماری بهترین راهکار را انتخاب نموده و به این طریق شرایط مناسبی را برای خود رقم بزنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر توصیه داریم تا انتها ما را مهمان نگاه های زیبای خود نمایید.

تلخی دهان نشانه چیست

تلخی هایی که در دهان شما بروز می یابند را می توان با استفاده از راهکارهای درمانی خاصی از بین برد. پزشکان تلخی های مداوم دهان را نوعی نارسایی چشایی می دانند که ممکن است علائم آن تا زمانی که بهبود کامل برای شما حاصل می گردد ادامه داشته و حس های ناخوشایندی را به شما دهد. این تلخی ها حتی ممکن است زمینه های بروز عدم تمرکز را نیز برای شما فراهم سازند زیرا چشیدن و یا خوردن صحیح غذا برای افرادی که با تلخی دهان مواجه می باشند دشوار بوده و در این راستا با مشکلات متعددی مواجه هستند.

علت و علائم تلخی دهان چیست

علائم تلخی دهان

همان گونه که بیان نمودیم برخی بیماری ها و مشکلات زمینه ای می توانند موجب تلخی دهان شوند که از مهم ترین آن ها می توان موارد زیر را نام برد.

  • ابتلا به سندرم سوزش دهان

با توجه به نام این سندرم می توان متوجه این مسئله شد که قادر است تا موجب تلخی دهان شما گردد. سندرم سوزش دهان بسیار دردناک بوده و ممکن است علائم آن را در کل دهان خود یا تنها در یک قسمت از
آن مشاهده و حس کنید. سندرم سوزش دهان با آثار بد خود می تواند سبب خشکی دهان و ایجاد تلخی در آن شده و شما را با مشکلات متعددی مواجه سازد بنابراین در صورت مشاهده این علائم لازم است حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

  • بیماری های دندان

تلخی دهان می تواند ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان شما نیز باشد. زمانی که شما نکات بهداشتی لازم را رعایت نکنید زمینه های بروز بیماری های دندان فراهم شده و همین امر سبب ایجاد عفونت لثه ، بیماری های لثه و التهابات لثه می شوند.

  • آفت یا برفک دهان

برفک دهان به عنوان نوعی بیماری عفونی شناخته می شود که عدم رسیدگی به آن ها موجب ایجاد طعم های تلخ و ناخوشایند شده و شرایط بدی را برای شما رقم می زند.

  • بارداری

تلخی دهان در بسیاری از خانم های باردار رخ می دهد به ویژه در سه ماهه اول بارداری بیشتر خانم ها از این امر شکایت دارند. این تلخی ها ناشی از ترشح هورمون های استروژن می باشد که طی دوران بارداری نوسانات خاص خود را دارند.

  • یائسگی

تمام خانم ها طی دوران یاسگی خود با کاهش هورمون های استروژن مواجه می شوند. این امر می تواند موجب خشکی دهان و تلخ شدن آن شود.

  • خشکی دهان

یکی ازدلایل اصلی تلخی دهان احساس خشکی آن می باشد. این خشکی ها را با نام ژروستومیا نیز می شناسند که نیاز به درمان دارند. شما برای درمان این امر لازم به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

  • ریفلاکس معده

زمانی که دریچه انتخابی مری انسان با اختلالاتی همچون ضعیف شدن مواجه شود غذا و اسیده معده از طریق مری به سمت دهان شما برمی گردند این امر را ریفلاکس معده می دانند که می تواند موجب تلخی دهان شود.

  • عفونت

برخی بیماری ها همچون سرماخوردگی ، آنفولانزا و یا عفونت نمودن سیسنوس ها می تواند سبب افزایش مزه های بد دهانی شود.

درمان تلخی دهان

درگام اول برای درمان تلخی دهان لازم به متخصصین مربوطه مراجعه نمایید. همان گونه که بیان شد این پزشکان با در نظر گرفتن تمام شرایط شما قادرند تا علت ایجاد را تشخیص داده و بر این اساس از راهکارهای درمانی مناسب استفاده کنند. اگر بخواهیم در قالب یک مثال این امر را تشریح نماییم می توان به بیماری ریفلاکس معده اشاره نمود. زمانی که پزشک بتواند تشخیص دهد که علت تلخی دهان شما ریفلاکس معده است این توانایی را دارد تا داروهای لازم برای از بین بردن این ریفلاکس ها و برطرف نمودن این تلخی ها را تجویز کند. شما برای درمان تلخی دهان خود لازم است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

آیا تلخی دهان با سرطان ارتباطی دارد

این پرسشی است که برخی کاربران با آن مواجه می باشند و در پاسخ به این پرسش باید بگوییم بله تلخی دهان و سرطان های مختلف ارتباط خاصی با یک دیگر دارند زیرا انجام هرگونه فعالیت ها همچون پرتو درمانی و شیمی درمانی می تواند سیستم چشایی را با اختلالاتی همچون تلخی دهان مواجه سازد. تحریکاتی که به موجب این امر بروز می یابند قادرند تا طعم دهان شما را تغییر داده و موجب شوند تا شما طعمی همچون فلز را در دهان خود احساس کنید.

علت تلخی دهان در صبح

مبحث دیگری که لازم است به آن اشاره ای داشته باشیم علت تلخی دهان در صبح است. در حال حاضر افراد بسیاری در سراسر دنیا با این تلخی مواجه می باشند یا به بیان ساده تر می توان گفت تلخی دهان در صبح بسیار شایع بوده و ممکن است افراد زیادی آن را تجربه کنند اما علت این امر چیست ؟ بیماری های خاصی می توانند زمینه های بروز این تلخی ها را فراهم سازند که از مهم ترین آن ها می توان به بیماری های باکتریایی ، مشکلات کبدی ، سینوزیت ها ، مشکلات گوارشی و ریفلاکس معده اشاره نمود. شما با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی می توانید از رویکردهای درمانی مناسب بهره مند شده و در سریع ترین زمان ممکن آن ها را برطرف سازید.

ارتباط کبد با تلخی دهان

بررسی این مسئله که کبد چه ارتباطی با تلخی دهان انسان ها دارد می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری را پیش گیرید. در حال حاضر افراد بسیاری در سراسر دنیا با مشکل کبد چرب مواجه می باشند. چنین اختلالاتی نیز موجب بروز تلخی دهان می شوند. بر این اساس می توان گفت کبد چرب خود یکی از دلایل بروز تلخی دهان است که نباید نادیده گرفته شود.

بهترین متخصص گوش حلق بینی که می تواند تلخی دهان را درمان کند

درمان تلخی دهان با مراجعه به متخصص گوش حلق بینی

در حال حاضر با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه پزشکی صورت گرفته اند می توان تخصص های پزشکی بسیاری را مشاهده نمود که هرکدام با ساختار بی نظیر خود قادرند تا بیماری های مختلفی را درمان کنند. این امر برای درمان تلخی دهان نیز صدق می کند و شما برای درمان آن لازم است به متخصصین مناسبی مراجعه نمایید اما چه متخصصی ؟ برای درمان تلخی دهان لازم است به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید. این پزشکان با توجه به دانش بالای خود قادر به ارزیابی و بررسی درست علائم شما بوده و بر این اساس  می توانند زمینه های بروز تلخی دهان شما را تشخیص داده سپس بهترین راه درمان را برای شما انتخاب کنند.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود