زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

5 قانون مراقبت از پوست برای پوست های خشک

5 قانون مراقبت از پوست برای پوست های خشک

5 قانون مراقبت از پوست برای پوست های خشک

خشکی پوست بسیار رایج است و تقریباً هر فردی یک بار در دوره­ای از زندگی خود آن را تجربه می­کند. در برخی موارد ممکن است ژنتیکی باشد و بعضی افراد می‌توانند مستعد داشتن نوع پوست خشک‌ باشد.

اما در بسیاری از موارد، خشکی پوست به دلیل عوامل خارجی مانند آب و هوای شدید، اشعه ماوراء بنفش خورشید و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و شوینده‌ها که رطوبت را از بالاترین لایه‌های محافظ پوست بیرون می‌کشند، رخ می‌دهد.

1. عملکرد پوست خشک

پوست ما به عنوان یک مانع دو طرفه عمل می­کند که از داخل بدن در برابر عناصر خارجی محافظت می­کند و از عبور بیش از حد آب و الکترولیت­ها به بیرون جلوگیری می­کند. پوست خشک نتیجه کاهش رطوبت در لایه­های بالایی اپیدرم پوست ما (یا همان لایه شاخی) است که عملکرد محافظتی آن را ضعیف می­کند و می­تواند ظاهر پوست را تحت تأثیر قرار دهد.

حفظ تعادل رطوبت مناسب در لایه­های بالایی اپیدرم پوست در شرایط خشکی پوست و حفظ ظاهری سالم، هیدراته و صاف پوست مهم است. یک لایه هیدرولیپیدی متشکل از چربی­ها و روغن­های مناسب در پوست­های معمولی وجود دارد که در پوست­های خشک، این لایه مختل شده و منجر به از دست دادن رطوبت و خشکی می­شود.

تنها راهی که دارید رطوبت رسانی به آن برای بهبود عملکرد پوست است.

2. کرم­های مراقبتی را شروع کنید

کرم ضد چروک:

شما متفاوت هستید و باید بپذیرید که استفاده از بعضی محصولات مراقبت از پوست در شما باید سریع­تر اتفاق بیفتد. یکی از درمان­هایی که باید از 20 تا 25 سالگی شروع کنید استفاده از ضد چروک با قیمت مناسب است. شاید در زمانی که سن شما کم است و هنوز چروکی ندیده­اید بهترین موقع برای پیشگیری از خطوط ریز و درشت باشد.

در واقع پذیرش این مسئله که پوست خشک بسیار سریع­تر از پوست چرب یا معمولی دچار چروک می­شود می­تواند به شما کمک کند تا از بروز آن جلوگیری کنید. یک برند استاندارد انتخاب کنید. برندهایی چون سینره، گاتیو، پریم و اوسرین از پیشنهادهای ما به شماست که می­توانید انتظار پیشگیری قوی از آنها را داشته باشید.

کرم ضد لک:

دیگر درمان­هایی که باید در سنین پایین شروع کنید کرم­های ضد لک هستند. لکه­های قهوه­ای در سنین 30 تا 40 سال به مرور روی پوست ظاهر می­شوند. بعضی افراد این لکه­های قهوه­ای یا به اصطلاح کبدی را در سنین پایین­تر هم تجربه می­کنند.

طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده دلیل بروز آن آفتاب و تابش­های فرابنفش است. کسانی­که پوست خشکی دارند، یک لایه هیدرولیپیدی ضعیف در مقابل تابش­های فرابنفش دارند و این مشکلات پوستی را زودتر تجربه می­کنند.

زمانی که این لکه­ های قهوه­ای را در هرجایی از پوست مشاهده کردید بهترین کار استفاده از کرم­های ضد لک است که سریعا مشکلات اینچنینی را برطرف می­کند. کرم ضد لک را از یک برند معتبر تهیه کنید تا از اثربخشی آن اطمینان حاصل کنید. فرقی ندارد ایرانی یا فرانسوی؛ برندی را امتحان کنید که اعتبار و پیشینه خوبی در میان مصرف­کنندگان داشته باشد.

کرم ضد آفتاب:

کرم ضد آفتاب

خورشید و تولید ویتامین D در بدن همه را به اشتباه می­اندازد. اگر احساس غم یا افسردگی دارید و فک می­کنید که نیاز به ویتامین D دارید از کپسول­های مکمل استفاده کنید تا ویتامین­های مورد نیاز را به بدن خود برسانید. نشستن جلوی خورشید آن هم بدون لایه محافظ و ضد آفتاب تنها خطر ایجاد بیماری­های شدید را در شما افزایش خواهد داد.

اگر مجبود به خروج از خانه هستید حتما از یک ضدآفتاب با فاکتور پوششی وسیع استفاده کنید. پوست­های خشک توانایی کمتری در مراقبت از پوست در مقابل آفتاب دارند. امروزه ما تاکید برای استفاده از ضدآفتاب در خانه را نیز داریم. متخصصان می­گویند، کار دائم با گوشی موبایل و کامپیوتر همان اثر خورشیدی را روی پوست می­گذارد.

کرم دور چشم:

مراقب خطوط اطراف چشم باشید. پوست اطراف چشم مقدار کمتری چربی در اختیار دارد و شما می­توانید از روی بافت این قسمت متوجه ضعیف بودن آن شوید. نیاز دارید تا از این قسمت مراقبت بیشتری کنید. پوست خشک با داشتن لایه لیپیدی ضعیف امکان بروز چین و چروک بیشتری را در سنین 30 تا 40 سالگی خواهد داشت.

پیشنهاد می­کنیم برای مراقبت بیشتر از این قسمت هر شب از کرم­های دور چشم با خاصیت تحریک کلاژن سازی کمک بگیرید. این کرم­ها تا حد زیادی کمک کننده خواهند بود.

3. عوامل محیطی موثر در تشدید خشکی

دوش گرفتن و حمام زیاد، به خصوص در آب داغ، روغن و چربی­های محافظ پوست را از بین می­برد. بسیاری از صابون­ها و مواد شوینده می­توانند رطوبت طبیعی پوست را از بین ببرند. هوای سرد زمستان، باد، گرما و قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید همگی می­توانند سطح هیدراتاسیون طبیعی پوست را مختل کرده و منجر به خشکی پوست شوند.

علاوه بر عوامل خارجی، شرایط بسیاری مانند اگزما و درماتیت آتوپیک و پسوریازیس وجود دارد که می­تواند باعث خشکی شدید پوست شود. و از آنجایی که پیری پوست ظرفیت آن را برای حفظ رطوبت از دست می­دهد، نتیجه اغلب این مشکلات خشکی و چین و چروک بیشتر است.

پوست خشک همچنین می­تواند پوسته پوسته، زبر یا برآمدگی شود. کراتوز پیلاریس یک بیماری شایع پوست خشک است که باعث ایجاد برجستگی های پوستی خشن، معمولاً روی بازوها و پاها می­شود.

4. مراقبت و درمان در روتین پوستی

هنگام درمان پوست خشک، همیشه از یک پاک کننده ملایم و بدون صابون استفاده کنید. از آب داغ که می‌تواند پوست را بیشتر خشک کند، خودداری کنید و در عرض چند دقیقه پس از حمام، از یک مرطوب‌کننده موثر استفاده کنید تا رطوبت را روی پوست حفظ کند.

فرقی ندارد دلیل خشکی پوست شما ژنتیکی باشد یا تغییرات دما یا محرک های شیمیایی، شما به محصولات مراقبت از پوستی مناسب نیاز دارید که برای افزایش ظرفیت پوست در حفظ رطوبت و جلوگیری از خارج شدن رطوبت از عمیق­ترین­لایه­های پوست طراحی شده­اند. اگر شرایط خشکی پوست شما ادامه یافت یا به نظر بدتر شد، حتی با درمان، با متخصص پوست خود تماس بگیرید.

5. دست­ها را مرطوب نگه دارید

مرطوب نگه داشتن دست ها

دست­هایتان را فراموش نکنید! در معرض آب گرم، خاک و آب و هوای شدید، پوست دست‌های شما به راحتی می‌تواند بیش از حد سخت شوند و آسیب ببینند. دست های خشک و ترک خورده مستعد ابتلا به بیماری­های جدی تری مانند اگزما و درماتیت هستند. بنابراین آنها را به خوبی مرطوب نگه دارید و در هوای سرد، هنگام استفاده از محصولات تمیزکننده یا باغبانی، آنها را با دستکش محافظت کنید.

پوست­های خشک در میان آسیب پذیرترین­ها قرار دارند و انواع حساسیت­های مختلف را در طول زندگی تجربه می­کنند. با مراقبت صحیح از پوست و یک روتین پوستی دائم و صحیح جلوی مشکلات شدید پوستی را بگیرد.

نویسنده: سارااقبالی

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود