زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

قوانین و مقررات خرید بلیط چارتری

قوانین و مقررات خرید بلیط چارتری

قوانین و مقررات خرید بلیط چارتری

اگر نگاهی به لیست هتل های تهران بیندازید، متوجه می‌شوید که این کلان‌شهر به‌عنوان پایتخت کشور، همه شرایط را برای پذیرایی از مسافران شهرها و کشورهای دیگر ایجاد کرده‌است. از آنجایی که پروازهایی که به مقصد پایتخت صورت‌می‌گیرند در طی یک هفته یا حتی یک روز بسیار زیاد و متفاوت هستند، بهتر است برای حفظ کیفیت سفر خود بهترین پروازها را انتخاب کنید. درحال حاضر سایتهای بسیاری با ارائه انواع پروازها و بلیط‌ها امکان انتخاب درست‌تر را برای شما فراهم کرده‌اند.

برای سفرهای داخلی یا خارجی با هواپیما می‌توانید بلیط پرواز خود را از سایت و آژانس مورد نظر به‌صورت چارتری یا سیستمی تهیه کنید. چارتر از نظر لغوی به‌معنای دربست کرایه کردن یا یکجا اجاره کردن است. درحقیقت برخی شرکتها یا دفاتر گردشگری اقدام به خرید یکجای بلیط‌های یک پرواز می‌کنند. پس از این اقدام، شرکت به اصطلاح چارتر کننده تمام تلاش خود را برای فروش بلیطها و جلوگیری از ضرر مالی و همچنین رسیدن به سود بیشتر می‌کند. لازم است با برخی مقررات پروازهای چارتری آشنا شوید تا در صورت قرارگیری در موقعیتهای مختلف از این قوانین بهره ببرید.

این مطلب را هم بخوانید: غافلگیری های سفر به استانبول

قوانین مربوط به کنسلی پروازهای چارتری

یکی از مهمترین قوانینی که هنگام تهیه بلیط چارتر باید بدانید، مقررات مربوط به استرداد یا کنسلی بلیط است. موردی که باید به یاد داشته‌باید این است که مسولیت تاخیر یا کنسلی پرواز با آژانس هواپیمایی است. فقط زمانی که پرواز چارتر کامل لغو شود و عدم دریافت بلیط جایگزین از طرف چارترکننده، مبلغ بلیط به‌طور کامل برمی‌گردد.

لازم است توجه داشته‌باشید که اگر به هر دلیلی مسافر سفر خود را انجام ندهد بلیط آن به‌طور کامل سوخت می‌رود. همچنین اگر می‌خواهید بلیط چارتر خود را کنسل نمایید، پیش از 24 ساعت مانده به پرواز اقدام به کنسلی کنید. چراکه در 24 ساعت باقی مانده به پرواز، هر بلیطی که کنسل شود درواقع سوخت می‌رود و هیچ هزینه‌ای بابت آن به شما برگردانده نمی‌شود.

قوانین کنسلی پروازهای چارتری

اگر پیش از 24 ساعت مانده به پرواز اقدام به کنسلی بلیط خود کنید و به‌عبارتی از پرواز انصراف دهید، هزینه بلیط مطابق قوانین شرکت چارترکننده به شما برگردانده می‌شود. درحقیقت با پذیرش و موافقت شرکت چارترکننده درمورد انصراف شما، مبلغ جریمه از هزینه بلیط کم شده و باقی مانده طی دو الی سه روز به حساب شما برمی‌گردد.

چیزهایی که پس از خرید بلیط چارتری یا سیستمی باید بدانید

پس از تهیه بلیط، مگر در مواقع خاص نظیر کنسلی، تاخیر، تعجیل و مواردی از این دست ، مسولیت پرواز شما با خودتان است. بنابراین لازم است حداقل دو ساعت پیش از ساعت مقرر شده در بلیط خود در فرودگاه مدنظر حضور داشته‌باشید. با این اقدام، درصورت بروز مشکلات احتمالی زمان کافی برای رفع آنها دارید. همچنین از بابت حفظ پرواز خود خیالتان راحت است. همانطورکه می‌دانید برای هرگونه پروازی لازم است مدارکی را کنار بلیط خود همراه داشته‌باشید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید اعتبار آژانس و سایتی است که بلیط خود را از طریق آن تهیه کرده‌اید.

مسئولیت‌های شرکت چارترکننده

ممکن است گاهی آژانس چارترکننده به دلایلی ازجمله کنسلی پرواز، اقدام به تغیر ساعت پرواز کند. درواقع مسولیت تغیر ساعت در پروازهای چارتری کاملا برعهده شرکت چارترکننده است. اتفاق دیگری که در برخی مواقع می‌افتد، فروش بلیط چارتر با نرخی بالاتر از نرخ مصوب است.

در این شرایط آژانس چارترکننده گاها خدماتی نظیر خدمات تور را برای توجیه این امر به مسافر تحلیل می‌کند. در بسیاری از اوقات هم این افزایش نرخ به‌صورت کاملا غیرقانونی اتفاق می‌افتد. در این شرایط نیز مسولیت هزینه‌ای که برای بلیط چارتری خود می‌پردازید ابتدا با خودتان و بعد با شرکت چارترکننده است.

قوانین خرید بلیط چارتری

مسیرها و مقاصد پرطرفدار چارتری

بلیطهای چارتر طرفدارهای خود را دارند. مسیرهایی که به‌طور کلی پررفت‌وآمد هستند، بلیط‌های چارتر پرفروش‌تری هم دارند. برای مثال بلیط چارتر یزد تهران یا تهران به مقصد یزد، بلیط چارتر تهران مشهد، مشهد تهران، تهران به مقصد کیش و برعکس، بلیط چارتر تهران اصفهان و اصفهان به تهران و چند شهر دیگر، از پرفروش‌ترین بلیط‌های چارتری داخلی هستند.

به‌طور کلی پروازهایی که مقصد آنها پایتخت هستند، معمولا پردرخواست‌تر از سایر پروازها هستند. چراکه افراد زیادی به دلایل مختلف نظیر تحصیل، کار یا موارد دیگر مدام درحال سفر به تهران هستند. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، اگر به لیست هتل‌های تهران نگاه کنید متوجه بسیاری این اماکن اقامتی و محبوبیت این شهر بزرگ برای مسافران می‌شوید.

بنابراین اگر می‌خواهید در زمانی معین از آژانس معتبر چارترکننده بلیط‌های پرفروش نظیر بلیط چارتر یزد تهران را تهیه کنید، بهتر است به‌موقع اقدام کنید. از بین پروازهای خارجی نیز پرفروش‌ترین بلیط چارتر، بلیط تهران استانبول است.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود