زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

علت زانو درد و درمان درد زانو

علت زانو درد و درمان درد زانو

علت زانو درد و درمان درد زانو

زانو درد می تواند به دلایل زیادی رخ دهد، که بیشتر به دلیل استفاده بیش از حد، جراحات یا آرتریت است. شما در هر سنی می توانید زانو درد را تجربه کنید، اما افراد مسن بیشتر به دلیل تحلیل رفتن مفصل، وضعیتی که به عنوان آرتروز شناخته می شود، به آن مبتلا می شوند.

بسته به اینکه چه چیزی باعث درد شما شده است، ممکن است با استراحت، داروهای ضد التهاب و یخ احساس بهتری داشته باشید. اگر آسیب شدیدتری دارید، ممکن است نیاز به عمل یا جراحی داشته باشید. جراحان اغلب از انواع جراحی کم تهاجمی (جراحی آرتروسکوپی) برای ترمیم آسیب های وارده به زانو مانند پارگی تاندون ها یا رباط ها استفاده می کنند. این نوع آسیب ها می توانند باعث بی ثباتی و درد زانو شوند. در مواردی که آسیب شدید باشد، پزشک شما ممکن است جراحی تعویض مفصل زانو را توصیه کند.

علائم زانو درد چیست؟

پزشک ممکن است از عکس برداری رادیولوژی، اسکن ام آر آی، سی تی اسکن و امواج مافوق صوت برای تشخیص مشکل بیمار استفاده کند. اگر پزشک نسبت به ایجاد عفونت در ناحیه مفصل مشکوک باشد، از آزمایش خون و آرتروسنتز برای تشخیص بیماری استفاده کند. در آرتروسنتز یک مقدار کم از مایع درون مفصل زانو با سوزن خارج شده و برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود.

  1. ورم و سفت شدن
  2. قرمز شدن پوست و گرم شدن آن
  3. ضعیف شدن یا ناپایداری
  4. شنیدن صدا از محل مفصل زانو
  5. عدم توانایی صاف کردن کامل زانو

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است بررسی های زیر را انجام دهد:

  • ورم، درد، حساسیت، گرمی، و مشاهده ی کبودی در زانو
  • میزان حرکت ناحیه پایین پا در جهت های مختلف
  • فشار دادن یا کشیدن مفصل به منظور ارزیابی وضعیت ساختارهای زانو

چگونه می توانم درد زانو را مدیریت کنم؟

درمان زانو درد به علت ایجاد آن و میزان ناراحتی آن بستگی دارد.

  1. آسیب های خفیف زانو اغلب با استراحت، یخ و داروهای ضد التهاب بهبود می یابند. استفاده از بریس می تواند زانو را در حین بهبودی تثبیت کند.
  2. اگر آرتریت باعث زانو درد می شود، درمان شما ممکن است شامل دارو درمانی و فیزیوتراپی باشد.
  3. پزشکان معمولاً در صورت لزوم می‌توانند پارگی تاندون و رباط را با جراحی کم تهاجمی ترمیم کنند.
  4. درد شدیدتر زانو ممکن است به جراحی تعویض زانو نیاز داشته باشد.
  5. مهم نیست که چه چیزی باعث زانو درد شما شده است، تمرینات فیزیوتراپی می توانند عضلات پشتیبان زانوی شما را تقویت کرده و به تسکین ناراحتی کمک کنند.

چگونه می توانیم درد زانو را در خانه کاهش دهیم؟

پزشک یا فیزیوتراپ شما می تواند مراقبت های خانگی را برای تسکین زانو درد توصیه کند. که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از کمپرس گرما یا یخ.
  • اصلاح فعالیت ها برای جلوگیری از ایجاد درد.
  • انجام حرکات کششی یا تمرینات ملایم.
  • مصرف مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن.
  • درمان های موضعی مانند کرم های عضلانی یا مالش.
  • استفاده از بریس برای حمایت از زانو.

درمان زانو درد با prp

درمان زانو درد با پی آر پی prp چگونه است؟

برای بهبودی آسیب‌ها و درد زانو میتوان با تزریق پی آر پی زانو بیمار به بهبودی رسد با استفاده از نمونه خون هر فرد این درمان اجرا خواهد شد  این ویژگی تفاوت آن با سایر روش‌های معمول کنترل آرتروز درد زانو مانند تزریق کورتیزون، داروهای ضد التهاب، جراحی و فیزیوتراپی است.

درمان آرتروز زانو با استفاده از تزریق PRP می‌تواند با بازیابی اسید هیالورونیک، که ماده ای شفاف در بدن است و بافت‌های آسیب دیده یا دچار پیری را از طریق فاکتورهای رشد در پلاکت‌ها ترمیم می‌کند، و باعث کاهش التهاب در منطقه ی آسیب دیده خواهد شد. در واقع سیگنال تقسیم سلولی و حرکت آنها را می‌دهند و در نهایت باعث تشکیل بافت می‌شوند. این درمان برای افرادی که از ناحیه زانو دچار ضربه شده اند یا به آسیب ناشی از ورزش مبتلا شده اند مانند زانوی دوندگان، آسیب ناشی از پرش بیش از حد و ورم کف پا، که یک آسیب ناشی از دویدن است، مناسب می‌باشد. تزریق PRP درکلینیک انجام می‌شود. این روش حدود 45 دقیقه زمان لازم دارد و بیشتر این زمان صرف تهیه PRP برای تزریق می‌شود.

برای درمان PRP چه کارهایی باید انجام دهیم؟

قبل از درمان پی ار پی، بیماران باید با پزشک خود در مورد بهترین راه آماده سازی بر اساس میزان آسیب وارد شده به بدن خود با پزشک مشورت کنند.

  1. به مدت 7 روز قبل و دو هفته پس از تزریق از داروهای ضد التهاب (ایبوپروفن و غیره) خودداری کنید.
  2. قبل از وقت PRP به اندازه کافی آب بنوشید.
  3. در طی 4 هفته از تزریق پی ار پی برنامه ریزی شده، هیچ تزریق کورتیزونی انجام نشود.
  4. در صورت تجویز پزشک، مصرف دوز پایین آسپرین را قطع نکنید.
  5. لباس راحتی بپوشید.
  6. ام آر آی زانو تهیه کنید تا پزشک بتواند میزان آسیب دیدگی زانو را تشخیص دهد.
  7. از شخصی بخواهید که شما را به خانه برساند.

تزریق پی ارپی زانو به چه صورت است؟ 

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) با استفاده از غلظت پلاکت بیمار در نمونه خون وی تهیه می‌شود. در درمان پی ار پی از سیستم بهبودی طبیعی بدن در بهبود مشکلات اسکلتی عضلانی بیمار استفاده می‌شود. سپس پلاکت‌های فعال شده مستقیماً به بافت زانو تزریق می‌شوند. آنها فاکتورهای رشد را آزاد کرده و باعث تحریک و افزایش تعداد سلول‌های ترمیم کننده بدن می‌شوند. فرایند تزریق گاهی اوقات نیاز به استفاده از سونوگرافی دارد. این کار به پزشکان کمک می‌کند تا محل تزریق مناسب را پیدا کنند. پی ار پی درمانی زانو می‌تواند به تسریع روند بهبودی عضلات آسیب دیده زانو، مفاصل، رباط‌ها و تاندون‌ها کمک کند.

درمان زانو درد

کلینیک فیزیوتراپی دینا

کلینیک فیزیوتراپی دینا یک مركز تخصصی فيزيوتراپی واقع در شرق تهران می باشد كه با بهره گيری از دانش و تجهيزات به روز فيزيوتراپی در زمينه بهبود انواع آسیب ها ی عضلانی و اسکلتی فعالیت میکند. زمينه های تخصصی در کلینیک فیزیوتراپی دینا شامل فیزیوتراپی ورزشی، درمان و پیشگیری از آسیب های ورزشی، حرکات اصلاحی، فيزيوتراپی تخصصی ستون فقرات (گردن، پشت، كمر و دنبالچه)، فيزيوتراپی كف لگن، درمان های دستی و ارائه برنامه های ورزش درمانی می باشد.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود