زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

شغل مناسب من چیست؟ راهنمای انتخاب شغل دلخواه

شغل مناسب من چیست؟ راهنمای انتخاب شغل دلخواه

شغل مناسب من چیست؟ راهنمای انتخاب شغل دلخواه

چه شغلی برای من مناسب است وقتی نمی‌دانم چه می‌خواهم؟ اگر باید شغلی انتخاب کنید اما نمی‌دانید چه شغلی برای شما مناسب است و به چه کاری علاقه‌مند هستید، در این مقاله از مجله زوم لایف چند قدم ضروری را با هم مرور می‌کنیم که می‌تواند چراغ‌هایی را در ذهنمان روشن کند تا به مسیر درست نزدیک شویم.

فهرست مطالب

احتمالاً این دیالوگ برای شما آشناست: نمی‌دونم به چه کار و رشته‌ای علاقه دارم و نمی‌تونم شغل مناسب برای آینده خودم رو پیدا کنم!

این سردرگمی برای انتخاب شغل مناسب باعث می‌شود که زمان زیادی را برای انتخاب و بررسی از دست بدهید. گاهی در اینترنت شغل‌های پردرآمد را جستجو می‌کنید و نظرتان عوض می‌شود، بعد از آن کمی فکر می‌کنید و می‌بینید که علاقه‌ای به انجامش ندارید! ممکن است تصمیم بگیرید تست شخصیتی انجام دهید و ببینید چه مشاغلی برای تیپ تشخصیتی شما مناسب است!

قبل اینکه بگوییم شغل مناسب من چیست باید به این سوال‌ها پاسخ دهیم:

  • من چه ویژگی‌ها و استعدادی دارم؟
  • ویژگی‌های شخصیتی من چیست؟
  • علایق و مهارت‌هایم کدام هستند؟
  • چه امکانات و انتظاراتی از یک شغل دارم؟

پاسخ به این سوالات درحقیقت نوعی خودشناسی یا کشف خود است که طبیعتا بسیاری از گزینه‌ها را به نفع دیگر مشاغل کنار می‌زنند.

شغل مناسب چیست؟

بسیاری از کارشناسان کسب‌وکار، بر این نکته صحه می‌گذارند که یک شغل خوب، فعالیتی است که فرد از انجام آن، احساس رضایت و ارزشمندی می‌کند. کسب اعتماد‌به‌نفس، تقویت خلاقیت، کمک به احساس استقلال و برقراری ارتباط سالم با جهان اطراف از ویژگی‌های یک شغل مناسب هستند.

معیارهای انتخاب شغل مناسب چیست؟

در این مقاله 7 قدم برای یافتن شغل مناسب و بسیاری نکات دیگر را در‌این‌باره مطرح می‌کنیم. با ما همراه شده و در پایان به فعالیت کاری موردعلاقه‌تان نزدیک‌تر شوید.

قدم اول: پیدا کردن علاقه

تا زمانیکه به علاقه خودتان توجه نکنید، دائماً باید در حال بررسی باشید که چه شغلی انتخاب کنم، کدام کار را شروع کنم، چه رشته‌ای برای من مناسب است، کدام شغل آینده‌دار است و...

اگر شغلی را انتخاب کنید که مطابق با علایق یا توانایی‌های شما نباشد، برای شما کاملاً دردسرساز و سنگین خواهد بود و نه تنها منجر به مشکلات روانی مثل استرس و اضطراب در شما می‌شود، بلکه بر کیفیت کار شما هم تاثیر می‌گذارد. پس شغل‌تان را بر اساس علایقتان انتخاب کنید.

قدم دوم: کشف استعدادها و نقاط قوت

برای کشف استعداد خود و لیست کردن تمام کارهایی که می‌تواند استعداد ما باشد وقت بگذاریم. تکنیک به درد بخور در این قدم بازخورد گرفتن از کسانی است که به خوبی ما را می‌شناسند. یعنی خانواده و دوستان قدیمی. گاهی اوقات آن‌ها چیزهایی را در ما می‌بینند که خودمان ممکن است حواسمان به آن‌ها نباشند.

برای پیدا کردن استعداد به جز بررسی رفتارهای خودتان در انجام کارهای مختلف، می‌توانید به سراغ تست‌های استعدادیابی مثل تست استعدادیابی کلیفتون یا استعدادیابی جانسون اوکانر یا تست هوش گاردنر بروید.

قدم سوم: ویژگی‌های شخصیتی من چیست؟

یکی دیگر از معیارهای انتخاب شغل توجه به ویژگی‌های شخصیتی است. اگر شغلی که انتخاب می‌کنیم، با شخصیت ما سازگار باشد:

  • آینده شغلی بهتری خواهیم داشت.
  • عملکرد شغلی بالاتری خواهیم داشت.
  • اثربخشی و کارایی ما در محل کار بیشتر می شود.
  • رضایت شغلی بیشتری را تجربه خواهیم کرد.
  • درک بهتری از نقاط قوت و ضعف خود خواهیم داشت.
  • و...

قدم چهارم: شناخت انگیزه‌ها و ارزش‌های فردی

هریک از ما، فارغ از اینکه به چه زمینه‌هایی علاقه‌مند بوده یا در آنها مستعد هستیم، ارزش‌هایی نیز برای خودمان داریم. منظور از ارزش‌ها آن کیفیت‌هایی هستند که تمایل داریم زندگی ما از آنها برخوردار باشد. از آنجا که شغل ما بخش مهمی از زندگی ماست، قطعا شرایط و کیفیت‌های آن، دیگر بخش‌های زندگی‌مان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به‌عنوان مثال، برخی افراد برای‌شان کمک به دیگران اهمیت زیادی دارد. برخی دیگر، گذراندن اوقات زیاد با خانواده و فرزندان برای‌شان مهم است. بنابراین آنها نمی‌توانند مشاغلی انتخاب کنند که به سفرهای مکرر نیاز دارد. برخی دیگر، تمایل چندانی به برقراری ارتباطات زیاد با دیگران ندارند، این افراد برای محیط‌های شلوغ و بیزنس‌های نیازمند به همکاری‌های گسترده، مناسب نیستند.

علاوه بر ارزش‌ها، برای یافتن شغل مناسب خود باید انگیزه‌های‌تان از داشتن شغل را نیز مشخص کنید. آیا انگیزه‌تان تنها رفاه مادی است؟ شهرت، کسب جایگاه اجتماعی و مهاجرت به کشورهای خارجی نیز از انگیزه‌های معمول یافتن شغل هستند.

قدم پنجم: ویژگی‌های شغل مناسب را با شغل ایده‌آل بررسی کنید

ببینید، اینکه یک شغل خوب چه ویژگی‌هایی دارد دقیقا به این برمی‌گردد که شما چه نوع آدمی هستید و شغل خوب را چطور تعریف می‌کنید؟ شغلی که امنیت دارد یا شغلی که سرعت رشدش بالاست؟ بنابراین اول از همه با توجه به چیزی که در قدم اول مقالهِ چطور یک شغل مناسب پیدا کنیم گفتم، ویژگی‌های مورد نظرتان از یک شغل خوب را بنویسید. مثلا:

  • امنیت شغلی،
  • بیمه داشتن،
  • درآمد متوسط رو به بالا،
  • و... .

حالا شغلی که انتخاب کرده‌اید را از فیلتر این ویژگی‌ها گذرانده و مطمئن شوید که این ویژگی‌ها را دارد. اگر نه، دوباره به قدم قبلی برگشته و سعی کنید شغل نزدیک‌تری انتخاب کنید.

ویژگی‌های مرسوم یک شغل خوب

برای اینکه از اتلاف وقت جلوگیری کنم، چند تا از ویژگی‌هایی که از نظر خیلی‌ها ویژگی‌های یک شغل خوب هستند را برای‌تان می‌نویسم:

  • آزادی مکانی داشته باشید،
  • آزادی زمانی به شما بدهد،
  • مجبور نباشید در آن دائم به کارفرما جواب پس بدهید،
  • شما را مجبور به یادگیری و رشد کند،
  • قابلیت رشد درآمد داشته باشد،
  • نیاز به سرمایه اولیه خیلی زیادی نداشته باشد،
  • برای انجامش نیاز به گذراندن چندین سال دوره و آموزش نباشد،
  • محدودیت سنی زیادی برای شروعش نداشته باشد،
  • در عین همه مزیت‌ها، درآمدش مناسب باشد.

نمی‌توانم بگویم دقیقا کدام شغل این ویژگی‌ها را دارد و کدام نه، ولی اصولا اغلب کسب و کارهای اینترنتی، مثلا فروشگاه‌های اینترنتی یا وب سایت‌های پربازدید که از تبلیغات درآمد دارند، تمامی این ویژگی‌ها را دارند.

اگر به راه‌اندازی یک کسب و کاری اینترنتی علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش‌های کسب درآمد اینترنتی را بخوانید.

اغلب حوزه‌ها قابلیت راه اندازی شغل اینترنتی را دارند. یعنی اگر به حوزه ورزش علاقه‌مندید، می‌توانید به یک مربی ورزش اینترنتی تبدیل شوید تا تمامی مزایای گفته شده بالا را به دست بیاورید. یا اگر به خیاطی علاقه‌مندید، می‌توانید یک وب سایت راه‌اندازی کرده و فروش محصولات و خدمات‌تان را بالا ببرید.

قدم ششم: بررسی نیاز بازار

بازار چه می‌خواهد و بابت چه کاری حاضر است پول بیشتری بدهد؟ حتی اگر از نظر خودشناسی وضعیت خوبی داشته باشیم، باز هم دانش ما نسبت به مشاغل مختلف کم است.

برای بررسی نیاز بازار کار باید به سه موضوع دقت کنیم. بند کفش‌هایمان را محکم کنیم و به خودمان بگویم، باید بدانم «شغل مناسب من چیست».

۱. تراکم و تکرار تقاضا برای یک موقعیت شغلی در پلتفرم‌های آنلاین کاریابی

با نگاهی به تراکم و تکرار یک سری از موقعیت‌های شغلی در پلتفرم‌های کاریابی، پی خواهیم برد که تقاضا برای چه مشاغلی بیشتر است. واقعیت این است که دیگر تقسیم بندی کلیشه‌ای دکتر و مهندس و وکیل در هیچ جای دنیا موضوعیت ندارد.

ما برای رسیدن به پاسخ این سوال که شغل مناسب من چیست، باید یک دایره المعارف کامل‌تر از شغل‌های مختلف در ذهنمان بسازیم. با بررسی بازارکار با مشاغل جدیدی به خصوص در حوزه تکنولوژی آشنا خواهیم شد که، شاید تا چند سال پیش یا همین حالا، هنوز به گوش کسی نخورده باشند.

۲. توجه به دستمزدها برای مشاغل مختلف

چرا باید به دستمزدها دقت کنیم؟ چون بسیاری از شغل‌ها در چند سال اخیر بسیار پرتقاضا شده‌اند، اما در آمد چندانی ندارند. مگر اینکه این مهارت را حسابی توسعه داده باشید و همچنین سال‌ها برایش خاک خورده باشید.

(مثل شغل نویسنده‌ی همین متن، یعنی کارشناسی محتوا). اما باز هم نهایتا دستمزد یک برنامه‌نویس تازه‌کار، از یک تولیدکننده محتوا با سال‌ها تجربه بیشتر است.

این دیگر به آن بخش خودشناسی برمی‌گردد که از خودمان بپرسیم:«آیا حاضرم پول کمتری دربیاورم، اما علاقه‌ام را بیشتر تغذیه کنم؟». اگرچه یک کارشناس محتوا هم شاید می‌توانسته یک رمان‌نویس بی‌پول شود تا یک نویسنده محتوای کم پول.

پس او هم نهایتا آگاهانه انتخابی کرده است. به هرحال، شغل مناسب من نوعی با شغل مناسب دیگری فرق دارد و هرکس باید در زندگی مناسب‌های خودش را پیدا کند.

۳. خواندن شرح شغلی درج شده در آگهی‌های استخدام

برای اینکه از مهارت‌های موردنیاز برای مشاغل مختلف سردربیاوریم، خواندن شرح شغلی‌ها یک تقلب خیلی خوب است. چه در پلتفرم‌های ایرانی و چه در پلتفرم‌های خارجی، مسئولیت‌ها و وظایفی که کارفرماها برای یک موقعیت شغلی درج کرده‌اند را بخوانید.

قدم هفتم: یافتن شغل

برای یافتن شغل مناسب مرتبط به آنها باید بتوانید آنها را تا حد خوبی شکوفا کنید. بسیاری از افرادی که می‌پرسند چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنیم؟ هنوز استانداردهای لازم را برای احراز مشاغل مرتبط با علایق و استعدادهایشان کسب نکرده‌اند. در کشور ما، هم نرخ بیکاری بالاست و هم در بسیاری از مشاغل با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه هستیم. یکی از دلایل اصلی این موضوع، عدم توجه به کیفیت آموزش است.

شاید گذراندن دوره‌های تحصیلی رسمی مانند لیسانس و فوق لیسانس، دشوار و زمان‌بر باشد. درعوض می‌توانید در دوره‌های آنلاین یا کوتاه‌مدتی شرکت کنید که تمرکزشان صرفا بر پرورش علاقه یا استعداد شماست. علاوه بر تحصیل، لازم است تلاش کنید با مطالعه‌ی روزانه و کسب تجربه، خود را به یک نیروی کار متبحر تبدیل کنید.

تاثیر عوامل مختلف بر انتخاب شغل مورد علاقه

انتخاب شغل، یک انتخاب سخت و تاثیر گذار است؛ شغلی که ما انتخاب می کنیم بر آینده خود و اعضای خانواده تاثیر دارد.
همچنین انتخاب شغل می تواند تاثیرات مثبت یا منفی بر سلامت روان داشته باشد، پس طبیعی به نظر می رسد که به هنگام انتخاب شغل مورد علاقه، به عوامل مختلف توجه کنیم.

برخی از تاثیر گذارترین عوامل بر انتخاب شغل، شامل موارد زیر می شود:

  • ویژگی های شخصیتی،
  • علاقه،
  • مهارت‌ها و توانایی‌ها،
  • وضعیت اقتصادی،
  • انتظار از درآمد،
  • نقاط ضعف و نقاط قوت،
  • و... .

به شما حق می‌دهم که نگران آینده باشید زیرا ما در کشورمان برای فردا هم نمی‌توانیم تصمیم قطعی بگیریم زیرا همه‌چیز بستگی به عوامل غیرمرتبط دارد! اما چه کنیم که باید امیدوار باشیم و تمام تلاش خودمان را برای تبدیل شدن به نسخه بهتر خودمان انجام دهیم.

چطور شغل پردرآمدی پیدا کنم؟

باتوجه به شرایط اقتصادی بسیار ضعیت در کشورمان، افراد زیادی دنبال شغل پردرآمد هستند! در این بین هم شیادان زیادی وجود دارد که به شما امید و آرزو می‌فروشند! شما با خیال اینکه براحتی می‌توانید درآمد میلیونی ماهیانه داشته باشید، جذب این افراد می‌شوید.

برای داشتن درآمد بالا و میلیونی، نباید دنبال شغل های پردرآمد باشیم، بلکه باید خودمان شغل پردرآمد را بسازیم!

مشاغل پردرآمد به مهارت و تخصص احتیاج دارند. زیرا مسیر ثروتمندی و کسب درآمد زیاد، از راه کسب علم و مهارت می‌گذرد. هر فردی، به هر شغل و حرفه‌ای که علاقه داشته باشد، تنها در صورتی‌ می‌تواند در آن بدرخشد که دانش و مهارت لازم را برای آن بیاموزد و کسب کند؛ همچنین پشت کار و خلاقیت لازم را داشته باشد.

اگر می‌خواهید شغلی برای تمام زندگی خود انتخاب کنید، نباید تنها معیار شما درآمد باشد و انگیزه‌های بیرونی اهمیت بسیار بیشتری دارند. اگر حوزه‌ای که به آن علاقه دارید، به هیچ یک از این مشاغل ارتباطی ندارد، ناامید نشوید و به یاد داشته باشید که در هر حوزه‌ای، اگر جزء بهترین‌ها باشید، درآمد بالایی خواهید داشت.

برای انتخاب شغل مناسب، باید یک‌ سری معیار و پارامتر در نظر گرفت:

  • برای ورود به شغل مورد نظر، چه میزان سرمایه ‌لازم است.
  • در شغلی که انتخاب می شود، امکان رشد و پیشرفت وجود داشته باشد.
  • در شغل مفروض، چه قدر ریسک وجود دارد.
  • مورد بعدی این است که برای ورود به آن شغل، چه تخصصی نیاز است.
  • پارامتر دیگر، امنیت شغلی است.
  • شأن اجتماعی و امنیت اخلاقی که شغل مفروض باید داشته باشد، از معیارهای دیگر است.
  • همچنین یکی از مهم‌ترین پارامترها، میزان درآمدی است که از آن شغل به‌دست می‌آید.

حرف پیانی

در این مقاله به این سوال جواب دادیم که چطور یک شغل مناسب برای خودمان پیدا کنیم؟ امیدواریم خواندن این راهنمای مفیدی برای انتخاب شغل مناسب برای شما بوده باشد.

شغل موردعلاقه‌ی شما چیست؟ شما چه توصیه‌ای برای پیداکردن شغل مناسب دارید؟

کانال تلگرام زوم لایف

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود