زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

پوست مختلط چه نوع پوستی است و چطور باید از آن مراقبت کرد؟

کلینیک زیبایی

پوست مختلط چه نوع پوستی است و چطور باید از آن مراقبت کرد؟

پوست مختلط چه نوع پوستی است و چطور باید از آن مراقبت کرد؟

پوست مختلط یا ترکیبی چه نوع پوستی است و چطور تشخیص داده می‌شود؟ پوست مختلط چه ویژگی‌های ظاهری دارد؟ برای مراقبت از پوست مختلط باید چه کار کرد؟ اگر پوست مختلط دارید در ادامه با ما همراه باشید؛ چرا که در این مطلب از سایت زوم لایف قصد داریم به معرفی و بررسی علل، راه‌های تشخیص و به ویژه روش‌های مراقبت از پوست مختلط بپردازیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

پوست مختلط یکی از رایج‌ترین انواع پوست‏‌ها است. مراقبت از این نوع پوست کمی سخت است، چون زمانی که به دنبال راه حلی برای برطرف کردن خشکی روی گونه‏‌ها هستید، ناگهان جوش‏‌هایی روی بینی‌تان ظاهر می‏‌شود. بعضی نکات مراقبت از این نوع پوست را در ادامه آورده‌ایم.

پوست مختلط چیست؟

پوست مختلط نوعی از پوست است که در ناحیه T صورت یعنی قسمت پیشانی، بینی و چانه چرب بوده اما در باقی نقاط صورت پوستی نرمال یا حتی خشک دارد. به همین دلیل هم روتین پوست مختلط از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چراکه این نوع پوست به مراقبت های مخصوص خود نیاز دارد تا چربی ناحیه T را کنترل کرده و در عین حال سایر نقاط صورت را به سمت خشک شدن سوق ندهد.

علت پوست مختلط

چه عواملی باعث ایجاد پوست‏‌های مختلط می‏‌شود؟

عوامل گوناگونی در داشتن پوست‌‏های مختلط دخالت دارند؛ ولی گاهی فقط عامل ژنتیکی تأثیرگذار است. درست مثل رنگ چشم و رنگ مو که از پدر و مادرتان به ارث می‏برید، نوع پوست خود را نیز به ارث می‏برید. معمولاً نواحی اطراف بینی، چانه و پیشانی غدد چربی فعال‏تری نسبت به سایر قسمت‏های صورت دارند. بعضی افراد روزاسه و پوست خشک دارند درحالی‌که برخی دیگر پوستی لکه‌‏دار، پوسته‌پوسته و ملتهب دارند.

استفاده از محصولات مراقبت از پوست یکی دیگر از علل شایع پوست‏‌های مختلط است. ترکیبات این محصولات گاهی پوست را تحریک می‌کند و باعث ترشح چربی در ناحیه T و هم ‌زمان خشکی و قرمزی در قسمت‌های دیگر پوست می‌شود. با انتخاب محصول اشتباه، پوست طبیعی خود را به پوستی مختلط تبدیل کرده‌‏اید؛ ممکن است از مرطوب‌کننده نامناسبی استفاده کنید و باعث ایجاد چربی پوست و بسته شدن منافذ پوست شوید.

ناحیه تی صورت

ناحیه تی (T-Zone) چیست؟

به قسمت‌های پیشانی، بینی و چانه که شکلی مانند T انگلیسی دارند T-Zone گفته می‌شود. در این نواحی معمولا سبوم بیشتری تولید می‌گردد زیرا غدد چربی بیشتری وجود دارد. خوشبختانه با تغییر عادت‌های غلط مثل استفاده از محصولات مراقبتی و آرایشی بی کیفیت و نامناسب به راحتی می‌توانید چربی این نواحی را کاهش دهید. توجه داشته باشید اگر از محصولات مربوط به پوست خشک در مناطق خیلی چرب استفاده کنید تولید سبوم و چربی افزایش پیدا می‌کند.

ویژگی های پوست مختلط

پوست مختلط چه خصوصیاتی دارد؟

همانطور که گفتیم پوست مختلط یعنی خشک و چرب بودن نواحی مختلف صورت بطور همزمان. مخصوصا ناحیه T (بخش مرکزی صورت شامل پیشانی، بینی و چانه) که چربتر از دیگر قسمت های صورت است. علت آن هم تمرکز بیشتر غدد تولید کننده چربی در نواحی تی صورت است. در ضمن بینی و چانه شما ممکن است به دلیل تولید بیشتر سلول‌های مرده پوست، کدرتر و زبرتر بنظر برسند و در عین حال گونه‌ها و پوست اطراف چشم‌هایتان به نسبت بقیه قسمت‌های صورت خشک‌تر باشد.

علائم پوست مختلط

نشانه‌های پوست مختلط

در پوست مختلط ناحیه T-zone شامل قسمت مرکزی صورت، پیشانی، بینی و چانه چرب‌تر از سایر نقاط است و تعدد غدد چربی در این نواحی بیشتر است، همچنین تجمع سلول‌های مرده روی بینی و چانه سبب زمخت و کدر شدن پوست می‌شود در حالی که گونه‌ها و ناحیه دور چشم معمولا خشک هستند.

بعضی دیگر از نشانه‌های پوست مختلط عبارتند از:

  • دانه‏‌های سر سیاه و آکنه در ناحیه T؛
  • منافذ باز در ناحیه T؛
  • چربی در ناحیه T؛
  • خشک شدن و پوسته‌پوسته شدن در ناحیه گونه؛
  • گونه‌‏ها و گردن نسبت به مواد پاک‌کننده حساس‏تر هستند؛
  • قرمزی یا روزاسه فقط روی گونه‏‌ها.

تشخیص پوست مختلط

چگونه پوست مختلط را تشخیص دهیم؟

مشاهده و وجود علائم زیر روی پوست صورت، به شما در تشخیص پوست مختلط کمک می‌کنند:

  • سی دقیقه پس از شستشوی صورت، مقداری از پوست صورت، چرب و بقیه قسمت‌های آن معمولی باقی می‌ماند.
  • منافذ بزرگ و واضحی روی بینی وجود دارد.
  • هنگام استفاده از مرطوب کننده‌های مخصوص پوست چرب که چربی پوست را کاهش می‌دهند، در “ناحیه تی” احساس خوبی دارید، اما روی “گونه‌ها” احساس خشکی می‌کنید. همچنین زمانی که از مرطوب کننده‌های مخصوص پوست خشک استفاده می‌کنید، پوست گونه‌ها طبیعی است، اما در “ناحیه تی” چربی زیادی جمع شده و احساس سنگینی می‌کنید.
  • درگیر خشکی، پوسته ریزی و شوره سر هستید. البته لزوماً این بدان معنا نیست که تمام افرادی که پوست مختلط دارند، دچار شوره سر می‌شوند.
  • وضعیت و حالت “ناحیه تی” با تغییر آب و هوا، متقابلا تغییر می‌کند. برای مثال در آب و هوای گرم و مرطوب، ناحیه تی سریع‌تر چرب و براق می‌شود. اما در هوای سرد، برعکس دیرتر چرب و براق می‌شود.
  • برخی قسمت‌های پوست به شکل پراکنده خشک و پوسته پوسته شده و همزمان بقیه‌ نواحی پوست دچار آکنه می‌شود.

مراقبت از پوست مختلط

مراقبت از پوست مختلط

شما می‌توانید برای انجام روتین مراقبت از پوست مختلط، مراحل زیر را طی کنید:

  • شستشوی صورت: هنگام شستشوی صورت خود در روتین روزانه پوست مختلط از شوینده‌های ملایم و به صورت حلال در آب استفاده کنید. دقت کنید که هرگز بیش از دو بار صورت خود را در شبانه روز نشویید. همچنین به یاد داشته باشید که برای خشک کردن صورت خود، حوله را محکم روی صورت خود نکشید و به آرامی پوست خود را خشک نمایید.
  • تونر: به یاد داشته باشید که یکی از اصول اساسی در روتین پوست مختلط استفاده از تونر است. یک تونر ضدالتهاب و آبرسان می‌تواند از آسیب دیدن نواحی خشک پوست مختلط جلوگیری کرده و چربی ناحیه T را کنترل نماید. توصیه می‌کنیم که پس از هر بار شستشوی صورت خود از تونر استفاده کنید.
  • مرطوب کننده: استفاده از مرطوب کننده در روتین پوست مختلط به شدت ضروری می‌باشد. این در حالی است که نوع مرطوب کننده هم از اهمیت خاصی برخوردار است. برای پوست های مختلط باید از مرطوب کننده‌های سبک و فاقد چربی استفاده شود. این مرطوب کننده‌ها می‌توانند به صورت همزمان، نواحی خشک صورت را آبرسانی کرده و باعث تشدید چربی پوست در ناحیه T صورت نشوند.

در برخی موارد توصیه می شود که از دو نوع مرطوب کننده برای پوست های مختلط استفاده کرد، یکی برای نواحی چرب و دیگری برای نواحی خشک صورت.

  • ضد آفتاب: برای ضد آفتاب‌ها هم مانند مرطوب کننده‌ها باید از محصولات فاقد چربی کمک گرفت. هرچه محصول مورد نظر شما سبک‌تر باشد، پوست شما پس از استفاده از آن احساس بهتری خواهد داشت.
  • کرم دور چشم: پوست دور چشم بسیار حساس و نازک است و به سرعت در برابر عوامل طبیعی، واکنش نشان داده و دچار چین و چروک می‌شود. به همین علت تمامیث انواع پوست ها باید از کرم‌های دور چشم مناسب در روتین پوست خود استفاده نمایند.
  • اسکراب لب: استفاده از اسکراب لب به خصوص در نیمه دوم سال که هوا سرد شده و پوست لب ترک برمی دارد بسیار مفید است اما باید دقت کرد که این اسکراب تا جای ممکن با پوست دور لب برخورد نکند تا از آسیب رسیدن به پوست شما جلوگیری شود.
  • اسکراب یا لایه برداری پوست: استفاده از لایه بردارهای ملایم در روتین پوست مختلط توصیه می‌شود اما باید بدانید که لایه‌بردارها و اسکراب‌های خشن باعث زبر شدن و حتی آسیب دیدن پوست‌های مختلط می‌گردد. توصیه می‌شود که از لایه بردارهایی که باعث ساییده شدن سطحی پوست شما می‌شوند، استفاده نکنید.

حرف پایانی

امیدواریم برای آشنایی با پوست مختلط و همچنین کاهش مشکلات این نوع پوست، خواندن این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر نکته‌ای باید درباره پوست مختلط اضافه شود، لطفاً از بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

علاقمند به تولید محتوا در حوزه پوست، مو و زیبایی هستم و تلاش می‌کنم معتبرترین و بروزترین تحقیقات علمی را در حوزه مراقبت از سلامت و زیبایی پوست و مو در مجله زوم لایف منتشر کنم تا راهنمای شما باشد برای انتخاب یک سبک زندگی سالم‌تر.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود