زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

از بین بردن جوش زیر پوستی برای همیشه

کلینیک زیبایی

از بین بردن جوش زیر پوستی برای همیشه

از بین بردن جوش زیر پوستی برای همیشه

جوش زیر پوستی در مناطقی از پوست مانند صورت، گردن، شانه‌ها، پشت و قفسه‌ی سینه که غدد چربی بیشتری دارند، ایجاد می‌شود. در ادامه این مطلب درباره جوش زیرپوستی و چند روش خانگی برای از بین بردن جوش زیر پوستی را توضیح دادیم.

جوش زیر پوستی چیست؟

کومدون یک ضایعه‌ی معمولی آکنه است. کسی که مبتلا به آکنه‌ی خفیف است دارای جوش‌های سرسیاه یا سرسفید است که به آن‌ها کومدون می‌گویند. کومدون بسته که زیر پوست می‌ماند جوش سرسفید است و کومدون باز که به سطح پوست می‌رسد جوش سرسیاه است. کومدون بسته که در عمق پوست ایجاد می‌شود، جوش زیر پوستی نامیده می‌شود. اگر جوش زیر پوستی در عمق لایه‌های عمیق پوست ایجاد شود ممکن است دردناک باشد. جوش زیر پوستی ممکن است با بالا آمدن از لایه‌های پوست به‌صورت سرسفید ظاهر شود یا از بین برود.

علت ایجاد جوش زیر پوستی چیست؟

در پوست غدد چربی وجود دارد که توسط فولیکول‌ها به منافذ سطح پوست راه پیداکرده و چربی تولیدشده را برای حفاظت از پوست روی آن ترشح می‌کند. اگر منافذ با سلول‌های مرده‌ی پوست مسدود شوند، چربی نمی‌تواند به سطح پوست برسد و در غدد چربی مانده و باعث بروز جوش می‌شود. در موارد شدیدتر این انسداد منافذ باعث می‌شود باکتری‌هایی که به‌طورمعمول روی سطح پوست هستند وارد این منافذ بسته‌شده و تکثیر شوند.

هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، باکتری‌ها آنزیم و مواد شیمیایی تولید می‌کنند و گلبول‌های سفید خون را جذب می‌کنند. این موضوع منجر به قرمزی، تورم، گرما و درد می‌شود که درمجموع به‌عنوان التهاب شناخته می‌شود. جوش زیر پوستی، آکنه‌ای است که در زیر سطح پوست ایجاد شده است. جوش زیر پوستی معمولاً از فاصله‌ی دور قابل‌توجه نیست، اما فرد می‌تواند با کشیدن انگشت روی سطح پوست آن را احساس کند.

درمان‌های خانگی جوش زیر پوستی

یک جوش زیر پوستی ساده را می‌توان در خانه درمان کرد و اغلب خودبه‌خود ناپدید می‌شود. مواردی وجود دارد که رعایت کردن آن در تسریع درمان جوش زیر پوستی کمک‌کننده است. همچنین طیف وسیعی از روش‌های خانگی برای درمان جوش زیر پوستی خفیف وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

هرگز جوش زیر پوستی را فشار ندهید

جوش‌های زیر پوستی معمولاً در نزدیکی سطح پوست قرار ندارند، به این معنی که نمی‌توان آن‌ها را مانند جوش‌های سرسفید با فشار دادن تخلیه کرد. تلاش برای فشار دادن و تخلیه کردن جوش زیر پوستی می‌تواند منجر به ایجاد جای زخم‌های دائمی، جوش‌های شدیدتر، دردناک‌تر شدن جوش زیر پوستی و یا عفونت شود. فشار دادن جوش زیر پوستی همچنین باعث می‌شود محتویات جوش که ترکیبی از چربی، سلول‌های مرده‌ی پوست و باکتری‌ها است، به اعماق پوست وارد شده و منجر به افزایش التهاب شود.

از کمپرس گرم برای درمان جوش زیر پوستی استفاده کنید

استفاده از کمپرس گرم می‌تواند به درمان جوش زیر پوستی کمک کند. گرما می‌تواند منافذ پوست را باز کند که باعث می‌شود جوش به سطح پوست نزدیک شده و سر آن به خارج از پوست برسد. تشکیل سر باعث می‌شود که چربی، سلول‌ها و باکتری‌ها از جوش زیر پوستی بیرون آمده و خارج شوند. گرمای ناشی از کمپرس نیز می‌تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند. برای درمان جوش زیر پوستی با کمپرس گرم مراحل زیر را انجام دهید:

  • یک دستمال تمیز را در آب داغ خیس کنید، اما توجه کنید که خیلی داغ نباشد.
  • کمپرس گرم را روی جوش زیر پوستی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نگه دارید. این کار را سه تا چهار بار در روز تکرار کنید تا جوش زیر پوستی به سطح پوست برسد و چرک آزاد کند.
  • مطمئن شوید که اطراف جوش تمیز است و از دست زدن به آن خودداری کنید. تا زمان بهبود جوش زیر پوستی از آرایش کردن پرهیز کنید.

استفاده از روغن درخت چای برای از بین بردن جوش زیر پوستی

استفاده از روغن درخت چای راه دیگری برای از بین بردن جوش زیر پوستی

روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتریایی است که ممکن است باکتری‌های ایجادکننده‌ی جوش زیر پوستی را از بین ببرد. چند آزمایش بالینی نشان داده است که ژل حاوی ۵ درصد روغن درخت چای یک درمان مؤثر برای آکنه خفیف تا متوسط است. محصولات دمودکسیلین که حاوی روغن درخت چای هستند، علاوه بر از بین بردن دمودکس‌ها که در ایجاد انواع جوش نقش دارند می‌توانند در از بین بردن جوش زیر پوستی برای همیشه کمک کننده باشند.

برای از بین بردن جوش زیر پوستی برچسب جوش را امتحان کنید

برچسب جوش یک برچسب کوچک است که می‌تواند روی جوش زیر پوستی قرار بگیرد. این برچسب‌ها معمولاً حاوی عاملی هستند که آکنه را درمان می‌کند. اسید سالیسیلیک یکی از مواد رایج در برچسب‌های جوش است. به نظر می‌رسد که برچسب‌های جوش با بیرون آوردن چربی، جذب چربی اضافی و کاهش التهاب به از بین رفتن جوش زیر پوستی کمک می‌کنند. این برچسب‌ها در داروخانه‌ها قابل خریداری هستند.

درمان‌های موضعی برای از بین بردن جوش زیر پوستی برای همیشه

درمان‌های موضعی متعددی برای درمان انواع آکنه ازجمله جوش زیر پوستی وجود دارد. برخی از آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • بنزوئیل پراکسید باکتری P. acnes را کاهش می‌دهد.
  • سالیسیلیک اسید با از بین بردن لایه‌ی سلول‌های مرده در سطح پوست، منافذ مسدود را باز می‌کند. همچنین می‌تواند التهاب را تسکین دهد.
  • گوگرد باکتری‌های P. acnes را سرکوب کرده و منافذ مسدود را باز می‌کند.
  • آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) با لایه‌برداری از پوست انسداد منافذ را رفع می‌کنند.
  • رتینوئیدها چربی پوست را کاهش داده و از این طریق باعث باز شدن منافذ می‌شوند.

این مواد در بسیاری از شستشو دهنده‌ها، کرم‌ها، ژل‌ها، اسکراب‌های صورت‌، لوسیون‌ها و دستمال‌های مرطوب وجود دارد.

تسکین درد جوش زیر پوستی با یخ

تسکین درد جوش زیر پوستی با یخ

یخ می‌تواند برای کاهش قرمزی، التهاب و تورم پس از تخلیه جوش مفید باشد. برای استفاده از یخ جهت کاهش تورم و قرمزی مراحل زیر را انجام دهید:

  • از یک شوینده‌ی ملایم صورت و آب گرم استفاده کنید و محل را با یک حوله تمیز خشک کنید.
  • تکه‌های یخ را داخل کیسه پلاستیکی یا یک حوله‌ی تمیز قرار دهید.
  • کیسه‌ی یخ را به مدت ۵ دقیقه در ناحیه‌ی آسیب‌دیده نگه دارید، 5 دقیقه بردارید و بعد دوباره 5 دقیقه‌ی دیگر روی موضع قرار دهید.
  • برنامه‌ی استفاده از یخ را سه تا چهار بار در روز تکرار کنید.

پیشگیری از بروز جوش زیر پوستی

  • ممکن است به نظر برسد که جوش زیر پوستی بدون دلیل خاصی و ناگهانی بروز پیدا می‌کند؛ اما می‌توان برای پیشگیری از آن اقداماتی انجام داد. برای کاهش احتمال ایجاد جوش زیر پوستی می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:
  • فقط دو بار در روز یا در صورت عرق کردن صورتتان را بشویید. پوستی که مستعد ایجاد جوش زیر پوستی است اگر بیشتر تمیز شود، تحریک می‌شود.
  • از اسکراب پوست صورت خودداری کنید. پوست مستعد جوش زیر پوستی ممکن است احساس چرب بودن به شما بدهد، اما نباید آن را اسکراب کرد. اسکراب می‌تواند پوست را تحریک کرده و آکنه را بدتر کند.
  • از محصولات مراقبت از پوست که باعث آکنه نمی‌شوند استفاده کنید. به دنبال محصولاتی باشید که دارای برچسب غیر‌کومدوژنیک یا فاقد چربی هستند.
  • مرتباً روبالشی‌ها و سایر وسایلی را که صورت را لمس می‌کنند بشویید. سلول‌های مرده و باکتری‌های پوست می‌توانند روی پارچه‌ها جمع شده و منافذ پوست را مسدود کنند.
  • از متخصص پوست مشورت بگیرید. اگر جوش‌های زیر پوستی همیشه ظاهر شده یا شدید می‌شوند، متخصص پوست می‌تواند به شما کمک کند.

برای درمان‌های تکمیلی جوش زیرپوستی به سایت لووین کر مراجعه کرده و با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (1)
  1. sara33 در 28 مرداد 1400
    این مدلهای عکس 1 خیلی رو مخ هستن
    پاسخ