زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

خواص عسل کوهی وحشی و تفاوت آن با عسل کندو

خواص عسل کوهی وحشی و تفاوت آن با عسل کندو

خواص عسل کوهی وحشی و تفاوت آن با عسل کندو

عسل طبیعی به عسلی گفته می‌شود که زنبور برای تهیه آن از شهد گیاهان استفاده می‌کند، خواص این نوع عسل بسیار زیاد است، در واقع هر آنچه که در مورد خواص عسل شنیده‌اید مربوط به این نوع عسل است و دقیقا به همین دلیل تقاضا برای خرید عسل طبیعی همواره زیاد است.

عسل کوهی نوعی عسل طبیعی است که به طور سنتی از طبیعت جمع‌آوری می‌شود. این عسل دارای خواص زیاد، طعم و عطری لذیذ و خوشایند است. در واقع در عسل کوهی و حشی هم، زنبور برای دریافت شهد به گیاهان و گل‌های آن منطقه مراجعه می‌کند و عسل حاصل شده کاملا طبیعی است.

عسل کوهی وحشی چیست؟

عسل وحشی به صورت کاملاً طبیعی از لابه‌لای صخره‌ها و درون درختان کندور قدیمی  به دست می‌آید. این عسل را می‌توان در طبیعت خالی از سکنه و دور افتاده کردستان نزدیک مناطق مرزی و کوهستانی یافت.

زنبورهایی که این نوع عسل را درست می‌کنند از نوع وحشی هستند، همانطور که می‌دانید ما دو نوع زنبور داریم، یکی زنبورهای وحشی که در طبیعت رها هستند و مطلع به هیچ زنبورداری نیستند و معمولا در مناطقی مانند خوزستان، فارس، کردستان، سیستان و بلوچستان و بعضا در مناطق شمالی مانند گیلان دیده می‌شوند.

یکی هم زنبورهای پرورشی هستند که در کندوها دیده می‌شوند و متعلق به زنبورداران هستند، تفاوت بین زنبور وحشی و زنبور معمولی معمولا در ظاهر آنها و همچنین نوع لانه سازی آنهاست.

زنبور وحشی و پرورشی چه تفاوتی دارند؟

زنبور وحشی از نظر جثه تقریبا نصف زنبور پرورشی است اما در عوض خرطومی بلندتر و قامتی کشیده تر دارد، در میان شکاف کوه‌ها و درخت ها زندگی می‌کند و جالب این است که نمی‌توان آن را به زنبور پرورشی تبدیل کرد، یعنی به هیچ وجه به داخل کندو نمی‌رود.

تصویر عسل کوهی

تفاوت لانه سازی زنبور پرورشی و وحشی چیست؟

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند به ما در شناخت نوع زنبور کمک کند، همین تفاوت آنها در نوع لانه سازی است، هر کلنی زنبور وحشی تنها یک شان می‌سازد و معمولا به صورت استوانه ای آن را از بالای یک شکاف و یا درخت آویزان می‌کند،  زنبورهای معمولی حتی اگر خارج از کندو باشند چند شان و به صورت دایره‌ای و موازی در کنار هم می‌سازند.

یکی تفاوت دیگر بین لانه سازی زنبور وحشی و پرورشی، اندازه حفره یا همان سلول‌های لانه است،زنبور وحشی چون جثه کوچکتری دارد، سلول‌های کندو اندازه کوچکتری دارد.

هر کندوی آویزان، کندوی زنبور وحشی نیست

خیلی وقت‌ها زنبورهای پرورشی از کندو فراری می‌شوند و این اتفاق معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که ملکه جدیدی بوجود می‌آید و در این شرایط ملکه قبلی همراه تعدادی از زنبورها از کندو فراری می‌شوند.

حالا اگر زنبوردار آنها را به کندوی جدیدی نریزد، آنها همانند زنبور وحشی اقدام به ساخت کندو شبیه به کندوی زنبور وحشی می‌کنند، در حالی که وحشی نیستند.

برخی این عسل‌ها را به عنوان عسل وحشی عرضه می‌کنند در حالی که اینها همان زنبورهای پرورشی هستند که از کندو فراری شده‌اند.

رنگ عسل وحشی

عسل وحشی را با موم خریداری کنید؟

ما توصیه نمی‌کنیم که عسل را با موم خریداری کنید چرا که بهداشتی نیست و مشکلاتی دارد، اما در خصوص عسل وحشی به دلیل اینکه یکی از راه های تشخیص آن، نوع لانه سازی است، بهتر است که با موم خریداری کنید.

هرچند که از نظر ما بهترین روش برای شناخت اصل بودن عسل وحشی خرید آن از کسی است که واقعا او را می‌شناسیم و به او اعتماد داریم چون به هر حال در عسل کوهی یا جنگلی وحشی نیز مانند هر محصول دیگری به خاطر قیمت بالا تقلب‌های فراوانی صورت می‌گیرد.

خواص عسل وحشی کوهی چیست؟

در خصوص عسل وحشی کوهی برخی معتقند که خواص این نوع به مراتب بیشتر از عسل طبیعی است و از این جهت خیلی آن را توصیه می‌کنند، اما برخی هم اعتقاد دارند که خواص عسل طبیعی کندو با عسل طبیعی کوهی وحشی هیچ تفاوتی ندارد و زنبورهای هر دو کندو در هر صورت از گل ها و گیاهان طبیعت شهد دریافت کرده اند.

اما از آنجایی که زنبورهای وحشی در مناطق بکرتر و دست نخورده تری از طبیعت هستند و از محیط شهری فاصله بیشتری دارند، به همین دلیل پوشش گیاهی آن مناطق هم بکرتر است و در نتیجه شهدی که دریافت می‌کند کمی خالصتر است.

لذا از نظر خواص باهم یکی هستند و هر دو خواص یکسانی دارند، اما کیفیت این خواص کمی در عسل وحشی بهتر است که البته این یک قانون نیست و یک کندوی پرورشی هم اگر در منطقه بکری باشد، می‌تواند خواص برابری با عسل وحشی داشته باشد.

چرا ما در آویشا، عسل وحشی را توصیه نمی‌کنیم؟

تا اینجا در مورد عسل وحشی کوهی و تفاوت آن با عسل طبیعی صحبت کردیم و دیدیم که زنبورهای این کندوها چه تفاوت‌هایی دارند و همچینن از نظر خواص چقدر با یکدیگر متفاوت هستند.

اما ما در آویشا، عسل وحشی را توصیه نمی‌کنیم چرا که اینکار زنبور وحشی را با خطر انقراض روبرو کرده است.

طی سال‌های اخیر به خاطر تقاضای زیاد که بیشتر آن هم به خاطر خواص عجیب و غریب و غیر علمی‌ای است که به عسل وحشی نسبت می‌دهند. برداشت این نوع عسل به شدت افزایش یافته است.

از طرفی هم این برداشت‌ها عمدتا در زمان‌ نامناسب و به طور غیر اصولی انجام می‌شود به طوری که ذخیره غذایی این زنبورها برای زمستان تمام می‌شود و این زنبورها به دلیل نداشتن ذخیره غذایی از بین می‌روند.

وجود زنبور وحشی برای طبیعت بسیار ضروری است و بخش مهمی از گرده افشانی در طبیعت با عهده این زنبورهاست، به همین دلیل در تمام دنیا به افرادی که عسل وحشی برداشت می‌کنند، شکارچی عسل گفته می‌شود و کارشان غیر مجاز است.

توصیه ما این است که به جای خرید عسل وحشی، عسل طبیعی از نوع غیر وحشی را خریداری کنید، این نوع عسل از نظر خواص دست کمی از عسل وحشی ندارد، در واقع با قرار دادن کندوها در مناطق بکر، زنبور از شهد گیاهان تغذیه می‌کند و عسل به دست آمده کاملا طبیعی است، برای خرید عسل طبیعی می‌توانید به سایت avishaa مراجعه بفرمایید.

    کانال تلگرام زوم لایف
    توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود
    تعداد نظرات (1)
    1. رضا شفیعی در 8 آذر 1401
      عسل کوهی عالیه ولی خب همونطور که تو مطلب گفته برداشت اشتباهش آسیب میزنه به کلونی زنبورها
      پاسخ