زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

روش های درمان کمر درد و دیسک کمر در منزل

روش های درمان کمر درد و دیسک کمر در منزل

روش های درمان کمر درد و دیسک کمر در منزل

ایجاد فشار بر روی کمر ممکن است باعث بروز دیسک کمر شود. دردهای ایجادشده به اندازه‌ای شدید می‌شوند که تمام زندگی بیمار را مختل می‌کنند. با این حال در بیشتر مواقع با درمان کمر درد و دیسک کمر در منزل، دردهای ایجادشده پس از چند هفته بهبود پیدا می‌کنند. راهکارهای متعددی وجود دارد که شما با انجام آن‌ها و رعایت بعضی از اصول، می‌توانید در کاهش تنش و درد دیسک کمر نقش داشته باشید.

برخی از افراد برای کاهش درد  از داروهای مسکن  یا داروهای شل کننده عضله  استفاده می‌کنند. تجویز این داروها باید زیر نظر جراح ستون فقرات و یا جراح مغز و اعصاب انجام شده و مصرف شود. با این حال تا زمانی که درد به مرحله شدید و غیرقابل‌تحمل نرسیده، مصرف دارو توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید با چند روش خانگی برای درمان دیسک کمر در منزل تا مقدار قابل توجهی این درد را کاهش دهید.

سرما درمانی

در ابتدای شروع درد به‌هیچ‌وجه از کمپرس آب گرم استفاده نکنید. بهترین راهکار در روزهای اول شروع درد برای درمان، استفاده از کیسه یخ است. این روش برای برخی از افراد بسیار مؤثر بوده و از شدت درد به مقدار قابل توجهی کاسته شده است. شما می‌توانید در چند روز اول التهاب و درد یک کیسه پُر از یخ را بر روی ناحیه مورد نظر قرار داده و مالش دهید. بی‌حسی ایجادشده ناشی از کمپرس یخ، تورم و التهاب را کاهش داده و در تسکین درد نیز مؤثر واقع می‌شود.

بهترین زمان برای انجام کمپرس سرد، پس از اتمام تمرینات ورزشی برای درمان دیسک کمر در منزل است. شما می‌توانید با یک کمپرس یخ، ناحیه مورد نظر بر روی کمر را ماساژ دهید.

گرما درمانی

درمان  باید با استناد به تجربه‌های علمی و به‌صورت اصولی انجام شود. پس از کاهش تورم به واسطه استفاده از روش سرما درمانی شما می‌توانید ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از شروع درد، از کیسه آب گرم استفاده کنید.

گرما درمانی ماهیچه‌های ملتهب و دردناک را شل کرده و به افزایش جریان خون کمک می‌کند. برای این منظور می‌توانید یک کیسه را از آب گرم پُر کرده و بر روی کمر قرار دهید. توصیه می‌شود از یک محافظ یا پارچه بر روی کیسه به‌منظور جلوگیری از تماس حرارت با بدن استفاده شود.

بهترین زمان برای استفاده از روش گرما درمانی، ساعات ابتدایی روز است. همچنین شما می‌توانید قبل از انجام تمرینات ورزشی که شامل حرکات کششی، هوازی، انعطاف‌پذیری و… می‌شود، این روش درمانی را انجام دهید. دوش گرفتن با آب گرم یا نشستن درون وان آب گرم در پایان روز نیز یکی‌دیگر از روش‌ها در درمان دیسک کمر در منزل محسوب می‌شود.

استراحت مطلق ممنوع

برخی از افراد تصور می‌کنند، استراحت مطلق برای درمان دیسک کمر در منزل، گزینه‌ای معقول و کاربردی به نظر می‌رسد. این باور کاملا اشتباه است. استراحت زیاد در طولانی مدت باعث ضعیف شدن ماهیچه‌های کمر شده و ناحیه آسیب‌دیده را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد. به همین دلیل پزشکان و متخصصان فعالیت بدنی مانند راه رفتن را به این دسته از افراد توصیه می‌کنند.

با توجه به وضعیت جسمی و توانایی خود، مدت زمان مشخصی را به راه رفتن یا پیاده‌روی در روز اختصاص دهید. البته فعالیت بدنی نباید منجر به افزایش درد در بدن شما شود. به بدن خود گوش داده و هر زمان احساس خستگی و درد بیشتر در ناحیه کمر داشتید، فعالیت خود را متوقف کنید.

تمرینات ورزشی

ورزش در طولانی مدت عضلات بدن را قوی کرده و در انعطاف‌پذیری آن‌ها نقش دارد. با این حال فواید ورزش به این موضوع ختم نمی‌شود. تمرینات ورزشی منظم و اصولی از بروز دردها و عارضه‌هایی مانند دیسک کمر جلوگیری می‌کند. همچنین این تمرینات پس از بروز عارضه نیز در کاهش درد و التهاب مؤثر واقع می‌شوند.

برای درمان دیسک کمر در منزل، تمرینات ورزشی مناسبی وجود دارد. شما می‌توانید با راهنمایی گرفتن از یک مربی متخصص در این زمینه، به بهبود درد در این ناحیه کمک کنید. همچنین ورزش‌های آبی مانند شنا و راه رفتن در آب نیز از گزینه‌های مناسب جهت درمان و کاهش درد دیسک کمر هستند.

نحوه صحیح خوابیدن برای کاهش درد دیسک کمر

وضعیت و حالت بدن هنگام خواب در کاهش درد ناحیه دیسک کمر بسیار اهمیت دارد. معمولاً افراد در ساعات پایانی روز با افزایش درد دیسک کمر مواجه می‌شوند. ستون فقرات هنگام خواب نباید در حالتی قرار بگیرد که بر روی آن فشار وارد شود. به این ترتیب اگر از درد دیسک کمر رنج می‌برید به وضعیت بدن خود هنگام خواب توجه بیشتری داشته باشید.

اگر عادت به پهلو خوابیدن دارید، از یک بالش بین زانوها، برای کاهش تنش و درد در قسمت پایین کمر استفاده کنید. قرار دادن بالش بین زانوها باعث می‌شود تا ستون فقرات در حالتی متعادل و صاف باقی بماند. همچنین اگر هنگام خواب بر روی کمر دراز می‌کشید، می‌توانید با قرار دادن یک بالش زیر زانوها، از تنش و افزایش درد جلوگیری کنید.

ماساژ درمانی

بسیاری از روش‌های مربوط به ماساژ در تمرینات فیزیوتراپی توسط متخصصان انجام می‌شوند. این روش‌ها به میزان قابل توجهی در کاهش درد تأثیر دارند. برای درمان دیسک کمر در منزل نیز شما می‌توانید از روش ماساژ درمانی استفاده کنید.

در ابتدا باید انگشت یا وسیله‌ای مخصوص ماساژ را بر روی نقطه تحریک‌شده قرار دهید. حال با ایجاد فشاری ثابت به مدت یک تا دو دقیقه، انگشت خود را بر روی ناحیه مورد نظر نگه دارید. شما می‌توانید این روش ماساژ را در نقاط مختلف کمر انجام داده به آزادسازی عضله و کاهش تنش و درد کمک کنید.

محافظت از ستون فقرات

یکی از آسان‌ترین راهکارها در درمان دیسک کمر در منزل، توجه به بدن و محافظت از ستون فقرات است. برای این منظور شما باید همواره به وضعیت نشستن، برخاستن، ایستادن و خوابیدن خود دقت داشته باشید. هنگام نشستن و برخاستن حالت صاف ستون فقرات خود را حفظ کنید.

از ایستادن برای مدت زمان طولانی خودداری کنید. اگر مجبور به ایستادن طولانی هستید، یک پای خود را بر روی جعبه یا چهارپایه‌ای قرار داده تا فشار و تنش کمتری بر روی ستون فقرات ایجاد شود. برای بلند کردن اجسام از قسمت کمر خم نشوید. برداشتن و جابجایی اجسام سنگین برای دیسک کمر بسیار مضر بوده و برای این منظور توصیه می‌شود در این وضعیت از قسمت زانو خم شوید.

ورزش کردن به‌صورت منظم و اصولی، نگه داشتن بدن در وضعیت و حالت مناسب، کنترل وزن، حمل نکردن اجسام سنگین و… از مواردی هستند که با رعایت آن‌ها می‌توانید به خوبی از بروز عارضه دیسک کمر پیشگیری کنید. توجه به بدن با ورزش و تغذیه مناسب، شما را از ابتلاء به بیماری‌های مختلف و دردهای آزاردهنده ایمن نگه می‌دارد.

دکتر علیرضا طبیب خوئی

دکتر علیرضا طبیب خوئی

  • جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات
  • آندوسکوپی مغز و قاعده جمجمه
  • جراحی تومورهای پیچیده مغزی
  • جراحی های میکروسکوپی بیماریهای عروق مغز از جمله آنوریسمها و کلافه های شریانی وریدی برای درمان دائم و قطعی آنها
  • جراحی باز و لیزری و درمان غیر جراحی دیسک و سایر بیماریهای ستون فقرات
  • رتبه اول بورد تخصصی جراحی مغز و اعصاب کشور

هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران
تلفن جهت تعیین وقت

021-22388301

021-22388302

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود