زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

4 ماده عالی برای استفاده در دستگاه بخور

4 ماده عالی برای استفاده در دستگاه بخور

4 ماده عالی برای استفاده در دستگاه بخور

در دستگاه بخور چه موادی بریزیم؟ امروزه با گسترش زندگی شهر نشینی و فضای آلوده شهری، احساس نیاز و خرید دستگاه بخور سرد و گرم بیش از پیش به چشم می خورد. افراد سعی دارند تا با کمک دستگاه های بخور بتوانند سطح کیفی هوای فضای اطراف خود را افزایش داده و محیطی مطبوع و خوشبو را برای خود فراهم آورند.

اکثرا این سوال پیش می آید که آیا داخل آب دستگاه بخور از مواد و اسانس های خوشبوکننده و ضدعفونی کننده می توان استفاده کرد؟ در این مقاله بررسی دقیقی روی پاسخ این سئوال خواهیم داشت. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

دستگاه بخور و انواع آن

همانطور که در بخش قبل به آن اشاره شد، دستگاه بخور در واقع دستگاهی است که به وسیله آن می توان رطوبت هوا و فضای اطراف را افزایش داد و به این طریق از بروز بسیاری از مشکلاتی که بر اثر خشکی هوا پدید می آیند، جلوگیری نمود. دستگاه بخور بطور کلی دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

انواع دستگاه بخور

دستگاه بخور به صورت کلی به دو نوع دستگاه بخور سرد و دستگاه بخور گرم دسته بندی می شود که وظیفه عمده هر دو مدل دستگاه تولید بخار و رطوبت می باشد؛ اما این دو دستگاه به لحاظ نحوه عملکرد دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند که در ادامه به بررسی اجمالی آن خواهیم پرداخت.

در دستگاه بخور گرم، تولید بخار و رطوبت طی یک فرایند بسیار ساده، توسط المنت های حرارتی تعبیه شده داخل دستگاه صورت می گیرد؛ این در حالی است که در دستگاه بخور سرد از چندین روش مختلف برای تولید رطوبت استفاده می شود.

دستگاه بخور سرد در سه نوع اولتراسونیک، پروانه ای و تبخیری تولید و در بازار عرضه می شود. هر سه مدل دستگاه بخور سرد، وظیفه تولید رطوبت و پخش بخار آب را به فضا بر عهده دارند. دستگاه بخور سرد اولتراسونیک از ارتعاشات برای تولید رطوبت استفاده می کند و یکی از کم سر و صداترین دستگاه های بخور سرد به شمار می رود. نوع پروانه ای را می توان یکی از ایمن ترین دستگاه های بخور سرد و گرم دانست؛ زیرا این دستگاه تنها از چرخش دیسک های تعبیه شده درون خود برای تبخیر آب استفاده می کند. و نهایتاً دستگاه بخور سرد تبخیری با فرستادن هوا به داخل آب، ایجاد رطوبت می کند.

در دستگاه بخور سرد چه موادی بریزیم؟

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره شد، دستگاه های بخور عموماً با ایجاد تغییراتی بر روی آبی که در داخل محفظه آنها ریخته می شود موجب تبخیر آب و افزایش رطوبت در فضا می شوند، طراحی این دستگاه ها به گونه ای است که فقط می توانند این تغییرات را بر روی آب استاندارد درون محفظه اعمال نمایند؛ بنابراین به هیچ عنوان توصیه نمی شود که بصورت مستقیم از داروها یا اسانس های معطر درون آب دستگاه های بخور استفاده شود. این کار می تواند موجب افزایش فشار موتور دستگاه و نهایتاً اختلال و خرابی دستگاه شود.

اما قطعاً این مطلب برای کسانی که قصد دارند با استفاده از دستگاه بخور سرد خود، علاوه بر افزایش رطوبت هوا، فضا را نیز معطر نمایند، خوشایند نخواهد بود. بنابراین باید به این افراد گفت که می توانند برای استفاده از داروها و اسانس های مخصوص دستگاه بخور سرد، دستگاهی را تهیه کنند که دارای مخزنی جداگانه برای افزودن اسانس و مواد خوشبو کننده باشد.

در دستگاه بخور گرم چه موادی بریزیم؟

در مورد افزودن اسانس های معطر و دارویی درون محفظه آب دستگاه بخور گرم نیز باید گفت که شرایط دقیقاً مشابه موارد ذکر شده دستگاه بخور سرد خواهد بود. با افزون هرگونه اسانس و دارو به اب دستگاه بخور گرم، موتور دستگاه برای تبخیر باید از قدرت بیشتری استفاده نماید که این کار در نهایت موجب از بین رفتن دستگاه خواهد شد. خوشبختانه باید گفت که بر خلاف دستگاه های بخور سرد، معمولاً اغلب دستگاه های بخور گرم، محفظه مخصوص اسانس و مواد خوشبو کننده را بر روی خود دارند.

دستگاه بخور

بهترین آب برای دستگاه بخور

بطور کلی روی دستورالعمل استفاده از دستگاه های بخور سرد و گرم توضیحاتی وجود دارد. برخی از شرکت ها توصیه کرده اند که حتماً باید از آب مقطر برای پر کردن مخزن استفاده شود و برخی دیگر استفاده از آب شهری را نیز بدون مشکل اعلام کرده اند؛ اما در واقع باید گفت که بهترین آبی که می توان برای پر کردن دستگاه بخور از آن استفاده نمود، آب مقطر یا آب جوشیده و سرد شده می باشد. این آب ها بدلیل عدم داشتن مواد معدنی می توانند موجب افزایش طول عمر و بازدهی دستگاه شوند. همچنین دفعات کمتری نیز به رسوب گیری و جرم زدایی نیاز خواهند داشت.

بخور صورت

معمولاً روی اغلب دستگاه های بخور، به ویژه دستگاه های بخور گرم، مخزنی جهت افزودن اسانس ها و داروهای استنشاقی وجود دارد. افراد می توانند با افزودن اسانس و محلول مورد نظر خود در مخزن دستگاه بخور خود، از رایحه ای دلنشین نیز در کنار هوایی مطبوع لذت ببرند. گلاب یکی از مواد عالی برای استفاده در دستگاه بخور صورت هست.

بهترین اسانس برای بخور گرم

بطور کلی اسانس های متنوع و مختلفی در عطرها و رایحه های گوناگون توسط شرکت ها و برندهای بسیاری تولید و روانه بازار می شوند. در حال حاضر شرکت های مانند باریج،  عطریا و آمادای و ... جزو برندهای مطرح عرضه کننده محلول ها و اسانس های خوشبو کننده برای دستگاه های بخور هستند.

عرق نعنا در دستگاه بخور

عرق نعنا جز عرقیات با عطر تند و تیز محسوب می شود. نعنا بطور کلی گیاه پر خاصیتی در دسته گیاهان دارویی است که بطور حتم عرق آن نیز می تواند گزینه مناسبی برای بخور دادن باشد. استفاده از عرق نعنا در مخزن مربوط به اسانس دستگاه های بخور می تواند موجب باز شدن منافذ پوست، افزایش جریان خون در سطح پوست و به دنبال آن افزایش آرامش صورت گردد. همچنین نعنا دارای خاصیت ضد التهابی بوده که می تواند به رفع گرفتگی بینی و مجرای تنفسی نیز کمک نماید.

خرید دستگاه بخور

گلاب در دستگاه بخور گرم

در طب سنتی و حوزه گیاهان دارویی از گلاب به عنوان عرقی آرامش بخش و ضد افسردگی یاد می شود. افراد می توانند با ریختن گلاب در مخزن مربوط به اسانس دستگاه بخور خود خوابی راحت و آرام را تجربه نمایند. گلاب همچنین دارای خاصیت ضد التهاب بوده و می تواند به رفع و بهبود سر درد و دردهای ناسی از سرماخوردگی کمک نماید.

ریختن سرکه در دستگاه بخور

ریختن سرکه در دستگاه بخور نیز می تواند دارای مزایای بسیار زیادی باشد. سرکه دارای خاصیت ضد التهابی است بنابراین می تواند موجب بهبود سرماخوردگی و سردردها باشد. سرکه همچنین دارای خاصیت میکروب زدایی بوده و می تواند موجب جلوگیری از انتقال ویروس و باکتری در فضا شود. سرکه دارای آنتی اکسیدان بالا بوده و می تواند با رادیکال های آزاد مقابله نماید.

ریختن الکل در دستگاه بخور سرد

ریختن الکل درون دستگاه بخور کار درستی نبوده و اکیدا ممنوع است و می تواند خطرات جبران ناپذیری داشته باشد.

محلول های خوشبو کننده

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، بطور کلی اسانس ها، خوشبو کننده های طبیعی و شیمیایی و عرقیات مختلفی برای استفاده در دستگاه های بخور سرد و گرم در بازار وجود دارند. افراد می توانند با توجه به نیاز و علاقه خود یکی از این خوشبو کننده ها را انتخاب کرده و در دستگاه بخور استفاده نمایند. مثلا از اسانس اکالیپتوس برای ضدعفونی فضا و یا از گلاب برای کسب آرامش استفاده نمایند و یا حتی از اسانس های خوشبو کننده مانند وانیل، گل رز، دارچین و ... برای معطر شدن فضا استفاده نمایند.

بخور با داروهای استنشاقی

همانطور که در بخش قبل به ان اشاره شد، افراد بسیار زیادی علاقه دارند تا بتوانند علاوه بر افزایش رطوبت محیط، فضا را خوشبو و معطر نمایند. برای این کار شرکت های تولید کننده دستگاه بخور مخزنی را برای اضافه کردن انواع اسانس ها به درون دستگاه بر روی آن تعبیه نمودند. علاوه بر این افراد می توانند داروهای استنشاقی را نیز در این مخزن ریخته و با تنفس آن، دارو درمانی نمایند.

در پایان

ما در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی دستگاه بخور سرد و دستگاه بخور گرم پرداخته و عملکرد هر یک از این مدل ها را بررسی نمائیم. بطور کلی از دستگاه های بخور برای افزایش رطوبت محیط استفاده می شود؛ اما افراد می توانند با استفاده از مخزن تعبیه شده بر روی دستگاه بخور خود، از انواع اسانس های خوشبو کننده مانند گلاب، لوندر، وانیل، اکالیپتوس، بابونه، آویشن و ...  و داروهای استنشاقی در دستگاه بخور خود استفاده نمایند.

منبع: تجهیزات پزشکی زیمانو

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود
    تعداد نظرات (10)
    1. مانی در 10 مرداد 1402
      سلام من داخل دستگاه بخور نمک ریختم همین که زدم به برق دستگاه بخور سیمش آب شد دلیلش چی بوده لطفاً راهنمایی کنید
      پاسخ
    2. مهمان الهه در 22 آبان 1401
      سلام خسته نباشید از چه سرکه ای برای ضد عفونی کردن هوا داخل دستگاه بخور سرد استفاده شود؟ به چه میزان؟ و اینکه آیا بوی سرکه داخل منزل می پیچد یا خیر متوجه نمی شویم؟ متشکرم
      پاسخ
    3. امیر 09019068086 در 28 شهریور 1401
      سلام ایا از ابمیوه بجای اب برای بخور گرم میشه استفاده کرد ؟؟؟؟
      پاسخ
      1. دکتر لطفی در 25 آذر 1401
        ریختن آبمیوه به جای آب کمی دور از ذهن هستش ولی مشکلی ندارد
        بله بریزید مشکلی ندارد
        پاسخ
    4. مهمان نفس در 4 مرداد 1401
      چرا وقتی دستگاه بخور رو روشن میکنم
      خونه مه الود و تار میشه
      دستگاه رو روی رطوبت ۴۵ درصد تنظیم کردم
      و خود دستگاه رطوبت ۳۵ درصد رو نمایش میده
      با پرتاب رطوبت یک
      پاسخ
    5. باران در 12 تیر 1401
      یعنی ریختن گلاب در داخل مخزن بخور آب گرم به دستگاه آسیبی وارد نمیکنه؟؟
      پاسخ
    6. مهمان زهرا در 12 آذر 1400
      از عرقیجات گیاهی هم میشه تو دستگاه بخور استفاده کرد؟
      پاسخ
      1. شیوا در 15 آذر 1400
        در اکثر دستگاهها می شود ولی جهت اطمینان از فروشنده دستگاه بخور سئوال کنید.
        پاسخ
    7. مهسا در 8 آذر 1400
      به ازای هر لیتر آب چقدر باید اسانس اضافه کرد؟
      پاسخ
      1. عباد در 9 آذر 1400
        معمولا در حد 10 قطره اسانس برای یک لیتر آب مناسبه.
        پاسخ