زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

در کلینیک خواب چه کار هایی انجام میشود

در کلینیک خواب چه کار هایی انجام میشود

در کلینیک خواب چه کار هایی انجام میشود

اختلال در خواب به طور جدی به عنوان یکی از مشکلات فیزیکی و روانی شناخته میشود و این اختلالات توان یک خواب خوب را از شما میگیرد. یا بیخواب میشوید یا خواب آلودگی را در طی روز تجربه میکنید. هر شخصی به هر دلیلی ممکن است گاهی دچار مشکلاتی مانند اختلالات خواب و بیخوابی شود که برای درمان بیخوابی و این اختلالات کلینیک و ... به کلینیک خواب مراجعه می کنند.

کلینیک خواب چیست و چه کارهایی انجام میدهد؟

کلینیک خواب ، که اغلب مرکز خواب نیز نامیده می شود - یک مرکز پزشکی است که متخصصان اختلالات خواب در آن مطالعات خواب را انجام می دهند و به درمان اختلالات تنفسی در خواب و اختلالات خواب می پردازند. کلینیک های خواب اغلب مطالعات زیر را برای تشخیص اختلالات خواب انجام می دهند:

پلی سومنوگرام (PSG):

پلی سومنوگرام که معمولاً به عنوان "مطالعه خواب" نامیده می شود، شامل شب ماندن در کلینیک خواب است در حالی که چندین دستگاه اندازه گیری را هنگام خواب ثبت می کنند. این دستگاه ها اغلب امواج مغزی را اندازه گیری می کنند که مراحل خواب، حرکات چشم، حرکات بدن، خروپف، تنفس، ضربان قلب و سطح اکسیژن خون را نشان می دهد. پلی سومنوگرام می تواند به تشخیص اختلالات تنفسی مرتبط با خواب، نارکولپسی، تشنج های شبانه، اختلال رفتار خواب با حرکت سریع چشم (REM) و موارد دیگر کمک کند.

تست تأخیر خواب چندگانه (MSLT):

برخلاف پلی سومنوگرام شبانه، MSLT در طول روز و معمولاً در طول چند چرت رخ می دهد. MSLT با اندازه گیری سرعت به خواب رفتن افراد، میزان خواب آلودگی را مشخص می کند. متخصصان اغلب MSLT را یک روز بعد از پلی سومنوگرام می دهند. MSLT می تواند به تشخیص نارکولپسی، پرخوابی، و سایر اختلالاتی که شامل خواب آلودگی بیش از حد هستند کمک کند.

MWT

Maintenance of Wakefulness Test (MWT) مشابه MSLT است که در طول روز و در چندین دوره آزمایشی انجام می شود. به جای اندازه گیری سرعت به خواب رفتن یک فرد، MWT در نظر گرفته شده است تا ببیند یک فرد چقدر می تواند بیدار بماند. این آزمایش اغلب به افرادی داده می شود که قبلاً به یک اختلال خواب مانند نارکولپسی تشخیص داده شده اند تا مشخص شود که داروی آنها چقدر خوب کار می کند.

کلینیک‌های خواب همچنین ممکن است ترتیبی برای مطالعه خواب در خانه انجام دهند، که در حال تبدیل شدن به یک آزمایش رایج برای تشخیص آپنه خواب است.  

اگرچه این آزمایش‌ها رایج‌ترین هستند، اما کلینیک‌های خواب طیف گسترده‌ای از ارزیابی‌ها و درمان‌ها را انجام می‌دهند، زیرا طیف گسترده‌ای از اختلالات خواب وجود دارد.

چه زمانی باید به کلینیک خواب مراجعه کنم؟

شیوع اختلالات خواب در سال های اخیر افزایش یافته است. همانطور که گفته شد همه افراد ممکن است مشکلاتی در خواب تجربه کنند اما به یاد داشته باشید تا زمانی که این مشکلات به اختلالات دائمی تبدیل نشده اند اهمیتی ندارند. اگر علائمی دارید که  نشان می دهد ممکن است اختلال خواب را تجربه کنید، پس باید به پزشک مراجعه کنید.  

علائم اختلالات خواب

علائم اختلالات خواب رایج عبارتند از:

در حین رانندگی چرت میزنید و خوابتان می آید.

زمانی که تحرک ندارید برای بیدار ماندن تلاش میکنید مانند وقتی که مشغول مطالعه هستید یا تلوزیون میبینید.

  • در محل کار،مدرسه و خانه تمرکز ندارید.
  • اغلب خسته به نظر میرسید.
  • مشکلات حافظه و تمرکز
  • نمیتوانید احساسات و خشم خود را کنترل کنید.
  • در خواب خرو پف میکنید و گاهی در خواب نفستان متوقف میشود.
  • در خواب حرف میزنید و راه میروید
  • حرف زدن یا راه رفتن در خواب

اگر می‌خواهید خواب خود را بهبود ببخشید، این نکات بهداشتی خواب را امتحان کنید:

  • اتاق خواب خود را تاریک، ساکت و خنک نگه دارید
  • هر روز در ساعت معینی بخوابید و بیدار شوید
  • از تخت خود فقط برای خواب و رابطه جنسی استفاده کنید
  • از تماشای تلویزیون یا نگاه کردن به گوشی در رختخواب خودداری کنید
  • به طور منظم ورزش کنید، اما نه در ساعات قبل از خواب

اگر علائم شما با وجود رعایت بهداشت خواب ادامه پیدا کرد، به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر:

بهتر است برای درمان خروپف و اختلالات خواب به کلینیک خواب مراجعه کنید.ما در کلینیک خواب اورا اسلیپ با همراهی دکتر فریبا معینی پور در کنار شما هستیم تا با تست های بی خوابی مسئله شما را هرچه سریعتر تشخیص دهیم و درمان آن را شروع کنیم. با ما خواب خوب را تجربه کنید

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود