زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

روش پاک کردن لکه انار از روی فرش در خانه + آموزش

روش پاک کردن لکه انار از روی فرش در خانه + آموزش

روش پاک کردن لکه انار از روی فرش در خانه + آموزش

در میان میوه‌ها یکی از لذیذترین و خوش طعم ترین میوه‌ها انار است. آب انار و میوه انار دارای خواص زیادی است که باعث شده یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها باشد. اگر تا به حال سعی کرده باشید یک انار را از وسط باز کنید قطعاً می‌دانید برداشتن دانه‌های آن بدون ریختن روی فرش به مهارت زیادی نیاز دارد.

نکته مهم در از بین بردن لکه انار حذف سریع لکه از روی فرش است. هرچه آب انار بیشتر بر روی فرش باقی بماند پاک کردن آن دشوارتر می‌شود؛ بنابراین لازم است با توجه به قیمت فرش‌ها مخصوصاً قالی‌های دستباف بتوانید به موقع لکه انار را از روی فرش پاک کنید. حذف لکه انار از فرش کار آسان و راحتی نیست و نیاز به کمی حوصله و وقت دارد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا روش‌های کاربردی و مفید برای از بین بردن لکه انار از روی فرش را توضیح دهیم.

روش‌های خانگی پاک کردن لکه انار

روش‌های متنوعی برای حذف لکه انار از روی قالی وجود دارد که روش‌های عملی و پرکاربرد را توضیح خواهیم داد. انار به دلیل رنگ غلیظ قرمز به سرعت بر روی فرش لکه ایجاد می‌کند که در این مواقع باید سرعت عمل بالایی داشته باشید.

گام اول در پاک کردن لکه و کثیفی‌ها از جمله لکه انار سرعت عمل است. خیلی مهم است که بلافاصله پس از ایجاد لکه اقدامات لازم برای برداشتن لکه را انجام دهید زیرا رنگ دانه‌های قرمز انار دارای ترکیبات بسیار قوی بوده که به سرعت در تار و پو فرش نفوذ کرده و پاک کردن آن را بسیار دشوار می‌کند.

پاک کردن لکه انار با آب سرد

ساده‌ترین روش برای پاک کردن لکه انار از روی فرش استفاده از آب سرد است. شما می‌توانید با استفاده از آب سرد لکه را خیس کرده تا رقیق شود و سپس با مواد شوینده استاندارد مخصوص فرش به وسیله پارچه نخی روی لکه بکشید.

پاک کردن لکه انار با سرکه

استفاده از آب و سرکه به همراه یک دستمال تمیز برای پاک کردن لکه یکی از روش‌های کاربردی است که می‌توانید داخل محلول مقداری مایع شوینده مانند شامپو نیز اضافه نمایید تا پاک کنندگی آن بیشتر شود و سپس با دستمال شروع به کشیدن بر روی لکه نمایید تا زمانی که لکه محو شود.

پاک کردن لکه انار به وسیله نمک

یکی از روش‌ها تجربی برای حذف لکه‌ها سختی مانند لکه انار استفاده از نمک است. برای این کار ابتدا محل مورد نظر را به وسیله یک پارچه تمیز نمایید. محل لکه  را نمک بپاشید و به وسیله پنبه مالش دهید. سپس محل موردنظر را با آب ولرم شستشو دهید تا لکه به طور کامل از روی فرش پاک شود.

حذف آب انار از روی فرش با جوش شیرین

اگر به دنبال استفاده از ماده شوینده بدون ضرر و طبیعی هستید، جوش شیرین یکی از آن‌ها است. جوش شیرین دارای سدیم بی‌کربنات بوده و خاصیت تخمیری دارد که باعث تولید دی اکسید کربن می‌کند. با استفاده از جوش شیرین می‌توانید به راحتی هر لکه ای را پاک کنید. در صورتی که در پاک کردن لکه‌ها عاجز بودید پیشنهاد ما استفاده از جوش شیرین است. برای این کار ابتدا یک فنجان آب سرد را با یک قاشق چای خوری جوش شیرین مخلوط نمایید و با یک اسفنج نرم روی سطح لکه بکشید تا مایع جوش شیرین به طور کامل در لکه نفوذ کند سپس با یک پارچه تمیز محل مورنظر را پاک کنید.

استفاده از لکه بر مخصوص فرش

امروزه با پیشرفت تکنولوژی مواد شوینده نیز دچار پیشرفت شده‌اند یکی از محصولاتی که پاک کردن لکه‌ها را از روی فرش برای شما آسان می‌کند لکه برهای فرش هستند. اسپری‌های لکه بر به دلیل استفاده از فرمول‌های شیمیایی خاص در ترکیبات خود از پاک کنندگی بسیار قوی برخوردار هستند که می‌توانند لکه‌هایی از جمله آب انار را به راحتی از روی فرش پاک کنند. اسپری‌های لکه بر مخصوص فرش به الیاف و رنگ فرش آسیب نزده و در مدت کوتاهی لکه فرش شما را پاک خواهد کرد.

استفاده از مایع پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یا به اصطلاح آب اکسیژنه دارای پیوند یگانه اکسیژن - اکسیژن بوده و خاصیت سفید کنندگی دارد. در صورتی که با روش‌های ذکر شده در بالا موفق به پاک کردن لک انار از روی فرش ماشینی خود نشدید و مدت زمان زیادی هم از به وجود آمدن لکه  گذشته بود  می‌توانید از هیدروژن پراکسید استفاده نمایید. در استفاده از هیدروژن پراکسید دقت لازم را انجام دهید و سعی کنید بیش‌تر از 3 دقیقه قسمت لکه دار را در معرض این محلول قرار ندهید زیرا که باعث ایجاد لکه‌های سفید بر روی فرش شما می‌شود.

نکات مهم برای حذف لکه انار از روی فرش

1. وقتی لکه انار هنوز تازه است و خشک نشده اقدام به پاک کردن آن نمایید زیرا در غیر این صورت لکه خشک شده و در عمق فرش نفوذ می‌کند و پاک کردن آن بسیار دشوار می‌شود.

2. طبق نظرات خانم‌های خانه‌دار در بین پاک کردن لکه‌ها از روی فرش، آب انار یکی از سخت‌ترین لکه‌ها می‌باشد. پس اگر در پاک کردن لکه انار مشکل دارید در صورتی که روش‌هایی که در بالا ذکر شد کارساز نبود حتماً از قالیشویی‌های معتبر کمک بخواهید.

3. جهت حذف آب انار از روی قالی می‌توانید از پودر لباسشویی نیز استفاده نمایید. جهت این کار در قسمت لک شده مقدار پودر لباسشویی ریخته و با ابر نمدار شروع به مالش دهید تا محل موردنظر به طور کامل کف کند سپس با دستمال تمیز پاک نمایید.

لکه شدن فرش با انار در فصل پاییز اتفاقی معمول است. ولی همان‌طور که گفته شد اگر به محض ریختن انار آن را پاک کنید به احتمال زیاد لکه‌ای باقی نماند. روش‌های ذکر شده در بالا برای راهنمایی و کمک به شما در برخورد با این اتفاق بیان شده است. پیشنهاد می‌شود در صورتی که توانایی و امکانات لازم را ندارید تمیز کردن فرش خود را به قالیشویی‌ها معتبر بسپارید.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود