زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

تست بیماری ام اس در منزل

تست بیماری ام اس در منزل

تست بیماری ام اس در منزل

افرادی که دارای بیماری‌های خاص و زمینه‌ای هستند نیاز دارند که در بازه‌های زمانی مشخصی از خدمات آزمایشگاه استفاده کنند. تست ام اس یکی از این خدمات به شمار می‌آید.

بیمارانی که دچار ام اس هستند نیاز دارند تا هر چند مدت یکبار این تست را انجام داده و از شرایط بدنی خود در خصوص پیشروی و یا بهبود این بیماری مطلع شوند. ما در این مطلب ضمن پرداختن به بیماری ام اس و شرایطی که دارد، به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا بهتر است افرادی که دارای این بیماری هستند، تست ام اس را در خانه انجام دهند.

بیماری ام اس چیست؟

پیش از آنکه به خدمات آزمایشگاه‌های مختلف بپردازیم و به این نکته اشاره کنیم که چرا بهتر است برخی از آزمایش‌ها و تست‌ها به‌خصوص تست ام اس در خانه انجام گیرد، لازم است ببینیم بیماری ام اس چه نوع بیماری‌ای است و چه نشانه‌ها و حالاتی برای بیمار به همراه دارد؟

مولتیپل اسکلروزیس Multiple Sclerosis که به‌اختصار ام اس MS نامیده می‌شود، نوعی بیماری در سیستم عصبی مرکزی است که به وجود آورنده علائم خاصی در بدن خواهد بود. بیشتر پزشکان معتقدند این بیماری عارضه‌ای خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌های خود حمله می‌کند. این بافت همان غلاف میلین است که از فیبرهای عصبی مغز، نخاع و عصب بینایی محافظت می‌کند. با این حملات، فیبرهای عصبی زیرین نیز تحت آسیب قرار‌گرفته و ملتهب می‌شوند که به مرور سبب می‌شود این بافت از‌بین‌رفته و بافتی از اسکلروزیس یا اسکار را باقی می‌گذارد. التهاب این قسمت در‌نهایت سبب می‌شود تکانه‌های الکتریکی بین مغز و سایر قسمت‌های بدن ایجاد شده و عملکرد بدن را در قسمت‌های مختلف دچار آسیب و نقص نماید.

بیشتر چه کسانی به ام اس مبتلا می‌شوند؟

با انجام تست ام اس در افراد مشخص شده است که بیشتر کسانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، دارای شرایط سنی بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی بوده‌اند؛ همچنین ابتلا به ام اس در زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان است.از نکات دیگری که در بیماری ام اس شناخته شده، شرایط جغرافیایی است؛ زیرا نشان داده شده که درصد ابتلا به این بیماری در آب‌و‌هوای معتدل بیشتر از مناطق گرمسیر است.

نکته حائز اهمیت دیگر درباره بیماری ام اس این است که کسانی که یکی از افراد خانواده درجه یک و یا دو آن‌ها مبتلا به این بیماری است، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار خواهند گرفت؛ زیرا این بیماری می‌تواند به صورت ارثی انتقال یابد؛ بنابراین چنانچه علائم زیر را داشتید، بهتر است تست ام اس را در یکی از آزمایشگاه‌های معتبر و مجهز انجام داده و یا خدمات آزمایشگاه را در خانه دریافت کنید تا نتیجه آزمایش برای شما مشخص گردد.

  • بروز مشکلات بینایی
  • مشکل در حفظ تعادل بدن و راه رفتن
  • سوزن‌سوزن شدن بدن و بی حسی
  • عدم تحمل گرما
  • اضطراب‌های دائمی
  • اختلال در عملکرد مثانه و روده
  • اختلال در عملکرد جنسی
  • افسردگی
  • خستگی
  • درد بدنی
  • مشکلات خواب
  • سرگیجه
  • اسپاسم عضلانی
  • مشکلات در تفکر و حافظه

بیماری ام اس

برای تشخیص ام اس چه آزمایش‌هایی باید انجام داد؟

چنانچه با توجه به علائمی که در بالا ذکر کردیم احساس می‌کنید که ممکن است به ام اس مبتلا شده باشید، اولا باید گفت که این علائم صد‌در‌صد نمی‌توانند نشانگر ام اس باشند؛ زیرا ممکن است بیماری‌های دیگر نیز چنین علائمی را از خود نشان دهند اما برای اطمینان بیشتر، ارائه تست ام اس می‌تواند تا حدود زیادی به این امر کمک کرده و شما را از نگرانی برهاند.

آزمایش‌های ام اس به دو دسته تقسیم می‌شوند. آزمایش‌ تشخیصی که نشان می‌دهد شما به ام اس دچار هستید یا خیر و آزمایش‌ دوره‌ای که برای افراد مبتلا به ام اس نیاز است در بازه‌های زمانی مشخصی انجام شود تا بتوان روند بیماری و درمان را تحت کنترل درآورد.

در آزمایش تشخیصی، تست ام اس از شما گرفته می‌شود و یا پزشک می‌خواهد که با گرفتن یک آزمایش ام آر ای از مغز به وی کمک کنید تا بتواند تغییرات و التهاب‌های ایجادشده و میلین زدایی در قسمت‌های عمیق مغز و نخاع را تشخیص دهد. یک نکته در اینجا وجود دارد که ممکن است در تست ام اس که به صورت ام آر آی گرفته می‌شود التهابی دیده نشود؛ زیرا ممکن است این التهاب‌ها در جایی قرار گرفته باشند که در اسکن دیده نشود؛ بنابراین اگر شما دچار علائم مشخص این بیماری هستید، پزشک آزمایش‌های دیگری را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

نمونه‌گیری از مایع نخاعی

روش دیگر برای تست ام اس و پی بردن به وجود داشتن یا نداشتن این بیماری در فرد، نمونه برداری از مایع نخاع است؛ به این شکل که در این آزمایش میزان آنتی‌بادی Igg و گلبول‌های سفید موجود در نمونه اندازه‌گیری خواهد شد؛ چنانچه میزان این آنتی بادی بالا باشد نشانگر این است که فرد به ام اس مبتلاست.

آزمایشات پتانسیل برانگیخته

نوع دیگری از آزمایش ام اس نیز وجود دارد که آزمایش‌های عصبی الکتریکی است؛ به‌صورتی که فعالیت‌های الکتریکی در مغز اندازه‌گیری می‌شود. این نوع تست ام اس نشان می‌دهد که آیا بیماری بر بینایی و شنوایی فرد تاثیر گذاشته است یا خیر؛ در‌این‌صورت پزشک می‌تواند نتیجه نهایی را صادر نماید.

آزمایش خون

در مورد ارائه آزمایش خون به عنوان تست ام اس باید گفت هیچ‌گاه برای تشخیص ام اس آزمایش خون گرفته نمی‌شود، بلکه از راه‌هایی که پیشتر ذکر کردیم برای این امر استفاده می‌شود اما در شرایطی خاص، پزشک آزمایش خون را برای بیمار در‌نظر می‌گیرد؛ برای آنکه بتواند احتمال ابتلا به سایر بیماری‌هایی که دارای علایمی شبیه به ام اس هستند را رد و یا تایید نماید.

معاینه چشم

معاینه چشم نیز می‌تواند تا حدودی مشکلاتی که بابت ام اس به وجود آمده و روی چشم اثر گذاشته است را نشان دهد. این نوع آزمایش یا تست ام اس می‌تواند میدان دید، عمق دید، فشار چشم و قدرت عضلات چشم را تشخیص دهد.

تشخیص ام اس

چرا بهتر است خدمات آزمایشگاه در خانه انجام شود؟

نمونه‌گیری خون شاید امر ساده‌ای به نظر برسد اما چنانچه شما فرزند خردسالی داشته باشید و یا بیمار خاصی در خانه داشته باشید که تکان خوردن و یا حرکت کردن برای وی سخت باشد، متوجه خواهید شد که خون گیری و یا ارائه نمونه ادرار و .. در آزمایشگاه تا چه اندازه می تواند سخت باشد؛ همچنین در‌حال‌حاضر که نزدیک به سه سال است با بیماری کرونا دست به گریبان هستیم رفتن به مکان‌های شلوغ مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و همچنین آزمایشگاه‌ها می‌توانند خطر ابتلا به بیماری را به‌خصوص برای افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند افزایش دهد.

به همین منظور در‌حال‌حاضر آزمایشگاه های مختلف شرایطی را مهیا کرده‌اند تا بتوان در خانه انواع آزمایشات و تست‌ها به‌خصوص تست کرونا، تست ام اس و همچنین تست بارداری و .. را دریافت کرد. در این شرایط دیگر نیاز نیست زنان باردار، افرادی که دارای بیماری‌های خاص هستند و یا کودکان زمانی را در این فضا بگذرانند. مضاف بر اینکه آزمایشگاه‌ها شرایطی را مهیا کرده‌اند تا نیروی نمونه‌گیر متخصص با اجرای تمامی پروتکل‌های بهداشتی بتواند در محل شما حاضر شده و تست و نمونه مورد‌نیاز را از شما دریافت نماید.

در‌ضمن خیال شما از این موضوع آسوده خواهد بود که نمونه خون در cool box نگهداری شده و در زمانی بسیار کوتاه به آزمایشگاه انتقال داده خواهد شد، در نهایت نیز نتیجه آزمایش را می‌توانید به‌صورت اینترنتی و یا به‌صورت حضوری دریافت نمایید.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود