زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

تحصیل در آلمان و اپلای دانشگاه‌های آلمان

تحصیل در آلمان و اپلای دانشگاه‌های آلمان

تحصیل در آلمان و اپلای دانشگاه‌های آلمان

ما معمولا آلمان را به عنوان کشور فرصت ها میشناسیم. آلمان یکی از پرطرفدارترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است چون میتوانند از آموزش رایگان در دانشگاههای دولتی این کشور بهره مند شوند. تحصیل رایگان در آلمان یکی از مهمترین  دلایل انتخاب این کشور از طرف دانشجویان بین المللی است.

تحصیل در اکثر دانشگاههای دولتی آلمان رایگان است. با این حال برخی دوره های تخصصی ممکن است نیاز به پرداخت شهریه داشته باشند. از اکتبر 2014 تمامی دانشگاههای دولتی آلمان شهریه دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را لغو کردند. تقریبا تمام دانشگاههای آلمان دولتی هستند و خدمات یکسانی را به دانشجویان داخلی و بین المللی ارائه میدهند.

چرا تحصیل در آلمان؟

تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین المللی رایگان است. علاوه بر این به دانشجویان این امکان را میدهد که به آموزش با کیفیت بالا و دوره های آموزشی کم هزینه دسترسی داشته باشند و از مزایای یک اقتصاد قوی بهره مند شوند. دانش آموزانی که به دنبال ادامه تحصیل در آلمان هستند میتوانند از بین رشته های و دانشگاههای مختلف انتخاب کنند. دانشجویان میتوانند از میان صدها دوره ارائه شده در دانشگاهها مانند دانشگاههای بازرگانی، دانشگاههای هنر، کالج ها، دانشگاههای فنی، دانشگاههای فناوری که هم خصوصی و  هم دولتی هستند انتخاب کنند.

مراحل تحصیل رایگان در آلمان

مراحل تحصیل رایگان در آلمان

دانشجویانی که مایل به تحصیل رایگان در آلمان هستند باید مراحل زیر را پشت سر بگذارند:

  • انتخاب رشته
  • انتخاب دانشگاه یا کالج
  • تامین هزینه مورد نیاز در صورتی که نیاز به پرداخت شهریه باشد
  • هزینه های زندگی و اسکان
  • درخواست پذیرش
  • دریافت ویزای دانشجویی
  • پرواز و زندگی در آلمان

انتخاب  رشته مورد نظر

دانشجویانی که قصد تحصیل در آلمان را دارند باید ابتدا رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند. سیستم تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) دارای پایگاه داده ای از بیش از 17000 برنامه برای داوطلبان است که میتوانند از بین آنها انتخاب کنند، این برنامه ها توسط دانشگاه های برتر آلمان ارائه میشوند. از این تعداد حدود 88 برنامه به زبان انگلیسی تدریس میشود. داوطلبان میتوانند محتوای دوره و جزئیات دانشگاه را از وب سایت رسمی دانشگاه بررسی کنند و بر اساس آن درخواست دهند. دانشگاه های آلمان دو بار در سال یعنی در ماههای ژانویه و سپتامبر پذیرش دارند. البته پذیرش های ماه ژانویه بسیار کمتر است.

چه زمانی برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان اقدام کنیم؟

بعد از انتخاب رشته مورد نظر باید به بررسی دانشگاههای آلمان و ارسال درخواست پذیرش کنید. هر دانشگاه شرایط خاص خود را دارد اما داوطلبان باید پیش از درخواست برای دانشگاههای آلمان ریز نمرات تحصیلی، تجربه کاری مرتبط، نمرات GRE/GMAT، نمره آزمون زبان، LOR و SOP را آماده داشته باشند. داوطلبان باید تسلط اولیه به زبان آلمانی داشته باشند چون حین تحصیل در آلمان و همچنین در طول فرایند دریافت ویزا به آن نیاز دارند. آزمون های استاندارد زبان آلمانی مانند TestDAF و DSH وجود دارند که ممکن است لازم باشد متقاضیان برای اثبات مهارت های زبان آلمانی در شرکت کنند.

هزینه تحصیل در آلمان چقدر است؟

هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان در دانشگاه‌های دولتی رایگان است. اما دانشجویان باید قبل از تایید شدن توسط دانشگاه، اقدام به پرداخت اپلیکیشن فی درون کشور خود به صورت پرداخت ارزی نمایند. شما همچنین باید در شروع هر سال یا ترم، هزینه مشخص و ناچیزی را پرداخت کنید. هر ساله با توجه به شرایط اقتصادی و همچنین ساختار شهریه های مربوطه هر دانشگاهی درخواست میکند که دانشجو ماهانه مبلغی برای تسهیل هزینه های زندگی در کشور و تکمیل تحصیلات خود واریز کند. این مبلغ باید در یک حساب مسدود شده که شرایط آن در ایالت های مختلف متفاوت است و حدود 853 یورو در ماه است که تقریبا 10236 یورو برای یک سال می‌شود. این مبلغ شامل هزینه های اقامت، زندگی و حتی هزینه های سفر میشود.

دانشجویانی که مایل به درخواست کمک مالی هستند میتوانند برای بورسیه های تحصیلی مختلف در آلمان و همچنین برای وام تحصیلی درخواست دهند. دانشجویان همچنین میتوانند برای مشاغل پاره وقت در آلمان درخواست دهند و از گزینه های کاری قابل توجه پس از تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین المللی بهره مند شوند.

هزینه های زندگی و اقامت در آلمان چقدر است؟

هزینه زندگی در آلمان تا حد زیادی به محل اقامت دانشجو در آلمان بستگی دارد. اگر دانشجو یکی از شهرهای معروف آلمان را انتخاب کند زندگی در آلمان میتواند بسیار متفاوت باشد و ممکن است تا 400 یورو در ماه برای اقامت در یک اتاق در شهرهایی مانند برلین، مونیخ، فرانکفورت یا حتی دانشگاه معروف افزایش یابد. پیدا کردن اقامتگاه یکی از چالش های دانشجویان در آلمان است. بنابراین برای کاهش هزینه زندگی در آلمان بهتر است یا در شهرهای کمتر شناخته شده زندگی کنید یا زودتر برای پیدا کردن یک اقامتگاه کم هزینه اقدام کنید. بقیه هزینه های زندگی در همه جای آلمان تقریبا یکسان است. هزینه های بیمه درمانی اجباری و سایر هزینه های متفرقه به هزینه های تحصیل در آلمان اضافه میشوند.

درخواست دادن

زمانی که با موفقیت در مورد دانشگاه و رشته مورد علاقه خود تصمیم گرفتید و مبلغ مورد نظر را تهیه کردید. حتما دقت کنید که فرایند درخواست را هفته ها قبل از پایان مهلت رسمی درخواست شروع کنید چون این کار فرصت کافی برای پر کردن فرم درخواست شما را فراهم میکند و از هرگونه مشکل در لحظه آخر جلوگیری میکند. داوطلبانی که به دنبال وام تحصیلی برای تحصیل در آلمان هستند باید تمام مدارک اضافی را برای سهولت در ارسال درخواست نگه دارند. از متقاضیان درخواست میشود که تمام اطلاعات را تا حد امکان به دقت ارائه کنند تا تراکنش نرم افزاری به راحتی انجام شود.

چگونه برای ویزای دانشجویی آلمان اقدام کنیم؟

برای اقامت بیش از 90 روز به عنوان دانشجو در آلمان متقاضیان باید اجازه اقامت یا ویزای تحصیلی آلمان را دریافت کنند. داوطلبان باید به افسر ویزا ثابت کنند که مبلغ  مورد نیاز برای یک سال زندگی در آلمان در یک حساب مسدود وجود دارد. شما باید مبلغ 10332 یورو برای یک سال زندگی در آلمان داشته باشید که برابر با 861 یورو برای هر ماه است. ویزا دانشجویی حداقل دو سال اعتبار دارد. در صورتی که طول دوره بیش از  دو سال باشد باید ویزا خود را تمدید کنید. هنگامی که نامه پذیرش دانشگاه به دست شما رسید و با موفق به دریافت ویزا آلمان شدید میتوانید به این کشور سفر کنید.

زندگی در آلمان چگونه است؟

پس از پذیرش دانشگاه و دریافت ویزا شما باید به آلمان سفر کنید. برای دانشجویانی که برای اولین بار به یک کشور خارجی سفر میکنند کمی سخت است اما خوش برخوردی آلمانی ها باعث میشود دانشجویان خارجی احساس غربت نداشته باشند. مناظر زیبا، فعالیت های فوق برنامه و زنگی شبانه پر جنب و جوش باعث میشود دانشجویان در یک کشور خارجی احساس غربت نداشته باشند. آلمان صنعت قوی دارد و فارغ التحصیلان تازه وارد میتوانند از مشاغل مربوط به رشته تحصیل خود بهره مند شود.

منبع: /https://unifee.org

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود