زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

علت عرق کردن کف دست چیست؟

مکمل منیزیم مگنی ول

علت عرق کردن کف دست چیست؟

علت عرق کردن کف دست چیست؟

اکثر افراد در طول شرایط استرس‌زا و پرتنش، کف دستشان مدام عرق می‌کند و ممکن است هر روز در موقعیت‌هایی قرار بگیرند که باید با دیگران دست بدهند. تا زمانی که این مشکل را تجربه نکرده باشید نمی‌توانید درک کنید که تا چه اندازه می‌تواند عذاب‌آور باشد.

علت عرق کردن کف دست چیست؟ چرا کف دستم عرق می‌کند؟ عوامل مختلفی وجود دارد که باعث تعریق کف دست می‌شود و در این مطلب از سایت زوم لایف درباره 7 علت شایع عرق کردن کف دست‌ها توضیح داده‌ایم، در ادامه با ما همراه باشید.

شایع‌ترین دلایل عرق کردن کف دست

علت عرق کف دست می‌تواند موارد زیادی را شامل شود که این عوامل می‌توانند ارثی یا اکتسابی باشند. شایع‌ترین دلیل‌هایی که باعث تعریق کف دست می‌شود، عبارتند از:

همچنین عوامل مختلفی از جمله چاقی و یائسگی می توانند میزان تعریق یا دفعات عرق کردن بدن را تغییر دهند.

علت عرق کردن دست

عرق کردن زیاد (هایپرهیدروزیس) چیست؟

زمانی که عرق کف دست زیاد می‌شود و عرق آن قابل کنترل نیست، فرد به هایپرهیدروزیس (Hyperhidrosis) کف دست مبتلا شده است. هایپرهیدروزیس یا تعریق، عرق کردن بیش از حد و غیر طبیعی است که ربطی به گرما یا ورزش شدید ندارد.

هایپرهیدروزیس از نظر علت ایجاد به ۲ دسته تقسیم می‌شود:

  • هایپرهیدروزیس اولیه که علت مشخصی ندارد.
  • هایپرهیدروزیس ثانویه که شاید ناشی از نوعی بیماری زمینه‌ای باشد.

علل هایپرهیدروزیس اولیه هنوز به‌خوبی شناخته نشده است. در عوض، هایپرهیدروزیس ثانویه فهرستی طولانی از علل شناخته‌شده دارد. با اینکه گاهی بیماری‌های عصبی، غدد درون‌ریز، عفونت‌ها و سایر بیماری‌های سیستمی ممکن است سبب هایپرهیدروزیس شوند، بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری سالم‌اند.

هرچند گرما و هیجانات هم شاید جزو علل تعریق بیش‌ازحد باشند، بیشتر افراد مبتلا تقریبا در تمام ساعت‌هایی که بیدارند صرف‌نظر از خلق‌وخو یا آب‌وهوا عرق می‌کنند.

آیا عرق کردن دست نشانه بیماری است؟

عرق کردن کف دست همیشه نشانگر مشکلی جدی نیست و ممکن است در برخی خانواده‌ها شایع باشد، اما عرق کردن زیاد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری مزمنی مانند موارد زیر باشد:

اگر عرق کردن کف دست از علائم بیماری مزمنی باشد، ممکن است علائم دیگری را نیز داشته باشید. اگر در کنار عرق کردن کف دست با علائمی همچون احساس سرما، درد قفسه سینه، تهوع، سرگیجه یا تب روبه‌رو هستید، به پزشک مراجعه کنید. اگر عرق کردن کف دست شما به‌مرور شدت می‌یابد یا زندگی شما را مختل کرده است، به پزشک مراجعه کنید (1).

آیا عرق کردن کف دست طبیعی است؟

عرق کردن دست در بسیاری مواقع واکنش طبیعی بدن در شرایط مختلفی مانند اضطراب، استرس و عصبانیت است. اما اگر تعریق کف دست به دفعات وجود داشته باشد می‌تواند نشانه بیماری باشد که در بالاتر توضیح دادیم.

آیا عرق کردن کف دست ارثی است؟

عرق زیاد کف دست می‌تواند به دلیل جهش ژنتیکی اتفاق بیافتد و شما آن را به ارث ببرید، حتی اگر والدینتان این مشکل را نداشته باشند. با توجه به مطالعات انجام‌شده دو سوم بیماران مبتلابه هیپرهیدروز یا تعریق زیاد در کف دست از یک خانواده و با شرایط مشابه بوده‌اند (2).

چطور بفهمیم زیاد عرق می‌کنیم؟

هیچ معیار تشخیصی مشخصی برای این‌که نشان دهد دقیقاً چقدر عرق بیش از حد است، وجود ندارد، اما اگر کسی به پزشک مراجعه کند و شاکی باشد که بیش از حد عرق می‌کند، احتمالاً دچار هایپرهیدروزیس است.

بیماران هایپرهیدروزیس اغلب می‌گویند که عرق‌کردن، فعالیت‌های روزمره سادهٔ آن‌ها را مختل کرده و شرایط اجتماعی و یا حرفه‌ای آن‌ها را محدود می‌کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر داروهای خانگی برای رفع مشکل شما موثر نبودند و این وضعیت زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار داده بهتر است به پزشک مراجعه کنید. برای اینکه پزشک یک هایپرهیدروزیس کف دست را تشخیص دهد، باید حداقل به مدت 6 ماه و بهمراه دو مورد زیر، عرق کف دست و یا پا را داشته باشید:

  • تعریق در هنگام خواب
  • تعریق در هر دو کف دست
  • سابقه خانوادگی این بیماری
  • عرق کردن که حداقل یک بار در هفته
  • تعریق که پس از 25 سالگی فرد شروع شد.
  • تعریق که در فعالیت های روزمره شما اختلال ایجاد می کند.

پزشک همچنین ممکن است آزمایش مینور (Minor) را تجویز کند. این آزمایش شامل قرار دادن محلول الکل و ید روی دست و پاشیدن نشاسته ذرت روی محلول است. هایپرهیدروز کف دست باعث واکنشی می شود که قسمت هایی از دست را به رنگ آبی تیره لکه دار می کند (3).

حرف پایانی

در صورتی که عرق کردن کف دست، زندگی روزانه شما را مختل کرده و یا از دست دادن با دیگران خجالت می‌کشید و این موضوع شما را ناراحت کرده بهتر است برای تشخیص علت عرق کردن دست و اطلاع از راه‌های پیشگیری با متخصص پوست مشورت کنید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: مطالب موجود در مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود