زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

9 ماده غذایی مفید برای سلامت دندان‌ها و لثه‌ها

آیا شما مواد غذایی که برای سلامت دندان‌تان، مفید هستند را می‌خورید؟ در ادامه، چند ماده‌ی غذایی که باعث افزایش سلامت دهان و دندان می‌شود را معرفی کرده‌ایم. احتمالا می‌دانید که آب نبات‌های چسبنده برای دندان‌های شما، مناسب نیستند. اما وقتی بحث رژیم غذایی و دندان می‌شود، آنچه که باید بخورید به اندازه‌ی چیزی که نباید بخورید، اهمیت می‌یابد.

تنوع و میانه‌روی، کلید اصلی یک رژیم غذایی برای دندان‌های سالم است.تلاش کنید که در بشقاب شما، گزینه‌های مختلفی از ترکیب هر یک از پنج گروه عمده‌ی غذایی که عبارتند از: میوه، سبزیجات، غلات، لبنیات و پروتیئن، وجود داشته باشد. محدود کردن یا حذف یکی از این گروه ها می‌تواند منجر به کمبود ویتامین و مواد معدنی شود که می‌تواند سلامت دهان شما را تحت تاثیر قرار دهد.

تغذیه‌ی نامناسب می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند و بدن شما را به دیگر مشکلات سلامتی از جمله بیماری لثه، حساس‌تر می‌کند.

چه غذاهایی برای دندان و لثه ها مفید هستند؟

در ادامه، 9 تا از بهترین مواد خوردنی و نوشیدنی که منجر به سلامت دندان می‌شود را بیان نموده‌ایم:

1. نوشیدن آب

هیچ چیز، مانند آب آشامیدنی، هیدراته نیست و همچنین برای سلامت دهان و دندان شما، مفید است.پس از خوردن غذاهای شیرین، آب بنوشید، زیرا باعث می‌شود که ذرات غذا که در میان دندان‌های شما وجود دارد، شسته شوند. اینکار باعث می‌شود که اسیدهای تولید شده از باکتری که شکر را به اسید تولید می‌کنند، رقیق شوند.

2. مصرف شیر

شیرحاوی کلسیم، پروتئین و ویتامین D است، که به بدن کمک می‌کند که کلسیم را جذب کند. ویتامین D می‌تواند منجر به سندروم سوزش دهان شود، که یک احساس دردناک برای فرد ایجاد می‌کند که احساس می‌کند، زبان، لب‌ها، کام و تمام دهان او می‌سوزد.

3. پروتیئن بدون چربی

شما باید مقدار زیادی گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید. بدن شما نیاز به پروتیئن و دهان شما نیاز به فسفر موجود در این مواد غذایی دارد. فسفر در محافظت از مینا، که لایه‌ی محافظ دندان است، نقشی اساسی دارد.

مرغ و ماهی، حاوی ویتامین B3 (نیاسین)، و بادام و سایر آجیل‌ها حاوی ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و B12 و همچنین آهن هستند، که وجود این ویتامین‌ها، برای سلامت دندان و لثه‌ها، بسیار مهم هستند.

4. سیب زمینی شیرین

خوردن سبزیجات ریشه‌ای غنی از مواد مغذی همیشه پیشنهاد می‌شود، زیرا این سبزیجات، سرشار از ویتامین A هستند، که می‌تواند به محافظت از مینای دندان کمک می‌کند و مانع از ایجاد حفره در دندان می‌شود.

5. پنیر و سایر غذاهای لبنی

پنیر انتخاب خوبی برای سلامت دندان است، زیرا غنی از کلسیم و پروتیئن است و باعث کاهش اسیدیته می‌شود. پروتیئن یک ساختار ضروری برای رشد دندان‌ها است و کلسیم نیز باعث ایجاد دندان هایی مستحکم می‌شود.

ماست نیز انتخاب خوبی است، زیرا دارای پروبیوتیک‌هاست که دارای باکتری‌های سالم است.

6. سبزیجات برگ‌دار و محصولات ترد

اسفناج، کلم و سایر سبزیجات برگ‌دار، دارای مواد مغذی سالمی برای دندان و لثه‌ها هستند. اسفناج، غنی از ویتامین A، ویتامینB2 و B12 است. سیب ترد، هویج و یا کرفس بخورید، زیرا باعث افزایش تولید بزاق می‌شود که اسیدها را رقیق می‌کند و باعث می‌شود که باقی مانده‌ی غذا از لای دندان‌ها برداشته شود.

7. چای

هم چای سبز و هم چای سیاه می‌تواند به جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر در دهان کمک کند. چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است که می‌تواند باعث افزایش سلامت بدن شود.

8. میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C

پرتغال، توت فرنگی و سایر میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C بسیار مفید هستند. ویتامین C باعث بهبود سریع زخم‌ها و سلامت لثه ها می‌شود. کمبود ویتامین C می‌تواند منجر به خونریزی لثه و شل شدن دندان‌ها شود.

9. آدامس بدون قند

در بین وعده‌های غذایی، از آدامس بدون قند استفاده کنید. جویدن آدامس بدون قند، برای تحریک بزاق دهان و تمیزی دندان‌ها، بسیار مفید است. فقط از جویدن طولانی مدت پرهیز کنید تا از درد چانه‌تان جلوگیری شود.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود