زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

به عواقب جدی چاقی توجه داشته باشید

به عواقب جدی چاقی توجه داشته باشید

به عواقب جدی چاقی توجه داشته باشید

اسلیو معده یکی از راهکارهای سریع کاهش وزن برای افرادی است که با رژیم و ورزش موفق به کاهش وزن نشده‌اند.

بسیاری از افراد در اغلب مواقع به هدف زیباتر شدن اندام خود به فکر کاهش وزن می‌افتند؛ اما از آن مهم‌تر عوارض و عواقبی است که به دنبال چاقی تجربه می‌کنید.

افراد چاق، بیش از هر فرد دیگری در معرض خطر عوارض چاقی و مشکلات مهم پزشکی قرار دارند. به همین جهت توصیه می‌شود که در اسرع وقت برای رسیدن به وزن ایده‌آل خود تلاش کنید.

در ادامه شما را با عوارض چاقی بیشتر آشنا خواهیم کرد تا متوجه شوید که به چه علت نیاز به عمل جراحی لاغری دارید.

پزشک در حال انجام عمل اسلیو معده

سیستم عصبی

اضافه وزن یا چاقی تا حد زیادی خطر ابتلا به سکته مغزی را در افراد افزایش می‌دهد. این مشکل زمانی در بیماران رخ می‌دهد که جریان خون به مغز متوقف شود.

دستگاه تنفسی

چاقی باعث تجمع چربی اضافی در اطراف گردن می‌شود و راه هوایی را بسیار محدود می‌کند، در نهایت تنفس شما هنگام شب دشوار می‌شود، به چنین وضعیتی آپنه خواب می‌گویند.

افرادی که مبتلا به آپنه خواب هستند، ممکن است تنفس هنگام شب مدت کوتاهی متوقف شود. قطعا چنین شرایطی برای بیمار بسیار چالش‌برانگیز خواهد شد.

دستگاه گوارش

چاقی خطر ابتلا به رفلاکس معده (GERD) را افزایش می‌دهد. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به مری نشت پیدا می‌کند.

علاوه بر این، چاقی احتمال خطر ابتلا به سنگ صفرا را نیز بیشتر می‌کند. در این حالت صفرا در کیسه صفرا تجمع پیدا می‌کند و سفت می‎شود و در نهایت چاره‌ای جز عمل جراحی نخواهد داشت.

در افراد چاق، چربی در اطراف کبد تجمع پیدا می‌کند و باعث آسیب کبدی، ایجاد بافت اسکار و در نهایت نارسایی کبدی خواهد شد.

سیستم قلبی و عروقی

در افرادی که چاق هستند قلب باید برای پمپاژ خون در بدن سخت‌تر کار کند. چنین شرایطی منجر به فشار خون بالا می‌شود، فشار خون بالا نیز عاملی اصلی برای ایجاد سکته مغزی است.

به دنبال فشار خون بالا، رگ‌های خونی که خون را به قلب می‌برد، باریک می‌شوند. شریان‌های باریک و سخت شده که آترواسکلروز گفته می شود، خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، فشار خون بالا می‌تواند باعث بیماری مزمن کلیه نیز بشود.

مشکلاتی که چاقی زیاد به همراه دارد

سیستم غدد درون ریز

چاقی باعث می‌شود که سلول‌های بدن در برابر انسولین مقاوم شود. انسولین هورمونی است که قند را از خون به سلول‌ها می‌برد و برای انرژی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر به انسولین مقاوم باشید، قند توسط سلول‌ها جذب نمی‌شود و در نتیجه باعث افزایش قند خون در بدل خواهد شد. چنین شرایطی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد افزایش می‌دهد، در واقع وضعیتی که در آن قند خون شما بسیار بالاست.

علاوه بر این، دیابت نوع 2 با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی، بیماری کلیوی، سکته مغزی، نابینایی و حتی قطع عضو نیز همراه است.

باید سعی کنید که با راهکارهایی از جمله تمرینات ورزشی و تغییر رژیم غذایی سعی بر کاهش وزن خود داشته باشید، در صورت عدم موفقیت، باید به فوق تخصص جراحی لاغری مراجعه کنید تا با توجه به شرایط شما بهترین روش لاغری از جمله بای پس معده را پیشنهاد دهد.

سیستم باروری

چاقی بارداری را برای هر فردی دشوار می‌کند. همچنین منجر به کاهش سطح تستوسترون در بدن می‌شود که باروری را دشوارتر می‌کند.

علاوه بر این چاقی می‌تواند خطر عوارض جدی طی بارداری را نیز به شدت افزایش دهد و منجر به دوره‌ای چالش‌برانگیز برای مادر شود.

سیستم‌های اسکلتی و عضلانی

چاقی باعث بدتر شدن تراکم استخوان و توده عضلانی شده و به عنوان چاقی استئوسار کوپنیک شناخته می‌شود. 

چاقی استئوسار کوپنیک می‌تواند منجر به افزایش خطر شکستگی، ناتوانی جنسی، مقاومت به انسولین و... شود. علاوه بر این وزن اضافی فشار زیادی به مفاصل وارد می‌کند و منجر به درد و سفتی می‌شود.

ایجاد مشکلات پوستی

افراد چاق چین‌های پوستی زیادی در بدن خود دارند که باعث ایجاد حساسیت پوستی می‌شود و وضعیتی به نام آکانتوز نیگریکانس رخ می‌دهد.

آکانتوز نیگریکانس با تغییر رنگ و ضخیم شدن پوست در چین و چروک‌های بدن قابل مشاهده است. همچنین با مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 مرتبط است.

سلامت روان

چاقی علاوه بر اینکه ظاهر افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به بیماری‌های جسمانی می‌شود، سلامت روان را نیز دچار مشکل می‌کند.

مواردی مانند عدم اعتماد به نفس باعث ایجاد علائم روانی آسیب شناختی و افسردگی می‌شود.‌ یکی از راه‌های کنترل این موارد تکنیک‌هایی برای کنترل استرس و راهکارهای برای افزایش اعتماد به نفس مانند لاغری با اسلیو معده است.

اثرات دیگری که چاقی بر بدن می‌گذارد به شرح زیر است:

  • اندومتر
  • کبد
  • روده بزرگ
  • پانکراس
  • مری
  • گردن
  • کلیه

با افزایش شاخص توده بدنی (BMI)، خطر ابتلا به سرطان نیز افزایش پیدا می‌کند.

منبع: https://alborzsurgery.com/

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود