زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

15 غذای مفید برای کلاژن سازی

15 غذای مفید برای کلاژن سازی

15 غذای مفید برای کلاژن سازی

برای تولید کلاژن چی بخوریم؟ کدام غذاها به بدن کمک می‌کند کلاژن تولید کند؟ برای افزایش تولید کلاژن باید غذاهایی بخورید که حاوی ویتامین C، آمینواسید‌های گلیسین و پرولین باشند. این که تصور می‌شود غذاهای حاوی کلاژن می‌توانند تولید کلاژن را افزایش دهند یک باور غلط رایج است. چون ساختار این ماده پس از هضم در بدن کاملا شکسته می‌شود و به اسیدهای آمینه سازنده آن تجزیه می‌شود.

اگر می‌خواهید تولید کلاژن را در بدن خود افزایش دهید این‌کار با انتخاب غذاهای مناسبی که حاوی ترکیبات پایه این ماده هستند امکان‌پذیر است. در این مطلب لیست غذاهای کلاژن ساز را معرفی کردیم، در ادامه با زوم لایف همراه باشید.

غذاهای کلاژن ساز

کدام مواد غذایی برای تولید کلاژن موثر است؟

کلاژن از پروکلاژن تولید می‌شود. پروکلاژن هم از ترکیب آمینواسید‌های گلیسین و پرولین تشکیل می‌شود. با تأمین این مواد در بدن‌تان به‌اندازه‌ی کافی می‌توانید به تولید این پروتئین ارزشمند کمک کنید. در ادامه غذاهایی معرفی کردیم که برای تولید کلاژن به آنها نیاز دارید.

1. سفیده تخم مرغ

اگرچه تخم مرغ مانند بسیاری از محصولات حیوانی دیگر حاوی بافت همبند نیست، سفیده تخم مرغ دارای مقادیر زیادی پرولین است که یکی از اسیدهای آمینه لازم برای تولید کلاژن است.

غذاهای کلاژن ساز - گوجه فرنگی

2. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی انواع آنتی‌اکسیدان‌ها (از جمله ویتامین C) است که پوست را در سطح سلولی محافظت می‌کند. همچنین لیکوپن موجود در آن برای محافظت از پوست در مقابل آسیب‌های خورشید و جلوگیری از تخریب کلاژن مفید است.

غذاهای کلاژن ساز - سبزیجات سبز تیره

3. سبزیجات سبز تیره

سبزیجات سبز تیره مثل اسفناج و کلم و سبزی خوردن حاوی فیتوکمیکال‌ها هستند که حاوی آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدالتهاب متعددی هستند.  ویتامین C موجود در این سبزیجات تولید کلاژن را در بدن افزایش داده و پوست را تقویت می‌کنند.  آنتی اکسیدان‌های موجود در این سبزیجات نیز پوست و موها را تقویت کرده و از آن‌ها در مقابل آسیب و اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کنند.

غذاهای کلاژن ساز - مرکبات

4. مرکبات

ویتامین C موجود در مرکبات علاوه بر اینکه یک آنتی‌اکسیدان قوی است، برای پیوند آمینو اسیدهای این پروتئین ضروری بوده و به این ترتیب به تعمیر و بازسازی سلول‌های پوست کمک کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای پیشگیری از چین و چروک پوست، مرکباتی مانند پرتقال، لیموترش، گریپ فروت و… به میزان کافی در برنامه غذایی گنجانده شود.

5. آووکادو

آووکادو با مزایای آنتی اکسیدان قوی و ویتامین E برای جلوگیری از شکستگی کلاژن و همچنین دارا بودن چربی‌های سالم برای بهبود سلامت سلول‌های پوستی مفید است.

غذاهای کلاژن ساز - سیر

6. سیر

سیر منبع غنی گوگرد است که برای تولید این ماده ضروریست. گوگرد یک ماده معدنی است که به سنتز و جلوگیری از تجزیه این پروتئین کمک می‌کند. پیاز نیز خاصیتی مشابه دارد.

7. دانه کدو تنبل

دانه کدو تنبل یکی از غنی‌ترین منابع عنصر روی است. روی به عنوان یک کوآفکتور برای سنتز کلاژن عمل می‌کند. مطالعات نشان داده است که مکمل‌های روی به کاهش سرعت تخریب کلاژن کمک می‌کنند. سایر منابع گیاهی شامل روی مانند اسفناج، گردو، بادام زمینی و بادام نیز خاصیتی مشابه دارند.

غذاهای کلاژن ساز - ماهی سالمون

8. ماهی سالمون

سالمون یا قزل آلای وحشی، یک منبع غنی روی است که پروتئین مورد نیاز برای سنتز کلاژن را فعال می‌کند. همچنین یک منبع عالی از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است که برای کاهش التهاب و ایجاد سلول‌های سالم پوست ضروری است. بدن ما نمی‌تواند امگا 3 تولید کند، بنابراین باید آنها را از منابع غذایی دریافت کنیم.

9. انواع توت

با اینکه وقتی حرف از ویتامین C می‌شود، مرکبات به‌عنوان مدعیان اصلی در میدان حاضر می‌شوند، باید گفت خانواده توت‌ها منبعی کم‌نظیر هستند که حتی در رقابت با مرکبات پیروز هم می‌شوند. ویتامین C موجود در توت فرنگی در واقع از میزان ویتامین C پرتقال در همان حجم بیشتر است. تمشک، زغال اخته و شاه توت نیز منابع سرشار ویتامین C هستند. انواع توت همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هستند که از پوست در برابر آسیب محافظت می‌کنند.

غذاهای کلاژن ساز - فلفل دلمه

10. فلفل دلمه

فلفل دلمه مقادیر زیادی ویتامین C هستند و مصرف رنگ‌های مختلف فلفل دلمه می‌تواند سلامت و زیبایی پوست شما را تضمین کند.

غذاهای کلاژن ساز - گوشت مرغ

11. گوشت مرغ

حتماً دلیلی دارد که بسیاری از مکمل‌های کلاژن از گوشت مرغ تهیه می‌شوند. این گوشت سفید و خوش‌طعم حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است. اگر تا به حال یک مرغ کامل را برش زده باشید، حتماً متوجه بافت‌های پیوندی بسیاری در آن شده‌اید. این بافت‌های پیوندی گوشت مرغ را به یک منبع غنی از کلاژن خوراکی تبدیل کرده است.

12. گوشت قرمز

گوشت قرمز مانند گوشت سفید و مرغ حاوی پروتئین‌های غیرضروری مهمی است که بدن شما می‌تواند از آن‌ها به عنوان پایه تولید کلاژن استفاده کند.

13. صدف خوراکی

صدف طبیعی منابع غنی از روی یک عنصر ضروری برای روند کلاژن سازی است همچنین و مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله آهن و ویتامین B12 است.

14. لوبیاها

لوبیا یک ماده غذایی با پروتئین بالا است که اغلب اسیدهای آمینه لازم برای سنتز کلاژن را در خود دارد. به علاوه، انواعی از لوبیا سرشار از مس هستند که یکی دیگر از مواد مغذی لازم برای تولید کلاژن به شمار می‌آید.

غذاهای کلاژن ساز - بادام هندی

15. بادام هندی

بادام هندی حاوی روی (زینک) و مس است که هر دو توانایی بدن را برای ایجاد کلاژن افزایش می‌دهند.

حرف پایانی

اگر می‌‎خواهید قدرت کلاژن سازی بدن را افزایش دهید باید غذاهای نامبرده را در برنامه غذایی داشته باشید. اگر به این مواد غذایی علاقه ندارید، به یاد داشته باشید که هیچ منبع دیگری وجود ندارد تا مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تأمین کند، در نتیجه یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین و تهیه‌شده از منابع گیاهی یا حیوانی، می‌تواند به تولید آمینواسیدهای ضروری بدن کمک بسیاری کند.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: اطلاعات موجود در سایت زوم لایف، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود