زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر
فروشگاه اینترنتی مادامون

16 اشتباه رایج که به موهای شما آسیب وارد می‌کند

16 اشتباه رایج که به موهای شما آسیب وارد می‌کند

برای داشتن موهای پرپشت، سالم و زیبا باید نکاتی زیادی رعایت شود اما اشتباهاتی هم وجود دارد که روزانه در حال انجام آن هستیم و همین اشتباهات رایج به موهای ما آسیب می‌زند! در این مطلب از سایت زوم لایف درباره چند اشتباه رایج که به موی شما آسیب می‌رساند توضیح دادیم.

اگر می‌خواهید موهای سالم و زیبایی داشته باشید، در صورت امکان از انجام کارهای زیر پرهیز کنید:

1. رنگ کردن زیاد مو

موی رنگ شده بسیار آسیب‌پذیر است. اگر به دنبال راهی برای رشد سریع مو هستید باید از رنگ کردن زیاد موهای خود بپرهیزید.

بیشتر رنگ‌های مو، شامل آمونیاک هستند. آمونیاک یک عامل صنعتی سفیدکننده و از بین برنده رنگ است. این ماده می‌تواند باعث آسیب زدن به موهای شما شود و آن‌ها را خشک کند.

استفاده بیش از حد از رنگ‌های مو، به دلیل آسیب زدن به فولیکول مو، ممکن است علت ریزش مو باشد. به جای استفاده از مواد شیمیایی، می‌توانید از رنگ موی طبیعی مانند حنا استفاده کنید. البته حنا ممکن است برخی موها را خشک کند، به این مسئله دقت کنید.

حنا علاوه بر رنگ کردن مو، در افزایش استحکام آن هم نقش دارد. شما می‌توانید از پودر دارچین و یا قهوه نیز برای رنگ کردن طبیعی موهایتان استفاده کنید‌.

2. حالت دادن به مو

در روش‌های حالت‌دهی به موها (صاف کردن و یا فرکردن مو)، مواد شیمیایی مضری به کار می‌رود که منجر به ریزش موها می‌شود.

صاف کردن مداوم موها، باعث موخوره می‌شود و اگر این اتفاق بیفتد، باید همیشه آن‌ها را کوتاه کنید تا موهایتان بهتر رشد کند. سعی کنید موی طبیعی خود را دوست داشته باشید و از حالت دادن به آن پرهیز کنید. اگر موهای خشک یا وز دارید، به جای صاف کردن‌شان، آن‌ها را تغذیه و آب‌رسانی کنید تا به طور طبیعی خوش‌حالت‌تر شوند.

3. استفاده از برس نامناسب

برس کشیدن موها برای آراستگی تارهای مو و همچنین پخش کردن چربی در تمام نقاط پوست سر، کاری روزمره است که اگر از برس مناسب برای موهایتان استفاده نکنید، آسیب‌هایی از جمله موخوره، ریزش سریع تارهای مو و شکستن بافت مو را به‌وجود می‌آورد.

برای برس کشیدن موها بهتر است از قبل موهایمان را اگر خیس است با حوله خشک کنیم و از برس‌های نرم و بالش‌دار استفاده کنیم. برس کشیدن باید به آرامی بر روی موها انجام شود و از نوک موها شروع و به تدریج به ریشه موها نزدیک‌تر شود. محکم برس کشیدن مخصوصا برای موهایی که گره‌هایش هنوز کاملا باز نشده است، به تار‌های مو آسیب می‌زند و به تدریج آن‌ها را ضعیف می‌کند.

 

آسیب زدن به موها با استفاده از آب داغ

4. استفاده از آب داغ

شستن مو با آب بسیار داغ، سبب آسیب به ریشه و کوتیکول مو می‌شود. بخار موجود در حمام باعث بازشدن کوتیکول‌های مو می‌شود، که این امر سبب خشک و وزشدن مو شده و آن را مستعد شکنندگی می‌کند.

برای شستن موهایتان از آب ولرم استفاده کنید؛ سپس در انتها برای چندین ثانیه آن‌ها را با آب سرد آبکشی نمایید. آب سرد باعث صاف شدن کوتیکول مو شده و به شما موهایی نرم و قابل کنترل هدیه می‌دهد.

5. استفاده از مدل‌ها و اکسسوری‌های نامناسب برای بستن مو

بستن مو در مدل‌هایی مانند دم اسبی محکم فشار زیادی به آن وارد می‌کند و باعث می‌شود مو از ریشه کشیده شود. این کار باعث سست شدن ریشه مو می‌شود، در نتیجه موها مستعد شکنندگی و ریزش می‌شوند.

بستن مو با کش‌های نامناسب نیز باعث ضعیف شدن مو و آسیب دائمی به آن می‌شود. کش‌های مو هم می‌توانند باعث کشیده شدن مو از ریشه شوند و هم ایجاد موخوره کنند. علاوه بر این وقتی مو ضعیف شود، پوست سر نیز آسیب خواهد دید و آسیب پوست سر نیز منجر به آسیب بیشتر به موها می‌شود و این چرخه معیوب ادامه می‌یابد.

6. استفاده از نرم‌کننده مو پیش از خشک کردن با حوله

توصیه می‌شود موهایتان را پیش از استفاده از نرم کننده مو و درست بعد از شستشو با شامپو با حوله خشک کنید. این به آن دلیل است تا آب اضافی نتواند مانع جذب نرم کننده شما شود.

شما همچنین می‌توانید به نرم کننده‌های خود، روغن بیافزایید. این مسأله می‌تواند به معکوس کردن خشکی مو پس از آنکه موهایتان در معرض مواد شیمیایی یا دستگاه‌های حالت دهنده گرمایی مو (مانند برس مو و یا سشوار) قرار گرفت، کمک کند.

آسیب زدن به موها با سشوار کشیدن

7. نگه داشتن سشوار نزدیک‌تر از فاصله 20 سانتی به سر خود

استفاده از حرارت و دمای بالا به ریشه موها آسیب جدی وارد می‌کند خصوصا هنگام استفاده از سشوار، بیگودی و دیگر حالت‌دهنده‌های مو باعث آسیب دیدن بافت پوششی مو می‌شود و با ایجاد اختلال در تعادل رطوبت تارهای مو موجب شکنندگی و ضعیف شدن مو می‌شود.

به همین دلیل لازم است تا دستورالعمل‌های خاصی رعایت شود. اول از همه هنگام سشوار زدن از حرارت متوسط استفاده کنید. دوم، سر سشوار باید حداقل در فاصله ۸ اینچی (۲۰ سانتی متری) از سر شما قرار داشته باشد. بهترین کار گرفتن باد گرم اطراف سر از ریشه تا نوک موهاست.

8. استفاده از ناخن‌ها برای خاراندن سر

از ناخن‌های خود، یا مداد یا هر چیز دیگری که دارای نوک تیزی است، برای خاراندن سر استفاده نکنید؛ چرا که این کار باعث ایجاد خراشیدگی در پوست شما می‌شود. هنگامی که شما احساس خارش بر روی پوست سرتان می‌کنید، به آرامی از نوک انگشت خود استفاده کنید و منطقه تحریک شده را به آرامی ماساژ دهید.

9. پیچیدن موهای خیس در حوله

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که می‌تواند به موها آسیب وارد کند، پیچیدن موهای خیس و مرطوب در حوله و قرار دادن آن در بالای سر است. هنگامی که موها را با آب گرم می‌شویید، کوتیکول‌های مو بزرگ و باز می‌شوند و در برابر موخوره و شکنندگی، آسیب پذیر خواهند شد. در واقع، پیچیدن موها درون حوله و اصطکاکی که بین تارهای مو ایجاد می‌شود، باعث تضعیف رشته‌های مو و آسیب دائمی به مو خواهد شد.

بهترین کار این است که بعد از حمام، موهای خود را با یک تیشرت نخی قدیمی یا حوله‌های میکرو فایبر به آرومی فشار داده و خشک کنید. حوله‌های میکروفایبر نه تنها بسیار جاذب هستند و زمان خشک‌شدن موها را کمتر می‌کنند، بلکه ملایم بوده و احتمال شکستگی و وز شدن موها را هم کاهش خواهند داد.

در کنار روش‌هایی که برای تقویت ریشه مو توضیح دادیم باید کارهایی که به ریشه مو آسیب می‌زند را هم بشناسید و از انجام آنها خودداری کنید:

10. استفاده از شامپوی زیاد

در هربار استحمام نباید از مقدار زیادی شامپو استفاده کنید. شما فقط به اندازه‌ی یک دایره‌ کوچک (با قطر 5/2 سانتیمتری) از شامپو را برای تمیز شدن موهایتان نیاز دارید.

تمیزنگه‌داشتن مو ضروری است. اما اکثر شامپوها، حاوی عناصری هستند که علاوه بر کم کردن چربی و رفع کثیفی مو، چربی طبیعی مو را نیز از بین می‌برند. به جای شستن روزانه، موهایتان را ۲ تا ۳ بار در هفته بشویید؛ مگر اینکه موهایتان به شدت چرب باشند و یا از شامپو روزانه ملایم استفاده کنید. شستن مکرر مو منجر به خشک شدن آن و تضعیف ساقه‌ مو می شود.

11. استفاده زیاد از مواد شیمیایی

اگر برای حفظ سلامت مو یا رنگ کردن مو از مواد شیمیایی استفاده می‌کنید، برای مدتی از نتیجه راضی می‌شود اما در عمل باعث افزایش آسیب‌پذیری موهایتان می‌شود. مواد شیمیایی خطرناک در بیشتر مواقع از طریق رنگ‌مو وارد تار‌های مو می‌شود و با آسیب رساندن به فیبر مو باعث ضعیف و نازک شدن تارهای مو می‌شود.

مواد شیمیایی تارهای مو را خشک می‌کند و باعث پیچ‌خوردگی (یا همان وز شدن) موها می‌شود. اگر استفاده از این مواد و دستگاه‌ها ادامه داشته باشد، در نهایت باعث شکنندگی و دو شاخه شدن (موخوره) تارهای مو خواهد شد.

12. کوتاه نکردن موها

بلند نگه‌داشتن موها کار سختی است و به مراقبت خیلی زیادی نیاز دارد. از طرفی کوتاه نگه داشتن موها از رسیدن موخوره به ساقه مو و آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کند.

13. نداشتن رژیم غذایی سالم و مغذی

ضعیف بودن ریشه مو و آسیب دیدن موها بیشتر مواقع به‌دلیل داشتن رژیم غذایی ناسالم است. موها برای حفظ سلامت و رشد به انرژی نیاز دارند. این انرژی از مواد مغذی به دست می‌آید که باید مصرف شود.

یک رژیم غذایی سالم شامل مصرف گوشت بدون چربی، ماهی، پنیر کم‌چرب، سفیده تخم‌مرغ، اسفناج، سویا و میان‌‌وعده‌ها از جمله میوه، سبزیجات و غلات است که در رشد و تقویت موها مؤثر هستند.

14. کم نوشیدن آب

آب یکی‌ دیگر از ضروریات برای بدن و موها است که نوشیدن آن به مقدار کافی در طی روز، عملکرد بدن شما را بالا می‌برد و به تقویت موهای ضعیف کمک می‌کند.

15. خارش پوست سر

خارش بیش از حد پوست سر شما می‌تواند باعث آسیب به ریشه مو و در نهایت ریزش موهای شما شود. البته همیشه لازم نیست خارش سر ناشی از خشکی پوست باشد. خارش سر می‌تواند نتیجه استفاده از برخی محصولات، یا حتی روغن زیاد باشد. علت خارش هر چه باشد، خاراندن یا کندن پوست سر می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

16. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن علاوه بر آسیب به سلامت بدن، برای مو و پوست سر شما نیز مضر است. دود سیگار باعث کوچک شدن فولیکول های مو می‌شود. هنگامی که فولیکول‌های مو کوچک می‌شوند، جریان خون محدود می‌شود. این منجر به محدود شدن رشد مو می‌شود که می‌تواند موهای شما را نازک نشان دهد. دود سیگار در اصل فولیکول‌های مو را “خفه” می‌کند. وقتی فولیکول‌های مو نتوانند تنفس کنند یا گردش خون را به درستی تقویت کنند، باعث ضعیف شدن آنها می‌شود.

حرف پایانی

امیدواریم که به این نکات توجه کنید و همیشه موهای سالم، شاداب و زیبایی داشته باشید. شما برای تقویت مو و جلوگیری از آسیب دیدن موها چه توصیه‌ای دارید؟ لطفاً با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: اطلاعات موجود در سایت زوم لایف، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود