زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

زومبا؛ ورزش است یا رقص؟

زومبا؛ ورزش است یا رقص؟

زومبا؛ ورزش است یا رقص؟

زومبا یک ورزش هوازی و پرنشاط است اما به دلیل اینکه زومبا ترکیبی از حرکات ایروبیک و رقص است به آن رقص زومبا هم گفته می‌شود. بین ایروبیک و ورزش زومبا تفاوت‌هایی وجود دارد اما در بعضی حرکات بسیار شبیه ایروبیک است.

زومبا طرفداران زیادی دارد که ادعا می‌کنند این ورزش موجب کاهش وزن و تناسب اندام می‌شود. اما مانند هر تمرین و ورزش دیگر باید بدانید که آیا انجام آن برای افراد مناسب است یا خیر. نقاط قوت و ضعف آن را نیز بشناسید. در ادامه درباره زومبا بیشتر توضیح دادیم، با زوم لایف همراه باشید.

زومبا چیست

زومبا چیست؟

ورزش زومبا بر اساس ریتم و رقص با الهام از حرکت‌های موزون کشور آفریقا و آمریکای لاتین است. زومبا یکی از شادترین حرکات ورزشی است که به شما کمک می‌کند تا فعالیت جسمانی خودتان را افزایش دهید. این ورزش شاید در نگاه اول مناسب خانم‌ها باشد اما هیچ‌ محدودیت جنسی وجود ندارد و آقایان، خانم‌ها و کودکان می‌توانند ورزش زومبا انجام دهند.

حرکاتی که در زومبا مورداستفاده قرار می‌گیرد بر اساس حرکات پایه چهار ریتم اصلی سالسا، کومبیا، مرنگه و رگتون و ریتم‌های دیگر مثل هیپ‌هاپ، سامبا، افرودنس (رقص آفریقایی)، فلامنکو، بانگارا (رقص هندی)، بلی دنس، (رقص عربی)، سوکا و غیره است.

شیوه حرکات زومبا به گونه‌ای است که ریتم‌های آهسته و سریع را ترکیب می‌کند. در واقع ریتم‌های آهسته دوره‌های استراحت محسوب می‌شوند. این نوع ورزش باعث می‌شود که بدن کالری بیشتری مصرف کند و متابولیسم را برای ساعت‌ها بعد از ورزش افزایش دهد.

انواع ورزش زومبا

زومبا انواع مختلفی دارد که انتخاب هر کدام به نسبت هدف و رویکرد هر شخص فرق می‌کند.

  • آکوا زومبا: آکوا زومبا مخصوصا برای افرادی که دچار آسیب‌های اندام تحتانی هستند یا به ورزش‌های کم برخورد نیاز دارند مناسب است، آکوا زومبا شور رقص لاتین را در آب به اجرا در می‌آورد.
  • زومبا طلایی: این نسخه تغییر یافته از کلاس استاندارد زومبا برای مخاطبان مسن‌تری طراحی شده است که می‌خواهند همان موسیقی سرگرم‌کننده و حرکات کلاس سنتی را داشته باشند، اما با شدت کمتر اجرا شود.
  • زومبا برای کودکان: این سبک از زومبا که برای کودکان بین 7 تا 11 سال طراحی شده است، حرکات سنتی زومبا را تغییر داده و تجزیه می‌کند، سپس بازی‌ها و فعالیت‌هایی را به کلاس اضافه می‌کند تا بچه‌ها را هنگام عرق کردن، درگیر و علاقمند نگه دارد.
  • زومبا استپ: همان رقص با الهام از رقص‌های لاتین است، اما با افزودن یک استپ هوازی برای افزایش شدت تمرین و گنجاندن حرکات تقویت‌کننده بیشتر در قسمت پاها به دلیل اینکه موقع تمرین بصورت مداوم از روی استپ پاها برداشته و خارج می‌شود.
  • زومبینی: این کلاس یک بار در هفته و 45 دقیقه برای کوچکترین طرفداران زومبا بین گروه سنی 0 تا 3 سال طراحی شده است. بچه‌ها و والدینشان با هم ملاقات می‌کنند تا با موسیقی ارتباط برقرار کنند و در بازی متناسب با سن شرکت کنند تا کمتر به «تمرین» فکر کنند و بیشتر به «تجربه یادگیری» فکر کنند.

از آنجایی که کلاس‌های تمرین قدرتی در دهه گذشته محبوبیت پیدا کرد و افراد را به فکر طراحی باشگاه‌های کراس فیت و کلاس‌های قدرتی انداخته است، برند زومبا تلاش کرد تا گزینه‌های قدرتی بیشتری را نیز به کارنامه خود اضافه کند، از جمله:

  • زومبا قدرتی: یک تمرین ورزشی با کمک وزن بدن با شدت بالا و با حرکاتی طراحی شده تا با ضرب آهنگ موسیقی انجام شود. پوش آپ، اسکات، بورپی و لانژ جزء تمرینات روتین و اصلی این سبک زومبا هستند.
  • زومبا تونینگ طلایی: درست مانند زومبا تونینگ، اما با شدت پایین‌تر برای مخاطبان تا حدودی مسن‌تر طراحی شده است.
  • زومبا در مدار: این سبک زومبا به عنوان یک مدار، به طور متناوب بین حرکات رقص زومبا و تمرینات ورزشی قدرتی برای تمرین تمام بدن با هدف بهبود تناسب اندام هوازی و قدرت عضلانی طراحی شده است.
  • زومبا سنتائو: از یک صندلی به عنوان "پارتنر رقص" استفاده می‌کند تا بدون استفاده از وزنه روی عضلات مرکزی تمرکز کند.
  • زومبا تونینگ: شامل استفاده از چوب‌های تونینگ زومبا (یا وزنه های سبک) برای افزودن یک عنصر تمرین قدرتی به حرکات آشنا رقص زومبا است.

رقص زومبا

ورزش یا رقص زومبا چه فوایدی دارد؟

  • زومبا باعث افزایش تحرک و کالری می‌شود که در نهایت می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.
  • زومبا ورزشی سرگرم کننده، شاد و قادر به بالا بردن خلق و خو است.
  • ریتم‌های متناوب زومبا باعث می‌شود که کشیدگی طبیعی عضلات بدن به حداکثر برسد و عضلات شکم و کمر تقویت شوند.
  • زومبا برای قلب و ریه‌ها بسیار مفید است و حدود ۴۵۰ کالری در هرساعت، سوزانده می‌شود.
  • زومبا روی ماهیچه‌ها و عضلات شکم، پشت، باسن و ران که ماهیچه‌های اصلی بدن هستند کار می‌کند و موجب تناسب اندام می‌شود.
  • زومبا ورزشی گروهی و مفرح است و برای کسانی که محیط‌های با نشاط و پر شور را دوست دارند، بهترین انتخاب است. این ورزش برای افرادی که تمایل به انجام حرکات و تکنیک‌های سخت و یکنواخت، یا استفاده از دستگاه‌های ورزشی سنگین ندارند بسیار مناسب است زیرا از حرکات موزون، شاد و گروهی تشکیل شده است.
  • ورزش زومبا نه تنها بدن بلکه موجب تقویت ذهن نیز می‌شود. ورزش و رقص زومبا نوعی ورزش ذهنی و مغزی است. در زمان انجام ورزش زومبا فعالیت ذهنی افزایش می‌یابد.
  • این ورزش موجب رشد عضلانی و بهبود هماهنگی بین ارگان‌های مختلف بدن می‌شود.
  • با انجام حرکات رقص زومبا، بدن شما احساس راحتی بیشتری خواهید داشت که این امر باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود.

ورزش زومبا

آیا ورزش زومبا به کاهش وزن کمک می‌کند؟

اصولاً ورزش کردن و افزایش تحرک باعث کالری سوزی در فرد می‌شود؛ اما اگر فردی صرفاً برای چربی و سوزی و لاغری خود به یک ورزش مراجعه می‌کند زومبا بهترین گزینه است زیرا در ورزش زومبا شما بیشتر از ورزش‌های دیگر می‌توانید چربی سوزی کنید.

در روز طی یک ساعت تمرین ورزش زومبا با شدت متوسط می‌توانید بین 300-900 کالری بسوزانید. برای لاغر شدن شما باید سرعت کالری سوزی خود را افزایش دهید اما از طرف دیگر باید دریافت کالری را کنترل کنید. اگر بتوانید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و هر هفته 2 بار ورزش زومبا را انجام دهید، نتیجه خیلی خوبی خواهد داشت.

ورزش زومبا برای چه کسانی مناسب نیست؟

زومبا مانند هر ورزش دیگری، اگر بدرستی انجام نشود ممکن است به سلامت شما آسیب برساند.

  • برای کسانی که دچار اضافه وزن هستند و یا به دلیل مشکلات جسمی و یا سلامتی، نمی‌توانند به سرعت عمل کنند، انجام ورزش زومبا سخت است و از نقاط ضعف آن بشمار می‌رود.
  • اگر قبل از تمرین به درستی بدن خود را آماده نکنید، ممکن است در حین انجام حرکات دچار کشیدگی عضله شوید.
  • برخی افراد مانند سالخوردگان و افراد مبتلا به دیابت با توجه به شرایط خاص خود ممکن است توان انجام حرکات سریع زومبا را نداشته باشند و در صورت اجرا دچار آسیب شوند.
  • ورزش زومبا برای افرادی که پوکی استخوان‌دارند یا سن آن‌ها بالا است کاملاً مضر بوده و از انجام آن باید خودداری کنند.

 

حرف پایانی

حرکت زومبا پیچیده نیست و هر کسی می‌تواند آنرا یاد بگیرد. این ورزش برای افرادی که تمایل به انجام حرکات و تکنیک‌های سخت و یکنواخت، یا استفاده از دستگاه‌های ورزشی سنگین ندارند بسیار مناسب است زیرا از حرکات موزون، شاد و گروهی تشکیل شده است.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (2)
  1. مهمان سعید در 19 آبان 1402
    کسایی که زومبا کار کردن واقعا میدونن چقدر هیجان انگیزه
    پاسخ
  2. کیانا در 8 شهریور 1401
    من که عاشق ورزش کردن ام حالا هرچی باشه
    تازگیا دیدم یه وبی به اسم اسان اسپرت کلاس زومبا های خوبی داره درسته؟
    پاسخ