زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

10 فایده رژیم کم کربوهیدرات، مانند کتوژنیک

مزیت رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک برای سلامت بدن

10 فایده رژیم کم کربوهیدرات، مانند کتوژنیک

رژیم کم کربوهیدرات مانند رژیم کتوژنیک بر اساس مطالعات علمی‌ یک رژیم غذایی سالم و مفید بوده است اما برخی از محققین ادعا ‌‌می‌کنند که این رژیم‌ها‌ به دلیل داشتن چربی زیاد باعث افزایش کلسترول و ایجاد بیماری قلبی ‌‌می‌شوند. اما آیا واقعاً اینطور است؟

رژیم کم کربوهیدرات می‌تواند سبب کاهش وزن در طول یک سال گردد اما بنظر می‌رسد که تأثیرات گوناگونی بر میزان کلسترول و چربی خون دارند. از سویی باعث کاهش تری گلسیرید و افزایش کلسترول HDL (کلسترول خوب) می گردند و از سوی دیگر باعث افزایش کلسترول کل و کلسترول LDL (کلسترول بد) می‌شوند.

اگر می‌خواهید درباره فواید رژیم‌های کم کربوهیدرات بیشتر بدانید، در ادامه 10 مزیت اثبات شده رژیم‌ها‌ی کم کربوهیدرات و کتوژنیک را توضیح داده‌ایم:

فواید رژیم های کم کربوهیدرات

1. رژیم‌ها‌ی کم کربوهیدرات اشتها را کاهش ‌‌می‌دهد

گرسنگی کشیدن بدترین عارضه رژیم غذایی و یکی از اصلی‌‌‌ترین دلایلی است که شخص تسلیم ‌‌می‌شود و رژیم غذایی را کنار می‌گذارد. با این حال‌‌، خوردن کربوهیدرات به مقدار کم منجربه کاهش اشتها ‌‌می‌شود. مطالعات نشان ‌‌می‌دهد که وقتی افراد کربوهیدرات را قطع کرده و پروتئین و چربی بیشتری مصرف ‌‌می‌کنند‌‌، کالری کمتری می‌خورند.

خلاصه:
مطالعات نشان ‌‌می‌دهد که قطع مصرف کربوهیدرات ‌‌می‌تواند به طورخودکاراشتها و کالری را کاهش دهد.

2. رژیم‌ها‌ی کم کربوهیدرات در ابتدا منجربه کاهش وزن بیشتری ‌‌می‌شوند

عدم مصرف کربوهیدرات یکی از ساده‌‌‌ترین و موثرترین راه‌ها‌ی کاهش وزن است. مطالعات نشان ‌‌می‌دهد که افراد با رژیم‌ها‌ی کم کربوهیدرات نسبت به افرادی که رژیم‌ها‌ی کم چربی دارند سریع‌تر وزن از دست ‌‌می‌دهند با وجود‌‌ آنکه رژیم‌های کم چربی عملا مقدار کالری را محدود ‌‌می‌کند. دلیل این امر این است که رژیم‌ها‌ی کم کربوهیدرات برای خلاصی از آب اضافی بدن‌‌، کاهش سطح‌‌انسولین و کاهش سریع وزن درعرض یک هفته یا دو هفته نتیجه ‌‌می‌دهند. در مطالعاتی که رژیم‌های کم کربوهیدرات وکم چربی را با یکدیگر مقایسه کرده‌‌اند‌‌، افرادی که مصرف کربوهیدرات‌ها‌ را محدود ‌‌می‌کنند‌‌، 3-2 بار بدون گرسنگی، وزن کم ‌‌می‌کنند.

در یک مطالعه در بزرگسالان چاق‌‌، رژیم غذایی کم کربوهیدرات درمقایسه با یک رژیم کاهش وزن معمولی فقط تا شش ماه تفاوت داشته، بعداز آان‌‌، اختلاف کاهش وزن بین رژیم‌های غذایی ناچیز بود. در یک مطالعه طولانی مدت در 609 بزرگسال دارای اضافه وزن در رژیم‌ها‌ی کم چرب یا کم کربوهیدرات‌‌، هر دو گروه یک مقداروزن از دست دادند.

خلاصه:
تقریباً بدون استثنا‌‌ء رژیم‌ها‌ی کم کربوهیدرات در زمان کم، کاهش وزن بیشتری نسبت به رژیم‌ها‌ی کم چرب دارند. اما دردراز مدت مزیت خود را از دست ‌‌می‌دهند.

3. نسبت بیشتری ازچربی حفره شکم از دست ‌‌می‌دهید

دو نوع چربی یعنی‌‌، چربی زیر جلدی که زیرپوست است و چربی احشایی که درحفره شکم جمع ‌‌می‌شود و برای اکثرآقایان عامل اضافه وزن است، چربی‌ها‌ی اصلی هستند. چربی احشایی در اطراف ‌‌اندام بدن، جذب ‌‌می‌شود. این چربی با التهاب ومقاومت به‌‌انسولین همراه است که باعث اختلال درعملکرد متابولیک ‌‌می‌شود.

رژیم‌ها‌ی کم کربوهیدرات درکاهش این چربی‌ها‌ی مضر شکمی ‌بسیارمؤثر هستند. در حقیقت‌‌، بخش بیشتری از چربی‌ها‌یی که افراد در رژیم‌ها‌ی کم کربوهیدرات ازدست ‌‌می‌دهند، از بخش حفره شکم است. با گذشت زمان‌‌،  کاهش چشمگیر خطر بیماری‌ها‌ی قلبی و دیابت نوع 2 را ‌‌می‌توان دراین رژیم مشاهده کرد.

خلاصه:
درصد زیادی از چربی‌ها‌ی ازدست رفته دررژیم‌ها‌ی کم کربوهیدرات به عنوان چربی‌ها‌ی مضر شکمی‌شناخته شده است که به دلیل مشکلات جدی درمتابولیک، ایجاد ‌‌می‌شود.

صبحانه کم کربوهیدرات
یک نمونه از صبحانه مناسب برای رژیم کم کربوهیدرات و کتوژنیک

4. ‌‌‌تری گلیسیریدها به شدت کاهش ‌‌می‌یابند

تری گلیسیریدها مولکول‌های چربی هستند که در جریان خون گردش ‌‌می‌کنند و تری گلیسیریدهای ناشتا (سطح چربی خون زمان ناشتا) یک عامل خطر برای بیماری قلبی هستند.

یکی از محرک‌های اصلی افزایش ‌‌‌تری گلیسیرید درافراد کم تحرک‌‌، مصرف کربوهیدرات است (خصوصاً فروکتوز قند ساده). هنگا‌‌می‌که مصرف کربوهیدرات‌ها‌ کم ‌‌می‌شود، تری گلیسیرید خون هم کم ‌‌می‌شود. از طرف دیگر رژیم‌ها‌ی غذایی کم چرب اغلب باعث افزایش‌‌‌تری گلیسیرید ‌‌می‌شوند.

خلاصه:
رژیم‌ها‌ی کم کربوهیدرات در کاهش‌‌‌تری گلیسیرید خون‌‌، که مولکول‌ها‌ی چربی هستند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش ‌‌می‌دهند‌‌، بسیار مؤثر است.

5. افزایش سطح کلسترول HDL" خوب"

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) اغلب به عنوان کلسترول "خوب" خوانده ‌‌می‌شود. هرچه سطح HDL شما بیشتر ازLDL" بد" باشد‌‌، خطر ابتلا به بیماری‌ها‌ی قلبی کمتر ‌‌می‌شود. یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش سطح HDL «خوب» خوردن چربی است و رژیم‌ها‌ی کم کربوهیدرات شامل مقدار زیادی چربی هستند.

بنابراین عجیب نیست که میزان HDL دررژیم‌ها‌ی سالم و کم کربوهیدرات به طور چشم‌گیری افزایش یابد‌‌، در حالی که دررژیم‌ها‌ی کم چربی به میزان متوسط کم ‌‌می‌شود.

خلاصه:
رژیم‌ها‌ی کم کربوهیدرات دارای چربی زیاد هستند که منجر به افزایش چشمگیر سطح کلسترول  HDL "خوب" ‌‌می‌شود.

6. بهبود سطح کلسترول "LDL بد"

وظیفه LDL در بدن انتقال کلسترول و انواع دیگر چربی در خون است. اگر سطح LDL خون بالاتر از حد طبیعی باشد، موجب تنگ و باریک شدن رگ‌ها و اختلال در عروق کرونل می‌شود و به تبع مشکلات جدی را برای مغز و قلب ایجاد می‌کند. LDL بالا احتمال بروز سکته قلبی، ایست قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

افرادی که  LDL"بد" بالایی دارند‌‌، احتمالاً در معرض حملات قلبی قرار دارند. با این حال‌‌،‌‌ اندازه ذرات مهم است. ذرات کوچک‌تر با ریسک بالای بیماری قلبی مرتبط هستند‌‌، در حالی که ذرات بزرگ‌تر با خطرکمتری مرتبط هستند. رژیم‌ها‌ی کم کربوهیدرات باعث افزایش ‌‌اندازه ذرات LDL " بد" ‌‌می‌شوند درحالی که تعداد کل ذرات LDL را درجریان خون کاهش ‌‌می‌دهند. به همین‌‌‌ترتیب‌‌، کاهش مصرف کربوهیدرات ‌‌می‌تواند سلامت قلب را تقویت کند.

خلاصه:
هنگا‌‌می‌که رژیم غذایی کم کربوهیدرات ‌‌می‌خورید‌‌،‌‌ اندازه ذرات LDL" بد" افزایش ‌‌می‌یابد‌‌، که اثرات مضر‌‌ ‌آنها را کاهش ‌‌می‌دهد. قطع کربوهیدرات‌ها‌ همچنین ممکن است تعداد کل ذرات LDL در جریان خون را کاهش دهد.

رژیم‌ کم کربوهیدرات و دیابت

7. کاهش سطح قند خون و‌‌انسولین

رژیم‌ها‌ی کم کربوهیدرات و کتوژنیک همچنین ‌‌می‌تواند به ویژه برای مبتلایان به دیابت و مقاومت به‌‌انسولین‌‌، که میلیون‌ها‌ نفردرسراسرجهان به آن مبتلا هستند، کمک کند. مطالعات ثابت ‌‌می‌کنند که قطع کربوهیدرات‌ها‌ قند خون و ‌‌انسولین را به شدت کاهش ‌‌می‌دهد. برخی ازمبتلایان به دیابت که رژیم کم کربوهیدرات را شروع ‌‌می‌کنند‌‌، نیاز به ‌‌انسولین را به میزان 50٪ در بدن خود کاهش ‌‌می‌ دهند.

یک مطالعه درافراد مبتلا به دیابت نوع 2‌‌ نشان داده، این افراد 95٪ داروهای کاهش دهنده گلوکز را درطی شش ماه کاهش داده یا قطع کرده‌‌اند. اگر داروی قند خون مصرف ‌‌می‌کنید‌‌، قبل از ایجاد تغییر در میزان مصرف کربوهیدرات با پزشک خود مشورت کنید‌‌، زیرا ممکن است برای جلوگیری از هیپوگلیسمی‌، دوز مصرف تنظیم شود.

خلاصه:
بهترین راه برای کاهش قند خون و‌‌انسولین‌‌، کاهش مصرف کربوهیدرات است که ممکن است دیابت نوع 2 را معالجه و یاحتی معکوس کند.

8. مؤثر در برابر سندرم متابولیک

سندرم متابولیک شرایطی است که با خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌ها‌ی قلبی ارتباط دارد. در حقیقت‌‌، سندرم متابولیک مجموعه‌‎ای از علائم است که شامل موارد زیر است:

با این حال‌‌، رژیم کم کربوهیدرات برای درمان هر پنج مورد از این علائم، فوق‌العاده مؤثر است و استفاده از  چنین رژیمی‌، این شرایط تقریباً ازبین ‌‌می‌رود.

خلاصه:
رژیم‌ها‌ی غذایی کم کربوهیدرات سالم هر 5 علامت سندرم متابولیک (یک بیماری جدی که خطر ابتلا به بیماری‌ها‌ی قلبی و دیابت نوع 2 را افزایش ‌‌می‌دهد) را معکوس ‌‌می‌کنند.

کنترل فشار خون با رژیم کم کربوهیدرات

9. رژیم کم کربوهیدرات، فشارخون را پایین می‌آورد

فشارخون بالا یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری‌ها‌ ازجمله بیماری‌ها‌ی قلبی‌‌، سکته مغزی و نارسایی کلیه است. رژیم‌ها‌ی غذایی کم کربوهیدرات یک روش مؤثر برای کاهش فشار خون است که ‌‌می‌تواند خطرابتلا به این بیماری‌ها‌ را کاهش داده و به شما برای داشتن ندگی طولانی‌‌‌تر کمک کند.

خلاصه:
قطع کربوهیدرات منجربه کاهش چشمگیر فشارخون ‌‌می‌شود که خطربسیاری از بیماری‌ها‌ی شایع را کاهش ‌‌می‌دهد.

10. درمانی برای چندین اختلال مغزی

مغز شما به گلوکز احتیاج دارد‌‌، زیرا برخی از قسمت‌ها‌ی‌ مغز فقط ‌‌می‌توانند این نوع قند را بسوزانند. به همین دلیل اگر کربوهیدرات بخورید‌‌، کبد، پروتئین گلوکز تولید ‌‌می‌کند. با این حال‌‌، بخش بزرگی از مغز‌‌ می‌تواند کتون را سوزاند‌‌، که درهنگام گرسنگی یا در هنگام مصرف کربوهیدرات بسیار کم است.

این مکانیسم رژیم کتوژنیک است‌‌، که ده‌ها‌ سال است که در درمان صرع کودکانی که به درمان دارویی پاسخ نمی‌دهند‌‌، استفاده ‌‌می‌شود. در بسیاری از موارد‌‌، رژیم ‌‌کتو می‌تواند کودکان صرع را درمان کند. در یک مطالعه‌‌، بیش از نیمی‌از کودکان دررژیم غذایی کتوژنیک بیش از 50 درصد کاهش تعداد حملات خود را تجربه کردند‌‌، در حالی که 16 درصد بدون تشنج بودند.

رژیم‌ها‌ی غذایی کم کربوهیدرات و کتوژنیک درحال حاضر برای سایر شرایطی که ممکن است برای مغز‌‌ اتفاق بی‌افتد، از جمله بیماری آلزایمر و پارکینسون نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

خلاصه:
رژیم‌ها‌ی غذایی کم کربوهیدرات و کتوژنیک در درمان صرع در کودکان مفید بوده و به دلیل تأثیر آنها بر سایر شرایط مغزی مورد مطالعه قرار ‌‌می‌گیرند.

سخن پایانی

در حال حاضر بررسی‌ها برای یافتن فواید رژیم‌های کم کربوهیدرات و رژیم کتوژنیک ادامه دارد. این رژیم‌ها‌ نه تنها ‌‌می‌توانند کلسترول‌‌، فشارخون و قند خون را بهتر کنند بلکه باعث کاهش اشتهای‌‌، افزایش وزن و افزایش‌‌‌تری گلیسیرید نیز ‌می‌شوند. اگر حفظ سلامتی برایتان مهم است‌‌، استفاده از این رژیم‌ها‌ ‌‌می‌تواند برایتان مفید باشد.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: اطلاعات موجود در سایت زوم لایف، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود