زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

الکترومیوگرافی یا نوار عصب و عضله

الکترومیوگرافی یا نوار عصب و عضله

الکترومیوگرافی یا نوار عصب و عضله

نوار عصب و عضله چیست؟ هدف از انجام تست نوار عصب و عضله چیست؟ در این نوشتار سعی بر این داریم که در مورد تست تشخیصی نوار عصب و عضله اطلاعات مختصر و در عین حال کابردی در اختیار خوانندگان قرار دهیم تا اگرنیاز به انجام این تست داشتند با آگاهی از آن، اقدام به انجام آن نمایند.

تست تشخیصی نوار عصب وعضله که به اسم الکترومیوگرافی یا ای ام جی (EMG) هم شناخته می شود، روشی برای ارزیابی عملکرد اعصاب محیطی بدن وهمچنین ماهیچه ها می باشد.

رشته های عصبی مانند سیم برق هستند که وظیفه نقل و اتقال سیگنالهای الکتریکی را از مغز و نخاع به ماهیچه ها و ارگانهای دیگر و بر عکس بر عهده دارند.گاهی اوقات این رشته های عصبی دچار بیماری می شوند یا در نقاطی از بدن تحت فشار قرار می گیرند و یا در سانحه دچار آسیب می شوند که پزشکان برای بررسی آنها، از تست نوار عصب و عضله کمک می گیرند.

در گیری عصبهای محیطی معمولا خود را به صورت درد های تیر کشنده در اندامها،درد های سوزشی دستها وپاها، گزگز، مورمور یا بی حسی قسمتهایی از بدن و ضعف و تحلیل رفتن عضلات نشان می دهند.

نوار عصب و عضله برای تشخیص آسیب‌ های عضلات و عصب های دست و پا

چرا تست نوار عصب و عضله انجام می شود؟

پزشک معالج با توجه به این علائم و نیز یافته های حاصل از معاینه بالینی، ممکن است تست الکترومیوگرافی تجویز نماید تا محل درگیری عصب ( مثلا گردن یا مچ دست در مواردی که گزگزانگشتان و کف دست  و درد اندام فوقانی وجود دارد ) و شدت ضایعه را مشخص نماید تا بتواند اقدام درمانی مناسب را انجام دهد.

در بعضی موارد علائم و نشانه های بیمار ممکن است چندین بیماری متفاوت را مطرح سازد و پزشک برای افتراق آنها از یکدیگراز ای ام جی کمک بگیرد، به طور مثال تنگی شدید کانل ستون فقرات گردن و کمر با درگیری نخاع گردنی می تواند به مقداری زیادی مشابه بیماری ای ال اس (ALS) باشد که مورد دومی، بیماری سلولهای حرکتی نخاع و درحال حاضر غیر قابل درمان می باشد.

تست نوارعصب وعضله توسط متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی ویا متخصصین مغز و اعصاب انجام می شود و برای اینکارازدستگاه الکترومیوگرافی والکترودهای سطحی که روی سطح پوست قرار می گیرند و الکترود سوزنی که از سطح پوست وارد عضله می شود و سیگنالهای الکتریکی را از عصبها و ماهیچه ها به دستگاه منتقل می کنند، استفاده می شود.

طب فیزیکی و توانبخشی یکی از تخصص های پزشکی است که سر و کار آن با تشخیص و درمان بیماری های عضلانی–اسکلتی، مفاصل واعصاب محیطی می باشد، از جمله دردهای ناحیه گردن، کمر درد ، شانه، زانو،آرنج، پا و …و نیز گزگز و سوزش دستها و پاها.

توجه به این نکته مهم و ضروری است که مطالب موجود در سایت نمیتواند جایگزین معاینه پزشکان و توصیه های پزشک در دنیای واقعی باشد.

نوار عصب و عضله چیست؟

پزشک برای اینکه در عصبهای مورد مطالعه سیگنال الکتریکی ایجاد کند از الکترود تحریک کننده (استیمولاتور ) استفاده می کند که جریان الکتریکی نسبتا خفیفی را از سطح پوست به عصب منتقل می کند.این جریان الکتریکی ممکن است برای بعضی از بیماران تا حدودی ناخوشایند باشد ولی معمولا قابل تحمل وبی ضرر است.

الکترود سوزنی که برای بررسی فعالیت الکتریکی عضله مورد استفاده قرار می گیرد بسیار نازک و ظریف می باشد واز سطح پوست وارد عضله می شود.

این الکترود یکبار مصرف می باشد و بعد از استفاده دور انداخته می شود.

پزشک بعد از قرار دادن الکترود سوزنی در عضله از بیمار می خواهد که ماهیچه را شل و سفت کند تا فعالیت الکتریکی عضله در مراحل مختلف قابل مشاهده وارزیابی باشد، لذا هرچه همکاری بیمار بیشتر باشد، نوار عضله سریعتر، راحتتر انجام می شود.

درد بعد از نوار عصب و عضله چه قدر است؟

درد و تجربه درد فرایندی شخصی است و از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت می باشد واینکه  گفته شود الکترومیوگرافی تستی دردناک یا بدون درد می باشد درست نیست و تجربه آن از شخصی به شخص دیگر تفاوت دارد ولی در مجموع اگر پزشک انجام دهنده الکترومیوگرافی از تجربه و مهارت کافی برخوردار باشد و بیمار نیز همکاری لازم را داشته باشد درد و ناراحتی ناشی از آن مختصربوده،به آسانی تحمل می شود.

برای انجام نوار عصب و عضله آمادگی خاصی نیاز نمی باشد و لازم نیست بیمار ناشتا باشد و بهتراست، قبل از آن غذا میل کرده باشد.

پوشیدن لباس راحت و مناسب که به راحتی بتواند اندام مورد بررسی را در اختیار پزشک قرار دهد نیز در سهولت انجام کار موثر می باشد.

بهتر است موضع  مورد بررسی از پماد و مواد آرایشی پاک باشد.( در صورت امکان قبل از مراجعه برای تست نوار عصب وعضله استحمام کنید.)در صورتی که بیمار، دچار بیماری واگیرداری مانند هپاتیت یا اچ آی وی باشد باید پزشک را از این موضوع مطلع سازد.

بعد از انجام نوار عصب و عضله ممکن است کمی درد یا کبودی درمحل انجام تست باقی بماند که به مرور زمان رفع می شود. عوارض جدی ناشی از انجام الکترومیوگرافی  بسیار نادر هستند.

دستگاه تست نوار عصب و عضله در تهران

هزینه نوار عصب و عضله

جهت اطلاع از هزینه نوار عصب و عضله در تهران با کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی دکتر پامنش https://www.drpakmanesh.com و یا با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۷۴۸۵۱۱ و یا  ۰۲۱۸۸۸۲۸۶۴۹ در تماس باشید.

هزینه تست نوار عصب و عضله،بستگی به دستور پزشک معالج دارد.

از انجا که تست نوار عصب وعضله یک اقدام تشخیصی تخصصی است که باید توسط پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام و تفسیر شود،جزء اقدامات تشخیصی نسبتا گران محسوب می شود.

دکتر پاک منش متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و تست نوار عصب و عضله در تهران

سوالات متداول نوار عصب و عضله

آیا تست نوار عصب و عضله درد دارد؟

نوارع صب و عضله در صورتی که توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام شود درد ندارد.

نوار عصب دست یا نوار عصب پا چه مدت زمان می برد؟

تنها راه تشخیص سندروم تونل کارپ انجام تست نوار عصب دست می باشد. معمولا نوار عصب پا یا دست سریع انجام می شود ولی گاهی ممکن است تا حدود نیم ساعت تا یکساعت زمان ببرد.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود