زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

خونریزی بین دو قاعدگی نشانه چیست؟

خونریزی بین دو قاعدگی نشانه چیست؟

خونریزی بین دو قاعدگی نشانه چیست؟

خونریزی بین دو قاعدگی می‌تواند خفیف، شدید یا به‌صورت لکه‌بینی باشد. دلایل زیادی برای این مشکل وجود دارند که برخی بدون درمان‌های پزشکی خاص برطرف می‌شوند و برای برخی دیگر حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مثلا ممکن است در بین سیکل‌های قاعدگی استرس شدیدی را تجربه کرده باشید، در این حالت ریسک بروز لکه‌بینی یا خونریزی بین دو قاعدگی وجود دارد. به طور کلی خونریزی و لکه‌بینی در بین دو سیکل پریودی طبیعی نیست؛ بخصوص اگر تکرار شود. در این مقاله با شایع‌ترین دلایل خونریزی بین دو قاعدگی آشنا می‌شوید.

خونریزی بین دو قاعدگی

1. تغییرات هورمونی

خونریزی بین دو قاعدگی می‌تواند نشان‌دهنده تغییرات هورمونی باشد. استروژن و پروژسترون هورمون‌های جنسی زنانه هستند که عدم تعادل آنها باعث لکه بینی یا خونریزی بین دو سیکل شود. مصرف قرص­ های ضدبارداری می‌توانند تعادل این هورمون‌ها را بر هم بزنند. به همین دلیل ممکن است پس از قطع قرص، در دوره‌های بعدی با لکه‌بینی یا خونریزی خفیف بین دو دوره مواجه شوید. سایر روش‌های جلوگیری از بارداری مانند دستگاه‌های درون رحمی (آی یو دی) و چسب‌های ضدبارداری نیز می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند.

در کنار آنها بیماری‌‌های تیروئیدی مانند کم کاری با پرکاری آن و همچنین اختلال در عملکرد تخمدان‌ها نیز باعث تغییر سطح هورمون‌های جنسی زنانه می‌شوند. به همین متخصص زنان در اولین قدم برای تشخیص علت خونریزی‌های نابجای رحم، آزمایش‌های هورمون‌های زنانه را تجویز می‌کند. این آزمایشات می‌توانند شامل تست‌های پرولاکتین، آزمایش LH و FSH باشند.

2. عفونت در سیستم تناسلی

عفونت رحم یا دهانه آن می‌تواند باعث خونریزی بین دو سیکل پریودی شود. از جمله آنها می‌توان به کلامیدیا یا سوزاک اشاره کرد. این بیماری‌ها از بیماری‌های شایع جنسی هستند که می‌توانند با درد زیر شکم، درد هنگام نزدیکی، سوزش ادرار و خارش واژن همراه باشد. علاوه‌برآن، عفونت‌های قارچی یا برفک واژن هم می‌تواند باعث خونریزی‌های نابجا شوند. برفک واژن نیز می‌تواند با علائمی دیگری مانند قرمزی، خارش و سوزش ناحیه واژن همراه باشد.

3. اندومتریوز

اندومتریوز بیشتر در سنین باروری در زنان دیده می‌شود. سطح داخلی رحم پوششی بنام «آندومتر» دارد. این پوشش در هر سیکل قاعدگی دیواره رحم را دربرمی‌گیرد و سپس ریزش می‌کند. ریزش آن همراه با خونریزی است که باعث سیکل پریودی می‌شود. اندومتریوز زمانی اتفاق می‌افتد، که بافت آندومتر در فضایی غیر از رحم شروع به رشد و گسترش می‌کند. این بافت‌های نابجا باعث ایجاد ضایعات، ندول و توده می‌شوند که می‌توانند منجر به خونریزی‌های غیر طبیعی بین دو سیکل قاعدگی شوند. این ضایعات بیشتر سطح خارجی رحم، پوشش داخلی حفره لگن، تخمدان‌ها، لوله‌های رحمی و لیگامان‌های محافظت کننده رحم را در برمی‌گیرند. اندومتریوز باعث درد هنگام رابطه جنسی و نازایی می‌شود.

تصویر فیبروم رحم را به صورت گرافیکی نشان می‌دهد. فیبروم‌ها به شکل توده‌های سفید رنگ در قسمت‌های مختلف رحم قرار گرفته‌اند.

4. فیبروم رحم

فیبروم، لیومیوما یا میوما توده‌هایی خوش‌خیم در لایه عضلانی رحم هستند. فیبروم‌ها می‌توانند در داخل عضله رحم یا خارج آن رشد کنند. فاکتورهایی مانند چاقی و کاهش سطح پروژسترون ریسک بروز این توده‌ها را افزایش می‌دهد. در بیشتر مواقع افراد نشانه خاصی ندارند. با این حال، خونریزی بین دو قاعدگی می‌تواند از علائم آن باشد. بسیاری از زنان نیز به دلیل این عارضه خونریزی‌های سنگین قاعدگی را تجربه می‌کنند یا مدت زمان خونریزی آنها چیزی بیشتر از یک هفته طول خواهد کشید. فیبروم‌های رحمی توده‌های خوش‌خیمی هستند که سرطانی نمی‌شوند و یا حداقل می‌توان گفت ریسک سرطانی شدن آنها بسیار کم است.

5. مشکلات تیروئیدی

مشکلات تیروئیدی مانند کم کاری یا پرکاری آن چرخه سیکل ماهانه را برهم می‌زنند. مثلا کم کاری تیروئید می‌تواند باعث خونریزی‌های شدید و طولانی شود. در مقابل پرکاری تیروئید منجر به خونریزی‌های کوتاه‌مدت و سبک خواهد شد. اگر پزشک متخصص در طی بررسی‌های خود، دلیل خاصی برای خونریزی‌های نابجای واژن پیدا نکند، احتمالا شما را به متخصص غدد معرفی می‌کند. پزشک متخصص از آزمایش‌های tsh، t4 و t3 برای بررسی سطح هورمون‌های تیروئید استفاده می‌کند. بیماری‌های تیروئیدی می‌توانند باعث نازایی در زنان نیز شوند.

6. پولیپ دهانه رحم

پولیپ به صورت یک غده در دهانه رحم رشد می‌کند که خوشبختانه در بیشتر مواقع خوش‌خیم است. پزشک متخصص برای بررسی این موضوع، از پولیپ نمونه‌برداری کرده و برای بررسی‌های بیشتر آن را به آزمایشگاه ارسال می‌کند. پولیپ‌ها به صورت شاخه‌ایی یا تکی رشد می‌کنند که می‌توانند اندازه‌های متفاوتی داشته باشند. زنان بیشتر در سنین ۴۰ تا ۵۰ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. خونریزی شدید هنگام قاعدگی، خونریزی پس از رابطه جنسی و پس از یائسگی از دیگر علائم پولیپ دهانه رحم هستند.

7. درمان‌های ناباروری

گاهی اوقات خونریزی بین دو قاعدگی می‌تواند مربوط به روش‌های درمان ناباروری مانند IVF باشد. این خونریزی‌ها معمولا در مرحله جمع‌آوری تخمک دیده می‌شوند. شدت این خونریزی‌ها خفیف تا متوسط است و احتمالا با گرفتگی عضلات شکمی همراه خواهد بود.

تصویر لقاح آزمایشگاهی در روش IVF را نشان می‌دهد. در طی آن تخمک و اسپرم در محیط آزمایشگاه لقاح می‌یابند.

8. سرطان رحم

سرطان رحم تهاجمی‌ترین نوع سرطان دستگاه تناسلی در زنان است. این بیماری مانند بسیاری از سرطان‌ها دیگر در مراحل ابتدایی ممکن است هیچ علامت خاصی نداشته باشد. پیشرفت آن می‌تواند باعث خونریزی بین دو قاعدگی شود. دردهای لگنی، درد هنگام رابطه جنسی،ترشحات آبکی، بدبو و غیرطبیعی از واژن، کاهش وزن بدون دلیل خاص و خونریزی بعد از یائسگی از دیگر نشانه‌های این بیماری هستند.

آیا خونریزی بین دو قاعدگی می‌تواند نشانه سندروم تخمدان پلی کیستیک باشد؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از اختلالات شایع هورمونی در زنان است. در طی آن سطح هورمون‌های زنانه مانند استروژن و پروژسترون در بدن پایین و در عوض سطح هورمون‌های مردانه مانند تستوسترون و همچنین انسولین بالا است. هورمون‌های جنسی مانند پروژسترون، تستوسترون و استروژن از مهمترین هورمون‌های بدن هستند که عملکردی شبیه قفل و کلید دارند؛ یعنی هر هورمون بر روی بخش خاصی از بدن تاثیر می‌گذارد. (منبع: فردا نیوز)

سندروم تخمدان پلی کیستیک بیشتر باعث بی‌نظمی و طولانی شدن دوره‌های قاعدگی می‌شود. از دیگر علائم شایع آن رشد موهای زائد در زنان است.

سریع‌ترین راه برای دریافت نوبت از پزشک متخصص زنان و زایمان تهران

درمانکده شرایطی را فراهم کرده است تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان از بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در تهران آنلاین نوبت بگیرید. این مجموعه پل ارتباطی بین بیماران و پزشکان متخصص است. برای دسترسی به لیست پزشکان متخصص در تهران کافی است به سایت این مجموعه مراجعه و تخصص مورد نظر را جستجو کنید. همچنین اگر نیاز به آزمایش در منزل داشتید، درمانکده آماده ارائه این خدمت است.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود