زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

آشنایی با چگونگی واردات از چین؛ برای استفاده از این فرصت تجاری

آشنایی با چگونگی واردات از چین؛ برای استفاده از این فرصت تجاری

آشنایی با چگونگی واردات از چین؛ برای استفاده از این فرصت تجاری

فرآیند واردات از چین که با گذر زمان رویکرد تازه‌ای به خود گرفته، می‌تواند برای تجار و بازرگانان بسیار مقرون به صرفه باشد. در سال‌های اخیر چین توانسته رتبه اول را در تولیدات جهانی محصولات به خود اختصاص دهد.

چین از سال ۲۰۱۳ به یکی از قوی‌ترین کشورها در زمینه تجارت بین‌المللی تبدیل شد. همچنین بر اساس تازه‌ترین آمارها صادرات بیش از ۲۱۶ میلیارد دلار محصولات چینی تنها در فوریه ۲۰۲۳ در سطح جهانی انجام شد. قیمت مناسب محصولات چینی یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که تجار و بازرگانان ایرانی دست به این تجارت می‌زنند.

اما پیش از شروع هر اقدامی آشنایی با مراحل واردات کالا از چین و تحقیق و بررسی پیرامون شرایط انجام آن حیاتی است. هنگامی که شرکت‌ها تصمیم به واردات از کشور چین می‌گیرند، معمولا این کار را در مقادیر انبوه انجام می‌دهند. به همین دلیل در صورت اقدام اشتباه، ضرر و زیان هنگفتی برای تجار به همراه دارد. کارشناسان و بازرگانان با تجربه توصیه می‌کنند که برای شروع تجارت با چین همیشه از منابع مستقیم و دسته اول مانند کارخانه‌ها استفاده شود یا واردات کالای خود را به شرکت‌های وارد کننده معتبر بسپارند.

آشنایی با مراحل واردات از چین

واردات از چین می‌تواند فرآیند پیچیده‌ای باشد که به برنامه‌ریزی و ایجاد روابط مستحکم احتیاج دارد. عدم برنامه‌ریزی مناسب به تاخیر در دریافت کالا و از دست دادن سود منجر می‌شود.

۷ مرحله‌ای که لازم است برای واردات از کشور چین انجام شود در جدول زیر قابل مشاهده است:

مراحل واردات کالا از چین

توضیحات هر مرحله

مرحله ۱

انتخاب محصول مناسب برای واردات از چین

مرحله ۲

یافتن و انتخاب تامین‌کننده مناسب

مرحله ۳

دریافت پرفورما و تنظیم قرارداد اولیه

مرحله ۴

بررسی و آزمایش محصول

مرحله ۵

تنظیم قرارداد، ثبت سفارش و ارسال حواله ارزی

مرحله ۶

انجام امور بانکی و پرداخت به چین (طبق پرفورما)

مرحله ۷

دریافت مجوزهای لازم و شروع فرآیند ترخیص کالا

یکی از مهم‌ترین مواردی که لازم است در مراحل واردات از چین رعایت شود، درخواست نمونه تست محصول یا sample است. نمونه کامل محصول که golden sample نامیده می‌شود، پس از آماده‌سازی قرارداد اولیه و ارسال آن برای شرکت تولیدکننده به‌دست خریدار می‌رسد.

اغلب شرکت‌های چینی در صورتی که درخواستی از سوی خریدار به‌صورت شفاف اعلام شود با آن موافقت کرده و در جهت راضی نگه داشتن خریدار تلاش می‌کنند.

آموزش واردات از چین

آموزش واردات (Import Training) قدمتی طولانی دارد اما آموزش به شکل مدرن امروزی پس از دوران پسااستعمارگرایی آغاز شد و با تاسیس سازمان تجارت جهانی (WTO) در سال ۱۹۹۵ رنگ و بویی تازه پیدا کرد. با توجه به موانعی مانند بحران‌های اقتصادی، نوسانات ارزی، تغییر تعرفه و قوانین گمرکی و تصویب قانون‌های منع واردات (مانند منع واردات کالاهای مشابه داخل) نیاز به یادگیری واردات همواره برای اهالی تجارت وجود دارد. دوره آموزش واردات یکی از ابزارهای تجار و بازرگانان برای بهبود وضعیت اقتصادی و تامین مایحتاج داخلی است.

آشنایی با روش‌های واردات از چین

چگونه از چین به ایران کالا وارد کنیم؟ برای این سوال سه پاسخ به شرح زیر وجود دارد:

  1. استفاده از شرکت‌های بازرگانی تامین‌کننده کالا

  2. واردات مستقیم از تامین‌کننده

  3. استفاده از نمایندگی‌ها

هر کدام از روش‌های ذکر شده مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد؛ انتخاب هر روش به ترجیح بازرگان، مقدار بار وارداتی و بودجه فرد بستگی دارد.

واردات از چین به ایران را می‌توان به‌صورت مستقیم از تامین‌کننده محصول و یا پلتفرم آنلاین آن سفارش داد. یا اینکه واردات را به تیم با تجربه و ماهری که سابقه موفقی در واردات از چین دارد، سپرده شود. شرکت‌های بازرگانی زیادی برای این کار وجود دارند اما انتخاب تیم حرفه‌ای که توانایی بررسی محصول، مذاکره با تامین‌کننده و ارزیابی شرکت‌ها را داشته باشد در اولویت است.

واردات کالا یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی هر کشور است. در واقع، بسیاری از کشورها به دلیل عدم تولید داخلی برخی کالاها، افزایش رقابت و کیفیت تولید داخلی یا نیاز به تکنولوژی برتر و تنوع در بازار، مجبورند کالاهایی را از سایر کشورها وارد کنند.

چالش‌های موجود در مسیر واردات کالا از چین

واردات کالا از چین احتمالاً با چالش‌های فراوانی همراه خواهد بود اما با مدیریت دقیق، بهره‌گیری از دانش تجارت بین‌الملل و توانایی در حل مسائل این چالش‌ها به‌خوبی قابل حل می‌شوند.

واردات کالا از چین

قبل از هرگونه اقدام لازم است که در مورد سیاست‌های واردات و صادارات کشور مبدا و مقصد تحقیق و بررسی انجام شود. این امر به دلیل اینکه هر کشور دارای سیاست‌های وارداتی منحصربه‌فردی است، اهمیت دارد. به همین دلیل برای انجام واردات از چین بهتر است نسبت به محصولات ممنوعه در کشور آگاهی وجود داشته باشد.

برخی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش‌رو در واردات از کشور چین عبارتند از:

  1. مشکلات مربوط به اختلاف زبانی و فرهنگی

  2. اطمینان از کیفیت و استاندارد بودن محصولات

  3. مسائل مربوط به قوانین گمرکی و مالیاتی دو کشور

  4. انتخاب روش حمل‌ونقل مناسب برای حمل و تحویل کالا

علاوه‌بر موارد فوق چالش‌های دیگری در مسیر واردات کالا از چین وجود دارند که نیازمند توجه هستند. از جمله این چالش‌ها می‌توان به نوسان یا تغییر نرخ ارز (به‌ویژه در شرایطی کنونی کشور) و همچنین تغییرات در قوانین تجاری و مالی (به‌دلیل تغییر سیاست‌های خارجی) اشاره کرد. برای مقابله با این چالش‌ها بهتر است از مشاوران آگاه به امور حقوقی و تجاری بهره گرفت.

هزینه واردات از چین

یکی از مراحل مهم در انجام واردات از کشور چین تخمین هزینه‌های لازم به‌منظور تعیین قیمت نهایی محصول و بالا بردن سود بازرگانان است. لازم به ذکر است که انتخاب روش حمل (هوایی، زمینی، دریایی یا ریلی) در تعیین قیمت محصول نقش دارد.

برای محاسبه هزینه واردات از چین دستیابی به اطلاعات زیر ضروری است:

  • حجم کل سفارش

  • هزینه‌های حمل‌ونقل

  • هزینه خرید محصول

  • مالیات بر ارزش افزوده

  • هزینه‌های محلی در کشور مبدا

  • هزینه مربوط به امور گمرکی و ترخیص کالا

یک کارگزار گمرکی با تجربه می‌تواند میزان دقیق هزینه واردات از چین را به اطلاع بازرگانان برساند.

جمع‌بندی چگونگی واردات از چین

واردات از چین به‌رغم چالش‌ها و مسائل متعدد به‌عنوان یک فرصت تجاری پرسود قابل بهره‌برداری است. با ارائه محصولات متنوع، این تجارت می‌تواند نیازهای داخلی را به‌خوبی تامین کند. با این وجود، واردات کالا از چین بدون برنامه‌ریزی دقیق و دانش کافی ممکن است به مشکلات جدی منجر شود.

برای دستیابی به موفقیت در این تجارت جهانی، شناخت صحیح و درک درست از فرآیند واردات از کشور چین ضروری است. این آگاهی به تجار و بازرگانان فرصتی می‌دهد تا با سرمایه‌گذاری عاقلانه و منطقی، به ایجاد روابط پایدار و هوشمندانه با تامین‌کنندگان خود بپردازد. می‌توان چالش‌ اصلی در این مسیر را (پس از انتخاب محصول و تامین‌کننده معتبر)، در پیدا کردن روش حمل‌ونقل مناسب قرار داد.

تیم‌های متخصص و کارآزموده در زمینه تجارت بین‌المللی می‌توانند به تجار و بازرگانان در مسیر واردات کالا از چین و حل مشکلات احتمالی با ارائه راهکارهای کارآمد کمک کنند. برای آشنایی بیشتر و دریافت اطلاعات در زمینه روش‌های مختلف واردات کالا می‌توانید به مقاله آموزش واردات کالا مراجعه کنید.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود