زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

9 راهکار برای کاهش وزن دختران نوجوان

9 راهکار برای کاهش وزن دختران نوجوان

9 راهکار برای کاهش وزن دختران نوجوان

سال های نوجوانی سخت ترین دوران است. زمانی که دختران تحت فشار های زیادی هستند: درس، امتحانات، برنامه های شغلی و غیره. عامل دیگری که باعث بدتر شدن این دوران می شود چاقی و افزایش وزن است. اگر سن نوجوانی به سر می برید و می خواهید که وزن کم کنید، این مطلب را تا پایان بخواند. در ادامه درباره روش هایی که به شما برای کاهش وزن کمک می کند پرداخته ایم.

1. در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید

اولین و مهم ترین گام این است که بدانید آیا به کاهش وزن نیاز دارید. عواملی مانند ژنتیک، سطح فعالیت، قد، وزن، سوابق پزشکی، و نوع بدن نقش مهمی را در کاهش وزن ایفا می کنند. پزشک شما بهترین فرد برای تعیین نیاز به کاهش وزن است. اگر نظر او مثبت است این گام ها را دنبال کنید.

2. برای همیشه نوشابه را کنار بگذارید

میدانم که با این حرف دل شکسته شده اید! اما اگر می خواهید کاهش وزن داشته باشید باید این حقیقت را قبول کنید. نوشابه ها سرشار از کالری های پوچ هستند. آنها نه تنها در مدتی به وزن شما اضافه می کنند بلکه بر ظاهر پوست شما اثر می گذارند. اگر ترک آن برای شما سخت است حداقل از انواع کم کالری یا رژیمی آن استفاده کنید. همچنین باید از نوشیدنی های کافئین دار و غذاهای آماده و بسته بندی خودداری کنید.

کاهش وزن

3. غذاهای کم ارزش را کنار بگذارید

می دانم که این حرف هم ناراحت کننده است. غذاهای کم ارزش، چربی های بد و سرسخت را در بدن شما افزایش می دهند که کاهش آنها در آینده دشوار است. بنابراین اگر مصرف آنها را کم نکنید نمی توانید رویای کاهش وزن را داشته باشید.

به عنوان مثال:

  • اگر کنار گذاشتن این غذاها برای شما سخت است، یک گزینه را انتخاب کنید و سایر موارد را گزینه های سالم تر جایگزین کنید.
  • اگر نمی توانید مصرف ذرت بو داده را متوقف کنید مشکلی نیست. اما نوشیدنی سرد خود را با آب طعم دار یا معمولی جایگزین کنید.
  • چیپس را با ساندویچی از آجیل های بو داده ی مورد علاقه جایگزین کنید.
  • اگر عاشق خوراکی های شیرین هستید، پس مصرف مقدار بیشتری میوه نسبت به بستنی می تواند گزینه ی خوبی باشد. ماست کم چرب فریزشده همراه با میوه ی تازه نیز می تواند به همان اندازه وسوسه کننده و راضی کننده باشد.

4. هیچگاه از صبحانه نگذرید

صبحانه مهم ترین وعده ی غذایی روز است. اگر هر روز صبحانه نمی خورید، تجدید نظر کنید. این موضوع می تواند دلیل اصلی اضافه وزن باشد. متخصصان می گویند که صبحانه باید در 60 دقیقه بعد از بیداری در صبح میل شود. یک صبحانه ی خوب باید تعادلی از پروتئین، فیبر، کربوهیدرات های سالم داشته باشد که کمک می کند متابولیسم را شروع کرده و به کاهش وزن سریع تر کمک می کند.

اگر کاهش وزن برایتان اهمیت دارد نوشیدنی های ناسالم را کنار گذاشته و آب میوه ی تازه و میوه ها را میل کنید. یک صبحانه ی خوب باعث می شود در طول روز کمتر غذا بخورید و احساس گرسنگی و میل شدید به غذا را محدود کنید.

5. به فست فود ها نه بگویید

فست فودها یکی از عوامل موثر بر افزایش وزن هستند و اگر از فست فود فاصله بگیرد می توانید به کاهش وزن فکر کنید. فست فودهایی مانند مرغ سوخاری، همبرگر، و پیتزا شدیدا ناسالم بوده و مملو از چربی ها و کربوهیدرات های بد هستند. به عنوان یک نوجوان ممکن است مصرف غذاهای کامل سخت باشد زیرا فست فود ها به نظر بهتر هستند. اما به خطر انداختن سلامتی قطعا بهتر نیست.

چربی های ترانس موجود در فست فود ها می تواند سطح کلسترول بد را بالا ببرد و به تدریج شما مستعد بیماری قلبی می شوید. این موضوع شوخی نیست!

6. بازی کنید

بله، درست خواندید. بازی کردن می تواند بلافاصله به کاهش وزن شما کمک کند. پلی استیشن، ایکس باکس، و گوشی هوشمند خود را کنار بگذارید. از خانه بیرون بیایید و از ورزش های مختلف لذت ببرید. آنها به شما کمک می کنند تا متناسب بمانید(کاهش وزن) ، از مهارت های کار تیمی بهره ببرید و تمرکز خود را بهبود ببخشید. اگر از تنیس و بدمینتون لذت نمی برید، دوچرخه سواری و دویدن را امتحان کنید.

7. یوگا را امتحان کنید

یوگا یکی از بهترین درمان ها برای کاهش وزن است و این موضوع نسل ها درست بوده است. این ورزش به شما قدرت مبارزه با تغییرات بدن و زندگی را می دهد و بهترین راه برای بدست آوردن ذهن، بدن و روح آرام است. علاوه بر این انرژی بیشتری را به بدن شما می رساند و به کنترل متابولیسم کمک می کند. اگر تمرین منظم یوگا را خسته کننده می دانید، یوگای هوایی را امتحان کنید یا تمریناتی با ترکیب یوگا انجام دهید.

8. امتحانات را سخت نگیرید

گفتن آن از انجامش آسان تر است مخصوصا اگر در دبیرستان باشید و به زودی باید به دانشگاه بروید. در اینجا شما به عنوان یک جوان نیاز به یادگیری تمرین ذهنی دارید. استرس برای امتحانات، با وجود مطالعه یا بدون مطالعه اشتباه است. اگر آماده هستید مطالب را به یکی از دوستان دانش آموز درس بدهید. این کار تجدید نظر شما کمک می کند. و اگر مطالعه نداشته اید، مطالب را بخوانید. نگرانی تنها باعث خوردن بیشتر(خوردن احساسی) می شود و منجر به چاقی و پیش دیابت می شود.

کاهش وزن دختران نوجوان

9. برای کاهش وزن، خواب کافی داشته باشید

کمبود خواب منجر به چاقی می شود. وقتی دچار کم خوابی باشید میل شما به غذاها و نوشیدنی های ناسالم بیشتر می شود حتی اگر واقعا گرسنه نباشید. این موضع می تواند باعث حس بی حالی در طول روز شود و حتی شما را وادار کند تا  تمرینات روزانه و فعالیت های دیگر را انجام ندهید اگر می خواهید از این موضوع جلوگیری کنید، برنامه ی خواب داشته باشید. سعی کنید هر روز در ساعات یکسانی بیدار شده یا بخوابید.

همچنین هیچ گاه زمانی که تلویزیون می بینید نخوابید. نور آن باعث بهم ریختگی الگوی خواب می شود و خواب شبانه ی خوب جلوگیری می کند. این موارد نه راهکار کاهش وزن بود. پیش از تمام کردن موضوع چند نکته را باید در ذهن داشته باشید.

نکات دیگری که باید رعایت کنید:

  • غذاهای سالم بخورید. 5-6 وعده در روز غذا بخورید (هر 2-3 ساعت).
  • از رژیم های سخت پرهیز کنید.
  • قرص های کاهش وزن را استفاده نکنید.
  • از نوشیدنی های انرژی زا اجتناب کنید.
  • کنترل خود (خود داری) را یاد بگیرید.

این نکات مطمئناً شما را از شر وزن های اضافی خلاص می کند و دوباره سالم و متناسب خواهید شد. بنابراین شروع کنید و برای وعده ها برنامه بریزید، اهداف خود را یادداشت کنید، و با کاغذ های چسب دار به مکانی بچسبانید تا انگیزه داشته باشید و چالش را ادامه دهید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (169)
  1. مهمان صبا در 21 تیر 1403
    سلام من تازه رفتم توی ۱۴ سالگی و وزنم ۵۷ کیلو و قدم ۱۶۳ هست میخواستم بدونم چقدر اضافه وزن دارم و چطور میتونم وزن کم کنم در طول ۳ ماه
    پاسخ
    1. مجله زوم لایف
      مجله زوم لایف در 23 تیر 1403

      سلام، صبا جان محدوده وزن سالم برای قد شما 49.2 - 66.2 کیلوگرم هستش و در حال حاضر وزن طبیعی دارید. پیشنهاد می‌کنیم به‌مرور زمان و رعایت نکات مهم، وزن خودتون رو بین 52 الی 54 کیلوگرم نگه دارید. برای این مسئله هم درگیر روش‌های کاهش وزن نباشید!

      در لینک زیر بهترین نکاتی که می‌تونه بهت کمک کنه رو توضیح دادیم:

      https://zoomlife.ir/health/fitness/225-home-remedies-weight-loss.html

      پاسخ
  2. مهمان زهرا در 14 تیر 1403
    سلام من ۱۴ سالمه قدم ۱۵۹ اینجورا و وزنم ۶۰-۶۱ هستش. من الان نزدیک ۴ ساله که تکواندو میرم و برای اضافه وزن وارد ورزش شدم. تا جایی که یادم میاد من اون موقع ۴۷ کیلو بودم اما از اون روز به بعد من هی هر روز چاق تر شدم. الان چند وقته وقتی میرم باشگاه همه بهم میگم چاق شدی یا اینکه تو حداقل ۹ کیلو اضافه وزن داری. من واقعا ناراحت میشم اما نمی توانم چیزی بگم و برای همین از خودم خیلی بدم میاد. تا حالا چندین بار برای لاغری تلاش کردم اما موفق نشدم و پشتکار برای انجام اینکار نداشتم. توروخدا بهم کمک کنین من واقعا خیلی دارم عذاب می کشم.
    پاسخ
    1. مجله زوم لایف
      مجله زوم لایف در 14 تیر 1403

      سلام، زهرا جان در حال حاضر چند کیلوگرم تا اضافه وزن فاصله داری و شرایط بدی نداری اما می‌تونی با کمی مراقبت در طول چند هفته کاهش وزن 3 تا 5 کیلویی داشته باشی. برای اینکار اول باید تصمیم بگیری که چند هفته بیشتر حواست به غذا و ورزش باشه و بعد باید تغییراتی رو به آرامی ایجاد کنی. در لینک زیر توضیحات کلی برای کاهش وزن رو توضیح دادیم که پیشنهاد می‌کنیم بخونی:

      https://zoomlife.ir/health/fitness/225-home-remedies-weight-loss.html

      پاسخ
  3. ... در 8 تیر 1403
    سلام . من ۱۲ سالمه و قدم ۱۵۵ هست و وزنم ۵۰ کیلو هست میخواستم بدونم اضافه وزن دارم ؟
    پاسخ
    1. مجله زوم لایف
      مجله زوم لایف در 10 تیر 1403

      سلام، محدوده وزنی برای شما بین 44 الی 60 کیلوگرم هستش و در حال حاضر وزن مناسبی دارید.

      پاسخ
  4. . در 4 تیر 1403
    سلام من دخترم سنم 14 هست قدم 164 وزنم 81 چقدر اضافه وزن دارم و چیکار کنم زود وزن کم کنم
    پاسخ
    1. مجله زوم لایف
      مجله زوم لایف در 4 تیر 1403

      سلام، براساس فرمول BMI محدوده وزن سالم برای قد شما: 49.8 - 67 کیلوگرم است. در حال حاضر حدود 14 کیلوگرم اضافه وزن دارید که چاقی نوع اول (چاقی معمولی) گفته می‌شود.

      پیشنهاد می‌کنم با ذهنیت کاهش وزن سریع، دنبال وزن کم کردن نباشید چون ممکنه روش اشتباهی رو انتخاب کنید.

      در لینک زیر بهترین روش‌های کاهش وزن خانگی رو توضیح دادیم و پیشنهاد می‌کنیم بخونید:

      https://zoomlife.ir/health/fitness/225-home-remedies-weight-loss.html

      پاسخ
  5. آنیا در 22 خرداد 1403
    سلام ببخشید من قدم ۱۵۸ و سنم ۱۳ هس و وزنم ۴۸/۸ آیا متعادله یا نه اضافه وزن دارم؟ میشه کمکم کنید
    پاسخ
    1. مجله زوم لایف
      مجله زوم لایف در 25 خرداد 1403

      سلام، محدوده وزن سالم برای قد شما: 46.2 - 62.2 کیلوگرم است و در حال حاضر وزن بسیار مناسبی دارید.

      پاسخ
  6. مهمان Sara در 19 خرداد 1403
    سلام من ۱۴ سالمه قدم ۱۵۶ وزنم ۱۵۷ چجوری میتونم لاغر بشم؟
    پاسخ
    1. مجله زوم لایف
      مجله زوم لایف در 22 خرداد 1403

      سلام، ابتدا از ماشین حساب BMI استفاده کنید تا ببیند چقدر اضافه وزن دارید. محاسبه BMI

      سپس از لینک زیر روش‌های کاهش وزن در خانه را بخوانید:

      https://zoomlife.ir/health/fitness/225-home-remedies-weight-loss.html

      پاسخ
  7. مهمان فاطمه در 5 خرداد 1403
    سلام من دخترم سنم ۱۵ و قدم ۱۶۵ و وزنم ۵۷ هست
    چطور میتونن لاغر کنم و اینکه میخام بدونم اضافه وزن دارم؟؟
    پاسخ
    1. مجله زوم لایف
      مجله زوم لایف در 6 خرداد 1403

      سلام فاطمه جان، محدوده وزن سالم برای قد شما: 50.4 - 67.8 کیلوگرم است و در حال حاضر وزن متعادلی دارید.

      برای لاغر شدن نکات زیادی را در همین مطلب و همچنین لینک زیر توضیح دادیم که به لاغر شدن سالم شما کمک می‌کند.

      https://zoomlife.ir/health/fitness/225-home-remedies-weight-loss.html

      باتوجه به شرایط سنی و وزنی خوبی که دارید، پیشنهاد می‌کنیم بجای پیدا کردن روش‌های لاغری روی تغذیه مناسب و افزایش تحرک تمرکز داشته باشید تا در بلند مدت هم وزن مناسب خود را حفظ کنید و ممکن است 3 الی 4 کیلوگرم هم بتوانید کاهش وزن داشته باشید.

      پاسخ
  8. مهمان علی در 1 خرداد 1403
    سلام من ۱۳ سالمه ۱۶۵ قدم و ۹۶ وزنم چطور میتونم توی سه ماه وزن کم کنم
    پاسخ
    1. مجله زوم لایف
      مجله زوم لایف در 1 خرداد 1403

      سلام، علی جان باتوجه به میزان اضافه وزنی که داری، می‌تونی توی 3 ماه چرخه کاهش وزن رو ایجاد کنی و در همین مدت هم ممکنه بین 4 الی 10 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشی.

      در کنار نکاتی که داخل همین مقاله وجود داره، پیشنهاد می‌کنم لینک زیر رو هم بخونی

      https://zoomlife.ir/health/fitness/225-home-remedies-weight-loss.html

      رعایت این نکات باعث میشه سریعتر وارد فاز کاهش وزن بشی، فقط درگیر این نباش که 3 ماه وقت داری! چون این میزان اضافه وزن توی 3 ماه ایجاد نشده بلکه به مرور دچار افزایش وزن شدی، پس باید به مرور هم کمش کنی.

      پاسخ
  9. رها ♥️ در 16 فروردین 1403
    من ۱۲ سالمه و قدم ۱۵۶ و وزنم ۴۷ می‌خوام بدونم اضافه وزن دارم ؟
    پاسخ
    1. مجله زوم لایف
      مجله زوم لایف در 18 فروردین 1403

      سلام، براساس فرمول BMI محدوده وزن سالم برای قد شما: 45 - 60.6 کیلوگرم است و در حال حاضر وزن بسیار مناسبی دارید.

      پاسخ
  10. مهمان نفس در 10 فروردین 1403
    من ۱۴ سالمه قدم حدودا ۱۵۹ هست وزنم ۴۹-۵۰ بنظرتون تا بزرگسالی وزنم خیلی تغییر میکنع؟
    پاسخ
    1. مجله زوم لایف
      مجله زوم لایف در 12 فروردین 1403

      سلام، بستگی به عملکرد شما داره. در حال حاضر وزن ایده‌آلی دارید و با رعایت نکات کلیدی که به حفظ تناسب اندام کمک می‌کنه مثل داشتن تحرک، خواب کافی، غذاهای سالم و مغذی ابتدا به سلامت خودتون کمک می‌کنید و بعد وزن مناسبی هم دارید.

      پاسخ