زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

7 غذایی که از تشکیل لخته های خون جلوگیری می کنند

7 غذایی که از تشکیل لخته های خون جلوگیری می کنند

7 غذایی که از تشکیل لخته های خون جلوگیری می کنند

به لخته‌‌های خونی که در رگ‌های پاها جمع می‌شوند، ترومبوز سیاهرگ عمقی (Deep vein thrombosis) می‌گویند. این لخته‌ها می‌توانند مهلک باشند. نه تنها این لخته‌های خون مانع جریان خون در آن ناحیه می‌شوند، بلکه می‌توانند حرکت کرده و به سمت قلب یا شش‌ها بروند که در آن صورت می‌تواند باعث مرگ شود.

بیماری‌های زیادی احتمال تشکیل این لخته‌ها را افزایش می‌دهند؛ مانند سرطان، بیماری قلبی، بیماری التهابی روده و اختلالات ارثی لخته شدن خون. اما حتی اگر این بیماری‌ها را نداشته باشید، باز هم احتمال تشکیل این لخته‌ها وجود دارد.

به همین دلیل، باید از نقش رژیم غذایی در تشکیل ترومبوز سیاهرگ عمقی آگاه باشید و در واقع، می‌توانید مانع شکل گیری آن‌ها شوید. خوشبختانه، اگر زود متوجه ترومبوز (Thrombus) سیاهرگ عمقی شوید، می‌توانید آن را درمان کنید. اما چرا هنگامی که می‌توان با خوردن غذاهای خوشمزه‌ی بیشتر، به آسانی احتمال ابتلا به آن را کاهش داد، ریسک ابتلا به آن‌ها را به جان بخریم؟

ترومبوز سیاهرگ عمقی

در ادامه 7 غذایی که از تشکیل لخته‌های مهلک خون جلوگیری می‌کنند را بشناسید. اضافه کردن هیچ یک از این 7 غذایی که از تشکیل این لخته‌ها جلوگیری می‌کنند در رژیم غذایی دشوار نیست.

1. نوشیدن آب

یکی از مهم‌ترین عوامل تشکیل این لخته‌ها، کم آبی بدن است. هنگامی که آب کافی در خون وجود ندارد، خون غلیظ می‌شود و احتمال لخته شدن خون افزایش می‌یاد. اخیراً متخصصان نسبت به میزان پیشنهادی 6 تا 8 لیوان آب در روز تردید پیدا کرده‌اند. مطمئن شوید روزانه حداقل این مقدار آب می‌نوشید تا آسوده خاطر باشید.

روش دیگری که مطمئن شوید به میزان کافی آب می‌نوشید این است که به رنگ ادرارتان توجه کنید. این رنگ باید زرد روشن یا تقریباً بی‌رنگ باشد. اما اگر رنگ آن، نارنجی یا قهوه‌ای بود، به اندازه‌ی کافی آب نمی‌نوشید تا احتمال تشکیل این لخته‌های خون کاهش یابد.

2. کیوی بخورید

رژیم غذایی که میزان زیادی میوه و سبزیجات داشته باشد، از بسیاری جهات، از جمله جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون، برای سلامتی اهمیت زیادی دارد. هرچند، محققان دانشگاه اوسلو در نروژ پیشنهاد می‌کنند که کیوی در پیشگیری از این مشکل، برتر از میوه‌های دیگر است. تحقیق آن‌ها نشان داد افرادی که روزانه 2 تا 3 عدد کیوی می‌خوردند، نسبت به افرادی که آن را نمی‌خوردند، پلاکت‌های فعال کمتری داشتند. خون توسط این پلاکت‌ها لخته می‌شود.

فعالیت کمتر پلاکت‌های خون به معنی ریسک پایین‌تر لخته شدن خون بوده و هم‌چنین مشخص شد که کیوی، سطح کلسترول را نیز کاهش می‌دهد. اما اگر کیوی دوست ندارید، اصلاً نگران نباشید. در میوه‌های دیگر نیز مانند مرکبات، توت فرنگی، زغال اخته، انگور، کشمش و آلو، سالیسیلات وجود دارد. این ماده از لختگی خون جلوگیری می‌کند.

3. به غذایتان ادویه اضافه کنید

یکی از آسان‌ترین و خوش طعم‌ترین راه‌های کاهش ابتلا به این بیماری این است که میزان زیادی سیر بخورید. از دیرباز، مصریان باستان از سیر به عنوان دارو استفاده می‌کردند. سیر، در کنار طعم و رایحه‌ی تندش، دارای خواص رقیق کنندگی خون است.

اما تنها سیر نیست که مفید است. گیاهان و ادویه‌های دیگر نیز مانند آویشن، کاری، زردچوبه، فلفل قرمز، پاپریکا، شیرین بیان، نعنا و زنجبیل نیز سرشار از سالیسیلات هستند. به دام این عقیده نیوفتید که رژیم غذایی سالم باید بدون طعم باشد؛ به غذایتان ادویه اضافه کنید.

4. از روغن زیتون خالص استفاده کنید

روغن زیتون نسبت به روغن‌های گیاهی برای سلامت کلی قلب و عروق مانند احتمال لخته شدن خون، سالم‌تر است. مجله‌ی آمریکایی تغذیه‌ی بالینی به این نتیجه رسید که فِنَل موجود در روغن زیتون خالص باعث کاهش تعدادی از موادی می‌شود که موجب لخته شدن خون می‌شوند.

به آسانی می‌توان از روغن زیتون برای آشپزی استفاده کرد، اما می‌توانید آن را با سیر و سبزیجات دیگری که از لختگی خون جلوگیری می‌کنند، مخلوط کنید تا سُسی عالی برای سالاد و نان تهیه کنید.

5. از آجیل و غلات کامل استفاده کنید

غلات و غلات کامل سرشار از ویتامین E هستند که رقیق کننده طبیعی خون است. تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده‌ی بیشتر از این ویتامین، نه تنها از تشکیل لخته‌های خون جلوگیری می‌کند، بلکه از شکل گیری لخته‌های بیشتر در افراد مبتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند.

می‌توانید از گردو، بادام و فندق استفاده کنید. غلات کامل مانند جوی دوسر، گندم و عدس سرشار از ویتامین E هستند.

6. روی خوردن ماهی و کتان تمرکز کنید

غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، به رقیق کردن خون و جلوگیری از لخته شدن خون و سکته کمک می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که افزودن 1.8 گرم اسیدهای چرب امگای 3 اضافی به رژیم غذایی روزانه، جریان خون را به میزان قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشیده و ضخامت سرخرگ‌ها را کاهش می‌دهد.

شناخته شده‌ترین منبع امگا 3 ماهی است؛ به خصوص ماهی سالمون، شاه ماهی، ماهی خال خالی و قزا آلا. اما منابع گیاهی بسیاری نیز برای افرادی که ماهی دوست ندارند، وجود دارند. دانه‌ی بذر کتان و آفتابگردان منابعی غنی به شمار می‌روند.

7. آب انگور

آب انگور می‌تواند از ایجاد لخته‌های خون جلوگیری کند. آب انگور بسیار مفید است، زیرا حاوی میزان زیادی فلانوئید است که با کنترل تولید پلاکت‌های خون، از ایجاد لخته‌های خون جلوگیری می‌کند.

خوردن چربی‌های ترانس را محدود کنید

ما تا به این‌جا درباره غذاهایی که برای کاهش خطر ابتلا به لخته‌های خون و ترومبوز سیاهرگ عمقی باید به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، صحبت کردیم. تمامی این غذاها خوشمزه بوده و خوردن آن‌ها دشوار نیست؛ اما هنگامی که از سلامتی صحبت می‌شود، هیچ چیزی کاملاً آسان نیست. شما باید بر کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده و ترانس نیز تمرکز کنید.

چربی اشباع شده باعث افزایش التهاب شده و این موضوع موجب می‌شود خون نتواند به آسانی جریان یابد. به همین دلیل، باید میزان مصرف محصولات لبنی پرچرب، گوشت پرچرب و خوراکی‌های شیرین و شور را کاهش دهید. غذاهای بسته بندی شده نیز دارای میزان زیادی چربی هستند، پس حتماً روی بسته بندی‌های محصولات را قبل از خرید از فروشگاه بخوانید.

خبر خوب این است که زمانی که از گیاهان و ادویه‌های پیشنهادی ما در برنامه‌ی غذایی‌تان استفاده کرده، آب بیشتری بنوشید و میوه و آجیل بیشتری بخورید، احساس رضایت بیشتری داشته و تمایل کمتری برای خوردن غذاهای چرب خواهید داشت. در آخر، یکی از بزرگترین خطرات ابتلا به این بیماری، داشتن زندگی بدون تحرک است؛ پس اگر نمی‌توانید به باشگاه بروید، حتماً مطمئن شوید در طول روز به اندازه‌ی کافی فعالیت دارید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: اطلاعات موجود در سایت زوم لایف، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
تعداد نظرات (1)
  1. علی رسولی در 20 فروردین 1398

    کیوی بسیار مفید است، بنده قبل از هر وعده ناهار و شام حتماً کیوی مصرف می کنم.

    پاسخ