زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

رژیم غذایی کتوژنیک برای چه کسانی مناسب است؟

رژیم غذایی کتوژنیک برای چه کسانی مناسب است؟

رژیم غذایی کتوژنیک برای چه کسانی مناسب است؟

آیا استفاده از رژیم کتوژنیک برای همه مناسب است؟ چه کسانی می‌توانند از رژیم کتوژنیک استفاده کنند؟ رژیم کتو قبلا برای کنترل صرع مقاوم به درمان استفاده می‌شد. اخیرا برخی از افراد از رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن استفاده می‌کنند. 

رژیم کتوژنیک در واقع یک رژیم غذایی با مقدار کربوهیدرات حداقل و مقدار چربی زیاد است. در نتیجه نرسیدن کربوهیدرات از طریق رژیم غذایی، بدن شروع به مصرف چربی‌ها می‌کند و در نتیجه ترکیبات کتونی در بدن ساخته می‌شود و میزان آنها در خون افزایش می‌یابد. به این حالت کتوزیس یا کتوز گفته می‌شود.

کتوزیس یا کتوز، فرم خفیف کتواسیدوز است که در مبتلایان به دیابت بویژه دیابت نوع یک ایجاد می‌شود و در صورت عدم درمان به مرگ بیمار می‌انجامد.

رژیم غذایی کتوژنیک باعث می‌شود که فرد در ابتدای شروع رژیم، کاهش وزن سریع داشته باشد. این امر برای افرادی که بهر علت نیاز به یک کاهش وزن سریع دارند کمک کننده است. اما باید دانست که این نوع رژیم غذایی برای کاهش وزن طولانی مدت مناسب نیست.

رژیم غذایی کتوژنیک

نتایج برخی مطالعات انجام شده بر روی افراد چاقی که با رژیم غذایی کتوژنیک وزن خود را کم کرده‌اند، نشان می‌دهد که بسیاری از این افراد، پس از گذشت یکسال دوباره چاق می‌شوند. علت این است که استفاده طولانی مدت از رژیم کتوژنیک باعث می‌شود که فرد عضلات خود را از دست بدهد. کاهش توده عضلات، باعث کاهش متابولیسم بدن و در نتیجه بالا رفتن وزن می‌شود. به همین دلیل استفاده از این نوع رژیم برای کاهش وزن در طولانی مدت نتیجه بخش نیست.

استفاده از رژیم کتوژنیک در طولانی مدت خطرات قابل توجهی نیز به دنبال دارد. همانطور که ذکر کردم، رژیم کتوژنیک در طولانی مدت باعث از بین رفتن و تحلیل عضلات بدن می‌شود. بسیاری از صاحب نظران در مورد تحلیل عضله قلب بدنبال استفاده طولانی مدت از رژیم کتوژنیک هشدار داده‌اند و آن را یکی از خطرات استفاده طولانی مدت از این رژیم می‌دانند.

ساخت ترکیبات کتونی توسط کبد و دفع آنها توسط کلیه‌ها انجام می‌شود. به همین دلیل رژیم کتوژنیک فشار زیادی را به کبد و کلیه‌ها وارد می‌کند. از این رو استفاده از این رژیم غذایی برای کسانیکه مشکلات زمینه‌ای کبدی یا کلیوی دارند بسیار خطرناک است و توصیه نمی‌شود.

از عوارض رژیم کتوژنیک، احساس خستگی، اختلال خلق و خو، سردرد و اختلال توجه و تمرکز است. همچنین احتمال سنگ کلیه، پوکی استخوان و افزایش اسید اوریک خون و نقرس با این نوع رژیم افزایش می‌یابد.

نکته مهم دیگر در مورد استفاده ازرژیم‌های کتوژنیک این است که این نوع رژیم‌ها فقط گروه‌های محدودی از مواد غذایی را در خود جای می‌دهند. در نتیجه نیاز فرد به تمام انواع مواد مغذی تامین نمی‌شود.

استفاده از رژیم کتوژنیک

در مجموع به نظر می‌رسد استفاده از رژیم کتوژنیک برای مدت طولانی مناسب نیست. همچنین این نوع از رژیم‌ها در کسانیکه مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستند توصیه نمی‌شود. بعلاوه این نوع از رژیم‌ها قادر به تامین تمام نیازهای تغذیه‌ای فرد بویژه در افرادیکه تامین مواد مغذی برای آنها اهمیت ویژه‌ای دارد از جمله کودکان و بانوان باردار، نیستند.

اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، ممکن است این توصیه‌ها برای شما مناسب نباشد. در اینصورت حتما با فرد متخصص مشورت نمائید.

حرف پایانی

با توجه به توضیحاتی که خواندید، اگر رژیم کتوژنیک برای شما مناسب بود و می‌خواهید از این برنامه غذایی برای کاهش وزن استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم نکات مهمی که قبل از شروع رژیم کتوژنیک باید بدانید را در این لینک بخوانید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: اطلاعات موجود در سایت زوم لایف، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
×

ما با محدودکردن حق استفاده از اینترنت مخالفیم، شما چطور؟ مخالفت می‌کنم