زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

آیا تومور مغزی غیرسرطانی ممکن است علائمی نداشته باشد؟

آیا تومور مغزی غیرسرطانی ممکن است علائمی نداشته باشد؟

آیا تومور مغزی غیرسرطانی ممکن است علائمی نداشته باشد؟

برخی از افراد از داشتن بیماری های مغزی مانند تومور مغزی رنج می برند که این تومورها ممکن است سرطانی یا غیرسرطانی باشند. هر یک از این تومورها با علائمی همراه اند که دکتر تومور مغزی در ایران می تواند آن ها را تشخیص دهد و برای درمان اقدام کند.

تومور مغزی به معنی تجمع یافتن غیرعادی سلول ها است که در این صورت فشار بسیار زیادی به جمجمه وارد می شود و در نهایت آسیب بسیار جدی به مغز وارد می شود. برای درمان تومور مغزی از روش های مختلفی کمک گرفته می شود که هر یک از آن ها برای نوعی از تومور مورد استفاده قرار می گیرند. اگر شما نیز می خواهید دکتر متخصص خود را برای درمان این مشکل بیابید، می توانید از سایت های تاپتنا، جراحا، پزشکا، لنداسپای و ... کمک بگیرید.

تومور مغزی چیست؟

تومور مغزی یک نوع اختلال سلولی است که در مغز یا ساختارهای مجاور آن شکل می‌گیرد. تومورهای مغزی ممکن استسرطانی یا غیرسرطانی باشند. این تومورها می‌توانند از بافت‌های مغزی خود رشد کنند و فشار روی ساختارهای اطرافی را ایجاد کنند، علائمی مانند سردرد، تغییرات در شخصیت، مشکلات حرکتی و عصبی و تشنج را به همراه داشته باشند. درمان تومورهای مغزی معمولاً شامل جراحی برای برداشتن تومور، رادیوتراپی و/یا شیمی درمانی است که در کلینیک مغز و اعصاب در ایران انجام می شود.

تکثیر سلولی در بدن هر فردی دارای سیستم ساختاری پیچیده ای است که موجب می گردد اعضای بدن در صورت تکثیر و رشد مداوم سلول ها از حد معینی تجاوز نکنند و مانعی جهت فعالیت آن عضو یا سایر اندام ها ایجاد نکنند. این ساختار پیچیده جایی در هسته سلول رمزگذاری شده است، رشته‌هایی از DNA که هر بار که سلول تکثیر می‌شود، به طور کامل و کامل در سلول‌های جدید کپی می‌شود. اما اگر عواملی مانند التهاب ناشی از متابولیسم غیرطبیعی یا مولکول های مخرب مانند رادیکال های آزاد در فضای تکثیر سلولی وجود داشته باشد، روند تکثیر سلولی مختل شده و ممکن است یک سلول مخرب با ناهنجاری ژنتیکی ظاهر شود. این سلول های غیر طبیعی می توانند روزانه صدها بار در بدن ما تولید شوند و توسط سیستم دفاعی بدن از بین بروند.

انواع تومورهای مغزی

تومورهای مغزی را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد که شامل تومورهای سرطانی و تومورهای غیرسرطانی می باشند.

1. تومورهای سرطانی:

  • گلیوبلاستوما: از جمله رایج ترین تومورهای مغزی بین کودکان می باشد که در بافت‌های گلیال (بافت حامی مغز) شکل می‌گیرد.
  • گلیوم: تومورهای سرطانی مغز که از سلول‌های گلیال مغز متشکل می‌شوند شامل گلیوبلاستوما، آستروسیتوم، اولیگودندروگلیوم و ایپندیموما اند.
  • مخلوط تومورها: برخی تومورها شامل انواع سلول‌ها می باشند و به عنوان تومورهای مخلوط شناخته می‌شوند. مانند: تومورهای گانگلیونیوراستروسیتوما.

2. تومورهای غیرسرطانی:

  • مینینژیوم: تومورهای غیرسرطانی که از سلول‌های بافتی به نام مینینژیوم تشکیل می‌شوند و بیشتر در بین افراد بالغ اتفاق می افتد.
  • نئوروفیبروم: تومورهای غیرسرطانی که از سلول‌های عصبی و فیبروبلاست‌ها به وجود آمده اند و به طور معمول در سیستم عصبی مرکزی رخ می‌دهند.
  • همانژیوبلاستوما: تومورهای غیرسرطانی که از سلول‌های خون‌سازی و عروق خونی تشکیل می‌شوند و معمولاً در کودکان مشاهده می شود.

هر یک از این نوع تومورها توسط پزشکان بسیار خبره و ماهر در کلینیک مغز و اعصاب در تهران قابل تشخیص و درمان می باشند.

انواع تومورهای مغزی

تومور مغزی چه علائمی دارد؟

تومور مغزی علائمی دارد که باید افراد نسبت به این علائم، بسیار حساس و بادقت باشند تا از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری شود. برخی از این علائم را در ادامه شرح خواهیم داد:

  • سردرد: سردرد بسیار زیاد امکان دارد یک علامت اولیه تومور مغزی باشد. سردرد ممکن است در قسمتی از سر یا در تمام سر احساس شود و با فعالیت جسمی یا خم شدن سر افزایش یابد.
  • تغییرات در رفتار و شخصیت: امکان دارد که تومورهای مغزی موجب به وجود آمدن تغییرات در رفتار و شخصیت فرد شوند. این تغییرات شامل تحولات در خلق و خو، افسردگی، عصبانیت بیش از حد، کاهش تمرکز و اختلال در حافظه باشد.
  • مشکلات حرکتی: تومورهای مغزی اختلالاتی در حرکت فرد ایجاد می کنند، از جمله سختی و ناتوانی در حرکت، تعادل ناپایدار، لرزش و تغییرات در رفتار عضلانی.
  • مشکلات حسی: تومورهای مغزی تغییراتی در حس و درک فرد به وجود می آورند. این تغییرات شامل احساس سوزش، خنثیت، تنبلی و کاهش حس بینایی یا شنوایی است.
  • تشنج: این بیماری خود سبب بروز تشنج می گردد. این تشنج‌ها امکان دارد به صورت تکراری و بدون علت قابل توضیح باشند.
  • مشکلات در گفتار و زبان: تومورهای مغزی ممکن است باعث مشکلات در گفتار و زبان شوند، از جمله گفتار غیر قابل فهم، سختی در تلفظ کلمات و مشکلات در فهم زبان.
  • اختلالات در خواب: الگوی خواب فرد ممکن است با این بیماری مختل گردد، از جمله بیدار شدن در شب، بی‌خوابی و خواب زیاد

آیا تومور مغزی غیرسرطانی، علائم ندارند؟ 

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله، تومورهای مغزی غیر سرطانی نیز امکان دارد علائمی نداشته باشند. بعضی از تومورهای مغزی غیر سرطانی می‌توانند بدون علائم خاصی رشد کنند و تا زمانی که به اندازه‌ای بزرگ شوند که فشار روی بافت مغزی ایجاد کنند، شناسایی نشوند. با این وجود، هر نوع تغییر در رفتار، عملکرد حرکتی، حس و گفتار باید جدی گرفته شده و به دکتر متخصص اطلاع داده شود.

آیا تومور مغزی غیرسرطانی، علائم ندارند؟ 

کلام آخر

تومور مغزی ممکن است یکی از پرخطرترین انواع تومورها در بدن هر فردی باشند زیرا مغز، محلی برای کنترل همه فعالیت‌های بدن می باشد و اختلال در آن می‌تواند سبب اختلالات زیادی و بعضاً بد در بدن شود. ولی همه این‌ موارد احتمالی اند و وجود یک تومور در مغز قطعا نمی تواند کشنده یا ویرانگر باشد. در حقیقت این موضوع بستگی به اندازه غده، نوع غده، محل قرارگیری آن و نوع تاثیری دارد که بر روی مغز می‌گذارد.

ما سعی کردیم در این مقاله مطالب مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار ممنونیم. در صورتی که هر گونه انتقاد یا پیشنهاد در رابطه با این موضوع دارید، می توانید از طریق سایت جراحا یا jaraha.com در میان بگذارید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود