زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

علت کیپ شدن بینی چیست؟ 12 درمان و رفع گرفتگی بینی

علت کیپ شدن بینی چیست؟ 12 درمان و رفع گرفتگی بینی

علت کیپ شدن بینی چیست؟ 12 درمان و رفع گرفتگی بینی

چرا بینی من گاهی کیپ می‌شود؟ دلایل کیپ شدن بینی چیست؟ گرفتگی و کیپ شدن بینی نشانه بیماری است؟ چه روش‌هایی برای درمان و رفع گرفتگی بینی و رفع کیپ شدن بینی وجود دارد؟ در ادامه به بررسی دلایل گرفتگی بینی و روش‌های درمان آن پرداخته‌ایم، با زوم لایف همراه بمانید:

گرفتگی بینی چیست؟

گرفتگی یا کیپ شدن بینی حسی را ایجاد می‌کند که انگار چیزی داخل بینی گیر کرده است و مانع نفس کشیدن می‌شود. از علائم کیپ شدن بینی می‌توان به دشواری در نفس کشیدن از راه بینی، آبریزش بینی و عطسه کردن اشاره کرد. کیپ شدن شدید بینی با اختلال در خواب، مشکلات گفتاری و شنیداری و حتی خرخر بلند و آزاردهنده همراه است.

گرفتگی بینی یا احتقان بینی زمانی رخ می‌دهد که بافت‌های خود بینی و بافت‌های نزدیک به آن با مایعات اضافی متورم شده و باعث ایجاد احساس گرفتگی شوند. معمولاً گرفتگی بینی برای کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان، تنها اذیت‌کننده است. اما برای کودکانی که خواب آن‌ها به دلیل گرفتگی بینی به هم ریخته است، و یا برای نوزادانی که ممکن است دورهٔ سختی را برای تغذیه بگذرانند، عاملی جدی است.

علت گرفتگی بینی

چرا دچار گرفتی بینی می‌شویم؟

گرفتگی بینی می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییرات آب و هوایی در فصول مختلف؛
  • انواع آلرژی‌ها؛
  • سرماخوردگی؛
  • آنفولانزا؛
  • عفونت سینوسی؛
  • استرس؛
  • رینیت بارداری؛
  • پولیپ‌های بینی؛
  • محرک‌های شیمیایی؛
  • بزرگ شدگی شاخک‌های بینی؛
  • انحراف تیغه بینی.

در برخی کودکان انحراف تیغه بینی، بزرگی شاخک‌های بینی، اشکالات جنینی و نیز وجود تومورهای خوش‌خیم یا بدخیم می‌تواند به گرفتگی و کیپ شدن بینی منجر شود. از سوی دیگر، بزرگی لوزه سوم یا وجود یک جسم خارجی در بینی کودک از عوامل اصلی گرفتگی بینی و کیپی بینی محسوب می‌شود. بر این اساس ترشح یکطرفه و بدبو از بینی کودک، احتمال کیپی بینی و گرفتگی و انسداد بینی با جسم خارجی را تقویت می‌کند.

گرفتگی بینی در کودکان

اگر کودک شما دچار گرفتگی بینی شده و به همین دلیل در تنفس با مشکل روبرو شده است باید تحت درمان قرار گیرد. متخصص اطفال کودک را معاینه کرده و علت گرفتگی بینی او را مشخص می‌کند و در نهایت متناسب با علل، اقدامات درمانی مناسب و توصیه‌هایی برای درمان‌های خانگی به شما ارائه می‌دهد.

12 روش خانگی برای درمان و رفع گرفتی بینی

برای بازکردن بینی و رفع گرفتی چند روش خانگی وجود دارد که در ادامه توضیح داده‌ایم:

باز کردن بینی با اسپری آب نمک

1. باز کردن بینی با اسپری آب نمک

یک اسپری نمکی قادر است به کاهش التهاب بافتی در بینی و کاهش حالت گرفتگی بینی کمک کند. اسپری‌های مخصوص سالین فاقد دارو هستند، بنابراین معمولاً استفاده از آن‌ها در دوران بارداری بی‌خطر است.

2. مرطوب کردن هوای خانه

می‌توانید با افزایش رطوبت هوا بینی کیپ شده خود را درمان کنید، برای این کار از دستگاه بخور یا جوش آوردن آب استفاده کنید.

3. استفاده از کمپرس آب گرم برای درمان احتقان بینی

کمپرس گرم هم می‌تواند از بیرون باعث روان‌شدن مخاط و بازشدن راه تنفس بینی بشود. برای درست‌کردن کمپرس گرم، ابتدا باید حوله را درون آبی گرم خیس کنید، سپس آن را تا کرده و روی پیشانی و بینی بگذارید. گرمای موجود در حوله به تسکین درد و درمان التهاب کمک می‌کند. این کار را تا هر وقت که نیاز بود باید تکرار کنید.

4. دوش آب گرم بگیرید

دوش آب گرم نیز می‌تواند دمای بدن را تاحدی تغییر داده و کیپی بینی از بین برود.

5. درمان گرفتی بینی با سرم نمکی

برای رفع بینی کیپ شده خود می‌توانید از سرمی نمکی استفاده کنید. بهترین درمان گرفتگی بینی استفاده از سرم‌های نمکی شستشوی بینی است که می‌توانید از داروخانه خریده و با یک سرنگ از داخل سرم کشیده سپس سوزن سرم را خارج کرده و سرم را بدون سوزن درون بینی ریخته و آن را کمی بالا بکشید سپس اجازه دهید سرم به همراه میکروبها از بینی خارج شود. هر چقدر تناوب و تعداد این شست‌وشوها بیشتر باشد، تأثیر بهتری در رفع بینی کیپ شده دارد.

6. از روغن اکالیپتوس استفاده کنید

با استنشاق روغن اکالیپتوس می‌توانید از التهاب بینی کم کنید و راحت‌تر نفس بکشید. باید چند قطره از روغن را درون قوری حاوی آب جوش بریزید و بخارش را استنشاق کنید.

7. استفاده از پیاز

محققان بر این باورند گذاشتن یک پیاز در محیط برای روان شدن آب بینی بسیار مفید است؛ چراکه سولفوری که در پیاز وجود دارد بلغم و مایعات درون بینی را بیرون می‌کشد.

8. تخلیه سینوس‌ها

برای رفع گرفتگی بینی، تنقیه بینی و تخلیه‌ی مواد گرفتارشده مفید است. گرچه این روش خوشایند نیست اما بسیار موثر است. برای تنقیه بینی از ابزاری مانند قوری که برای تخلیه‌ی مخاط از بینی طراحی شده است، استفاده کنید. برای این کار قسمت نوک قوری تنقیه را روی سوراخ بینی قرار دهید و قوری را کج کنید تا آب از آن وارد سوراخ بینی تان بشود تا آب از یک سوراخ بینی وارد شده و از سوراخ دیگر خارج شود و گرفتگی بینی از بین برود.

9. مایعات بنوشید

برای رفع گرفتگی بینی آبرسانی به بدن و تأمین مایعات می‌تواند مفید باشد زیرا مایعات باعث روان شدن و ترشح مخاط از بینی شده و از فشار روی سینوس‌ها کم می‌کند. در صورت گرفتگی بینی مصرف آب، نوشیدنی‌های ورزشی و آب میوه، سوپ داغ و چای مفید می‌باشد.

10. درمان گرفتگی بینی با زنجبیل

مقداری زنجبیل را تکه تکه کنید و در آب جوش بیاندازید. بعد از اینکه 20 دقیقه باحرارت کم جوشید دستمال تمیزی را با آن خیس کنید و روی صورت بمالید بعد از 15 دقیقه بردارید اینکار را 2 بار در روز انجام دهید.

11. استفاده از سرکه سیب

1 قاشق چایخوری سرکه سیب را داخل یک لیوان آب بریزید و بنوشید. اینکار سینوس‌ها را باز می‌کند، درطول روز اینکار را تکرار کنید تا شاهد رفع سریع کیپ شدن بینی باشید.

12. سیر برای درمان گرفتگی بینی

سیر یکی دیگر از مواد طبیعی خوب برای درمان گرفتگی بینی است. یکی از خواص سیر، ضدخلطی است که کمک می‌کند زودتر از این مشکل رهایی پیدا کنید. همچنین به کاهش علائم التهاب در بینی کمک کرده و با تقویت سیستم ایمنی بدن، به مبارزه با عفونت می‌پردازد و سبب بهبود گرفتگی بینی می‌شود.

یک فنجان آب را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. 2 تا 4حبه سیر به آن اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد. سپس 1/2 قاشق چایخوری پودر زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و این ترکیب را 2 تا 3بار در روز بنوشید. استفاده از سیر تازه در غذاها نیز تأثیر بسیار زیادی برای رفع این مشکل خواهد داشت.

درمان دارویی گرفتگی بینی

داروهایی که برای درمان احتقان بینی استفاده می شوند شامل موارد زیر هستند:

  • ضدحساسیت‌های خوراکی برای درمان حساسیت نظیر لوراتادین و سیتریزین؛
  • اسپری‌های بینی که حاوی آنتی هیستامین ها هستند مانند آزلاستین؛
  • استروئیدهای بینی، مانند مُمِتازون یا فلوتیکازون؛
  • آنتی بیوتیک‌ها؛
  • ضد احتقان‌های قوی نظیر سودوافدرین.

اگر تومور یا پولیپ بینی در مسیرهای هوایی داشته باشید یا سینوس هایی که مانع خروج موکوس می شوند، ممکن است پزشک جراحی را پیشنهاد کند.

گرفتگی بینی مشکل ناخوشایندی است که برخی از درمان‌های خانگی و داروهای ضداحتقان می‌توانند به رفع آن کمک کنند. برای مصرف داروهای رفع گرفتگی بینی بهتر است از پزشک داروخانه مشورت بگیرید یا از پزشک خود درباره‌ی آن سؤال کنید. یادتان باشد که استفاده از این داروها بدون رعایت دستور مصرف می‌تواند حال‌تان را بدتر کند.

گرفتگی بینی در بزرگسالان

چه زمانی برای گرفتگی بینی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اولین اقدام برای گرفتگی بینی در نوزادان؛ مراجعه در اسرع وقت به پزشک است ولی در بزرگسالان داستان کمی فرق می‌کند. اگر شرایط زیر وجود داشت، باید به پزشک مراجعه کنید اگر:

  • گرفتگی بینی بیش از دو هفته باقی مانده است و شما را آزار می‌دهد.
  • اگر علائم اضافه‌تری از قبیل تنگی نفس، تب و لرز هم بهمراه گرفتگی بینی دارید.
  • اگر علاوه بر گرفتگی بینی، خروج ترشحات چرکی سبز یا زرد رنگ از بینی دارید و همچنین سر و صورتتان درد می‌کند.
  • اگر قبلا مبتلا به آسم، عفونت های گسترده ریه، سرطان ریه و بیماری‌های قلبی یا نارسایی قلب بوده‌‌اید.
  • اگر گرفتگی بینی به دنبال اصابت ضربه به سر، صورت و بینی ایجاد شده باشد.

آیا گرفتگی بینی از علائم کرونا است؟

آیا گرفتگی بینی از علائم کرونا است؟

بنابر آنالیز اخیر سازمان بهداشت جهانی، تنها ۵ درصد افراد مبتلا به عفونت کروناویروس جدید احتقان بینی را در نتیجه این شرایط تجربه می‌کنند. از علائم شایع ویروس کرونا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب؛
  • سرفه خشک؛
  • خستگی؛
  • سرفه همراه با خارج شدن مخاط غلیظ از ریه‌ها؛
  • از دست دادن حس چشایی یا بویایی.

حرف پایانی

روش‌های خانگی معمولاً برای درمان گرفتگی بینی موثر است. اما اگر این گرفته بودن بینی با تب همراه باشد باید حتما برای درمان به پزشک مراجعه کنید چرا که امکان دارد عفونت در حال پیشرفت باشد. همچنین این را به یاد داشته باشید کودکان در این زمان بسیار ناآرام‌تر هستند در نتیجه برای کنترل و درمان سریع‌تر به دکتر مراجعه کنید و در کنار آن با مشورت دکتر از روش‌های خانگی نیز استفاده کنید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (1)
  1. حبیب در 27 بهمن 1400
    بنده ده ساله قطره نفازلین استفاده میکنم در تمام فصول بینی بسته میشه لطفا راهنمایی کنید
    پاسخ
    1. مجله زوم لایف
      مجله زوم لایف در 30 بهمن 1400

      سلام، اطلاعی درباره قطره نفازولین و ارتباطش با این مشکل ندارم. بهتر هستش از پزشک مشورت بگیرید.

      پاسخ